Jag vet inte helt vad som menas med "organiserad brottslighet" i detta sammanhang men det verkar antydas lite åt typ maffia, HA hållet och stora pengar typ knark, utpresning, spel och prostitution. Vilket också drar in massor av pengar, ofta sponsrat av vanliga Svensson.Det är ju ett sånt fantastiskt hån mot de tiggare som är i händerna på de verkliga profitörerna i den här typen av verksamhet att förneka det uppenbara. Jag undrar bara hur aktivt man måste se bort ifrån den omständigheten för att ro iland sina ömkliga medmänsklighetsfloskler. Jag inte bara tror, utan vet, att hela spektrat finns. Från självgående enmansaktörer, familjeföretag, mer eller mindre väl fungerande "firmor" med divergerande sidoverksamheter till ren människohandel. Vilken skada de självutnämnt "goda" förnekarna av de här omständigheterna ställer till...
En fråga, av nyfikenhet: om du skulle satsa på organiserad brottslighet skulle du själv satsa på tiggeri? Hur mycket kan det dra in på en dag och kräve det någon större övervakning? Jag påstår inte att jag vet men för mig verkar det vara alldeles för mycket jobb till alldeles för lite pengar.