Saabanställda utan lön

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Precis! Men ändå kallas han på många håll och kanter för entreprenör! Man tar sig för pannan över hur ord och titlar kan misshandlas.
Att skickligt bränna andras pengar är inte min definition på en entreprenör.

Frågan i mina ögon är väl främst bara om han gjort Sveriges största bolagsplundring eller om han bara är en riktigt stor klantskalle med allt för stor portion hybris.

Precis...Sveriges framtid är ju att arbeta inom den heliga byggsektorn eller något high tech städjobb med skattelättnader. Eller varför inte blogga? ditt inlägg ovan borde vara värt minst 5.000 kr.

Tur för den franska, amerikanska, sydkoreanska bilindustri eller till och med Audi att de inte hade den svenska mentaliteten när de stod på undergångens rand...det gååååår inte lägg neeeeeeeeeeeeeed.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Tror inte kineserna vill ta i SAAB med tång. Vad jag hört så tog dom sig en snabbtitt på fabriken, vände på klacken och drog. SAAB håller inte kinesisk standard, vi får hoppas att något land i tredje världen kan förbarma sig över sorgebarnet.

Kanske därför de har beställt 2500 bilar och lagt en massa deg i förskott?

Njaae, jag tror snarare att de är intresserad fast efter en konkursförfarande så de får allt till rea pris.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Fast Maud gör ju inte ett jota och troligen är det inte många andra länder på jorden idag där en regering skulle stå med händerna i fickorna och låtsas som det regnar när 0,11% av BNP håller på att försvinna med ett företag.

Vad är det egentligen staten ska göra som de redan inte har gjort?

Jag tycker såklart det är trist att SAAB inte kan räddas, men tror knappast att det skulle hjälpa om staten pumpade in en massa pengar.

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Vad är det egentligen staten ska göra som de redan inte har gjort?

Vet inte, från början kanske de borde sett till att nya ägaren fått en ärlig chans till nystart med billiga lån så man kunde lämnat GM från ägande helt och hållet(K-egg kanske hade varit bättre än Müller). Som det är nu sitter GM med preferensaktier och kan bestämma vem som kan komma in i företaget och de verkar inte vidare intresserade att släppa in någon. Det sägs att konkar SAAB får GM alla SAAB-patent men givetvis undkommer allt ansvar, kan det vara så att...

Jag tycker såklart det är trist att SAAB inte kan räddas, men tror knappast att det skulle hjälpa om staten pumpade in en massa pengar.

Varför inte då? Går SAAB att rädda så går det väl att sälja sitt innehav på sikt som man gjort med exempelvis banker i Sverige. Har även fungerat i bilindustrin i USA, Sydkorea och Frankrike och delstatliga VW räddade Audi från nedläggning på 80-talet men i Sverige har man bestämt sig att rädda jordens klimatet och att industri är fult.

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Måste ändå beundra Müllers målmedvetenhet. Nu har ju arbetarna fått sina pengar, och han tigger pengar överallt.

Snacka om envis.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Varför inte då? Går SAAB att rädda så går det väl att sälja sitt innehav på sikt som man gjort med exempelvis banker i Sverige. Har även fungerat i bilindustrin i USA, Sydkorea och Frankrike och delstatliga VW räddade Audi från nedläggning på 80-talet men i Sverige har man bestämt sig att rädda jordens klimatet och att industri är fult.

Om SAAB gingo att rädda hade väl det gjorts för länge sen. Varför tror du Sverige och inte USA är i topp i världsekonomin idag? Inte är det för att vi köper in oss i förlustaffärer iallafall. Kan du egentligen säga en bra anledning till varför vi skattebetalare ska gå in med pengar till SAAB? Eller ens subventionera lånen? Och drar du miljökortet är du direkt diskvalificerad för det är lika sant som att jag är prinsessand Diana.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Så du menar att regeringen ska gå in och rädda alla företag som säljer produkter ingen vill köpa? Jag vill åtminstone inte betala någon annans lön i varken Saab eller i nån sushitestaurang.

Nä, men detta ligger på politisk nivå och då är det hennes ansvar att processer i affären går rätt till. Varför tar det så lång tid att syna Antonov tex. Dessutom blir det kineserna som kommer intresser sig för Saab, initialt iaf. Svenskar har nog tidigare känt sig mer trygga i sina bilinvesteringar om Saab-affären går i hamn med tanke på hur många saabar (och volvos) som rullar på våra vägar. Fast det traditionsbudna köp-svenskt-mantrat kommer nog få sig en törn då kinesiska ägare inte känns lika anonymt som amerikanska eller europeiska. Dom är ute efter tekniken, inte att öka försäljning på det västerländska konventionella sättet eller att rädda ett stycke svenskt arv.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om SAAB gingo att rädda hade väl det gjorts för länge sen. Varför tror du Sverige och inte USA är i topp i världsekonomin idag? Inte är det för att vi köper in oss i förlustaffärer iallafall. Kan du egentligen säga en bra anledning till varför vi skattebetalare ska gå in med pengar till SAAB? Eller ens subventionera lånen? Och drar du miljökortet är du direkt diskvalificerad för det är lika sant som att jag är prinsessand Diana.

Om staten med en RIMLIG peng hade kunnat stödja Saab för fortsatt produktion så hade det ju kunnat vara ett billigare alternativ till en massa arbetslösa

Nu är det billigare att låta folk bli arbetslösa för Saab är ett bottenlöst hål...

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj

GM har ju hållit SAAB under sina armar i 20 år innan och något har de säkert fått ut eller tror du kapitaliska GM varit lite så där beskyddare av svenska jobb för att vara schyssta? Att GM sålde SAAB var för att de var tvungna att göra det eller lägga ned utländska fabriker för att få bli räddade av de amerikanska skattebetalarna. Opel var ju även de på g att bli sålda men de skickade Angela Merkel till förhandlingsbordet medan Sverige skickade tungviktaren Jöran Hägglund....

Att USA har hamnat i det ekonomiska bakvattnet är just för att de struntat i att värna om producerande arbeten på hemmaplan och istället hoppats att tjänstesektorn och lånade pengar fixar biffen eller vad är det du missat? Ett misstag de nu försöker reparera med att bland annat rädda amerikansk bilindustri.

Vattenfall verkar ha gjort lysande affärer för oss skattebetalare runt om i Europa med bla.a. Maud bakom rodret så hur var det nu med förlustaffärer och du kanske känner till SAS?

Miljökortet???

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T

Ha ha ha hur fan kan du slänga in denna supersköna sketch.... Minns den som liten parvel när den gick på tv.

Kanske därför de har beställt 2500 bilar och lagt en massa deg i förskott?

En bil tillverkare kan både mista och ha 2500 bilar. Det är en piss i Nilen när man ska tillverka bilar med lönsamhet.
Saab är och förblir ett konkursbolag. Dom har inte lämnat svarta siffror sedan 80 talet och då gjorde dom det EN gång ett år.
När man nu har en "ny" 95a så släpper man en sedan som dessutom inte går in nder 7,5basbelopp, vilket 90% utan alla tjänstebilar bör göra. Sen vill 90% utav alla tjänstemän ha en kombi, inte sedan.
Fel, fel, fel i varje läge. Svag ledning= svag ekonomi och det har varat sedan 80 talet. Samma tabbar då som nu.

Last edited:

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Vet inte, från början kanske de borde sett till att nya ägaren fått en ärlig chans till nystart med billiga lån så man kunde lämnat GM från ägande helt och hållet(K-egg kanske hade varit bättre än Müller). Som det är nu sitter GM med preferensaktier och kan bestämma vem som kan komma in i företaget och de verkar inte vidare intresserade att släppa in någon. Det sägs att konkar SAAB får GM alla SAAB-patent men givetvis undkommer allt ansvar, kan det vara så att...

Jag håller inte med dig riktigt, det SAAB behöver är inte staten som ägare utan nån ägare som kan driva bilföretag. Nån som är villig att pumpa in massor med pengar i bolaget och under säkert 5-10 års tid kunna ta att SAAB går med förlust, om ens det räcker. Det kommer att ta tid att komma ut med nya intressanta bilmodeller som på allvar kan konkurrera med BMW, AUDI mfl, samt inte minst bygga upp det raserade varumärket.

SAAB har även fått massor av chanser, det var ute för försäljning, det skulle läggas ner, sen i elfte timmen så syddes en affär ihop med Spyker.

Jämför bara när GM la ner Pontiac, de bara drog ur proppen sen var det ur världen..

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Jag håller inte med dig riktigt, det SAAB behöver är inte staten som ägare utan nån ägare som kan driva bilföretag. Nån som är villig att pumpa in massor med pengar i bolaget och under säkert 5-10 års tid kunna ta att SAAB går med förlust, om ens det räcker. Det kommer att ta tid att komma ut med nya intressanta bilmodeller som på allvar kan konkurrera med BMW, AUDI mfl, samt inte minst bygga upp det raserade varumärket.

SAAB har även fått massor av chanser, det var ute för försäljning, det skulle läggas ner, sen i elfte timmen så syddes en affär ihop med Spyker.

Jämför bara när GM la ner Pontiac, de bara drog ur proppen sen var det ur världen..

Fast nu är det väl ändå så att SAAB endast gått med vinst....i 2 år eller hur var det? Det finns tydligen en tanke bakom GM eftersom dom varit större än störst, något SAAB inte har lyckats med trots sin "underbara" teknik. Bästa lösningen vore om någon helt klart tog över som ville lägga ner kärlek, plånbok och en stor portion tålamod för att få ordning på Vasa-skeppet.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Nu ska ju Saab ev. lägga produktionen i Estland, det kanske är en lösning....eller inte

Nej, Vladimir vill bygga ytterligare en fabrik och den i baltikum, men först efter att Saab producerar mer än 200 000 bilar om året.

Dvs en bra bit dit och frågan är om man klarar nå dit? :gnissla

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Måste ändå beundra Müllers målmedvetenhet. Nu har ju arbetarna fått sina pengar, och han tigger pengar överallt.

Snacka om envis.

japp,men frågan är om det finns pengar till utbetalningar till nästa lön.
skulle nog gärna vilja ha betalt i förskott innan jag ställer mig på golvet och ev jobbar gratis.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
japp,men frågan är om det finns pengar till utbetalningar till nästa lön.
skulle nog gärna vilja ha betalt i förskott innan jag ställer mig på golvet och ev jobbar gratis.

Ibland måste man välja mellan att kanske ha jobbet kvar och att defenetivt inte ha jobbet kvar.

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Något jag undrat ett tag är om de anställd verkligen trivs på SAAB? Hade jag varit anställd på SAAB hade jag letat andra jobb för längesedan! Hur kan man vilja gå till ett jobb som har varit så osäkert i mer än två års tid nu? Är folk helt livegna, blinda eller bara naiva? Jag menar inte att idiotförklara de som jobbar kvar, för det har ju inte varit helt enkelt att hitta ett nytt jobb i lågkonjunkturen, men nu är det andra tider!

Tänk att man är ute på en kryssning och båten börjar sjunka. Båten sjunker sakta och under tiden passerar en massa småbåtar förbi. Hoppar man då ner i vattnet och simmar till en liten båt, eller stannar man kvar på den stora båten och väntar på en mycket större och bekvämare båt som ska rädda en, tills det inte längre finns något alternativ till att hoppa i vattnet? Om man väntar och när man väl hoppat ner i vattnet, finns det fortfarande plats kvar på småbåtarna?

ABANDON SHIP!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...