Söderåka-Söndag 2006-08-27 (Stockholm)

Anmälningslista (icke bindande)


  • Antal röstningar
    0

kul me ninja

Ödmjuk !!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Vendelsö
Hoj
ZX10R
ewook skrev:
2414149 fråga - kommer ni köra nästa söndag också? Kanske kan hoppa med i nån snigelgrupp om kortet kommer i min ägo här i veckan ;)

det blir säkert åkning nästa söndag...vårat eget psycho kommer att få abstines om han inte får rita nån karta...:D å du e välkommen..:yoparty
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
kul me ninja skrev:
2414244 det blir säkert åkning nästa söndag...vårat eget psycho kommer att få abstines om han inte får rita nån karta...:D å du e välkommen..:yoparty
Jo, å nu har jag ju hittat en grupp att köra i som passar mig perfekt dessutom. :hihi
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Nursey skrev:
2413363 Vet inte om Ragge åkte med er men om han läser här så var det jag som morsade på E4 i stockholm..vet inte om du fattade vem det var :p

Jorå! Det var mig var mig du körde om på E4. Tog en stund för mig att fatta bara. Irländsk nummerplåt var den avgörande ledtråden. Den syns ju bara bakifrån.:)

Stekt av en TJEJ!!..knappt så att jag vågar erkänna det det :mad::tungan
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Road-Ragge skrev:
2414306 Jorå! Det var mig var mig du körde om på E4. Tog en stund för mig att fatta bara. Irländsk nummerplåt var den avgörande ledtråden. Den syns ju bara bakifrån.:)

Stekt av en TJEJ!!..knappt så att jag vågar erkänna det det :mad::tungan
Vaffan, du skulle raggat med bruuuden på söderåkat. :tungan


Dessutom blev du ju stekt av alla idag ju. :D
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
War-psycho skrev:
2413725 Se bara på JayZin, han kör ju vilse hela tiden, men funkar ändå toppen som gruppledare. :D

Jag tyckte JayZin gjorde helrätt när han kollade i sin "skitvägs radar" och undvek kartans blöta vägbanor. Otroligt rutinerat om du frågar mig. :bow Jag undrar bara om det var den där manicken på tanken som han använde, eller om det helt enkelt ryckte i stortån.:va
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Road-Ragge skrev:
2414465 Jag tyckte JayZin gjorde helrätt när han kollade i sin "skitvägs radar" och undvek kartans blöta vägbanor. Otroligt rutinerat om du frågar mig. :bow Jag undrar bara om det var den där manicken på tanken som han använde, eller om det helt enkelt ryckte i stortån.:va
Fast det roliga var ju att det var just hans favoritslinga som han skippade. :D

Blev lite orolig när jag inte hittade snabba gruppen i Gnesta dock, DOM borde ju hunnit dit iallafall.
Men som tur var kom dom också rätt till slut. :tummenupp
 

JayZin

If I Only Had Wings On My Gixxer.......
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Hemma
Hoj
GSX-R 1000
Jag reagerade lite över att det blåstes på rätt bra genom hålorna i Sörmland. Jag vet inte om jag håller på att bli riktigt sur och gammal, men det känns lite onödigt när vi kommer så många i samlad grupp i farter som Svensson eller Expressen definierar som vansinneskörning, och blåser tvätten av linorna. Jag skulle föredra att hålla "typ" 50 genom hålorna, och inte ge folk ytterligare orsaker att skälla på sporthojsåkarna, vad tycker ni, är det bara MrGrumpy som tagit överhanden hos mig? Det är ju rätt få km per runda det rör sig om...

Stark skrev:
2414147 Vi mosade på duktigt i första gruppen, men när det står 50 på skyltarna är det 50 som gäller. Skärpning.

:D
Förmodar att Ni syftar på min grupp! Då kan jag tala om att då jag oftast låg själv längst fram försökte jag hålla en bra hastighet genom "byarna".
kanske inte 50 men inom "körkortsgränsen" i alla fall.
Jag tar självklart åt mig av denna kritik men jag poängterade ett par ggr att alla SKA köra efter sin egna förmåga och inte efter den som e framför!

Det är ju trots allt upp till var och en hur man kör, men givetvis SKA man hålla hastigheten genom"byarna" man vet aldrig om det dyker upp något barn el. liknande.
Själv är jag allmänt dålig på att hålla hastigheten, men det betyder inte att alla ska göra som jag.
jag försöker så mycket jag kan men ibland blir man lite fartblind.

Tyckte det gick väldigt bra i övrigt och att vi höll bra tempo!
Måste säga att övningskörningskillen vara ganska cool,
övningsköra i sisådär 200 knyck:tummenupp

Road-Ragge skrev:
2414465 Jag tyckte JayZin gjorde helrätt när han kollade i sin "skitvägs radar" och undvek kartans blöta vägbanor. Otroligt rutinerat om du frågar mig. :bow Jag undrar bara om det var den där manicken på tanken som han använde, eller om det helt enkelt ryckte i stortån.:va

Äntligen en som förstår:klappar Man ska inte köra efter karta, man ska köra efter känsla.
D va mitt sjätte hojsinne som sa sväng höger å gena.. å d blev ju faktiskt bra!
 
Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
HansJ skrev:
2414027 Vill också tacka för en bra tur, som tur var avvek jag innan skitvädret hann börja...

Jag reagerade lite över att det blåstes på rätt bra genom hålorna i Sörmland. Jag vet inte om jag håller på att bli riktigt sur och gammal, men det känns lite onödigt när vi kommer så många i samlad grupp i farter som Svensson eller Expressen definierar som vansinneskörning, och blåser tvätten av linorna. Jag skulle föredra att hålla "typ" 50 genom hålorna, och inte ge folk ytterligare orsaker att skälla på sporthojsåkarna, vad tycker ni, är det bara MrGrumpy som tagit överhanden hos mig? Det är ju rätt få km per runda det rör sig om...

/Bror Duktig

Jag håller med dig. Jag har en viss förmåga att köra som kökarl när jag inte kör som gruppledare. Det är ju liksom tacksamt för en gruppledare att ha en gul "postverkscykel" att ta sikte på längst bak i kön.

Även om gruppledaren sköter sig och slår av så finns det tyvärr aldeles för mycket folk som använder 'lågfarts partierna' för att ta igen 'förlorad terräng'. Det är tyvärr så pass många som gör på detta sätt att man som kökarl inte kan ta upp det enskilt med varje person. Syndarna är helt enkelt för många.
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
JayZin skrev:
2414590 Äntligen en som förstår:klappar Man ska inte köra efter karta, man ska köra efter känsla.
D va mitt sjätte hojsinne som sa sväng höger å gena.. å d blev ju faktiskt bra!
Okidoki... No more map 4 u !!! :D
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
JayZin skrev:
Förmodar att Ni syftar på min grupp! Då kan jag tala om att då jag oftast låg själv längst fram försökte jag hålla en bra hastighet genom "byarna".
kanske inte 50 men inom "körkortsgränsen" i alla fall.
Jag tar självklart åt mig av denna kritik men jag poängterade ett par ggr att alla SKA köra efter sin egna förmåga och inte efter den som e framför!
...

Road-Ragge skrev:
Även om gruppledaren sköter sig och slår av så finns det tyvärr aldeles för mycket folk som använder 'lågfarts partierna' för att ta igen 'förlorad terräng'.
...
@JayZin: Inte meningen att peka ut dig som syndabock, jag såg ju inte dig, du körde ju (som du också förvarnade för), rätt bra mellan byarna, och då kanske det blev som Road-Ragge påpekade, att svansen kanske ligger på lite för att ta igen. Jaja, det var bara en liten reflektion, och kanske något för oss alla (inkl. undertecknad!) att tänka på framöver. Tycker annars det var snygg körning, och ingen som verkade ta i över sin förmåga, och det är väl ett gott betyg!
 

Plonkan

Ride on!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Borås
Hoj
Ärr-sexa
pvcraketen skrev:
Visserligen säger Håkan att han stängt av Bulten, vilket vi tackar väldigt för. :D
Men det är klart att man anpassar sin köring efter rådande omständigheter och är det en kurva som man ser väldigt långt igenom, då genar man gärna. Jag är förvånad över att jag INTE genar på fotot... :va
 

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati Streetfighter S
Plonkan skrev:
2414985 Visserligen säger Håkan att han stängt av Bulten, vilket vi tackar väldigt för. :D
Men det är klart att man anpassar sin köring efter rådande omständigheter och är det en kurva som man ser väldigt långt igenom, då genar man gärna. Jag är förvånad över att jag INTE genar på fotot... :va
Det där var väl killen som övningskörde?
Och visst gör han precis som man får lära sig, dvs skär öppna kurvor.
Men eftersom det här är bulten så håller iaf jag mig på min sida för det finns ingen kurva som är "öppen" nog om nån kommer i 200 blås...

Tack Plonkan för en mycket bra insats som gruppledare! :tummenupp

Tack för en superdag Danne! Tror inte att det kan bli mycket bättre än så här.
 

Plonkan

Ride on!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Borås
Hoj
Ärr-sexa
Road-Ragge skrev:
2414713 Även om gruppledaren sköter sig och slår av så finns det tyvärr aldeles för mycket folk som använder 'lågfarts partierna' för att ta igen 'förlorad terräng'. Det är tyvärr så pass många som gör på detta sätt att man som kökarl inte kan ta upp det enskilt med varje person. Syndarna är helt enkelt för många.
Det vore intressant att ta en diskussion om vad som "förväntas" av en gruppledare. Själv försöker jag att inte köra ifrån åtminstone den närmast bakomliggande även om jag gärna skulle vilja gasa lite mer. Men det kanske är ett "ansvar" som jag i onödan lägger på mig själv? Kan det också vara så att det är olika "krav"/förväntningar på gruppledaren beroende på vilken grupp man leder?
Vore intressant att höra lite åsikter kring detta, så skriv och berätta!

Bananhjärna skrev:
2414999 Tack Plonkan för en mycket bra insats som gruppledare! :tummenupp
Tack själv, du var en bra körkarl och toppen att du gav mig feedback på mitt "ledande"! :)
 
Last edited:

Salle1428

#3520
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Men eftersom det här är bulten så håller iaf jag mig på min sida för det finns ingen kurva som är "öppen" nog om nån kommer i 200 blås...
Är beredd att hålla med, bor ju med "bulten" som närmaste "banan" och det gäller att hålla sin egen sida för här finns både lastbilar och racebilar som kör alldeles för fort :confused:

I första "mjuka" gruppen syns det att vi gör det (håller egen sida) även om det går så pass fort att "radarkontrollen" har svårt med focus:D

Seriöst då, jag försöker alltid hålla ett spår på egen sida för att slippa ogynnsamma spårbyten vid möten etc. Riskerna är tillräckligt stora ändå så enl mitt tycke minskar man ju faran ett snäpp genom att hålla sig på sin egen sida. Visst finns det öppna kurvor med kilometersikt och då kan man ju gena lite.
 
Last edited:
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Plonkan skrev:
2415003 Det vore intressant att ta en diskussion om vad som "förväntas" av en gruppledare. Själv försöker jag att inte köra ifrån åtminstone den närmast bakomliggande även om jag gärna skulle vilja gasa lite mer. Men det kanske är ett "ansvar" som jag i onödan lägger på mig själv? Kan det också vara så att det är olika "krav"/förväntningar på gruppledaren beroende på vilken grupp man leder?
Vore intressant att höra lite åsikter kring detta, så skriv och berätta!
Min syn på ansvaret känns ganska klar iallafall.

Nu har jag blivit välsignad med flera gruppledare som sköter sig exemplariskt, så nån kritik mot dom kommer ni inte hitta här från mig.
Jag är helnöjd med deras insatser, och dom har mitt 100%'iga förtroende beträffande säkerheten.

Däremot kvarstår problemet som kommit fram här, och då känner jag att det finns en lösning.
Inför varje körning har jag ju tjatat om att ALLA ska hålla koll på gruppen, och se till att folk som inte hör hemma i den gruppen ska byta grupp.
Som jag förstår nu så har detta inte funkat riktigt, verkar som civilkuraget inte är så stort iallafall.

Jag har testat tre gruppers tempo nu, och sist var det ingen större skillnad mellan de två mellangrupperna, i kurvorna.
(Jag kommer jämföra JayZin's & Ragges grupp för tydlighetens skull här nedan, men detta gäller alltså ALLA grupperna.)

På rakorna så gasar snabba mellangruppen lite mer, vilket gör att man får mindre chans att hinna ikapp om man tappar i kurvorna.
Och när man väljer grupp, så är det gruppens kurvhastighet som man ska gå efter.
Alltså, om man inte hänger med i kurvorna och måste gasa ikapp på rakorna hela tiden, så SKA man byta grupp.
Man kommer få mycket roligare & trevligare i rätt grupp, och säkerheten kommer att öka väsentligt.
Man kommer också att upptäcka att Ragges grupp i princip kör lika fort i kurvorna, men inte maxar FULLT på rakorna, vilket gör att man lättare hänger med gruppen.
Och det går ju inte direkt långsamt för det. ;)


Åsså till själva "lösningen", eller iallafall mitt förslag:

Gruppledaren kan omöjligt hålla koll på hela gruppen i backspeglarna.
Och om gruppmedlemmarna inte klarar av att säga till folk som inte hänger med, att byta grupp, så kanske vi får öka kökarlens ansvar lite mer?

Kökarlen har annars ett ganska tacksamt & lätt jobb, men vi får nog bli lite hårdare på en av uppgifterna.
Om kökarlen ser att gruppen delas/splittras hela tiden p.g.a. nån som inte hänger med i tempot, så SKALL han/hon påpeka detta för gruppledaren, och gemensamt med gruppledaren prata med den gruppmedlemmen så denne byter till rätt grupp.
Så här har ansvarsfördelningen sett ut hela tiden, men nu kommer alltså hårdare krav på kökarlarna ställas.

För det är ju som bekant så här, att om man inte gillar sättet vi genomför söndagskörningen och vårt säkerhetstänk, så behöver man inte delta.
Om man inte gillar att bli nerkickad en grupp, så kan jag informera att jag inte kommer ligga sömnlös över det beslutet.
Prioritet ett är som alla vet att inga avåkningar får ske.
Och om man måste stå på i byarna för att hinna ikapp guppen, så kör man helt enkelt i fel grupp, och kör alltså över sin förmåga.

Så, för att summera lite:

Högre krav på kökarlen att informera gruppledaren (& medlemmarna) om dessa saker, så åtgärder kan tas.
Vem håller då koll på kökarlen?
Jo, självklart dom som ligger närmast före honom.
Kökarlen lyder under samma regler, och om det är han som inte hänger med, så är det han som får byta grupp.

Självfallet kvarstår kravet att ALLA mer aktivt ska kommunicera mad varann, och säga till varann om nåt inte funkar.

Mycke text blev det... men nu får ni komma med synpunkter.

Salle1428 skrev:
2415031 Seriöst då, jag försöker alltid hålla ett spår på egen sida för att slippa ogynnsamma spårbyten vid möten etc. Riskerna är tillräckligt stora ändå så enl mitt tycke minskar man ju faran ett snäpp genom att hålla sig på sin egen sida. Visst finns det öppna kurvor med kilometersikt och då kan man ju gena lite.
Helt rätt... nästan ordagrant som jag brukar resonera om saken. :yoparty
 
Last edited:

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Plonkan skrev:
2415003 Det vore intressant att ta en diskussion om vad som "förväntas" av en gruppledare. Själv försöker jag att inte köra ifrån åtminstone den närmast bakomliggande även om jag gärna skulle vilja gasa lite mer. Men det kanske är ett "ansvar" som jag i onödan lägger på mig själv?

Jag förväntar mig att den framför väntar i korsningar om det ska svängas. Sedan hakar jag nog mest på den som är framför mer än att se till så att den bakom hänger på. När jag väntar i korsningar kommer den bakom ifatt ändå.

Förväntningarna är nog mer på att de som kör i gruppen inte busar och att alla väntar in varandra. Om "gruppledaren" hittar är det bra även om senvägar ibland kan vara roliga vägar. Att bli pressad i röven är inte kul, då får man släppa förbi. Vi kanske borde bli bättre på att vinka om varandra mer aktivt på rakor om vi känner att vi vill ta det lugnare.

I söndags var vi bara fem i den "hårda" gruppen och då löser sig det mesta av sig själv. När vi kryper upp mot 10 hojar i grupen och man ligger långt bak har man inte så mycket kontakt med "gruppledaren" och då är det viktigare att det funkar med de som är före och efter.

Visst har "gruppledaren" en påverkan på gruppen, men man är ändå själv på sin hoj och måste förhålla sig till de andra på vägen, bland annat de som åker närmast. Avstånd, gummibandseffekt och annat är det upp till medlemmarna i gruppen att försöka lösa. Om jag känner att jag börjar jaga på rakorna får jag lägga mig längre bak eller ta det lugnare. Annars riskerar jag bara att jag bränner för hårt in i kurvor jag inte klarar av eftersom jag försöker vinna 10 meter.
 
Last edited:

tomasni

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Ort
Vällingby
Hoj
TDM 900A '08
Tack Danne och Ragge !

Oj, vad mycket skrivet det var i denna tråden !
Jo, Söndagen var skitkul!

Ragge anpassar farten bra till "hålorna".
Hade jag bara haft klart för mig exakt rutt kunde jag visst ha lett medel-långsam. Men vill man bli ledd av en gubbe med TDM?

Jo, angående detta med fel grupp:
Om gruppen är stor (> 12 hojar) är problemet med att kurvlångsamma hojar gasar ikapp på rakorna MYCKET värre. Ju större grupp desto våldsammare försök att gasa ikapp.
/Tomas
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
tomasni skrev:
2415487 Oj, vad mycket skrivet det var i denna tråden !
Jo, Söndagen var skitkul!

Ragge anpassar farten bra till "hålorna".
Hade jag bara haft klart för mig exakt rutt kunde jag visst ha lett medel-långsam. Men vill man bli ledd av en gubbe med TDM?

Jo, angående detta med fel grupp:
Om gruppen är stor (> 12 hojar) är problemet med att kurvlångsamma hojar gasar ikapp på rakorna MYCKET värre. Ju större grupp desto våldsammare försök att gasa ikapp.
/Tomas
Jo, jag har satt 10 hojar/grupp som övre gräns.
Men det är lättare att hålla grupperna små, om man hade fler gruppledare att spela med.

Sist var det bara JayZin's grupp som blev så stor, men jag såg också ett par som gärna hade kunnat flytta "ner" till Ragges grupp.
Problemet är att folk inte förstår hur lika grupperna oftast kör.
Dom tror att det går "långsammare/tråkigare" en grupp ner på skalan, när det egeentligen inte är sån stor skillnad.
Därför är det bättre att man börjar långsamt å byter upp sig istället.

Det är bra att dessa frågor lyfts fram i tråden, så alla kan påverka körningen till det bättre. :tummenupp
 
Last edited:

JayZin

If I Only Had Wings On My Gixxer.......
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Hemma
Hoj
GSX-R 1000
Jag har varit med nu 4 söndagar varav 3 som gruppledare.
Min erfarenhet av detta är att första gången då jag inte var gruppledare fanns det en tendens att hamna i röven på den framför.

När jag sen själv blev gruppledare försökte jag skapa lite lucka mellan alla men samtidigt hålla koll på gruppen. Detta fungerade sådär då min egna körning inte blev vidare rolig (syns på filmerna).

Nu i söndags provade jag att dra på ordentligt vilket ledde till att det blev tre grupper (tror jag) av gruppen. Alla verkade trivas med detta då jag väntade in alla vid varje korsning.

Vad jag vill säga med detta är att, visst vi kör i grupp.
Men är det för tajt finns risken att man tappar lite av fokuseringen, man tappar rytmen, samtidigt som man kanske blir stressad av alla hojjar som dra ifrån framför en och alla de som ligger bakom och nosar.
Om man då tänker sig att det blir lite smågrupperingar i gruppen tycker jag att det är alldeles utmärkt. Då eleminerar man ju dessa ovan nämnda saker (förutsatt att man inte känner att man måste jaga ifatt hela tiden). Vilket man inte ska göra:ajjabajja

I söndags blåste jag på friskt:nicka men vid varje korsning fick jag vänta MAX 2-3 min. på sista man, tänk på det. Det skiljer så otroligt lite.

Även om alla är ansvariga för sin egen körning och säkerhet, kommer jag som gruppledare alltid att ta åt mig av all kritik, detta för mitt eget samvete och givetvis för att vi ska bli bättre på det vi är dåliga på!
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top