Sömnproblem

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Som idag när jag varit sjuk sov jag mellan 06:30-21:30 helt enkelt för att slippa vara vaken och känna att man mår dåligt. Jag hade utan problem kunnat fortsätta sova betydligt längre om jag inte haft en tid att passa.

Det känns inte helt normalt att kunna göra så. Jag önskar att man bara kunde vakna av sig själv på helgerna och känna sig utvilad efter 8-9 timmars sömn.

Helt normalt. Du bor i sverige, en talgkörtel invid analhålet på jordens lekamen. Vi tycker det är konstigt med människor som har brun hudfärg när det i själva verket är så att våra förbannade förfäder lämnat soliga tropiken och inlindade i ulvskinn vandrat upp hit där solen lyser så pass lite att våran resistens mot uv-strålar varit överflödig och således devolverats hand i hand med blindtarmen.
Solen är nödvändig för allt liv på jorden men vi har inte sett röken av den på månader.

VASSKAMANVAVAKENDÅFÖR?! :mad:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
utspelade sig detta i Mölndal?
Minns inte säkert men jag tror det, i alla fall så stämmer allt med hela historien in till punkt och pricka. Telefonsamtalet, telefonerna i toaletten, krig i lägenheten, skadorna på fötterna och så vidare. Minns inte hur vi kom in på det men jag tror det var att jag pratade om mina sömnproblem.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Fan, han verkar inte ha vaknat än :)

:hihi

Har inte testat ännu men efter din story där vettefan om man vågar. Är du säker på att han inte körde en liten kombo med alkohol eller nåt? Typiskt mölndalsbeteende så det var väl ingen som reagerade. :p

Sover ca 3-4 timmar per dygn nu, kan inte somna på natten för på kvällen kommer en stund då jag inte kan hålla mig vaken. Då slumrar jag till i 20 minuter och sen vaknar jag och är sömnlös fram till 4-5 tiden på natten.

Får du sånt varje kväll eller? Jag har också så där vissa kvällar, ganska ofta. Det är stört omöjligt att hålla ögonen öppna när det väl börjar om inte telefonen börjar ringa eller nån ringer på dörren typ, då man liksom rycker till och piggnar till. Brukar räcka med tio-tjugo minuters sömn sen är jag så jäkla pigg. Man undrar ju om man har narkolepsi eller nåt. :confused:

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Regelbunden träning är ett hett tips mot sömnproblem. Beror såklart var det problemen härstammar ifrån, annars får man prata med doktorn och få något utskrivet. Apotekets recpetfria Valerina är inget att satsa på iallafall.

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Satan, jag trodde jag var själv med sömnproblem nästan! (Kanske inte helt men ändå)

Själv blir jag grymt förbannad på alla som bara lägger huvudet på kudden och somnar, alltså inte för att det är deras fel, men det är fan så irriterande att lyssna på någon som somnar i en mening eller snarkar när man själv räknar ner timmarna till jobbet.

För mig så funkar en sak, om jag lägger mig klockan 7 när barnen lägger sig, då somnar jag som en klubbad säl. Men efter det så är det lögn i helvete. Och jag vaknar i stort sett alltid vid fyra på morgonen oavsett när jag somnat.

19.00 till 04.00 vilket kul liv! :glömdet

Och nej jag är varken deprimerad eller vantrivs med jobbet, och jag har en säng för 48K. Jag tränar ganska regelbundet och har sex (ibland). fast sex försöker jag undvika på kvällarna eftersom det bara gör mig mer pigg. Så i verkligheten med små barn hemma så borde jag väl säga att jag sällan har sex!

De gångerna jag sover som bäst är när jag vart uppe typ 40 timmar då kan jag lägga mig vid nio på kvällen och somna som ett barn. Men det kan man ju inte pyssla med varannan dag.

Som om det inte vore illa nog med att jag inte blir trött av sex, dricka sprit fungerar inte heller. jag sover max en timme på natten när jag festat om jag inte super mig medvetslös vill säga.

Nej fy fan, snart får de visa att vi är på väg in framtiden så att man lägger sig i en sömntank som söver en. :huvet

Kia

Guest
Vad skönt! Tyvärr är det inte lika enkelt för dom vars sömnproblem inte beror på dåliga vanor/stress/depression.

Enkelt vill jag inte säga att det var. Men med hjälp så fick jag det att fungera. Orsaken är svår att se själv tror jag men den finns där hela tiden. När man sen hittat den, med eller utan hjälp, kan man ta tag i problemet och lösa det. Men enkelt är det inte alltid, kan vara nog så jobbigt. Det rådet jag verkligen vill ge är att söka orsaken till problemet istället för att bara döva symptomen med piller. Pillren kan förstöra mer än de hjälper, som i mitt fall. Jag vet att inte alla får så hemska biverkningar som jag fick men jag skulle tycka det var onödigt att chansa. För som någon skrev tidigare så är alla individer och reagerar olika. Hoppas du lyckas övervinna dina sömnproblem snart och att allt löser sig på bästa sätt. :krama

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
ingen än så länge...
Vill poängtera att all medicinsk hjälp inte innebär narkotiska eller halvnarkotiska preparat. Det Kan vara så att man har en underproduktion av melatonin. Melatonin är som sagt det hormon vi normalt utsöndrar när det börjar mörkna och vi skall sova. Dagsljuset avbryter sedan produktionen. Har man en underproduktion kan det också bli så att man vaknar lättare och/eller tidigare. Bara det börjar ljusna litegrann.
Det måste inte vara på detta vis. Men det kan vara det. Och melatonin är alltså något vi själva producerar. Men vissa producerar i förliten mängd. Helt ofarlig medicin.
Melatonin och propavan har likvärdiga verkan. Dvs det tar upp till två timmar innan de satt in fullt och man blir sömning.
Sömnmediciner och också oftast inte narkotikaklassade, eller ens halvnarkotiska. Vilket insomningstabletter oftast är.
Insomningstabletter skall man ta vid behov eftersom de är beroendeframkallande vid daglig regelbunden användning. Riktlinjen är att man får ta dem max 30 dagar i sträck.
Man kan ta både melatonin och tex propavan i kombination med insomningstabletter, tex stilnoct då.
Mina sömnsvårigheter har blivit bättre. Jag behöver inte längre ta stilnoct lika ofta och jag behöver inte ta melatonin eller propavan heller dagligen.
Skall man försöka med melatonin eller propavan så kan det vara befogat att ha stilnoct eller liknande ifall att de förstnämna inte har någon effekt.
Men man skall inte vaneäta dem eller ta dem i förebyggande syfte, vilket man kan göra med de andra två. Det är ju också lättare att ha just stilnocten bara som reserv, ifall att, eftersom den medicinen verkar efter bara 10-20 minuter. Medan de andra tar två timmar, vilket kan vara svårare att laborera med.
Men det är nog värt för en del här som har sömnstörningar att kolla upp just melatonin.
Och - orsakerna till Sömnstörningar kan vara helt och hållet medicinska.

Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Ljudböcker brukar funka att somna till... Ladda ner nått med Herman Lindqvist så ska ni se att man fort somnar in :)

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
:hihi

Har inte testat ännu men efter din story där vettefan om man vågar. Är du säker på att han inte körde en liten kombo med alkohol eller nåt? Typiskt mölndalsbeteende så det var väl ingen som reagerade. :p

Får du sånt varje kväll eller? Jag har också så där vissa kvällar, ganska ofta. Det är stört omöjligt att hålla ögonen öppna när det väl börjar om inte telefonen börjar ringa eller nån ringer på dörren typ, då man liksom rycker till och piggnar till. Brukar räcka med tio-tjugo minuters sömn sen är jag så jäkla pigg. Man undrar ju om man har narkolepsi eller nåt. :confused:
så har jag det varje natt, helt åt helvete, testat Imovane o stilnoct ett parr ggr för att vrida rätt dygnet men dom funkar inte så bra på mig 'ändå.
Han dricker inte alkohol polaren.

Jag hoppas dock att mitt besök på Sömnlab och CPAP apparaten hjälper mig att kunna sova med REMsömn, jag har ju ingen riktigt under natten då jag väcks omedvetet av min sömnapné varannan minut.

Vill poängtera att all medicinsk hjälp inte innebär narkotiska eller halvnarkotiska preparat. Det Kan vara så att man har en underproduktion av melatonin. Melatonin är som sagt det hormon vi normalt utsöndrar när det börjar mörkna och vi skall sova. Dagsljuset avbryter sedan produktionen. Har man en underproduktion kan det också bli så att man vaknar lättare och/eller tidigare. Bara det börjar ljusna litegrann.
Det måste inte vara på detta vis. Men det kan vara det. Och melatonin är alltså något vi själva producerar. Men vissa producerar i förliten mängd. Helt ofarlig medicin.
Melatonin och propavan har likvärdiga verkan. Dvs det tar upp till två timmar innan de satt in fullt och man blir sömning.
Sömnmediciner och också oftast inte narkotikaklassade, eller ens halvnarkotiska. Vilket insomningstabletter oftast är.
Insomningstabletter skall man ta vid behov eftersom de är beroendeframkallande vid daglig regelbunden användning. Riktlinjen är att man får ta dem max 30 dagar i sträck.
Man kan ta både melatonin och tex propavan i kombination med insomningstabletter, tex stilnoct då.
Mina sömnsvårigheter har blivit bättre. Jag behöver inte längre ta stilnoct lika ofta och jag behöver inte ta melatonin eller propavan heller dagligen.
Skall man försöka med melatonin eller propavan så kan det vara befogat att ha stilnoct eller liknande ifall att de förstnämna inte har någon effekt.
Men man skall inte vaneäta dem eller ta dem i förebyggande syfte, vilket man kan göra med de andra två. Det är ju också lättare att ha just stilnocten bara som reserv, ifall att, eftersom den medicinen verkar efter bara 10-20 minuter. Medan de andra tar två timmar, vilket kan vara svårare att laborera med.
Men det är nog värt för en del här som har sömnstörningar att kolla upp just melatonin.
Och - orsakerna till Sömnstörningar kan vara helt och hållet medicinska.
har aldrig någon sagt att du är en lite annorlunda person när du äter stilnoct?
Jag tycker personer förändras i beteende när dom äter stillisar. Lite som att de blir en annan person så att säga.

Last edited:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Vad menar du, på dagen också eller?
om du menar förändringar, så ja, deras personlighet ändras. Jag har 3st som jag känner som jag tycker blir annorlundare då dom äter stilnoct som sömnmedel. Efter att dom slutat, så brukar den vanliga personen man kände komma tillbaka. Förändringarna är inte stora men man märker av dom om man känner personen väl.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
om du menar förändringar, så ja, deras personlighet ändras. Jag har 3st som jag känner som jag tycker blir annorlundare då dom äter stilnoct som sömnmedel. Efter att dom slutat, så brukar den vanliga personen man kände komma tillbaka. Förändringarna är inte stora men man märker av dom om man känner personen väl.
Ja man är piggare och slipper irritera sig på att man inte kan sova och blir då, snäppet gladare.

På mig funkar stilnoct kalas, dock endast i 10dagar sen behöver jag alldeles för stor dos för att jag ska kunna somna, över 40mg vill jag ej prova.
Håller jag upp någon månad kan man ta på normal nivå igen.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta

Kan även lägga till att melatonin är helt ofarligt, och säljs i de flesta länder som kosttillskott. Alltså inte beroendeframkallande eller liknande. Det är receptbelagt i Sverige så tillverkarna kan tjäna pengar.

Melatonin har även många andra fördelar.

Kostar några dollar i USA för en burk.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja man är piggare och slipper irritera sig på att man inte kan sova och blir då, snäppet gladare.

På mig funkar stilnoct kalas, dock endast i 10dagar sen behöver jag alldeles för stor dos för att jag ska kunna somna, över 40mg vill jag ej prova.
Håller jag upp någon månad kan man ta på normal nivå igen.

jag pratar inte om positiva förändringar, jag menar negativa förändringar av personligheten, dessa har dock använt stilnoct långt mer än 10 dagar.

Kia

Guest
jag pratar inte om positiva förändringar, jag menar negativa förändringar av personligheten, dessa har dock använt stilnoct långt mer än 10 dagar.

Det här var också någonting som jag pratade med neurologen på intensiven om. Han förklarade för mig att de som tar dessa tabletter under lång tid eller i hög dos "stänger av" känslor och sånt. Hjärnan stänger ner sånt som inte är viktigt. Man blir känslokall och bryr sig mindre. Han förklarade också hur det kunde bli så men jag minns inte alla termer och ämnen helt. Men det hade på något vis att göra med kroppens eget "lyckoämne". Ungefär att om man tillför nåt liknande på konstgjort sätt så slutade kroppen att tillverka eget. Inget man märker själv utan oftast människor som står en nära och känner en bra som märker först.
Men visst kan man helt slå ifrån sig alla varningar och goda råd med tanken, det händer ändå inte mig... Jag gjorde precis samma sak. Men jag hoppas innerligt att någon kanske iaf tänker till en gång extra innan man stoppar i sig något piller.

MissHelly

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Hoj
ingen än så länge...
Nej det är ingen som sagt att jag betett mig annorlunda när jag tagit stillisar. Jag har inte tagit stillisar så länge, de har funnits vid behov 1-1,5 år. Därinnan hade jag flunitrazepam. Men tyckte det var smart att bryta av med en annan substans.
Vi är som sagt olika, hade jag reagerat mycket negativt så hade jag inte brukat dem.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Eftersom man blir resistent mot stilnoct efter ett tag, så är det väl ingen som knaprar varje dag utan att ha uppehåll. Sen vet jag ingen som har blivit beroende av det.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning