Oj, det blev en större diskussion än jag tänkt mig...
Mina tankar:
-Gruppindelning ska ske efter kurvhastighet. Om man kör över sin nivå i kurvorna för att hänga med, så är det betydligt farligare än om man gasar på på rakorna. (Men då borde det väl vara lite skillnad på mellan mellansnabb och mellanlångsam vad gäller kurvhastighet, och inte som WP beskrev, skillnad på gasningen på rakorna?)
-Tätmannen får avgöra om kön släpar för mycket, dvs om man får vänta för länge i korsningar.
-Alla får hjälpas åt med att vinka förbi, alternativt flytta "framåt".
-Kömannen (och övriga) får hålla uppsikt så att de framförvarande kör på ett säkert sätt.
Avstånd kan ju bero på många saker (säkerhetsbedömning vid omkörningar, kurvhastighet och gasglädje på rakor) och alla är vi olika, dvs en helt homogen grupp går inte att hitta. Avstånd behöver inte heller vara av ondo, så länge täten som sagt inte får vänta för länge och att ingen pressas att köra över sin förmåga. Blir det avstånd så kommer man ju förr eller senare att komma ifatt, om det är pga 50-sträcka eller korsning.
Jag och SV:n sackade efter, och det var SV:n som körde lite långsammare i kurvorna, och tog "lugnare" omkörningsbeslut. Det såg dock inte stressat eller osäkert ut, så när han funderade på att byta grupp så tyckte jag han kunde stanna kvar. När han sen avvek så blev jag efter, men det berodde nog mest på att jag varken ville eller kunde köra 200+ på rakorna, samt att jag höll igen betydligt mer på en rätt lång 50-sträcka då jag blev efter och satte mitt eget tempo på en för mig ny väg. Hade det varit något problem för de övriga, så hoppas jag att de sagt till att jag eller SV:n skulle byta grupp.
Min kommentar igår var inte avsedd att peka ut eller angripa någon, mest en reflektion på hur ni/vi ska köra på 50-sträckor. Håller alla igen på 30/50-sträckor så får man ju automatiskt uppsamling? Tycker inte vi behöver göra en höna av en fjäder, och krångla till med en massa nya "regler". Gruppkörning kommer att innebära olika hastigheter i olika partier, så är det. Att man får anpassa sig till andra är "nackdelen", fördelen är att man träffar en massa trevligt folk.
Mina tankar:
-Gruppindelning ska ske efter kurvhastighet. Om man kör över sin nivå i kurvorna för att hänga med, så är det betydligt farligare än om man gasar på på rakorna. (Men då borde det väl vara lite skillnad på mellan mellansnabb och mellanlångsam vad gäller kurvhastighet, och inte som WP beskrev, skillnad på gasningen på rakorna?)
-Tätmannen får avgöra om kön släpar för mycket, dvs om man får vänta för länge i korsningar.
-Alla får hjälpas åt med att vinka förbi, alternativt flytta "framåt".
-Kömannen (och övriga) får hålla uppsikt så att de framförvarande kör på ett säkert sätt.
Avstånd kan ju bero på många saker (säkerhetsbedömning vid omkörningar, kurvhastighet och gasglädje på rakor) och alla är vi olika, dvs en helt homogen grupp går inte att hitta. Avstånd behöver inte heller vara av ondo, så länge täten som sagt inte får vänta för länge och att ingen pressas att köra över sin förmåga. Blir det avstånd så kommer man ju förr eller senare att komma ifatt, om det är pga 50-sträcka eller korsning.
Jag och SV:n sackade efter, och det var SV:n som körde lite långsammare i kurvorna, och tog "lugnare" omkörningsbeslut. Det såg dock inte stressat eller osäkert ut, så när han funderade på att byta grupp så tyckte jag han kunde stanna kvar. När han sen avvek så blev jag efter, men det berodde nog mest på att jag varken ville eller kunde köra 200+ på rakorna, samt att jag höll igen betydligt mer på en rätt lång 50-sträcka då jag blev efter och satte mitt eget tempo på en för mig ny väg. Hade det varit något problem för de övriga, så hoppas jag att de sagt till att jag eller SV:n skulle byta grupp.
Min kommentar igår var inte avsedd att peka ut eller angripa någon, mest en reflektion på hur ni/vi ska köra på 50-sträckor. Håller alla igen på 30/50-sträckor så får man ju automatiskt uppsamling? Tycker inte vi behöver göra en höna av en fjäder, och krångla till med en massa nya "regler". Gruppkörning kommer att innebära olika hastigheter i olika partier, så är det. Att man får anpassa sig till andra är "nackdelen", fördelen är att man träffar en massa trevligt folk.