Söder om landsvägen tour - MCK Vilse™

Magoozi

Lärare om fyra dyra år!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Malmoe!
Hoj
GSX-R 600
Tråkigt att höra att det var lite klotningar...

Lärande organisation eller lärande i organisationen?
Som nämnts tidigare finns det en ganska omfattande debatt kring frågan om organisationer som kollektiv kan lära sig (och därmed "inneha" kunskap) eller om det är individer som lär sig. I grunden är detta en djup filosofisk diskussion kring hur man ser på sådant som vad kunskap och lärande egentligen är.

Som Hatch också skriver brukar man peka på så kallade erfarenhetskurvor som ett tecken på organisatorisk inlärning. Erfarenhetskurvor visar att till exempel kostnaden per styck eller tidsåtgången per styck som det tar att producera en produkt ofta minskar med det totala antalet som organisationen har producerat. Detta tycks peka på att organisationen samlar på sig erfarenheter och att färre misstag görs när man producerar fler och fler enheter. Man menar att denna erfarenhet tillhör just denna organisation, även om man skulle flytta de rimligen allt mer erfarna arbetarna till en annan organisation så skulle inte effekten kvarstå.

Detta innebär också att organisationer som funnits länge i en bransch har samlat på sig kunskap och erfarenheter som nyetablerade i en bransch inte har. De redan etablerade skulle då ha en konkurrensfördel gentemot de nyetablerade. Å andra sidan kan de nyetablerade föra med sig synsätt och referensramar som de gamla inte har, och med dessa nya synsätt skapa sig fördelar gentemot de gamla som kanske är fasta i ett mer traditionellt tänkande.

Blev lite fel där. Här kommer det jag egentligen skulle skriva!

Vilken jävla dag jag har haft. Fick se den splinkans nya koeningseggen, CCX:en in action. Fick även tillfälle att rasta min nissan micra 1.2 LX mot en BMW M6. Min micra har 55´pållar, M6:an har 507. Om jag säger så här, min bil stod stilla i jämförelse.

Bildbevis kommer!

Nu måste jag slagga, RR på falken i morgon för min del.
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Magoozi skrev:
2483106 Tråkigt att höra att det var lite klotningar...

.....en maaaaassa text.....

ja, kasst.

Inte för att jag förstog mkt av det i detta tillståndet men det lät bra! :D :tummenupp
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Låter som ni hade en trevlig tur, med reservation för olyckan. Hoppas det inte gick åt fanders helt varken materiellt eller fysiskt!? Själv kom jag mig iväg runt ett (själv dock :( ) men de blev 22 mil på småvägar.

Citat från HD. www.hd.se :tummenupp

"Olyckan inträffade i dag på länsväg 1263 vid Ellinge gods nära Eslöv då ett sällskap var ute och luftade sina glidare i sensommarvärmen."

Så kan man också skriva... :D
 
Last edited:

Motorrad

ABECEDET
Gick med
16 May 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki Z650, 2020
Tackar för rundan idag? 42 mil blev det för min del från Helsingborg och tillbaka. Synd på alla olyckor bara :(
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
BeBe skrev:
2483121 Låter som ni hade en trevlig tur, med reservation för olyckan. Hoppas det inte gick åt fanders helt varken materiellt eller fysiskt!? Själv kom jag mig iväg runt ett (själv dock :( ) men de blev 22 mil på småvägar.

Citat från HD. www.hd.se :tummenupp

"Olyckan inträffade i dag på länsväg 1263 vid Ellinge gods nära Eslöv då ett sällskap var ute och luftade sina glidare i sensommarvärmen."

Så kan man också skriva... :D

Glidare?!?!?! Men herre gud!!
Fast se det som så....då får inte vi sportåkare skulden...:hihi
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Mör...?

Motorrad skrev:
2483128 Tackar för rundan idag? 42 mil blev det för min del från Helsingborg och tillbaka. Synd på alla olyckor bara :(

Tjejen där hemma är iaf inte öm i baken :tungan

*Hmmm*... de borde heta skumsmak i ändan.... För jag har inte sett någon sadel av trä.. :va

JKay skrev:
2483143 Glidare?!?!?! Men herre gud!!
Fast se det som så....då får inte vi sportåkare skulden...:hihi

Det gick ju inte så fort heller....... NÄE SURE !!! :D
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
BeBe skrev:
2483149 Tjejen där hemma är iaf inte öm i baken :tungan

*Hmmm*... de borde heta skumsmak i ändan.... För jag har inte sett någon sadel av trä.. :va



Det gick ju inte så fort heller....... NÄE SURE !!! :D

Men det gjorde det inte! :confused:
Dom skulle vända bara...
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Tror dig ;)

JKay skrev:
2483161 Men det gjorde det inte! :confused:
Dom skulle vända bara...

Av någon anledning verkar hösten vara den tiden då man "lappar o lagar" vägarna med tjära (eller lim) o grus... Här hemma ligger det fint grus i överflöd efter en lagning... Förra hösten hade jag krachat i räcket vid välarondellen... om det inte hade varit för att jag kom i bil.... :mad:

Så, om de nu var vägens beskaffenhet som var problemet? -Yrka på ersättning!!!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
BeBe skrev:
2483168 Av någon anledning verkar hösten vara den tiden då man "lappar o lagar" vägarna med tjära (eller lim) o grus... Här hemma ligger det fint grus i överflöd efter en lagning... Förra hösten hade jag krachat i räcket vid välarondellen... om det inte hade varit för att jag kom i bil.... :mad:

Så, om de nu var vägens beskaffenhet som var problemet? -Yrka på ersättning!!!

Nja...va inte själv just där när det hände men det va en grusplan som dom vände på. Ellinge Gods.....
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Ah.... mer som singel kanske... DE E HALT... min vita babe, "gled" ifrån mig i sidled på kompisens uppfart... Mycket snopet....

Nu e de natti..... Zzzz Zzzz.....
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Det som stör mig lite på rundor i allmänhet (både RR, denna MCK vilse o annars) är att man känner för att ta en snabbare grupp för tempot i KURVORNA är så fantastiskt lågt medans man får dra fullt ut på rakorna för att hänga med (idag med 45hk motard men senast med 110 hk vtr med RR), Om folk kanske siktade på att få lite högre speed i kurvor o inte bara ta igen allt på rakor så tror jag gruppkörning i allmänhet hade blivit bättre (och säkrare).

Jag har varit först i många turer på jobbet, med kompisar mm för att jag råkar ha ett bra lokalsinne och där kör alla i eget tempo men verkar uppskatta de kurviga partierna bäst. Jag har bara kört en gång med RR samt en gång med MCK Vilse men i båda fallen har det (i långsam grupp) stått still i kurvorna men varit fullt larm ut på rakorna...

Vad vill folk egentligen? Kanske man skulle annordna en tur på E22 med stopp på avfarter för att ge folk tillfälle att dra fullt?

Allt är min egen åsikt o jag tål att ta skiten som säkert kommer nu... (och tror nån jag e bitter så kan jag säga att skadorna från idag kostar förmodligen högst 1000 spänn, det är upplevelsen o folks inställning jag vill provocera...).

I övrigt tackar jag fortfarande för en bra tur, det är härligt att folk har det engagemanget, orken mm att "rodda" en tur som idag. Inget som helst negativt om arrangemanget (som var kanon) eller turen i sig!
 
Last edited:

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Ystad
Hoj
BMW R 1250R -21
rookie skrev:
2483338 Det som stör mig lite på rundor i allmänhet (både RR, denna MCK vilse o annars) är att man känner för att ta en snabbare grupp för tempot i KURVORNA är så fantastiskt lågt medans man får dra fullt ut på rakorna för att hänga med (idag med 45hk motard men senast med 110 hk vtr med RR), Om folk kanske siktade på att få lite högre speed i kurvor o inte bara ta igen allt på rakor så tror jag gruppkörning i allmänhet hade blivit bättre (och säkrare).

Jag har varit först i många turer på jobbet, med kompisar mm för att jag råkar ha ett bra lokalsinne och där kör alla i eget tempo men verkar uppskatta de kurviga partierna bäst. Jag har bara kört en gång med RR samt en gång med MCK Vilse men i båda fallen har det (i långsam grupp) stått still i kurvorna men varit fullt larm ut på rakorna...

Vad vill folk egentligen? Kanske man skulle annordna en tur på E22 med stopp på avfarter för att ge folk tillfälle att dra fullt?

Allt är min egen åsikt o jag tål att ta skiten som säkert kommer nu... (och tror nån jag e bitter så kan jag säga att skadorna från idag kostar högst 1000 spänn, det är upplevelsen o folks inställning jag vill provocera...).
Tycker det är tur att folk inte kör över sin förmåga i kurvorna.... Då hade vi säkert sätt flera avåkningar och det vill vi ju absolute inte se.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
SirBarret skrev:
2483346 Tycker det är tur att folk inte kör över sin förmåga i kurvorna.... Då hade vi säkert sätt flera avåkningar och det vill vi ju absolute inte se.

Helt rätt! Har aldrig sagt att jag vill se folk köra över sin förmåga! Men är det bättre att folk drar fullt ut på rakorna? Är det vi prioriterar att svänga eller att maxa bågen rakt fram? Vilket av det är säkrast för de övriga på turen?
 

Solid snake

Guest
Tack för en trevlig runda! :tummenupp
Jag vaknade precis, somnade ju direkt när man kom innanför dörren. :3freak

Nu ska jag nog köra till Lund och köpa mig en cola för det kunde man inte göra innan ju, man skulle ju tvunget sova. :mad:
 

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
rookie skrev:
Inget som helst negativt om arrangemanget (som var kanon) eller turen i sig!

Håller med dig lite där. Att det roliga ligger i kurvorna, dock ligger ofta riskerna där...Kan också säga att jag drog på lite på rakorna men inte öerjävligt, troro jag. Det får ni i min grupp avgöra!

Sen känns det lite standard att avsluta med sådan fras som citatmeningen ovan när man kommit med kritik. Verkar som man vill först ge kritik för att sen avslutat lite mera snällt:tungan :)

Hur som helst så kanske vi i Vilse skall ta en diskussion om det hela.
 

Jörgen H

Ny medlem
Gick med
22 May 2006
Ort
Limhamn
Hoj
Monster S4R -05,Husaberg 450Fe
Att åka i grupp om 25 personer innebär en extra risk ! De var andra gången av 2 som jag är med om en olycka vid körning med så många . Jag var med första olyckan vid Ellinga Gård , En hoj trycker mig av vägen ner i diket där jag kör av en betongstolpe !! Helt otroligt , här har man sålt sin Enduro för att köra lite lugnt på vägen åsså hamnar man offroad med sin Ducati ...Nåväl - det slutade relativt lyckligt för vår del. Men sonen där bak på pallen vart skärrad efter detta så vi vek av .
Tack till Jkay å alla ni andra i gruppen som hjälpte mig å sonen upp på vägen .
Jörgen
Monster1000
 

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Ort
Ystad
Hoj
BMW R 1250R -21
rookie skrev:
2483352 Helt rätt! Har aldrig sagt att jag vill se folk köra över sin förmåga! Men är det bättre att folk drar fullt ut på rakorna? Är det vi prioriterar att svänga eller att maxa bågen rakt fram? Vilket av det är säkrast för de övriga på turen?

Nä der är klart det inte är bra att folk drar fult på rakorna, men visst jag dro på när tillfället gavs men det var ju inte tal om hastigheter 200+ utan mer 150-170km/h men visst det är snabbt det med.

Prboblemet med kurvorna är nog mer om man ligger lite längre bak i gruppen. Men sen vet jag inte hur fort du menar att det går när du skriver att det stod nästan stilla i kurvorna?? En del kurvor körde vi igenom kanske i 100km/h en del andra 70-75km/h. Visst jag körde nästan längst fram och upplevde säkert situvationen annorlunda. :)


------------------------------------------------------------------------


Kommentera gärna, och då menar jag inte kvalité på filmen.

Anledningen till hastigheten är långsam är att endurohojen körde och tuta, så jag drog ner på mitt tempo mycket. Jag låg och körde som 2:a man med Jkay framför mig.

http://sporthoj.years2.com/SirBarret%20-%20innan%20olyckan%20%28Jkays%20grupp%29.wmv
Högerklicka och välj spara som.
 
Last edited:

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Ort
S Sandby
Hoj
Piaggio x9 180cc
Jörgen H skrev:
2483464 Att åka i grupp om 25 personer innebär en extra risk ! De var andra gången av 2 som jag är med om en olycka vid körning med så många . Jag var med första olyckan vid Ellinga Gård , En hoj trycker mig av vägen ner i diket där jag kör av en betongstolpe !! Helt otroligt , här har man sålt sin Enduro för att köra lite lugnt på vägen åsså hamnar man offroad med sin Ducati ...Nåväl - det slutade relativt lyckligt för vår del. Men sonen där bak på pallen vart skärrad efter detta så vi vek av .
Tack till Jkay å alla ni andra i gruppen som hjälpte mig å sonen upp på vägen .
Jörgen
Monster1000

Hoppas att du o sonen klarar er ifrån detta utan men(kanske mest din son). Sen är jag tveksam till om det spelar ngn större roll om man är 15 eller 25. Ledet blir likväl långt med dragspelseffekt. Det finns både för- och nackdelar med att ligga tajt i ledet, liggar man tajt så ser man hur den framför kör, spårval-bromsljus osv. Men när det blir nödbroms så träder ju nackdelarna fram. Detta får var o en avgöra, oavsett om man är 15 lr 25.
 

NTV janne

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2006
Ort
Staffanstorp
Hoj
Honda NTV 650
Jörgen H skrev:
2483464 Att åka i grupp om 25 personer innebär en extra risk ! De var andra gången av 2 som jag är med om en olycka vid körning med så många . Jag var med första olyckan vid Ellinga Gård , En hoj trycker mig av vägen ner i diket där jag kör av en betongstolpe !! Helt otroligt , här har man sålt sin Enduro för att köra lite lugnt på vägen åsså hamnar man offroad med sin Ducati ...Nåväl - det slutade relativt lyckligt för vår del. Men sonen där bak på pallen vart skärrad efter detta så vi vek av .
Tack till Jkay å alla ni andra i gruppen som hjälpte mig å sonen upp på vägen .
Jörgen
Monster1000

RR har som mål att ha max 12 personer i var grupp och jag vill även påtala att viktigt hålla bra avstånd till fram förvarande.

Samtidigt det med kurvor har jag lärt mig att kör man så att man måste bromsa innan en kurva är felet att man kör på för hög växel. Min regel att ha 3/4 växel inför en kurva. Har man rätta varvtal innför en kurva tar man "nästan" allltid den kurva säkert.


Bromsen används endast till små justeringar ej att göra ska inbromsningar vid kurvkörningar. Detta är mina råd för säkrare kurvkörning. RR har har haft körlektioner om att köra på säkert sätt i grupp det bör många andra grupper ta efter.

Annars mycket bra dag var det igår men man var trött efteråt. Tack alla som organiserat dagen.

/JANNE

Se denna länk:

Köra i grupp....

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=1290562#p1290562
 
Last edited:

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jörgen H skrev:
2483464 Att åka i grupp om 25 personer innebär en extra risk ! De var andra gången av 2 som jag är med om en olycka vid körning med så många . Jag var med första olyckan vid Ellinga Gård , En hoj trycker mig av vägen ner i diket där jag kör av en betongstolpe !! Helt otroligt , här har man sålt sin Enduro för att köra lite lugnt på vägen åsså hamnar man offroad med sin Ducati ...Nåväl - det slutade relativt lyckligt för vår del. Men sonen där bak på pallen vart skärrad efter detta så vi vek av .
Tack till Jkay å alla ni andra i gruppen som hjälpte mig å sonen upp på vägen .
Jörgen
Monster1000

Hoppas att allt är bra med er. Dels hojen och dels du o grabben.
Men jag kan inte vara på 2 ställen! ;) Din reisleiter va CeltaniC.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top