SACD och dvd-audio. Är det värt en uppgradering?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Har funderat på en ny dvd-spelare och kommer då osökt in på funderingar kring sacd och dvd-audio. Är det värt att kosta på ett par slantar extra för en dylik spelare.

Det är ffa flerkanalsljud som jag är ute efter. Är det bra skit, eller tröttnar man fort?

Ska tilläggas att jag har 5.1-ljud idag och en potent anläggning fö.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Det finns ju vanliga DVD-musik-skivor i Dolby Digital / DTS och skillnaden därifrån upp till DVD-Audio /SACD är nog marginell.

Detta häver jag ur mig utan att ha lyssnat på varken DVD Audio eller SACD. :)

:duckar

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du får säkert bättre ljud med det än med vanlig CD. Under förutsättning att du har en massa SACD och DVD-audio skivor liggande.
Det säljs ju nästan inga sådana så att du skulle få någon som helst användning för det är osannolikt.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Marknaden för SACD och DVDA är ganska smal. Om man söker på exempelvis ginza får man bara upp ett par hundra publikationer. Dock, de skivorna som släpps i det formaten är tekniskt sätt väldigt bra. Är du intresserad av välljud och har en utrustning som kan förmedla det tycker jag att du ska lägga de pengarna som en dylik spelare kostar extra.

Jag har ungefär 20 skivor i båda formaten. Ljudet är sagolikt, det går inte att komma från.
Ganska förvånade har det släppts en del hårdrocksplattor i DVD-A. Jag har exempelvis både "ace of spades" och "overkill" med Motörhead på DVD-A. Att så rent höra hur Lemmy brölar var en upplevelse.
Filmmusiken till "the piano" så SACD har en nästan otäckt klar ljudbild.

I USA och Canada är utbudet av SACD och DVD-A förrästen bra mycket större än här hemma.

Vilken spelare funderar du på? :va

Det finns ju vanliga DVD-musik-skivor i Dolby Digital / DTS och skillnaden därifrån upp till DVD-Audio /SACD är nog marginell.

Detta häver jag ur mig utan att ha lyssnat på varken DVD Audio eller SACD. :)

:duckar

Hur kan du såga något du inte har koll på? :confused:

Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag har bara fått höra skillnaden på anläggningar som kostar 200k och uppåt och om du har en sån anläggning i övrigt så är det väl värt antar jag :tummenupp

Annars tror jag inte det är så hemskt stor skillnad.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har bara fått höra skillnaden på anläggningar som kostar 200k och uppåt och om du har en sån anläggning i övrigt så är det väl värt antar jag :tummenupp

Annars tror jag inte det är så hemskt stor skillnad.

Det här är ingen jävla kyrka! För övrigt så tror du fel, för det är en ENORM skillnad!
Och med tanke på att man får en "grym" DVD-spelare med SACD eller DVD-audio (sistnämnda är det jag är mest inne på, har inte ägt en SACD) så är det bara att slå till.
Det välljudet som man får ut ur en anläggning för under 30k (Det låter bra även för 10k, inget snack om saken!) med DVD-audio gör mig tårögd :gråta

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Hur kan du såga något du inte har koll på?

Jag har inte sågat något, och jag har koll.
Det skiljer inte särskilt mycket på Dolby Digital / DTS i jämnförelse med DVD-A / SACD. Ännu mindre mellan DVD-A och SACD. Det skiljer om man lusläser specifikationerna men om du inte har en anläggning för över hundra tusen lär du knappast märka någon större skillnad. Visst, frekvenser upp till 100 kHz är med (precis som övertoner skulle påverka det hörbara området) och dynamiken (skillnad mellan tyst och högsta ljud) är enorm (120db om jag minns rätt? att Jämnföra med CD som ligger på ca 90 dB om jag återigen minns rätt) men utbudet är trots allt begränsat vad gäller skivor (dessutom är de dyra).

Dessutom är jag tämligen övertygad om att åsikter uppskattas här på forumet även om man inte sitter på direkta fakta eller jämnförelser. Så sätt dig ner i båten och ta det lite lugnt. :)

Min röst hamnar alltså på DVD-audio. Det enda
jag är lite orolig för är att det är svårt att bygga maskiner
med så mycket HF inuti (detta problem finns
förstås även med SACD).

Ing. Öhman

Ett system som är en värdig konkurrent till DVD-A
skulle annars kunna vara DTS! DTS-skivor (på CD)
med 18 bitars upplösning och 5.1 kanaler har funnits
i många år. De låter superbt bra!

Ing. Öhman

Källa: http://www.lts.a.se/artiklar/SACD-praktik.pdf

I all vänlighet.

Edit: Notera att jämnföra DVD-A och SACD mot vanliga CD är ingen match. CD är helt klart sämre.

Edit2:
DVD-Audio vs. SACD vs. CD:
http://sound.westhost.com/cd-sacd-dvda.htm

"It is nothing less than a tragedy that Sony/Philips system SACD still is considered to be a real competitor to DVD-A, though it has lower real resolution than the CD-system in the highest octave.

DVD-A does absolutely offer a much higher dynamic range than CD, but it is very questionable if SACD does.

SACD is in the high frequency range quite mediocre, even compared to a good CD-system one-bit DAC, and of course clearly inferior to a CD-player with a real multi-bit converter.

On the contrary, DVD-A is in theory 250 times better than the CD-system at all frequencies!

DVD-Audio vs. SACD vs. CD specs:
http://www.audioholics.com/education/audio-formats-technology/dvd-audio-vs-sacd-vs-cd

Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Jag har inte sågat något, och jag har koll.

...

Så sätt dig ner i båten och ta det lite lugnt. :)
I all vänlighet.

Mitt svar kanske tillät misstolkningar men så gjorde även ditt då du faktiskt hävdade att du inte lyssnat på de i frågeställningen aktuella formaten.

Där är en skilldnad på vanligt CD-ljud och ljudet från Sonys & Philips SACD respektive övriga märkes DVD-A. Har man ett intresse för HiFi är alla uppgraderingar som i slutändan ger bättre ljud klart värda att beakta och att köra SACD/DVD-A är en förhållandevis billig uppgradering av ljudet. Man kan fortfarande spela vanliga CD-skivor i spelare avsedda för superljud vilket gör att man breddar anläggningens totala användningsområde trots att utbudet av superljudsskivor är tämligen smalt.

Jag är faktiskt ombord på en båt och jag sitter faktiskt ner. :)
I all vänlighet.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Får väl börja med att tala om att jag jobbat i branschen i ca 10år (detta i en riktig fackhandel o inte nån jävla stormarknad).

Jag kan säga med säkerhet att du kan höra skillnad, om du har en stärkare i 20kkr-klassen, högtalare i 30kkr-klassen och en väldigt högspecad DA-omvandlare.
Om du däremot i ett blindest skulle kunna avgöra vilken som är den bästa är tveksamt, uppfattningen om vad som är rätt/bra ljudåtergivning varierar stort, även kombinationen spelare/förstärkare påverkar ljudet mer än man tror.

Men är du den som har ljudisolerat och dämpat ditt lyssningsrum mot stående vågor o annat icke önskvärt, har alla ljudkontroller stående på neutralt samt skäller på tanten om hon råkat flytta din fåtölj nån cm när hon dammsög. Då ska du köpa dig en!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Får väl börja med att tala om att jag jobbat i branschen i ca 10år (detta i en riktig fackhandel o inte nån jävla stormarknad).

Jag kan säga med säkerhet att du kan höra skillnad, om du har en stärkare i 20kkr-klassen, högtalare i 30kkr-klassen och en väldigt högspecad DA-omvandlare.
Om du däremot i ett blindest skulle kunna avgöra vilken som är den bästa är tveksamt, uppfattningen om vad som är rätt/bra ljudåtergivning varierar stort, även kombinationen spelare/förstärkare påverkar ljudet mer än man tror.

Men är du den som har ljudisolerat och dämpat ditt lyssningsrum mot stående vågor o annat icke önskvärt, har alla ljudkontroller stående på neutralt samt skäller på tanten om hon råkat flytta din fåtölj nån cm när hon dammsög. Då ska du köpa dig en!

Tack allihop för åsikterna!

Jag har bra grejor i ca 30-40k klassen. Dock är det inte audiofilnördandet jag vill åt där jag jämför cd vs sacd, utan det är just flerkanalsinspelningarna som jag suktar efter. En bra artist med bra inspelat 5.1-ljud vore najs. Hittils har man ju varit förpassad till livekoserter på dvd där man upplevt detta, men inspelningarna där är ju långt ifrån studioproduktioner.

Är dessa flerkanalsproduktioner nåt att ha?

Jag är lite nördig eftersom jag hellre lyssnar på bra produktioner än på bra artister... Ex Jimi Hendrix plattor låter så illa att jag max kan lyssna på det i bilstereon. Sedan finns det grejer av mindre roliga artister, men där det låter så sjukt bra att man bara måste lyssna på skiten!

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Zee: Som vanligt när det handlar om hifi så har du stenfel:D

Extra kul att du citerar den store ingenjören också du bör nog försöka leta info på lite mer opartiskt håll:huvet

Zee

Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Zee: Som vanligt när det handlar om hifi så har du stenfel

Extra kul att du citerar den store ingenjören också du bör nog försöka leta info på lite mer opartiskt håll

Du mer 'fel' som när du blev uppläxad i kabeldebatten? Vi vet ju hur den diskussionen slutade. :D

Vad gäller Ingvar Öhman så vet jag inte riktigt vad han skulle vara partisk för men hans analyser är åtminstone intressanta. Mycket intressantare än någon som kallar sig för geting och säger att andra 'har fel' utan argument för motsatsen. Det är debatten på ett forum som är kul, glöm inte det.

Vad har jag stenfel i förresten? :hihi

Edit: denna tråden fick plötsligt potential!

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Räkna med att det bara är nyproducerade utgåvor som har riktigt 5:1ljud, gamla nyutgåvor blir bara en simulering efterson mastern inte är rätt inspelad.

Persoligen är jag inte förtjust i 5:1ljud vad gäller audio, det handlar ju om att musiken skall låta som om du var där på riktigt!!
Allra helst ska det vara studioispelning med i princip bara 2 kanaler, inmickade där dina öron skulle varit om du satt där.
Visst kan det låta fränt o maffigt men kommer egentligen bara till sin rätt vid stora livekonserter, jag menar att det är ju sällan som du sitter mitt i bandet när du lyssnar live.
Allt ljud som kommer bakifrån i verkligheten är oftast inget annat än oönskade reflexer som man gör allt för att komma ifrån.

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Westfield: Det är ambiensen man vill åt med bakkanalerna och med riktigt mixade flerkanalsinspelningar så kan det bli riktigt bra, däremot finns det många usla mixningar där man helt plötsligt har delar av bandet bakom sig och det är helt värdelöst.

Zee: Väldigt lätt att komma ett halvår efteråt och säga att man vann en debatt när man egentligen aldrig var med i matchen:D Kablar är enormt viktigt för ett bra system, något vilket 99% av världens audiofiler inser förutom vissa nötter med skygglappar som uppenbarligen måste vara döva.

Extremt likt din sida att såga saker och säga att man inte hör skillnad trots att man inte har en djävla aning.

För övrigt har jag svårt att tro att du kan se i specifikationerna hur bra ett medium låter, du måste tycka vinyl är uselt isåfall.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Är det skillnad på vinyl och vinyl då?

Tycker när man spelar vinylskivor låter det förjäkligt.

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Är det skillnad på vinyl och vinyl då?

Tycker när man spelar vinylskivor låter det förjäkligt.

Det skiljer från skiva till skiva men generellt sett på en bra spelare så låter det bättre än cd, förmodligen till stor del för att de inte är så förstörda i mastringen som cdskivor ofta är.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO