oroväckande är ju bara att när man kommer hem så står garag dörren vid öppen..... fan om den blir stulen i år igen då lägger jag ner detta.
kan fan inte sluta oroa mig att någon jävla tattare ska pilla på den.
men nu har man kraftigare lås...
Surfade på denna tråd strax innan jag kollade här... en del bra tips iaf.
Tips för att få behålla Hojen av Tie-Fighter
Eftersom säsongen verkar vara igång, (iaf så stjäls det en massa hojar nu) kan det vara på
sin plats med tips för hur DU ska låsa din hoj på bästa sätt så du får ha den kvar.
- Skivbromslås, bra och billiga MEN, felaktigt fastsatta på bromsskivor är dom tyvärr väldigt
enkla att bryta bort, klippa bort, kapa bort genom att bromskivans metall är avsevärt svagare
än låset. Lås fast skivbromslåset runt drev/kedja så är det mycket svårare för tjuven att
bryta upp och sticka på hojen. En vinkelslip kapar upp de flesta lås på någon minut tyvärr.
- Lås fast hojen, Skaffa en kedja (klass 25) eller annan fast låsanordning så du kan dra fast din hoj i lämplig
lyktstolpe eller annan fast förankrad föremål. Allt för att försvåra att någon kommer förbi
och lyfter in din pärla i en skåpbil eller dylikt.
- Larm, skaffa ett av försäkringsbolagen godkänt mc larm, i flera fall får du självriskreducering
om hojen ändå blir stulen. Larmet tjuter och avskräcker samt i en del fall låser hela hojen
elektroniskt (Immobilizer), dvs insprutning och annan elektronik 'fryses'.
- Skaffa kapell, skyddar mot insyn och väder och vind.
- Lägg inte ut bilder på din fina hoj där regnr syns! Det är enkelt att få fram adress/ägaruppgifter från VV.
Skriv SERIÖSA inlägg om du har tips på vad man kan göra för att få behålla sin hoj
http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=155107