Söderåka-Söndag 2006-08-27 (Stockholm)

Anmälningslista (icke bindande)


  • Antal röstningar
    0

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Oj, det blev en större diskussion än jag tänkt mig...

Mina tankar:

-Gruppindelning ska ske efter kurvhastighet. Om man kör över sin nivå i kurvorna för att hänga med, så är det betydligt farligare än om man gasar på på rakorna. (Men då borde det väl vara lite skillnad på mellan mellansnabb och mellanlångsam vad gäller kurvhastighet, och inte som WP beskrev, skillnad på gasningen på rakorna?)

-Tätmannen får avgöra om kön släpar för mycket, dvs om man får vänta för länge i korsningar.

-Alla får hjälpas åt med att vinka förbi, alternativt flytta "framåt".

-Kömannen (och övriga) får hålla uppsikt så att de framförvarande kör på ett säkert sätt.

Avstånd kan ju bero på många saker (säkerhetsbedömning vid omkörningar, kurvhastighet och gasglädje på rakor) och alla är vi olika, dvs en helt homogen grupp går inte att hitta. Avstånd behöver inte heller vara av ondo, så länge täten som sagt inte får vänta för länge och att ingen pressas att köra över sin förmåga. Blir det avstånd så kommer man ju förr eller senare att komma ifatt, om det är pga 50-sträcka eller korsning.

Jag och SV:n sackade efter, och det var SV:n som körde lite långsammare i kurvorna, och tog "lugnare" omkörningsbeslut. Det såg dock inte stressat eller osäkert ut, så när han funderade på att byta grupp så tyckte jag han kunde stanna kvar. När han sen avvek så blev jag efter, men det berodde nog mest på att jag varken ville eller kunde köra 200+ på rakorna, samt att jag höll igen betydligt mer på en rätt lång 50-sträcka då jag blev efter och satte mitt eget tempo på en för mig ny väg. Hade det varit något problem för de övriga, så hoppas jag att de sagt till att jag eller SV:n skulle byta grupp.

Min kommentar igår var inte avsedd att peka ut eller angripa någon, mest en reflektion på hur ni/vi ska köra på 50-sträckor. Håller alla igen på 30/50-sträckor så får man ju automatiskt uppsamling? Tycker inte vi behöver göra en höna av en fjäder, och krångla till med en massa nya "regler". Gruppkörning kommer att innebära olika hastigheter i olika partier, så är det. Att man får anpassa sig till andra är "nackdelen", fördelen är att man träffar en massa trevligt folk.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
JayZin skrev:
2415586 Jag har varit med nu 4 söndagar varav 3 som gruppledare.
Min erfarenhet av detta är att första gången då jag inte var gruppledare fanns det en tendens att hamna i röven på den framför.

När jag sen själv blev gruppledare försökte jag skapa lite lucka mellan alla men samtidigt hålla koll på gruppen. Detta fungerade sådär då min egna körning inte blev vidare rolig (syns på filmerna).

Nu i söndags provade jag att dra på ordentligt vilket ledde till att det blev tre grupper (tror jag) av gruppen. Alla verkade trivas med detta då jag väntade in alla vid varje korsning.

Vad jag vill säga med detta är att, visst vi kör i grupp.
Men är det för tajt finns risken att man tappar lite av fokuseringen, man tappar rytmen, samtidigt som man kanske blir stressad av alla hojjar som dra ifrån framför en och alla de som ligger bakom och nosar.
Om man då tänker sig att det blir lite smågrupperingar i gruppen tycker jag att det är alldeles utmärkt. Då eleminerar man ju dessa ovan nämnda saker (förutsatt att man inte känner att man måste jaga ifatt hela tiden). Vilket man inte ska göra:ajjabajja

I söndags blåste jag på friskt:nicka men vid varje korsning fick jag vänta MAX 2-3 min. på sista man, tänk på det. Det skiljer så otroligt lite.

Även om alla är ansvariga för sin egen körning och säkerhet, kommer jag som gruppledare alltid att ta åt mig av all kritik, detta för mitt eget samvete och givetvis för att vi ska bli bättre på det vi är dåliga på!

Helt rätt, för min del så är det OK att det är lite olika tempo inom gruppen, så länge det går säkert. Och min reflektion över 50-gränsen uppstod egentligen bara på ett ställe, där det var 50 en längre sträcka. Jag höll klart mer än 50 men hade bra mycket större lucka efter än innan, och det verkar vara andra som upplevt att det "hämtas in" på 50-sträckor. Det var väl själva inhämtningen som jag egentligen ifrågasätter, då den känns lite onödig då man ändå kommer ikapp gruppen så småningom.
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
HansJ skrev:
2415628 Helt rätt, för min del så är det OK att det är lite olika tempo inom gruppen, så länge det går säkert.

Lite mer olika tempo tror jag vi tål inom en grupp. Frågan är väl om vi ska ägna oss åt formationskörning med 50 meters lucka eller köra efter egen förmåga inom gruppen. Jag fastnar själv i ett tänk där jag anpassar min körning efter framförvarande i tid och otid. Så länge någon stannar och väntar i korsningen borde det vara ok med lite mer eget tempo. Trivs ofta bäst långt bak där ingen trycker på i röven hela tiden. Även om de framför gasar helvete hinner de inte så långt innan nästa korsning. Alla har vi olika inställning till när man ska köra om bilar och hur fort man kör i regn vilket kan göra att den som gasade helvete plötsligt blir en bromskloss.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Åkte med ett par söderrundor när dom startade men
man börjar få känslan av att man numera måste bli godkänd
i praktik o teoriprov innan man eventuellt blir godkänd för
körning i någon lämplig grupp utvald av någon överkucku:näsblod

Lite grundregler att rätta sig efter är ju inte fel men................:rolleyes:
 

Plonkan

Ride on!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Borås
Hoj
Ärr-sexa
xrperra skrev:
2415681 Åkte med ett par söderrundor när dom startade men
man börjar få känslan av att man numera måste bli godkänd
i praktik o teoriprov innan man eventuellt blir godkänd för
körning i någon lämplig grupp utvald av någon överkucku:näsblod

Lite grundregler att rätta sig efter är ju inte fel men................:rolleyes:
Grundregeln är väl den att man ska inte ska busa när man kör med en massa kamrater. Allt annat vi diskuterar är väl mest för att finslipa det hela och göra så att alla får bästa förutsättningarna, inte för att hindra och begränsa. Tycker du att det blir för mycket så tycker jag att det är trist för din skull. :tungan
 

JayZin

If I Only Had Wings On My Gixxer.......
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Hemma
Hoj
GSX-R 1000
Plonkan skrev:
2415753 Grundregeln är väl den att man ska inte ska busa när man kör med en massa kamrater. Allt annat vi diskuterar är väl mest för att finslipa det hela och göra så att alla får bästa förutsättningarna, inte för att hindra och begränsa. Tycker du att det blir för mycket så tycker jag att det är trist för din skull. :tungan

Håller med dig Plonkan, du är fri att göra precis vad du vill när du kör,
så länge din körning inte blir farlig för övriga deltagare.

Jag om någon vill ju upp på både bakhjul å framhjul å gärna snitta 200.... Men alla måste vi ju anpassa oss!

Du kan ju alltid skapa dig en egen grupp precis som War_psycho:tungan

HansJ skrev:
2415628

Jag höll klart mer än 50 men hade bra mycket större lucka efter än innan, och det verkar vara andra som upplevt att det "hämtas in" på 50-sträckor. Det var väl själva inhämtningen som jag egentligen ifrågasätter, då den känns lite onödig då man ändå kommer ikapp gruppen så småningom.

förstår och håller med till 100%:tummenupp
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Det verkar ju som alla hade suveränt jättetrevligt och skitkul. Så trist att man inte kunde följa med. Typ.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
HansJ skrev:
2415608Gruppindelning ska ske efter kurvhastighet. Om man kör över sin nivå i kurvorna för att hänga med, så är det betydligt farligare än om man gasar på på rakorna. (Men då borde det väl vara lite skillnad på mellan mellansnabb och mellanlångsam vad gäller kurvhastighet, och inte som WP beskrev, skillnad på gasningen på rakorna?)...

...Min kommentar igår var inte avsedd att peka ut eller angripa någon, mest en reflektion på hur ni/vi ska köra på 50-sträckor. Håller alla igen på 30/50-sträckor så får man ju automatiskt uppsamling?
Grejen var att när jag åkte med meedelsnabba gruppen, så låg jag sist ett tag, och det var alltså det sista gänget i den gruppen som höll samma tempo som Ragges grupp.
JayZin höll ett högre tempo, som passade bättre för gruppen.

Poängen var alltså att istället för att JayZin ska ha tre delgrupper i sin grupp, så borde den sista delgruppen flytta till medellångsam, eftersom det ändå var det tempo dom redan höll.
På så sätt skulle man nog slippa att folk gasade ikapp dom andra i byarna också.

Det hade också blivit jämnare fördelning i antal mellan grupperna i så fall.

Min idé att kökarlen ska mer aktivt hålla koll på om nån hänger med, ska egentligen inte behövas om alla själva kunde känna att dom inte hängde med riktigt.
Som jag sa, hänger man inte med i kurvorna i JayZin's, så hållar man i princip samma tempo som Ragge's grupp.
Då är det ju bara att byta grupp, så slipper man gasa ikapp hela tiden.

xrperra skrev:
2415681 Åkte med ett par söderrundor när dom startade men
man börjar få känslan av att man numera måste bli godkänd
i praktik o teoriprov innan man eventuellt blir godkänd för
körning i någon lämplig grupp utvald av någon överkucku:näsblod

Lite grundregler att rätta sig efter är ju inte fel men................:rolleyes:
Som jag brukar säga:

Om nån inte gillar läget, så behöver man inte delta.
Jag ville att nån med mer erfarenhet skulle leda körningarna, men det var ju ingen annan som tog på sig det ansvaret.

Gruppledarna väljer ni själva, och inte nån "överkucku". :7peta
Om man känner att man ogillar ledningen så rekommenderar jag att man försöker göra bättre själv istället.
Jag har fått dra igång det här själv, eftersom ingen annan ville ställa upp i början.
Gruppledarna är ovalda inför varje körning numer, och vem som helst kan erbjuda sina tjänster, men varje gång frågan ställs är det knäpptyst i leden.
Dom som leder grupperna nu är toppen, och har mitt fulla förtroende, dom är dessutom valda av gruppmedlemmarna, inte av mig.

Så ärligt talat känner jag ingen större empati för folk som inte gillar ordningen, men heller inte försökt bidra något själva, jag hade gärna uppskattat lite mer hjälp i början. :näsblod

Men jag tror nog dom flesta som ändå åker med uppskattar att vi överlevt över 100 mil aktiv körning utan en enda olycka/avåkning också.
Att vissa inte gillar moraliserande & regler kan jag leva med, det är iallafall roligare än att hjälpa upp folk från dikena hela tiden.
(Det fick jag nog av på andra samåkningar.)

Alla har vi olika syn på vad som är roligt. :)
Diskussionen vi för nu gäller hur vi ska bibehålla vår roliga körning, utan att säkerheten äventyras.
Jag välkomnar fler synpunkter & förslag, och uppskattar all feedback jag får.
Det är bara bra att det diskuteras i tråden... det är det den är till för.

Nä, nu ska jag till skjutbanan och stilla mitt mordiska sinne en aning. :kulspruta :D
 
Last edited:

Dawe

Guest
xrperra skrev:
2415681 Åkte med ett par söderrundor när dom startade men
man börjar få känslan av att man numera måste bli godkänd
i praktik o teoriprov innan man eventuellt blir godkänd för
körning i någon lämplig grupp utvald av någon överkucku:näsblod

Lite grundregler att rätta sig efter är ju inte fel men................:rolleyes:

Jag tror dom här körningarna med forum är en jätte bra "skola" när man fått sitt mckort och sätter sig på en sporthoj. Omdömet är kanske inte alltid så bra när man börjar åka hoj och kan man då överföra lite erfarenhet från "oldies" till "rookies" innan det "händer" något så är väl det superbra.
Dessutom vill inte jag åka med i en grupp där det finns en farlig förare som riskerar min hälsa (ligger för nära).

Vill bara påpeka att jag precis kört om när jag tog kurvan i vänsterfilen (blinkers).:tummenupp
Annars skulle jag aldrig rätta ut en sån fin kurva!
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Dawe skrev:
2416164 Jag tror dom här körningarna med forum är en jätte bra "skola" när man fått sitt mckort och sätter sig på en sporthoj. Omdömet är kanske inte alltid så bra när man börjar åka hoj och kan man då överföra lite erfarenhet från "oldies" till "rookies" innan det "händer" något så är väl det superbra.
Dessutom vill inte jag åka med i en grupp där det finns en farlig förare som riskerar min hälsa (ligger för nära).
Precis.

Som exempel kan jag ju nämna en förare som var med för några gånger sen, som en del tyckte inte hade skött sig i gruppen.
Jag slapp dock snacka med honom nästa gång, för han var en av dom som klotade på den ödesdigra onsdagen därpå.
(Där även andra retat sig på hans körning.)

Så uppenbarligen var han en säkerhetsrisk, men han höll sig iallafall på hjulen på vår körning.
Man skulle ju kunna fråga honom vilken körning han tyckte var roligast, såhär i efterhand. :)

Första ondsdagkörningen jag deltog på tyckte jag var kul, för jag kände att det var lärorikt att ligga efter andra, bättre hojåkare.
Men efter andra gången hade antalet avåkningar blivit tvåsiffrigt, och då insåg jag att jag hellre letar förebilder nån annanstans.

På 26 mil hade dom alltså 10-11 avåkningar, vi har kört 105 mil utan en enda.
Visst, dom är fler men det är knappast hela orsaken.
Räknar man ihop antalet förare & körsträcka, så borde vi statistiskt sett ligga på ca:15 avåkningar vid det här laget.

Så jag kan inte säga att jag ser att våra höga krav på deltagarna är nåt större problem precis. :)
Det är bara att jobba vidare för att försöka behålla vår fina statistik istället.
 
Last edited:

h_ÅK_an

***HOJ***
Gick med
10 May 2006
Ort
å-berga
Hoj
Gixxer 750
War-psycho skrev:
2416659

På 26 mil hade dom alltså 10-11 avåkningar, vi har kört 105 mil utan en enda.
Räknar man ihop antalet förare & körsträcka, så skulle vi statistiskt sett ligga på ca:15 avåkningar vid det här laget.

Så nä, jag känner inte att jag är fel ute iallafall. ;)
(Japp, jag gottar mig lite över vår fina statistik, men det tycker jag vi kan göra också.)

Jag har varit med på både onsdag och söndagsåkningar vem tillhör jag då VI eller DOM
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
War-psycho skrev:
2416659På 26 mil hade dom alltså 10-11 avåkningar, vi har kört 105 mil utan en enda.

Det är för att ni har kört 105 mil på gamla e4an utan kurvor ;)
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
h_ÅK_an skrev:
2416721 Jag har varit med på både onsdag och söndagsåkningar vem tillhör jag då VI eller DOM
Såja såja :pannkyss ... nu är det inte meningen att skapa nån dålig stämning mellan onsdags & söndagsgänget, för många kör ju på bägge.

Jag gjorde bara jämförelsen rent statistiskt, som ett svar på en som ogillade våra höga "krav" på deltagarna.
Jag tror att flera faktorer spelar in, men det är nog inte fel att snacka säkerhet innan folk börjar köra av på söndagarna också.
Jag försöker jobba i förebyggande syfte.

jP skrev:
2416749 Det är för att ni har kört 105 mil på gamla e4an utan kurvor ;)
Det är möjligt, men jag tycker det är både roligare & billigare än att ligga på sjukhus, med hojen sönderslagen på en verkstad.

Men smaken är ju som baken. :hihi

Söndagskörningen är inte avsedd för att konkurrera med onsdagskörningen, utan meningen är att körningarna ska komplettera varann.
Det vore ju bara tråkigt om vi gjorde exakt samma sak som på onsdagarna.
Så visst skiljer körningarna åt, men det är avsikten också. :)
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
tomasni skrev:
2415487 Men vill man bli ledd av en gubbe med TDM?

Åja! Jag vill minnas att jag åkte en trevlig tur i Roslagen under din ledning för några veckor sedan.:tummenupp Va inte så blygsam nu.:)
 

kul me ninja

Ödmjuk !!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Vendelsö
Hoj
ZX10R
HMMM...ja det var mycket inlägg i dag...nyttigt att läsa...ganska kul faktiskt.
Har ju själv varit med både ons å sön å sett skillnaden. det är bra å prata säkerhet..flera gånger..prestation å det egen framkallade grupptrycket minskar då...man lär sig att mer å mer köra efter eget huvud.

Å det var skönt att INTE VARA PÅ SKJUTBANAN idag...hade nog känt mig träffad då...;)
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
kul me ninja skrev:
2416825 Har ju själv varit med både ons å sön å sett skillnaden.
Jag kanske bara hade otur dom två onsdagskörningar jag åkte med, men många avåkningar blev det... bägge gångerna.

kul me ninja skrev:
2416825 Å det var skönt att INTE VARA PÅ SKJUTBANAN idag...hade nog känt mig träffad då...;)
Hehe... jorå... nu har man skjutit av sig lite. :D

Nu börjar det inte rycka i avtryckarfingret på ett par dar iallafall. ;)
 
Last edited:

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
LIte höna av en fjäder är det..

Säkerhet är viktigt..
Det har jag påtalat massor med gånger!

Det går inte att skapa ett regelverk!
Resonemanget om en "över kucku" är lite överdrivet.

Vad det handlar om och vad alla borde tänka på är att läsa den tråden som finns som W-P länkar till som just handlar om gruppkörning.

Läs den!
Begrunda den!
Tänk efter..
Lev efter den..

Svårare än så är det fan inte..

Jag har varit med och kört Söndagar och Onsdagar..
Jag har varit med och lett på Söndagar och på Onsdagar.

Jag tycker det smakar lite illa i munnen när det görs jämförelser om norr och söder.. ( Även om jag själv skojat om det någon gång )

Det finns ett genuint säkerhetstänkande även norr om stan.
( Jag har själv varit med i dom diskussionerna )

En fundamental skillnad mellan körningarna är inte hastigheten.
Ett exempel!
Under onsdagskörninganra har jag aldrig varit över 200km/h
En söndagskörning drev upp mig. ( Skyller inte på någon )
över 230km/h.

Den tekniska svårighetsgraden på "Roslagskörningarna är avsevärt mycket högre. Vägarna ställer oerhört större krav på mig som förare.

Så innan diskussionen spårar ur, vilket jag får en känsla för här är att förstå skillnaderna på de olika väg typerna..

Det är skit bra att ingen kört av på 105mil.
Det är tragiskt att så många kört av i Roslagen.

Men att jämföra körningarna är lite äpplen och päron..

( Nu blev W-P skitsur på mig.. )
 

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
JayZin skrev:
2415808 Håller med dig Plonkan, du är fri att göra precis vad du vill när du kör,
så länge din körning inte blir farlig för övriga deltagare.

Jag om någon vill ju upp på både bakhjul å framhjul å gärna snitta 200.... Men alla måste vi ju anpassa oss!

Du kan ju alltid skapa dig en egen grupp precis som War_psycho:tungan



förstår och håller med till 100%:tummenupp

Tja, när kommer rullen??
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
War-psycho skrev:
2416659
På 26 mil hade dom alltså 10-11 avåkningar, vi har kört 105 mil utan en enda.
Visst, dom är fler men det är knappast hela orsaken.
Räknar man ihop antalet förare & körsträcka, så borde vi statistiskt sett ligga på ca:15 avåkningar vid det här laget.

Så jag kan inte säga att jag ser att våra höga krav på deltagarna är nåt större problem precis. :)
Det är bara att jobba vidare för att försöka behålla vår fina statistik istället.

Vill bara höja ett litet varningens finger här. Precis den här känslan som du har nu, tror jag Herr Blåskägg hade innan den svarta onsdagen också. Det hade inte hänt något allvarligt på länge. Det känndes som om saker verkligen började fungera. Han jobbade på bra varje gång, med fömaningar till oss MC-busar om att vi skulle ta det lungt, och det verkade faktiskt fungera.

Det otäcka just nu är att grundförutsättningarna på söndags körningen börjar likna de som rådde före den svarta onsdagen. Folk börjar känna igen vägarna vilket gör att farten stiger. "Det gick ju bra förra gången" effekten börjar innfinna sig även här. En falsk trygghet.

Om man skall jämföra siffror så skall man också komma ihåg att onsdagskörningarna hade 70 - 90 hojar varje gång under juli. På söndagarna har vi väl haft 30 - 40 om jag inte minns fel.
 
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top