Plonkan skrev:
2415003 Det vore intressant att ta en diskussion om vad som "förväntas" av en gruppledare. Själv försöker jag att inte köra ifrån åtminstone den närmast bakomliggande även om jag gärna skulle vilja gasa lite mer. Men det kanske är ett "ansvar" som jag i onödan lägger på mig själv? Kan det också vara så att det är olika "krav"/förväntningar på gruppledaren beroende på vilken grupp man leder?
Vore intressant att höra lite åsikter kring detta, så skriv och berätta!
Min syn på ansvaret känns ganska klar iallafall.
Nu har jag blivit välsignad med flera gruppledare som sköter sig exemplariskt, så nån kritik mot dom kommer ni inte hitta här från mig.
Jag är helnöjd med deras insatser, och dom har mitt 100%'iga förtroende beträffande säkerheten.
Däremot kvarstår problemet som kommit fram här, och då känner jag att det finns en lösning.
Inför varje körning har jag ju tjatat om att ALLA ska hålla koll på gruppen, och se till att folk som inte hör hemma i den gruppen ska byta grupp.
Som jag förstår nu så har detta inte funkat riktigt, verkar som civilkuraget inte är så stort iallafall.
Jag har testat tre gruppers tempo nu, och sist var det ingen större skillnad mellan de två mellangrupperna, i kurvorna.
(Jag kommer jämföra JayZin's & Ragges grupp för tydlighetens skull här nedan, men detta gäller alltså ALLA grupperna.)
På rakorna så gasar snabba mellangruppen lite mer, vilket gör att man får mindre chans att hinna ikapp om man tappar i kurvorna.
Och när man väljer grupp, så är det gruppens
kurvhastighet som man ska gå efter.
Alltså, om man inte hänger med i kurvorna och måste gasa ikapp på rakorna hela tiden, så
SKA man byta grupp.
Man kommer få mycket roligare & trevligare i rätt grupp, och säkerheten kommer att öka väsentligt.
Man kommer också att upptäcka att Ragges grupp i princip kör lika fort i kurvorna, men inte maxar FULLT på rakorna, vilket gör att man lättare hänger med gruppen.
Och det går ju inte direkt långsamt för det.
Åsså till själva "lösningen", eller iallafall mitt förslag:
Gruppledaren kan omöjligt hålla koll på hela gruppen i backspeglarna.
Och om gruppmedlemmarna inte klarar av att säga till folk som inte hänger med, att byta grupp, så kanske vi får öka
kökarlens ansvar lite mer?
Kökarlen har annars ett ganska tacksamt & lätt jobb, men vi får nog bli lite hårdare på en av uppgifterna.
Om kökarlen ser att gruppen delas/splittras hela tiden p.g.a. nån som inte hänger med i tempot, så SKALL han/hon påpeka detta för gruppledaren, och gemensamt med gruppledaren prata med den gruppmedlemmen så denne byter till rätt grupp.
Så här har ansvarsfördelningen sett ut hela tiden, men nu kommer alltså hårdare krav på kökarlarna ställas.
För det är ju som bekant så här, att om man inte gillar sättet vi genomför söndagskörningen och vårt säkerhetstänk, så behöver man inte delta.
Om man inte gillar att bli nerkickad en grupp, så kan jag informera att jag inte kommer ligga sömnlös över det beslutet.
Prioritet ett är som alla vet att inga avåkningar får ske.
Och om man måste stå på i byarna för att hinna ikapp guppen, så kör man helt enkelt i fel grupp, och kör alltså över sin förmåga.
Så, för att summera lite:
Högre krav på kökarlen att informera gruppledaren (& medlemmarna) om dessa saker, så åtgärder kan tas.
Vem håller då koll på kökarlen?
Jo, självklart dom som ligger närmast före honom.
Kökarlen lyder under samma regler, och om det är han som inte hänger med, så är det han som får byta grupp.
Självfallet kvarstår kravet att
ALLA mer aktivt ska kommunicera mad varann, och säga till varann om nåt inte funkar.
Mycke text blev det... men nu får ni komma med synpunkter.
Salle1428 skrev:
2415031 Seriöst då, jag försöker alltid hålla ett spår på egen sida för att slippa ogynnsamma spårbyten vid möten etc. Riskerna är tillräckligt stora ändå så enl mitt tycke minskar man ju faran ett snäpp genom att hålla sig på sin egen sida. Visst finns det öppna kurvor med kilometersikt och då kan man ju gena lite.
Helt rätt... nästan ordagrant som jag brukar resonera om saken.