Video Samlingstråd GoPro tips och filmer

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Vilka inställningar kör ni på i era kameror?
NTCS, PAL?
720p 60fps (50 i pal)?
Vad för vidvinkel?

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Vilka inställningar kör ni på i era kameror?
NTCS, PAL?
720p 60fps (50 i pal)?
Vad för vidvinkel?

Kör alltid NTCS, det är basen i typ alla redigeringsprogram. Så antingen 1080p 29.97fps eller 720p 59.94 fps.
940p (eller vad den heter) är en "påhittad" lösning och är helt onödig att använda. Kör i princip alltid 720 med högsta fps så man kan fixa lite snowmotion om det nu skulle behövas!

(GOPRO SUCTION CUP TILL SALU)

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Standarden i Sverige och Europa är PAL. NTSC är inte basen men förmodligen är det förvalt i ett amerikanskt program. Våra tv-apparater klarar båda systemen. I och med HD har dem numera samma upplösning men det man ska tänka på är att NTSC 30/60fps använder en slutartid som går jämt med fps:en dvs 30/60/120 osv och det synkar inte med vårt elektriska system i Europa eftersom det går i 50hz. Just därför kan lampor och gatubelysning tex flimra men det kanske inte alltid gör så mycket och på dagtid spelar det ingen roll.

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Standarden i Sverige och Europa är PAL. NTSC är inte basen men förmodligen är det förvalt i ett amerikanskt program. Våra tv-apparater klarar båda systemen. I och med HD har dem numera samma upplösning men det man ska tänka på är att NTSC 30/60fps använder en slutartid som går jämt med fps:en dvs 30/60/120 osv och det synkar inte med vårt elektriska system i Europa eftersom det går i 50hz. Just därför kan lampor och gatubelysning tex flimra men det kanske inte alltid gör så mycket och på dagtid spelar det ingen roll.

Jag vet att PAL är EU-standard, men sen å andra sidan så antar jag att du inte köper alla dina redigeringsprogram. Jag kan ju ha handen på hjärtat och säga att jag faktiskt laddar ner, och jag antar att 99% av alla program är från USA. Klart att det går att ändra mellan pal/ntsc när du ska exporta men det känns inte riktigt lönt med en gopro som spelar in i dagsljus (precis som du säger)

Frågan är dock, kan man spela in i Wide, Medium och Narrow i både PAL och NTSC? Faktiskt inte testat det än...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag köpte mig en Gopro 2 för inte länge sedan. Av naturliga anledningar har jag inte testat den på hojen än, men smällde på experiment ihop en liten film bara för att lära mig inte i Final Cut Pro. Filmen är inte MC-relaterad. Får man posta den här ändå ? :)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag bryr mig inte... show us!

Ok. Den hör filmen är filmad helt utan stativ, jag har alltså hållt kameran i handen hela tiden, förutom under den första timelapse-sekvensen.

Vi skulle ut och åka pulka med våra smågrabbar (1 & 2 år gamla). Det tog 45 min att komma iväg (timelapse), 15 min i bilen och sen ungefär 6 min pulkaåkning innan båda boysen kraschade. Så det var ingen hit precis :)

http://www.youtube.com/watch?v=zt2FwRywZyE

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Ok. Den hör filmen är filmad helt utan stativ, jag har alltså hållt kameran i handen hela tiden, förutom under den första timelapse-sekvensen.

Vi skulle ut och åka pulka med våra smågrabbar (1 & 2 år gamla). Det tog 45 min att komma iväg (timelapse), 15 min i bilen och sen ungefär 6 min pulkaåkning innan båda boysen kraschade. Så det var ingen hit precis :)

http://www.youtube.com/watch?v=zt2FwRywZyE

Helt klart en bra film! Jävla stressig musik bara, fick nästan magsår!

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
Hittade en jäkla massa godis till GoPro på EyeofMine.com och de skickar internationellt, har Paypal mm. Vet inte exakt vad forumreglerna säger om detta. Om det räknas som reklam men jag hoppas inte det. Bara ett tips till grejor som kan hjälpa oss att göra bättre filmer ju.

http://www.eyeofmine.com/gopro/order-gopro-hero.html

OBS! De säljer bara tillbehören internationellt. Inte GoPro-produkter

Upplösningsvis (haha) har jag gått från 720@60 till 1080 nu

Last edited:

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Hoj
Hojlös igen...

Skön rulle

Gillar biten när man ser minstingen åla iväg över golvet..
Sen, hur stort parkeringsgarage har ni egentligen?!

Intressekoll på GoPro HD Hero2 motorsport edition. 2300-: ink. Frakt och tull.
annons

You have PM. Jag knycker en direCkT!

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
ST3R
Köpte en Gopro Hero 2 idag!
Någon som har tips på vilket minneskort man ska ha? Samt vad man kan beställa till hyfsat pris?

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Köpte en Gopro Hero 2 idag!
Någon som har tips på vilket minneskort man ska ha? Samt vad man kan beställa till hyfsat pris?

Klass 10 antingen 16 el 32gb. Klass10 krävs för burst och time tapse 0.5sec.
Www.ebay.se
Sökord: Class 10 32gb
Typ 250kr

Har ett helt nytt sugproppsfäste till salu om du behöver ett sånt!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept