Lindholm82
Ny medlem
någon som vet om man kan klippa ihop flera filmer i gopro cineform?
Jäkla bra med Camelback!
En sån ska införskaffas!
Provar lägga upp en film från när jag testade olika inställningar med kameran. Vid 2:20 typ så blir det konstiga vågor i bilden. Vad beror detta på?
någon som vet om man kan klippa ihop flera filmer i gopro cineform?
Det kallas för "jello" och det kommer nog från vibrationerna. Jag antar att kameran är monterad på tanken med sugkopsarmen? Enklast är nog att prova 50 eller 60 fps, det brukar eliminera det. Eller prova att fästa kameran på en kåpa som inte tar upp lika mycket mikrovibrationer från motorn.
Siktar på att köpa en GoPro här i veckan för en längre tur ner till Tyskland. Beträffande de olika varianterna, vilken är det som man ska ha? Som jag förstått det så är Hero 3 den senaste, spelar "black" någon roll i namnbeteckningen? Sen tar jag gärna tips beträffande fästen, vilka köpte ni alt finns det något "paket" som innehåller det man behöver?
"Black" betyder att du får med en Wi-Fi Remote som du kan styra kameran med. Använde den för första gången igår och den är sjukt smidig att ha tex på styret. Då kan du lätt börja filma när du vill utan att behöva pilla på kameran som oftast sitter ganska osmidigt till. Allt du kan göra via kamerans knappar kan du göra med remoten. Sen har Black eidition bättre "spec" också.
Efter vidare forskning har jag bättre grepp om vad som skiljer dem åt. Väljer man att köpa en GoPro har jag förstått att det är black edition som gäller. Nu till min andra fråga beträffande inställningar. För er som testat olika varianter och vet hur resultatet blir. Vad passar bäst för en längre resa, tänkte på min hela vägen till Tyskland. Första tanken var att köra en time laps, ett kort á 30sek eller liknande. Är detta ett alternativ eller finns det bättre sätt att dokumentera en längre resa? Det är kul om man får lite sammanhang. Tanken är såklart att öka hastigheten ordentligt så att det blir lite skoj att se på iaf. Tacksam för svar!
Personligen skulle jag aldrig filma hela vägen när jag är ute och reser.
1) Du får räkna med att batteriet räcker 45-60 minuter. Med batteripacket kan du dubbla det. Men du kommer att behöva många batterier och du lär knappast hinna ladda dem över natten om du inte har med dig flera väggladdare. Du kommer alltså att bli tvungen att stanna och byta batteri ungefär en gång i timmen.
2) Om du filmar i 1080p/60fps (som jag tycker ger bra resultat på mc) så räcker ett 32 GB-minneskort till 2:15 timmar film. Du kommer att behöva många minneskort alternativt ta med en bärbar dator och en extern hårddisk och stanna och kopiera minneskorten med 2 timmars intervall.
3) Om du lägger ihop 1) och 2) så blir det stora kostnader och många stopp. Dessutom tvivlar jag på att du kommer att vilja sitta och redigera din resa när du kommer hem. Du kommer dessutom att behöva en riktigt kraftfull dator för redigeringen...
Mitt tips är att du lägger lite tid på att kolla upp fina partier längs vägen och planerar för att filma där. Om du åker förbi ett vackert område kan du alltid köra tillbaka, rigga kameran och filma när du kör förbi igen. Se till att du filmar korta sekvenser och i olika vinklar. Gärna i "vardagssituationer" också som när du checkar in på hotell, när du äter och när du har kartorna framme och frågar folk om vägen. Sånt lättar upp filmen så det inte bara blir en massa hojåkande. Dessutom blir det roligare att redigera och klippa ihop filmen när du kommer hem.
Tack så mycket för tipsen! Värdefullt då min GoProerfarenhet lyser med sin frånvaro. Ska springa förbi netonnet idag och införskaffa en black!
1080p/60fps är, vad jag förstått, en inställning med hög filmkvalitet som tillåter slow-motion sekvenser (60fps). Stämmer detta? Har du märkt avsevärd skillnad gentemot 720p, tänker bla på hur mycket jag får in på ett 32gb kort.
Herre Jesus så omstädigt.Köpte mig idag en Gopro hero 3 black edition för att filma lite. Blev lite fundersam då det var svårt att hitta en bra fästpunkt på hjälmen (shoei xr-1100).
Efter många försök så lyckades jag hitta en relativt bra fästpunkt, hade iof velat kunna vinkla upp den mer, även om det blir bra vinkel.
View attachment 388333
Jag googlade lite och hittade lite tips på hur man kan tillverka ett eget fäste i fram som är format efter hjälmen vid hakan, vilket gör att man får den absolut bästa (enl mig) vinkeln när man kör för att slippa se hjälmsidan.
Är det någon som gjort något liknande eller vet om det finns färdiga sånna att köpa?
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |