Scammer!? Inge kul me blocket..

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Själv gör jag alltid 2 saker när jag läser annonser på blocket.

1, Står namn+mobilnr med? Eller står säljaren som ex "Gixxer" istället för Pelle, då hoppar jag över annonsen.

2, Kör mobilnumret på hitta.se. Finns det inte med där eller på eniro så ser jag det som att man försöker dölja nåt.
Är jag riktigt intresserad så skickar jag ett mail och ber om ett riktigt mobnr.
Har man ex en Gixxer till salu så borde man väl ha ett registrerat telefonnummer iallafall.

Klart att det alltid finns undantag till regler men varför handla av en till synes oseriös jävel när det finna hundratals seriösa säljare?

Det KAN ju va därför som vissa aldrig får sina saker sålda...

Du skämtar på 2:an eller? Finns ett par miljoner med kontantkorts telefon där det såklart ej står några uppgifter på? Att det skulle va en anledning att bli avskräckt var det löjligaste jag hört. Du måste ju ändå åka o kolla på skiten innan du köper så vad är problemet. Men visst..känner du för att missa en schysst hoj för att personen vägrar skaffa ett nytt mobilabbonemang så han kan ringa dig så är det upp till dig

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Nu va han inte nöjd. hehe

Har tänkt på en sak angående paypal, när någon sänder en pengar men man måste göra nått annars släpes inte pengarna in p åsitt egna konto får man bara mail från paypal då? eller borde det komma tex väntande eller nått på paypal sida ?

Hej, Tack för ditt budskap med pengarna gram kvitto ... Du är för skickar Paul David i Förenade kungariket via Western Union överföring ... Varför gjorde du skickade pengarna MED PENGAR GRAM ..... MIN SKEPPSKLARERARE emot betalning via Western Union Money Transfer OKAY

Hello,

Thanks for your message with the money gram receipt...You are too send the Paul David in United KINGDOM Via WESTERN UNION TRANSFER...WHY DID YOU SENT THE MONEY WITH MONEY GRAM.....MY SHIPPING AGENT ACCEPT PAYMENT VIA WESTERN UNION MONEY TRANSFER

OKAY

Last edited:

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Cessna 172N -74
haha, alltid lika kul att retas med dem. Nej, PayPal kräver aldrig att du ska överföra pengar till dem för att ta emot pengar. Dessutom, varför tar inte PayPal emot PayPal isåfall? Varför skulle de vilja att man skickar med en konkurrent?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nja, postväxlar kan man ju överlåta med en signatur på baksidan, dvs inte säkrare än en trave sedlar egentligen.

Senast jag sålde hoj så ringde köparen sin tjej/sambo och bad henne föra över pengarna på nätet, jag hade ingen dator så vi förde över pengarna till min polare som satt och kollade att dom dök upp. När pengarna var framme så skrev vi alla papper och alla var nöjda och glada :)

Om man dragit 2 streck över postväxeln kan bara den angivna mottagaren få ut stålarna.

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Cessna 172N -74
Nu va han inte nöjd. hehe

Har tänkt på en sak angående paypal, när någon sänder en pengar men man måste göra nått annars släpes inte pengarna in p åsitt egna konto får man bara mail från paypal då? eller borde det komma tex väntande eller nått på paypal sida ?

Hej, Tack för ditt budskap med pengarna gram kvitto ... Du är för skickar Paul David i Förenade kungariket via Western Union överföring ... Varför gjorde du skickade pengarna MED PENGAR GRAM ..... MIN SKEPPSKLARERARE emot betalning via Western Union Money Transfer OKAY

Hello,

Thanks for your message with the money gram receipt...You are too send the Paul David in United KINGDOM Via WESTERN UNION TRANSFER...WHY DID YOU SENT THE MONEY WITH MONEY GRAM.....MY SHIPPING AGENT ACCEPT PAYMENT VIA WESTERN UNION MONEY TRANSFER

OKAY

Det blir ännu roligare när de börjar bli lite hotfulla :arsele
Men se till att vara anonyma! :D

Not Sure

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Hoj
Touring
Angående postväxlar. Dom är faktiskt inte såå säkra som ni verkar tro.

Jag blev lite nyfiken en gång när jag skulle lösa in en för femtioelfte gången och frågade varför dom skulle hålla på och ringa till köparens bank.
Fick svaret att de måste kolla så att den inte är spärrad. Att som avsändare spärra sin postväxel var tydligen inga problem alls! Vanlig kontoöverföring är att rekomendera.

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
Du skämtar på 2:an eller? Finns ett par miljoner med kontantkorts telefon där det såklart ej står några uppgifter på? Att det skulle va en anledning att bli avskräckt var det löjligaste jag hört. Du måste ju ändå åka o kolla på skiten innan du köper så vad är problemet. Men visst..känner du för att missa en schysst hoj för att personen vägrar skaffa ett nytt mobilabbonemang så han kan ringa dig så är det upp till dig

Om jag skämtar?

Varför skulle jag hellre handla av "Gixxer87" med oreggat nr än av "Mange87" med ett nummer där man faktiskt kan se att han heter Magnus och åtminstonde verkar vara den han utger sig för att vara?
För mig ger det ett betydligt seriösare intryck och du får personligen handla precis var du vill och av vem du vill, så handlar jag där jag vill.
Jag har inte heller några som helst problem med att just Gixxers87´s sjyssta hoj går till nån annan snubbe...

För mig är det lika korkat som att söka jobb som VD nånstans och komma in med Baggyjeans, tshirt och bakvänd keps och tro att man ska få jobbet. Man kanske har kvalifikationerna men man har då fan inte förstått grejen riktigt...så ser jag det.

För övrigt så går det att regga alla mobilnr, helt utan kostnad om om jag inte minns fel.

Frolicc

Ny medlem
Gick med
14 May 2006
Hoj
Suzuki SV650S, Suzuki GSX 400 FWS
Personligen döljer jag alltid mobilnummer i annonser, verkar folk seriösa på mail så kan jag ge ut jobbnumret som inte är sökbart på eniro. Det känns ju inte jättastabilt att man lägger ut dyra stölbegärliga grejer komplett med adress.

Hur gör ni föresten med banköverförning? Det är väl fördröjning på sånt om man inte har samma bank?

När jag sålde hojen satt jag bredvid köparen och såg att det fanns pengar på kontot samt när han fyllde i mina kontouppgifter, på mitt konto kom först pengarna nästa dag. Om köparen inte varit en arbetskamrat för några år sedan utan helt okänd hade jag nog inte vågat.:gnissla

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
sälj bara till folk som lärt sig svenska...
Har dom inte tillräcklig kunskap för att svara på svenska har dom säkert inte tillräcklig för att ens ha läst annonsen.

Hade varit fint om man kom på ett idiotsäkert sätt att blåsa scammers

Pengar i näven är bäst både när man köper o säljer, har man olika banker kommer ju inte pengarna in direkt.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Det scammas ju säkert mer åt andra hållet, med vinylputs på däcken, backade mätare och nymålade kåpor.

För 20 år sedan dök iaf babbarna upp på plats, provkörde och försvann med hojen, nu fintar dem pengar direkt från pojkrummet.

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
Ja
Ni som inte vill visa era nummer i annonserna...har ni sett att Blocket har en tjänst nu för tiden där man får ett tillfälligt nummer från blocket...det tycker jag verkar bra.

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Nu försöker han att handla min Ducce jag är jättesmickrad av att nån skumm utlänning tycker den är fin. Ska bli kul att se vad han säger , har nu lämmnat ut alla uppgfter som redan var offentliga på mitt tele nr. Så vi får se.....

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Japp polsk Zybrufka & äppeljuce smakar kanelbulle= god drink . Det är med socialt...

NinjaGasarn

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2011
Hoj
2008, Kawasaki ZX10R
Har min hoj ute på blocket, fick detta SMS igår:

Just viewed your Bike on blocket.se. Do you still have the Bike up for sale?
Please Reply Me direct to michielajohnsongoldhotmail.com Thanks Michiel.

Vidare, konversation över mail: (Nerifrån och upp)

Hi again,

Sorry but I am not confortable using PayPal.
I will only accept wired bank transfer. Please let me know if you are interested in this option.

Kind regards,
Mikael

From: Michiel A Johnson [mailto:michielajohnsongold@hotmail.com]
Sent: den 10 mars 2011 04:27
Subject: RE: SV: URGENT !!! Kawasaki ZX6R

Thanks for your response. I will be adding the 3.9% PayPal surcharge to the total amount i will be paying you.So i will be paying directly into your PayPal account without any delay, and i hope you have a paypal account.If you have one already,just send me the address to send it to, which is the email address you use for it or you can send me a paypal money request,so once i receive the details i will go ahead with the payment through PayPal and then i will contact my shipping company after you get the payment. I will need your home address for the merchandise to be Picked Up by the Shipping Company..Also send me your Phone Number

Have a nice day.

> To: michielajohnsongold@hotmail.com
> Date: Wed, 9 Mar 2011 22:51:45 +0100
> Subject: SV: URGENT !!! Kawasaki ZX6R
>
> Hi Michiel,
>
> I'm not quite sure how you mean. I wont accept paypal as payment, this is due to the fact that I were expecting the bike to be bought on site.
> Either with a bank transfer, from your current location or on site or by cash.
>
> You are more than welcome to come visit to see the bike, and if you would be interested in buying it, it will be decided there and we'll settle the agreement and payment.
>
> Kind regards,
> Mikael
>
> ________________________________________
> Från: Michiel A Johnson [michielajohnsongold@hotmail.com]
> Skickat: den 9 mars 2011 19:38
> Ämne: URGENT !!! Kawasaki ZX6R
>
> Hello
>
> how i wish to come and view what am buying from you.but am currently out of state....i'm a engineer who's on a ship right now at Sarawak......I would want you to know that i will be paying via PayPal and i would pay the paypal transfer charges too...due to the distance as i'm in Sarawak presently...I want you to provide me with the following information for me to proceed with the Payment...
>
> Name
> Your PayPal e-Mail Address :
> Amount
> Phone Number
>
> I would like you to know that after i make the payment i would tell my Private Courier Service to come and pick it up at your address once you receive the payment into your PayPal account.
> Have a nice day.
>
> Michiel.
>
> ________________________________
> To: michielajohnsongold@hotmail.com
> Date: Wed, 9 Mar 2011 13:24:22 +0100
> Subject: Kawasaki ZX6R
>
>
> Hi Michiel,
>
> Thank you for your sms!
>
> The bike is still up for sale. I’ve had a few persons contact me regarding the bike but no
> decisions have been made. Please let me know if you have any questions about the bike or so.
>
> Kind regards,
> Mikael

Så detta är mer en alert till alla er som säljer hojjarna, passa på med denna!

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
Ingen just nu
Japp det där känner jag igen.
Bad han komma med pengar i handen så fick vi se. Inget svar därefter =)

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Så detta är mer en alert till alla er som säljer hojjarna, passa på med denna!

Det är lite som att öppna dörren för Jehovas. <-- Misstag 1.
Och skulle du mot förmodan ta emot broschyrer av dom och dessutom säga att det verkar intressant blir du aldrig av med dom <--- Misstag 2.
Med andra ord, svara inte på dylika mejl/sms.
Så länge dom upplever att dom får ditt intresse är du ett potentiellt offer.
Du kommer inte ångra att du ignorera dom.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati