Video Samlingstråd GoPro tips och filmer

TooL

Nu med RR-Licens :D
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono 1000R, WR 450F
Jahopp så var man med en Gopro....
HD Hero Motorsports var slut, så jag blev tvungen att köpa en HD HERO 2 Motorsports istället :)
Vad ska man filma i ?
720 30 fps? ska antagligen út med enduron o gasa imorgon på en sjö i närheten :)

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
HD Hero Motorsports var slut, så jag blev tvungen att köpa en HD HERO 2 Motorsports istället :)
Vad ska man filma i ?
720 30 fps? ska antagligen út med enduron o gasa imorgon på en sjö i närheten :)

Jag kör r2 för de mesta. (720 30 fps)
Kör 60 fps läget när jag vet att jag ska göra slowmotion av något
1080 använder jag alrig, den tar bort lite av vidvinkeln.

Lind

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Yamaha MT-09 SR 2014
Jag kör alltid R3, 720p 60fps eftersom man aldrig vet när något häftigt händer. Batteriet brukar räcka till 2.5h film hur som helst och det tycker jag är okej.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Vad ska man filma i ?

För enduro och om det är lite träd runt spåret rekomenderar jag 720 60fps.
30fps blir inte lika mjukt i ytterkanten av bilden om man kör på smalt endurospår.

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Har fått två olika bekymmer med min GoPro.

1. Den vill inte starta en filminspelning. Knappen fungerar, har provat i "Set".

2. Dyker ej upp när jag kopplar in den i datorn.

Någon som haft någon av dessa bekymmer tidigare? Känns tråkigt att den lägger av på detta viset utan jag ens använt den på riktigt :(

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1

1. Den vill inte starta en filminspelning. Knappen fungerar, har provat i "Set".

Någon som haft någon av dessa bekymmer tidigare? Känns tråkigt att den lägger av på detta viset utan jag ens använt den på riktigt :(

Testat med annat minne?

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Jo, var rädd för detta.
Men det verkar inte vara så värst skyddande tyvärr.
Men det går ju alltid att ordna på något vänster.
Får väl sätta någon tejpbit över så det inte kommer in damm osv.
Har ingen erfarenhet av hur dammit det blir, men kör man grus måste man nog täcka med nått.
När det gäller gata/bana och asfalt finns det säkert ett par här på sporthoj som kan svara på det, men det känns som att den inte är lika utsatt då.
Läste på ett gopro-forum härom veckan att det spekuleras i att nya Wi-Fi bacpacen som släpps i mars, även ska ha bluetoothöverföring. Dvs har man en bluetoot-mic så skulle man i princip kunna köra med vattentäta huset och en extern mic.

Gick med
18 Jul 2008
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
har någon tips på ett redigeringsprogram som klarar av att spara i HD och är gratis? :)
säg inte piratebay, fattar inget av datorer och jag har redan försökt(anhängare av lagboken läs: inte försökt) :rolleyes:

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
men kör man grus måste man nog täcka med nått.
Kör väl ca 90% på grus under en säsong, så det lär man väl få göra.
Alt är väl att köpa ett till täckt hus, och bara borra ut för just mikrofonen.
Tror nästan mer på det.

Orginalet vill man ju ha kvar om man skulle få för sig att bada med det.

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Jag förstår inte hur man ska lyckas få schyssta stillbilder med kameran ställd i "var 2/5/10 osv sekund" läget?!
Dessa bilder tog jag för att testa hur vinkeln skulle bli, nu rörde jag inte på mig onormalt fort, hur ska det då bli om man har kameran på huvudet när man kör? Kan man "bryta ur" foton ur videoklippen i något program så man kan få ett par schyssta stillbilder? Detta funkar ju inte alls.

GOPR0097.jpgGOPR0103.jpgGOPR0096.jpg

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
Jag förstår inte hur man ska lyckas få schyssta stillbilder med kameran ställd i "var 2/5/10 osv sekund" läget?!
Dessa bilder tog jag för att testa hur vinkeln skulle bli, nu rörde jag inte på mig onormalt fort, hur ska det då bli om man har kameran på huvudet när man kör? Kan man "bryta ur" foton ur videoklippen i något program så man kan få ett par schyssta stillbilder? Detta funkar ju inte alls.

I sämre ljusförhållanden (som bilderna i din post) så ställer kameran in sig på längre slutartid, därav suddigare bilder vid rörelse. När du är ute och kör i solen så funkar det mycket bättre!

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Okej, när jag tänker efter har jag nog bara testat kameraläget under ljusfattiga förhållanden. Måste testas en ljus dag i Åre vecka 7!

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750

Du måste använda GoPros original kabel, fattar inte riktigt varför det blir så? Sen så testa ha den igång när du kopplar in usb eller sätt på den medans den är inkopplad. Dock så går det oftast snabbare om du överför filmerna direkt genom minneskortet till datorn!

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Tjena grabbar! Nyss fått min GoPro2 och jämfört med den första GoPron så är den verkligen dubbelt så bra. Dock så har jag nu två stycken sugproppsfästen så om det är någon som vill köpa en (helt ny, ouppackad, original, 499kr på NetOnNet.se) så kan ni få den för 300kr, eller om ni vill byta mot ett annat fäste?

Här kommer en film med nya GoPron, hojfilmerna kommer till våren! ;)
(Se till att kolla i HD. Filmen är tagen i 720p, 59.94 fps. Det enda som är redigerat är lite colour correction och twixtor) Om ni har några frågor eller sådär så skriv gärna på youtube!

http://www.youtube.com/watch?v=JvM-KvyMHY8&context=C39550b5ADOEgsToPDskIAyHwvYrL_aRnE5T5lQNTd

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Trevligt Jonathan, men nu blev jag sugen på en sån igen ju.

Hultqvist: Filma allt och plocka ut stillbilder ur filmen! Här har man en bra anledning att filma i 1080 också.
Använd stillbildsläget P2/P5... när du vill göra timelapsefilm ;)

http://www.youtube.com/watch?v=960T8I0czaM
söt hjälpreda en minut in i filmen :)

Ett par bilder plockade ur r3/720-film. Jag tycker att de är helt ok

Bifogat

• GaviaGood.jpg
    GaviaGood.jpg
    230.4 KB · Visningar: 131
  • Stag05.jpg
    Stag05.jpg
    76.1 KB · Visningar: 151
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har blitt med kamera. Var köper ni era tillbehör. Behöver lite fästen och annat plock. Kostar ju skjortan härhemma.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Ska köpa en gopro motorsportkamera! :)
Nu till min fråga är det värt 1250:- emellan, på gopro eller gopro 2???

Det går inte att koppla den gamla till tv?
Är det svårt eller lätt att lägga filmerna från gopro till DVD?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024