Video Samlingstråd GoPro tips och filmer

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag är ledsen, men jag kan inte ta en artikel på allvar när de skriver saker som:
"Om du skall filma under dykning, kan du behöva sätta på en välvd lins (eller använda ett speciellt skal). Ljus bryts på ett helt annat sätt under vatten och ett vanligt planglas framför objektivet fungerar inte." - Konstigt då att alla undervattenshus har plant frontglas...
"...ett rejält remfäste som vi inte riktigt förstår hur det fungerar, ..." - Läs instruktionsboken eller klura ut det själv, hur svårt kan det vara...?

j.jo

Smaken är som baken, delad!
Gick med
30 Jun 2010
Hoj
yummyHA
Behöver tips! Hobbyredigerare som man är så passade windows movie maker mig bra då det var väldigt enkelt att redigera i. Tyvärr kraschade datorn så nu är man tillbaks på ruta 1. Kollat runt men hittar inget "simpelt" program. ....Tips på enkla redigeringsprogram motages med största tacksamhet! :Bugar :)

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Hoj
bilringar och hängröv
Pinnacle studio, sony vegas (är macanvändare själv, men de där pysslade jag med när jag hade pc för en herrans massa år sedan, har säkert kommit en hel del nya sen dess), adobe premiere (enkelt det med men har en viss tröskel att komma över för att just komma igång som novis)

PoNtUzA

Ny medlem
Gick med
12 May 2011
Hoj
Husaberg FS570, 10
Behöver tips! Hobbyredigerare som man är så passade windows movie maker mig bra då det var väldigt enkelt att redigera i. Tyvärr kraschade datorn så nu är man tillbaks på ruta 1. Kollat runt men hittar inget "simpelt" program. ....Tips på enkla redigeringsprogram motages med största tacksamhet! :Bugar :)

Jag använder VideoPad Video Editor som jag tycket ä riktigt bra för lättare redigering på hobbynivå då jag absolut inte är något proffs, men kom ihåg att spara ofta om medan du lär dig programmet för jag vet inte hur många gånger jag klickat fel eller liknande och Ctrl+Z inte har fungerat.

När man ändå skriver så kan jag ställa en egen fråga också, jag har precis skaffat mig en GoPro Hero2 och undrar vad för inställningar ni här på SH använder när ni filmar era hoj filmer?

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Hoj
KTM 350 EXC -12
Jag använder VideoPad Video Editor som jag tycket ä riktigt bra för lättare redigering på hobbynivå då jag absolut inte är något proffs, men kom ihåg att spara ofta om medan du lär dig programmet för jag vet inte hur många gånger jag klickat fel eller liknande och Ctrl+Z inte har fungerat.

När man ändå skriver så kan jag ställa en egen fråga också, jag har precis skaffat mig en GoPro Hero2 och undrar vad för inställningar ni här på SH använder när ni filmar era hoj filmer?

Jag kör min oftast i 720 30 fps, om jag vet att jag ska ha slowmo så slår jag på 60 fps läget.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag filmar oftast i 720p 50 eller 60 fps. Vet aldrig vad för roligt man kan komma att vilja se i slowmotion :)

50/25 fps gäller i Sverige. 60/30 fps får kameran att inte synka med många lampor då vi har 50hz, dock kanske man vill filma i 30 fps ändå. Speciellt ifall man vill lägga upp sin film på Youtube. Få sidor stöder 50/60 fps och då är 30 fps mjukare än 25 som kan bli lite väl ryckigt i mc-sammanhang.
Sen är det inte så mycket lampor som stör mitt på ljusa dagen.

Last edited:

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Imorgon gäller det, Black Edition releasen ^^

Tycker det skall bli kul att prova köra med 24fps för den där mer "filmiska" känslan.

EDIT:
Såg precis att de pushat fram releasen till 30:e november. :/

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
KTM530
Jag köpte min Gopro 3 från Apple´s hemsida.
Fick den levererad den 3 december och dessutom till billigare pris.
3.695:- dvs 800kr billigare än jag hittade någon annan stans.

Klart billigaste tillbehören och fästen köpte jag från pixmania.

litet tips bara. :)

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
ser ju ut som om han pratar rätt in i baksidan av kameran han fäst framför munnen. Det ser ut som en 3:a

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hallå, köpte mig en black edition på mässan nyss. Fråga! Hänger kameran med lika bra i 1080p 60 som 720p 60 i dagsljus? Har bara provat hemma i uppljust rum och då känns det som att den inte hänger med riktigt lika bra, vad säger ni? En annan sak, det här med protune, tycker ni det blir bättre av eller på? Sist men inte minst! Är det ok att ladda med ipad laddaren? (Ej iphone) och inga gissnigar helst!

Last edited:

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Hallå, köpte mig en black edition på mässan nyss. Fråga! Hänger kameran med lika bra i 1080p 60 som 720p 60 i dagsljus? Har bara provat hemma i uppljust rum och då känns det som att den inte hänger med riktigt lika bra, vad säger ni? En annan sak, det här med protune, tycker ni det blir bättre av eller på? Sist men inte minst! Är det ok att ladda med ipad laddaren? (Ej iphone) och inga gissnigar helst!

Inga problem med laddaren, jag har snarare haft problem när de levererat för lite ström då ville inte kameran ladda.

Om du kör både 1080/720 i t.ex. W så ska det inte vara någon skillnad i att "hänga med", men vad exakt menar du?

Du får läsa på lite mer kring Protune, om du inte gör någon färgkorrigering och meckar lite med skärpan så kommer protune se oerhört "blekt" ut i jämförelse med de justeringar den gör i vanligt läge. Protune är just mer av en proffsinställning som behåller så mycket information som möjligt (t.ex. i skuggor) så man kan efterarbeta materialet.

Här är en utmärkt artikel från en kille som jobbar på GoPRO och förklarar massor kring de olika lägena och nyttjandet av sensorn i GP3 Black: http://abekislevitz.com/understanding-your-new-gopro/

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Tackar för svaren. Det jag upplevde var att fokus på bilden blev sämre när kameran var i rörelse på de högre upplösningarna. Är ju egentligen inget konstigt tycker jag då det kräver mer av kameran samt att ljuset var halvkasst (säkert mindre skillnad utomhus mitt på ljusa dagen (är ju tok mörkt ännu när man kommer hem på dagarna:gråta så har i te testat utomhus. Som du säger så ser det lite blekt ut med protune oredigerat, jag får sätta igång och mixtra lite med den biten:tummenupp

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...