Sökes: nyaste sporthojarna för året att delta i årets olika GTBoard.com event

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som jag förstått det är s1000RR den snabbaste standardgathojen som finns så rätt meningslöst att ha nått annat där eller? Men visst hade jag velat se nån go R1a med crossplanemotor och det riktigt sköna ljudet smiska flygraka för den delen =)

Rakt fram blir den väl piskad av ZZR1400? (med den elektronsika spärren avstängd för toppfarten då...)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och jag tycker det är kul att eventet hålls och att det bjuds in hojar, även om jag nu totalt missade när (och var) det var och därför intekunde dyka upp, även om nu min hoj är lite ointressant i sammanhanget... :hihi
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Jag känner mig helt vilsen, är det ett forum för hojåkare lagda åt det sportiga hållet eller är sporthoj.com egentligen enbart en annan adress till Lunarstorm?? Vi skämmer ut oss totalt med denna jävla attityd vissa har, vad är egentligen skillnaden. Sportbil eller sporthoj, vi gillar samma sak bara att vissa föredrar att göra det på x-antal hjul olikt den andre! Fick jag chansen skulle jag lätt betala för att enbart få va med om upplevelsen att ha kört rejs mot de vassaste bilarna som finns att uppbringa och jag skulle fan inte kasta skit om jag blev avhängd! Rullande start har givetvis sina fördelar, stående med hoj är inte JÄTTELÄTT om man inte gjort det massor av gånger innan, mindre slitage osv osv. Fortsätt med det du gör Gustav för det är jäkligt bra! Vill du ha en R1 från -03 som referens mot bilarna vid tillfälle så ställer jag mer än gärna upp! Jag kan tvätta bort bromsdammet på era fälgar som tack efter avslutat event!:yoparty
 

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Piteå
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Du verkar itne förstå så mycket av att äga en supersportbil.

Bara för man äger en Veyron (han ägde faktiskt två) komemr itn ehan bränna €25 000 bara för att du ska bli glad... Han kanske kan göra det om du betalar för det (innan).

Nu försöker jag inte vara otrevlig eller dumförkara någon, men:
Äger man två (!) Veyron så tycker jag att man borde vilja starta lite hårt och bränna lite däck.
Att däcken kostar en liten struntsumma borde inte spela någon roll.

Min hoj kostar kanske en hundradel eller mindre av en Veyron men jag tjänar också en hundradel eller mindre än den där killen och jag har råd att bränna däck ibland.
Kul är det dessutom! :)
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Det är kanske just för att han håller hårt i sina pengar och inte lägger dem på att bränna gummi för att vara andra till lags som han kunnat unna sig bilar av det exklusivare slaget.. :tummenupp
 

Jazen

med licens to kill
Gick med
8 Aug 2009
Ort
Gävle/Älvsjö
Hoj
CBR 1000 - 08
varför vill folk köra stillastående? det är väl mest rättvist för alla att köra rullande, alla idioter klarar att gasa från rullande så det inte blir nå "miss" nånstans.

stillastående start för en bil med 800hk+ går väldigt hårt åt låda, drivlina,axlar etc etc ...kan bli dyrare nota än bara däck.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Min uppfattning är att det är rullande start för att spara på drivlinor, samt att man minimerar förarens inverkan och visar skillnaderna mellan maskinerna tydligare? Vill man inte starta från noll eller köra bana kan väl bilägaren få avgöra det själv utan ifrågasättande?
Vill man se dragrace finns det andra arrangemang.
Flera av de hojägare som hörs i denna tråd borde kanske backa några steg och reflektera över att jorden inte styrs efter dennes åsikter?
Det är ett riktigt trevligt arrangemang ni driver, och kul att ni vill ha med hojar som referens. Kanske läge att headhunta hojförare till nästa evangemang för att slippa dras ner av gnället?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är det bara jag som tycker att upplägget är till motorcykelns fördel?
50-300 rakt fram är ju det som motorcyklar är överlägsna på.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Är det bara jag som tycker att upplägget är till motorcykelns fördel?
50-300 rakt fram är ju det som motorcyklar är överlägsna på.


Jag vill inte ge mig in i debatten om detta arrangemang, eftersom det inte intresserar mig.

Men eftersom detta är en ren teknikfråga så kan jag ge min syn på den:
Denna typ av gatbilar har som regel (trots sina extrema prestanda) ett sämre vikt/effektförhållande än gatmotorcyklar.
Medan denna typ av bilar å andra sidan ofta har högre effekt/luftmotstånds-förhållande än gatmotorcyklar.

Det gör att det accelerationsmässigt ofta går till dessa bilars fördel desto snabbare ingångshastighet man har.
Det märks rätt tydligt även med vanliga hojar. En ER6 tar lätt en +300hk porsche 0-100, trots att Porschen med sin fina aerodynamik har avsevärt högre topphastighet.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag vill inte ge mig in i debatten om detta arrangemang, eftersom det inte intresserar mig.

Men eftersom detta är en ren teknikfråga så kan jag ge min syn på den:
Denna typ av gatbilar har som regel (trots sina extrema prestanda) ett sämre vikt/effektförhållande än gatmotorcyklar.
Medan denna typ av bilar å andra sidan ofta har högre effekt/luftmotstånds-förhållande än gatmotorcyklar.

Det gör att det accelerationsmässigt ofta går till dessa bilars fördel desto snabbare ingångshastighet man har.
Det märks rätt tydligt även med vanliga hojar. En ER6 tar lätt en +300hk porsche 0-100, trots att Porschen med sin fina aerodynamik har avsevärt högre topphastighet.

Du har visserligen rätt, men jag anser ändå att det är svårare att få till en bra start med mc.
 

CCX

Sporthojsnörd
Gick med
1 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW M5
Bra skrivet, tack för det.

Ja, intresserade kan komma med positiv attityd och bjudes på lunch för nästa möte.

Jag finns på gustav@gtboard.com elelr PM här.

Min uppfattning är att det är rullande start för att spara på drivlinor, samt att man minimerar förarens inverkan och visar skillnaderna mellan maskinerna tydligare? Vill man inte starta från noll eller köra bana kan väl bilägaren få avgöra det själv utan ifrågasättande?
Vill man se dragrace finns det andra arrangemang.
Flera av de hojägare som hörs i denna tråd borde kanske backa några steg och reflektera över att jorden inte styrs efter dennes åsikter?
Det är ett riktigt trevligt arrangemang ni driver, och kul att ni vill ha med hojar som referens. Kanske läge att headhunta hojförare till nästa evangemang för att slippa dras ner av gnället?
 

CCX

Sporthojsnörd
Gick med
1 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW M5
De efterföljande förklarade fint för dig.

Nu försöker jag inte vara otrevlig eller dumförkara någon, men:
Äger man två (!) Veyron så tycker jag att man borde vilja starta lite hårt och bränna lite däck.
Att däcken kostar en liten struntsumma borde inte spela någon roll.

Min hoj kostar kanske en hundradel eller mindre av en Veyron men jag tjänar också en hundradel eller mindre än den där killen och jag har råd att bränna däck ibland.
Kul är det dessutom! :)
 

Hänz

kRÄnKt!
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Sthlm
Hoj
GSXR
Jag vill inte ge mig in i debatten om detta arrangemang, eftersom det inte intresserar mig.

Men eftersom detta är en ren teknikfråga så kan jag ge min syn på den:
Denna typ av gatbilar har som regel (trots sina extrema prestanda) ett sämre vikt/effektförhållande än gatmotorcyklar.
Medan denna typ av bilar å andra sidan ofta har högre effekt/luftmotstånds-förhållande än gatmotorcyklar.

Det gör att det accelerationsmässigt ofta går till dessa bilars fördel desto snabbare ingångshastighet man har.
Det märks rätt tydligt även med vanliga hojar. En ER6 tar lätt en +300hk porsche 0-100, trots att Porschen med sin fina aerodynamik har avsevärt högre topphastighet.

Vore kul att se din hoj in action mot en bugatti rakt fram :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vore kul att se din hoj in action mot en bugatti rakt fram :)

Roligare att gasa mota andra hempulare tycker jag.
Jag har faktiskt rejsat mot Nisse Järnets BMW som förekommer i denna tråd. Vi rejsade dock en kall höstkväll. Finns film inifrån Nisse BMW på YT.
Det var så kallt ute så när vi startade från stillastående vart det rätt halt även för mig att komma iväg. Vi halkade runt båda två, sen fick jag fäste.
http://www.youtube.com/watch?v=1ptC_xl2CgA
 
Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top