SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det är ju ett sånt fantastiskt hån mot de tiggare som är i händerna på de verkliga profitörerna i den här typen av verksamhet att förneka det uppenbara. Jag undrar bara hur aktivt man måste se bort ifrån den omständigheten för att ro iland sina ömkliga medmänsklighetsfloskler. Jag inte bara tror, utan vet, att hela spektrat finns. Från självgående enmansaktörer, familjeföretag, mer eller mindre väl fungerande "firmor" med divergerande sidoverksamheter till ren människohandel. Vilken skada de självutnämnt "goda" förnekarna av de här omständigheterna ställer till...
Jag vet inte helt vad som menas med "organiserad brottslighet" i detta sammanhang men det verkar antydas lite åt typ maffia, HA hållet och stora pengar typ knark, utpresning, spel och prostitution. Vilket också drar in massor av pengar, ofta sponsrat av vanliga Svensson.
En fråga, av nyfikenhet: om du skulle satsa på organiserad brottslighet skulle du själv satsa på tiggeri? Hur mycket kan det dra in på en dag och kräve det någon större övervakning? Jag påstår inte att jag vet men för mig verkar det vara alldeles för mycket jobb till alldeles för lite pengar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag vet inte helt vad som menas med "organiserad brottslighet" i detta sammanhang men det verkar antydas lite åt typ maffia, HA hållet och stora pengar typ knark, utpresning, spel och prostitution. Vilket också drar in massor av pengar, ofta sponsrat av vanliga Svensson.
En fråga, av nyfikenhet: om du skulle satsa på organiserad brottslighet skulle du själv satsa på tiggeri? Hur mycket kan det dra in på en dag och kräve det någon större övervakning? Jag påstår inte att jag vet men för mig verkar det vara alldeles för mycket jobb till alldeles för lite pengar.

Du måste ställa risk mot vinst om du ämnar göra jämförelsen, eller få någon annan att göra den.

Så, vad är risken att värva t.ex tusen människor som sitter vid gathörn och kanske ger en hundring tillbaka per dag?

Vad är t.ex risken att sälja droger som genererar hundra tusen per dag?

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98

Nu är det förvisso inte från sverige men.

"Many, including children and pregnant women, are thought to be part of organised gangs and come to London to beg. One estimate suggests children can earn as much as £100,000 a year from begging and stealing in the UK"

http://www.standard.co.uk/news/lond...er-police-taskforce-is-announced-7956149.html

Det är inte lönsamt alls att tigga och stjäla lite:gnissla

T o m tiggarna i sverige har fått nog:3freak

Saxat från tidningen Faktum:

"– I dag har jag inte ens fått en cigg. Sedan i morse har jag fått två kronor! Det är för många tiggare här nu, de står hela vägen från stationen och hit. När folk går förbi mig har de redan gett bort alla sina växelpengar. Tidigare var det bättre. Vissa dagar är det nästan värre än i Rumänien. Men ibland kan jag få ihop 200 kronor om dagen. Haha, hemma sa de att vi skulle bli miljonärer när vi drog till Sverige"

Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/m...-om-sds-reklamkampanj-mot-tiggeri_3556964.svd

"Patrik Cederlöf, nationell samordnare mot prostitution och människohandel på länsstyrelsen Stockholm, anser däremot att SD har missuppfattat rapporten.

– De kan inte ha läst rapporten, den visar tydligt att det inte går att generalisera, säger han och menar att det är svårt att identifiera dem som utsatts för människohandel, och att det är en komplex fråga.

Han undrar vad SD menar med ”organiserat” tiggeri. Enligt Cederlöf behöver det inte vara kriminellt, tiggeri är också organiserat när en familj tillsammans planerar att resa till ett annat land för att försörja sig.

– Det handlar om social utsatthet. Fattigdom."

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/m...-om-sds-reklamkampanj-mot-tiggeri_3556964.svd

"Patrik Cederlöf, nationell samordnare mot prostitution och människohandel på länsstyrelsen Stockholm, anser däremot att SD har missuppfattat rapporten.

– De kan inte ha läst rapporten, den visar tydligt att det inte går att generalisera, säger han och menar att det är svårt att identifiera dem som utsatts för människohandel, och att det är en komplex fråga.

Han undrar vad SD menar med ”organiserat” tiggeri. Enligt Cederlöf behöver det inte vara kriminellt, tiggeri är också organiserat när en familj tillsammans planerar att resa till ett annat land för att försörja sig.

– Det handlar om social utsatthet. Fattigdom."

Så, det som beskrivs av den svenske polisen på plats i 4år, är också missuppfattning?
Att organisationer inte hittas i Sverige behöver inte nödvändigtvis innebära att den inte finns.

Inte helt ovanligt i trafficking finns det hållhakar. Här, eller i hemlandet. Utsatta människor utnjyttjas och tiggeri är inte olagligt. Liten risk.

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
http://www.svt.se/nyheter/sverige/sa-har-jobbar-de
"Han är fattig, sannolikt övergiven, säkert både hungrig och hemlös. Och kanske till och med sjuk... MEN det är inte han som kommer att få behålla tjugolappen du kastar åt honom."

http://www.dn.se/sthlm/de-tvingade-mig-att-tigga/http://www.dn.se/sthlm/de-tvingade-mig-att-tigga/
"Männen från den romska byn lovade Petrina ett arbete i Sverige. Men när hon kom hit ändrades villkoren, säger hon. Petrina tvingades välja mellan att tigga pengar till männen eller prostituera sig. Nu har hon polisanmält männen för människohandel. ”Jag vill att de ska fängslas så att inte fler utnyttjas”, säger hon."

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Du måste ställa risk mot vinst om du ämnar göra jämförelsen, eller få någon annan att göra den.

Så, vad är risken att värva t.ex tusen människor som sitter vid gathörn och kanske ger en hundring tillbaka per dag?

Vad är t.ex risken att sälja droger som genererar hundra tusen per dag?
Jo men du måste å andra sidan även hålla koll på tiggarna så det inte gömmer undran pengar vilket skulle kräva många i den kriminella organisationen.
"Ibland kan man få ihop 200 kronor om dagen" står det ju nedan. Det jobbar ju en 16-årig flicka in på ett par minuter.

Risk/vinstanalysen har ju de stora ligorna redan gjort varför tror du annars att de sysslar med knark, sex, spel, utrpessning/indrivning men inte tiggeri? Risken för de i toppen är ju oavsett minimal. Hur ofta satt Möller i fängelse innan han köpte sin vingård i Sydafrika?
Jag har inte påstått att det inte finns tiggeri organiserat av ligor men som sagt: Vinsten torde vara liten i förhållande till insatserna men om någon kan bevisa något annat så gärna för mig!

Jag personligen skulle inte satsa på tiggeri vare sig som personlig försörjning eller yrkeskriminell.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Här är alltså kämparna och demokraterna som #hyllas. Bild/länk från SD:s avbrutna möte på Götaplatsen. Var är #han som gillar att posta bilder i nedlåtande syfte? Tycker jag känner igen det där skägget till höger på bilden. På han med långfingret i luften. Han är förresten rätt lik killen som åkte på knock av nassarna i Jönköping.

Jag måste säga att jag tycker det är bedrövligt av polisen att inte kunna säkra rätten för riksdagspartierna att hålla torgmöten.

Tror förövrigt att detta möte hölls i tisdags kl 11.30? Har dem inget jobb/skola att gå till?
http://www.fotografmagnus.se/anti-sd-demo/h34d4ec7b#h1b11bd89

View attachment 405709

Haha vilka hjältar. Skönt med en imperialistisk H&M påse mitt i allt, lika #intelligent som vanligt :lol

Jobb och skola? Öh, skulle du anställa någon av dem? :va

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jo men du måste å andra sidan även hålla koll på tiggarna så det inte gömmer undran pengar vilket skulle kräva många i den kriminella organisationen.
"Ibland kan man få ihop 200 kronor om dagen" står det ju nedan. Det jobbar ju en 16-årig flicka in på ett par minuter.

Risk/vinstanalysen har ju de stora ligorna redan gjort varför tror du annars att de sysslar med knark, sex, spel, utrpessning/indrivning men inte tiggeri? Risken för de i toppen är ju oavsett minimal. Hur ofta satt Möller i fängelse innan han köpte sin vingård i Sydafrika?
Jag har inte påstått att det inte finns tiggeri organiserat av ligor men som sagt: Vinsten torde vara liten i förhållande till insatserna men om någon kan bevisa något annat så gärna för mig!

Jag personligen skulle inte satsa på tiggeri vare sig som personlig försörjning eller yrkeskriminell.

Finns det dom som påstår att det är kriminella organisationer som hanterar tiggare?

Alla sitter inte i toppen på ett kriminellt nätverk, det är förunnat till ett litet fåtal människor. Resten får hanka sig fram bäst dom förmår, och de med lite renare mjöl i påsen kan väl mycket väl tänka sig att värva tiggare för att dryga ut kassan?

På dig låter det som att du helt hoppar över gråzonen mellan lagligt/internationell kriminalitet, hur fungerar det i verkligheten? Har vi laglydiga och allmäntmoraliskt likvärdiga människor och sadistiska barnamördare, eller finns där utrymme för glid mellan lägren?

Men du hävdar att tiggare är så moraliskt korrumperade att de inte kan tänka sig att återbetala skulder till sina uppdragsgivare, vilket är lite kul.:7peta

Och innan du går igång på den raden, tänk efter vad du skrev och vad det innebär.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Jag skulle satsa på en verksamhet som så lite som möjligt interfererar med redan inpinkade revir där jag inte har muskler att skaffa mig en så stark position som är nödvändig för att nå framgång. Detta av omsorg om min egen fortlevnad. Kan man dessutom operera i en subkultur som styrs av redan befintliga kodex och man kanske inte befinner sig lägst p g a rådande hierarki, släktskap etc, slipper man kanske gå "head on" med befintliga syndikat. Finns det en lucka i marknanden kommer den att fyllas, såna är reglerna. Att kunna välja fritt var på denna marknad du skulle tycka det vore trevligt att operera är utopiskt. Försök och se hur länge du lever!

Är det tiggeri som återstår kommer det att finnas tiggare. Så länge det hamnar pengar i muggen ger man legitimitet åt att det finns organisationer som profiterar på denna verksamhet. Finns det ett land som låter det fortgå så kommer det att fortgå. Jag är dock fast förvissad om att de som tjänar bäst på den fria rörligheten, omformulerar till; möjligheten att fritt flytta omkring folk, ligger inte på sina knän i en synbarligen utstuderat plågsamma ställningar (Nej, jag går inte på det) eller blir omkringskjutsade till män med obehagliga sexuella preferenser.

Att dela ut en enda krona utan att människorna får göra rätt för den kommer fungera nedtryckande istället för upprättande och därmed vara totalt kontraproduktivt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Haha vilka hjältar. Skönt med en imperialistisk H&M påse mitt i allt, lika #intelligent som vanligt :lol

Jobb och skola? Öh, skulle du anställa någon av dem? :va

Är de utan jobb är det ju samhällets och fördomarnas fel....:gnissla

Samma klientel som är mot EU men för fri rörlighet? Lite som drogliberal knarkmotståndare..

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nej, jag menar det jag skrev. Dvs, när dessa individer med ett skiljaktigt yttre inte får jobb, är det på grund av fördomar emot dem.., i deras mening.
Läs och förstå.

Frågan är ju huruvida det är utseendet eller vad det representerar som minskar möjligheten....

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Frågan är ju huruvida det är utseendet eller vad det representerar som minskar möjligheten....

Det är oftast där det skiljer sig, mellan historierna.

"Jag fick inget jobb för jag har tatueringar!":mad: Njäe, men att det står skjut en snut på din tröja och du ska sitta i kundinfo är kanske inte helt enligt företagets bild.
"Jag är unik, diskriminering!!" Ridå.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Nej, jag menar det jag skrev. Dvs, när dessa individer med ett skiljaktigt yttre inte får jobb, är det på grund av fördomar emot dem.., i deras mening.
Läs och förstå.
såja, :såjaponken

Ville bara testa ditt så våldsamt populära konceptet "jag läste lite mellan raderna och la till lite eget" haha

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Här är alltså kämparna och demokraterna som #hyllas. Bild/länk från SD:s avbrutna möte på Götaplatsen. Var är #han som gillar att posta bilder i nedlåtande syfte? Tycker jag känner igen det där skägget till höger på bilden. På han med långfingret i luften. Han är förresten rätt lik killen som åkte på knock av nassarna i Jönköping.

Jag måste säga att jag tycker det är bedrövligt av polisen att inte kunna säkra rätten för riksdagspartierna att hålla torgmöten.

Tror förövrigt att detta möte hölls i tisdags kl 11.30? Har dem inget jobb/skola att gå till?
http://www.fotografmagnus.se/anti-sd-demo/h34d4ec7b#h1b11bd89

View attachment 405709

Vad kortväxta anti-rasisterna är!

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...