Video Samlingstråd GoPro tips och filmer

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
anledningen till att jag inte sökt på det efter på tuben är för att folk har skrivit att det inte går göra slowmow i imovie, därför jag frågade! :)

Okej, det är iaf inga problem att få till en slowmotion effekt i imovie. Dock så har det varit så i tidigare versioner av imovie att när man har importerat ett klipp med högre fps (frames per second) än 30 så har imovie skalat bort det som överstiger just 30. Vill man få snyggt flyt i sina slowmotion klipp så vill man ha så många fps som möjligt. Med GoPro'n kan man som mest filma med 720p och 60 fps eller 1080p och 30 fps. Det första av dem två passar bäst för just slowmotion klipp. I den senast versionen av imovie (11) så ska detta vara åtgärdat. Väljer man ett klipp som man filmat med sin GoPro i 60fps så ska nya imovie 11 precis som alla äldre versioner av imovie ta bort hälften av alla fps men väljer man att sänka hastigheten på samma klipp så ska imovie 11 per automatik behålla alla 60fps.
Jag vet inte om detta är sant men det ryktas iaf om det. Har inte hittat något sätt där jag kan se om det stämmer i imovie (har letat).

Hoppas att någon förstår vad det är jag försöker förklara :D

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hej grappar!
Nu är jag oxå med i klanen. Funderar redan på att köpa ett bröstfäste ( Chest mount harness )

Några baksidor med det? (Kör retard)
Jag kör med det, kolla klippet några rader upp från ditt.
Klockrent. Placering är viktigt dock, högt upp om du ska köra bana. Men det lär du dig.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har snart läst genom hela tråden och jag inser att jag inte fattar ett skit!?

Någon som orkar förklara basic hur man ska göra?!

Jag har tidigare gjort en del filmer i Windows Movie maker och tycker det är rätt så enkelt. Då har jag dock bara haft film från vanlig kamera eller mobil. Jag har inte brytt mig om att koda om eller likn. öht. Det har dock inte varit så stora filmsnuttar.

Vilket filmformat är bäst, r3? Andra inställningar man bör ha koll på?

Last edited by a moderator:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Har snart läst genom hela tråden och jag inser att jag inte fattar ett skit!?

Någon som orkar förklara basic hur man ska göra?!

Jag har tidigare gjort en del filmer i Windows Movie maker och tycker det är rätt så enkelt. Då har jag dock bara haft film från vanlig kamera eller mobil. Jag har inte brytt mig om att koda om eller likn. öht. Det har dock inte varit så stora filmsnuttar.

Vilket filmformat är bäst, r3? Andra inställningar man bör ha koll på?

:Bugar:yoparty

http://www.youtube.com/watch?v=WaLD-N8TsXg

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
jasså finns det, hur göra man då isfl, vill kunna köra slowmow, och ja redigerar med imovie, dock är jag kass än så länge :(
Under "klipp" "långsam uppspelning".
Sen ffins det en "repris" funktion som jag använde i min film. Oxå under "klipp". Där hittar ni även "fota och frys" bilden.

Finns mycket roligt i iMovie. :)

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Hoj
yummyHA
Ska ÄNTLIGEN köpa en gopro :tummenupp Skulle behöva lite tips.......
Är det bara fästena som skiljer mellan helmet hero från motorsports hero :va Vilken go pro kamera tycker ni lämpar sig bäst om tanken är att filma när man kör sporthoj? Tacksam för alla råd/tips :)

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Ska ÄNTLIGEN köpa en gopro :tummenupp Skulle behöva lite tips.......
Är det bara fästena som skiljer mellan helmet hero från motorsports hero :va Vilken go pro kamera tycker ni lämpar sig bäst om tanken är att filma när man kör sporthoj? Tacksam för alla råd/tips :)

Stämmer bra. Endast fästena som skiljer. :tummenupp

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
På förekommen anledning vill jag tipsa om att sätta en klisterlapp med namn och/eller telefonnummer på kameran och kanske en liten säkringslina om man testar nya fästen.
Framförallt bör man kanske undvika att köra 270 km/h då :rolleyes: Kan tänka mig att kameran kan hamna rätt långt från vägen om den lossnar i 200+, särskilt om man ligger i en kurva

min GoPro ligger numera nånstans i skogen, full av häftigt material :( :gråta Spanade från hojen igår och promenerade i dikeskanten i över en mil idag men hitade den inte :(

Fästet var det inga fel på. Här har en sponsordekal som dessutom satt under klarlack lossnat och därmed rök kameran. Detta hade jag verkligen inte räknat med skulle hända :(

Last edited:

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Vi säkerhetsnajjar alltid GoPron i kåpskruv så ingen stackare ska behöva vurpa på den om den lossar under race på bana. Den syns ju fasen knappt på grå asfalt med sitt genomskinliga skal.

3M-klisterfästena monterade vi direkt på lackad yta rengjort med "mild" brakecleaner, samt låter fästet sitta ca12 timmar innan första körning/belastning. Den tål riktigt mkt med stryk, vi har nog råkat kicka till kameran en 5 ggr, och den inte rört sig 1mm ens.

Vet ej livslängden på klistret i UV-ljus, fukt, väta, sommarvärme osv. men man bör nog byta ut dom 2 ggr. per säsong iaf.

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Jag hade rengjort med Bräkleen men fästet var rätt färskt. Tryckte dit det alldeles innan vi gav oss ut och hängde dit kameran ca 45 minuter senare gissar jag. Det höll för ett antal wheelies med landningar i 180-190 men till sist gav sig lacken på hojen alltså. (inte orginalkåpor)

Låstråd var en bra idé. Gäller väl att det inte ligger mot huset och slår när man kör bara, så att det inte blir en massa missljud. Nog lättare att få till det med låstråd än med mormors gamla glasögonsnodd.

@Trubbis: Det står nånstans i denna eller den andra GoPro-tråden vad denna speciella 3M-tejp heter men inte var man kan få tag i den. Jag tycker ändå att det är lättast att köpa en påse nya fästen även om de kostar 50 kr/fäste.
Om du hittar tejpen till salu nånstans så får du gärna skriva här.

Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Någon som har erfarenheter av sugproppsfästen, fungerar bättre/sämre än tejpade och fästmöjligheterna bättre/sämre.

Anledning till frågan är så att jag har köpt en kamera, dock inte en gopro utom en Drift HD170 Stealth med sugproppsfäste och efter att läst här en del så ska jag försöka najja fast den fall fästet ger sig:tungan

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Till GoPron har sugproppsfästet en ganska lång arm vilket ger en del vibrationer som kan vara störande. Sugproppen sitter fast riktigt bra även i fart men jag litar ändå mer på klisterfästena.

Viktigt med jämnt/plant och rent underlag när du sätter sugpropp

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Någon som har erfarenheter av sugproppsfästen, fungerar bättre/sämre än tejpade och fästmöjligheterna bättre/sämre.

Anledning till frågan är så att jag har köpt en kamera, dock inte en gopro utom en Drift HD170 Stealth med sugproppsfäste och efter att läst här en del så ska jag försöka najja fast den fall fästet ger sig:tungan

Jag testade sugkoppen på en wakeboard i somras och den höll grymt bra. Dock så använde jag lite fel armar så vinkeln blev lite fel... (men det är en annan story):D

http://www.youtube.com/watch?v=plFSr8fhJgc

Även denna film är med sugkopp

http://www.youtube.com/watch?v=iaBPh2z1m0Q

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM