Närå... Du har helt rätt i att det skiljer mellan körningarna.Snail_shell skrev:2416931Jag tycker det smakar lite illa i munnen när det görs jämförelser om norr och söder.. ( Även om jag själv skojat om det någon gång )
Det finns ett genuint säkerhetstänkande även norr om stan.
( Jag har själv varit med i dom diskussionerna )
En fundamental skillnad mellan körningarna är inte hastigheten.
Ett exempel!
Under onsdagskörninganra har jag aldrig varit över 200km/h
En söndagskörning drev upp mig. ( Skyller inte på någon )
över 230km/h.
Den tekniska svårighetsgraden på "Roslagskörningarna är avsevärt mycket högre. Vägarna ställer oerhört större krav på mig som förare.
( Nu blev W-P skitsur på mig.. )
Det har jag ju sagt själv flera gånger också.
Jag har valt en annan typ av vägar av flera skäl, inte bara säkerhetsmässigt.
Jag är fullt medveten om att vi har haft en otrolig tur också.
Så jag håller med om att man inte man inte kan göra raka jämförelser.
Man får väl ta sånt med en nypa salt.
Men hade inte onsdagskörningarna varit så olycksdrabbade dom gånger jag deltagit, så kanske jag inte hade pushat lika hårt på säkerheten på söndagarna heller.
Det var alltså mer som en förklaring till varför jag driver frågan så hårt.
Sen är det ett jäkligt effektivt sätt att få lite liv i tråden också.
Jo, det är just det jag fasar över...Road-Ragge skrev:2416999Vill bara höja ett litet varningens finger här. Precis den här känslan som du har nu, tror jag Herr Blåskägg hade innan den svarta onsdagen också. Det hade inte hänt något allvarligt på länge. Det känndes som om saker verkligen började fungera. Han jobbade på bra varje gång, med fömaningar till oss MC-busar om att vi skulle ta det lungt, och det verkade faktiskt fungera.
Det otäcka just nu är att grundförutsättningarna på söndags körningen börjar likna de som rådde före den svarta onsdagen. Folk börjar känna igen vägarna vilket gör att farten stiger. "Det gick ju bra förra gången" effekten börjar innfinna sig även här. En falsk trygghet.
Om man skall jämföra siffror så skall man också komma ihåg att Onsdagskörningarna hade 70 - 90 hojar varje gång under juli. På söndagarna har vi väl haft 30 - 40 om jag inte minns fel.
Så det är just sånt som gör att jag är försiktig att utlova fler körningar i min regi.
Vore ju skönt att sluta medans allt är frid å fröjd, för jag vet att lyckan inte kommer vara.
(Lite fegt kanske)
Det sista du skrev däremot...
Gör man ett snitt på antalet deltagare, och körsträcka och jämför antalet avåkningar, så borde vi legat på 15 avåkningar vid det här laget.
Men det är ju bara teoretiska siffror, som antagligen inte är riktigt jämförbara.
(Precis som snigeln skrev.)
Åja... sakta i backarna nu.Road-Ragge skrev:2416999Vill bara höja ett litet varningens finger här. Precis den här känslan som du har nu, tror jag Herr Blåskägg hade innan den svarta onsdagen också. Det hade inte hänt något allvarligt på länge.
Svarta onsdagen var andra gången jag deltog, första gången var två veckor innan, och då var det 3-4 avåkningar plus stackarn i Väsby strax före samlingen.
Jag vet inte om det ska betraktas som "normalt svinn" men för mig är även det oacceptabelt mycket.
Last edited: