Om jag har förstått det här rätt så handlar det här arrangemanget om en samling av förare med nya, dyra och snabba fordon som träffas på en flygraka och gasar på rejält med jämna mellanrum. Till alla pojkars stora glädje, oavsett ålder. Eller hur?
Men varför efterfrågas just bara de allra senaste sporthojarna? Är det för att hålla den fattiga pöbeln borta från överklassens te-party? Om man nu ändå ska hålla på med att blanda fordonsklasser så vore det väl såväl roligare som intressantare att se på när en 25 år gammal standardhoj steker snudd på allting i den senaste sportbilsklassen? Inte många nya standardbilar, vars prislapp är på mindre än 7 siffror, drar ju ifrån en literklubba från 80-talet under acceleration 0-250 km/h. Faktum är ju att det inte ens är många av bilarna i miljonersklubben som göra det.
Att nån köpt en ombyggd bil med 17 turbos och >1000 hk och accar rätt så jämnt mot en 30 000-kr-hoj är väl inte såå chockerande?
View attachment 385633
Att de bilburna överklasspojkarna har problem med att acceptera en förlust mot möjligen allt annat än den senaste superduperbågen är ju förståeligt men vore det inte lite kul att blanda in åtminstone liiiite realitycheck i sammanhanget? (Som motorcyklist så skulle jag vilja kalla det hela ovanligt påpasslig comic relief. )
Kom ihåg inför nästa års arrangemang:
Inse underhållningsvärdet i att se hur en 25 år gammal ratbike visar röven för Stureplansstekarens senaste Ferrari.
SÅ får ni många hits på Dintub!
Det är säkert åldersrelaterat men jag börjar tycka att det är en rätt så löjlig sysselsättning att hålla på o tävla snabbast rakt fram i en maskin som man har köpt. Jag hyser stor respekt, och utifrån ett tekniskt perspektiv stor beundran, för de som själva rent handgripligen bygger egna fordon och motorer och t.ex. tävlar i dragracing. Men att en yuppie köper sig en sportbil med aktiv-megaexklusiv-dyr-som-fan-o-för-honom-helt-nödvändig-launch-controll och tävlar i acceleration rakt fram är ju, ärligt talat, rätt så patetiskt.
Tänk om vi nån gång fick se Väjrån, Königsägg, Sånda, Färrari, Lambogini, Påsche m.fl. göra upp på en bana med kurvor istället för på parkeringen utanför nån dyr krog. Det lär väl aldrig ske men OJ va barnsligt kul det vore att se!
View attachment 385631
(F-n, tror nästan jag börjar bli vuxen snart.)