SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Dresscode, rondellhund, ta i hand...

Lövén citerade koranen i Tensta på nationaldagen. Undrar om han vet vad broder åsyftar för en icke-sekulariserad.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Dresscode, rondellhund, ta i hand...

Lövén citerade koranen i Tensta på nationaldagen. Undrar om han vet vad broder åsyftar för en icke-sekulariserad.

Exemplen ovan hittar du ju i andra sekter. Yxmord är olagligt men inte att bli upprörd... ta i hand är en skitsak. Själv gillar jag inte puss på kinden vet du.

Sätt saker i lite perspektiv. Hur många muslimer har gett sig på Wijk? Alla 200.000?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
  • Det var alltså svennar som konverterat till islam jag syftade på, men utan att ha någon särskild poäng med det.
  • Min poäng är dock att den stora majoriteten av muslimer accepterar svenska lagar och svenska värderingar. Man tycker till och med de är bra såvitt jag vet.
  • Och vad menar du med att praktisera islam? Att gå på fredagsbönen? Fira Ramadan? Eller vad?
  • Det finns ju en stor gradskillnad och variation i islam. Många samfund, många imamer och ännu fler tolkningar. Precis som i kristendomen.

Jag menade tvärtom, att om en muslim konverterar till något annat än Islam så är den inte muslim. En del/många verkar tro att kritik av Islam och muslimer har något med ursprung att göra, där av poängterade jag att ens ursprung aldrig är intressant.

Att praktisera Islam, jag har ingen komplett lista men några enkla - som sagt ej fullständiga - exempel:

Bärande av religiösa kläder
Stor vikt vid religiös mat
Rättsuppfattning grundad i tron
Kvinnosyn rotad i tron och inte i västerlandets allmänna uppfattning om allas lika värde
Tvångsmässigt deltagande i förlegade religiösa ritualer

Jag delar, tyvärr, inte dina iakttagelser i övrigt, men det är det nog inte mycket att göra åt. :)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Dresscode, ta i hand åsyftar kvinnosynen och kvinnors position i icke-sekulära kulturer. Att anmäla en karikatyr som hets mot folkgrupp påvisar detsamma som beskrivs i Tyskland, det jag länkade till nyligen.

Icke-sekulariserade muslimska äktenskap måste vara lyckligast i världen sett till antalet skilsmässor.... bara för att det inte går att lagföra ger det ingen social legitimitet per automatik.

enligt svensk lag har en kvinna rätten att skilja sig utan grund. Enligt sharia, not so much. Vilken skulle du AGV, gissa på följs ?

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Dresscode, ta i hand åsyftar kvinnosynen och kvinnors position i icke-sekulära kulturer. Att anmäla en karikatyr som hets mot folkgrupp påvisar detsamma som beskrivs i Tyskland, det jag länkade till nyligen.

Icke-sekulariserade muslimska äktenskap måste vara lyckligast i världen sett till antalet skilsmässor.... bara för att det inte går att lagföra ger det ingen social legitimitet per automatik.

enligt svensk lag har en kvinna rätten att skilja sig utan grund. Enligt sharia, not so much. Vilken skulle du AGV, gissa på följs ?

Jo, vi får in fler icke-sekulära individer och som gammal råbarkad ateist ser jag det som negativt såklart. Men i grund och botten så skiljer sig ju inte en kulturkonservativ muslims kvinnosyn särskilt mycket från t ex plymouthbrödernas kulturkonservativa syn på kvinnans ställning. Värderingen har de gemensamt.

Här är en saklig framställning om muslimer i Sverige. Den är naturligtvis inte hela sanningen, men saklig och delvis intressant:

http://motargument.se/2012/11/25/myter-om-muslimer-muslimer-i-nya-samhallen/

Framförallt diskuterar man hur värderingarna snabbt ändrar sig mellan invandrargenerationen och deras barn.

På nästan alla frågor är det mindre än hälften i alla grupper som ger könsstereotypa svar. Generellt är inställningen till jämställdhet mer positiv bland flickor än bland pojkar. Det är vanligare att elever med utländsk bakgrund ger könsstereotypa svar än elever med svensk bakgrund. Men det är intressant att notera att flickor med utländsk bakgrund ofta ger mindre könsstereotypa svar än pojkar med svensk bakgrund (Jonsson et al 2012).

Det kommer att bli en dragkamp mellan reformerade och sekulariserade muslimer å ena sidan, och konservativa imamer och islamister å andra sidan. Jag vågar gissa vem som vinner.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men i grund och botten så skiljer sig ju inte en kulturkonservativ muslims kvinnosyn särskilt mycket från t ex plymouthbrödernas kulturkonservativa syn på kvinnans ställning. Värderingen har de gemensamt.

Säkert, men så har det ju inte flyttat hit en halv miljon bröder på några år heller. Hade det flyttat hit en halv miljon Plymer eller en halv miljon ortodoxa judar hade vi säkerligen haft samma situation, men som bekant är det en ickefråga.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Säkert, men så har det ju inte flyttat hit en halv miljon bröder på några år heller. Hade det flyttat hit en halv miljon Plymer eller en halv miljon ortodoxa judar hade vi säkerligen haft samma situation, men som bekant är det en ickefråga.

En halv miljon... 200.000 sa en annan... tror ni verkligen att så många muslimer följer sharia på ett sätt som är störande för svenskar? Vad grundar ni det på?

Jag hör bara om enstaka fall jag. En man ville inte ta i näven... mitt exempel ville inte städa.. ett par ville slå ihjäl Vilks med yxa... en stackar jävel sprängde sig i Strockholm.... osv... nu är vi uppe i fyra stycken!

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99
En halv miljon... 200.000 sa en annan... tror ni verkligen att så många muslimer följer sharia på ett sätt som är störande för svenskar? Vad grundar ni det på?

Jag hör bara om enstaka fall jag. En man ville inte ta i näven... mitt exempel ville inte städa.. ett par ville slå ihjäl Vilks med yxa... en stackar jävel sprängde sig i Strockholm.... osv... nu är vi uppe i fyra stycken!

Fast det behöver ju inte handla om sharia och de mest extrema åskådningarna för att det skall uppstå konflikter.

Stenkastningen och bilbränningen har ju inte mycket att göra med extrema religiösa åskådningar, likväl är det ju ett problem som man inte kan frikoppla från invandringen. Naturligtvis är det inte 200.000 som orsakar problem men nog är det fler än fyra.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Jag bedömer varenda en i religiös klädsel som förhållandevis extrem, det skulle alla andra också göra, om vi plötsligt fick kristna som gick klädda Amish-style.

Den här diskussionen är svår att "vinna", jag tycker religiös uniform är extremt, du tycker inte det. Fine. Islam-frågan är ändå en parentes, eftersom den ändå bara är en konsekvens av en icke folkligt förankrad invandringspolitik som SD är emot, och precis där är vi tillbaka på ämnet för denna tråd: SD

:)

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Fast det behöver ju inte handla om sharia och de mest extrema åskådningarna för att det skall uppstå konflikter.

Stenkastningen och bilbränningen har ju inte mycket att göra med extrema religiösa åskådningar, likväl är det ju ett problem som man inte kan frikoppla från invandringen. Naturligtvis är det inte 200.000 som orsakar problem men nog är det fler än fyra.

Håller med här. De problem vi har vid integration har väldigt lite med islam att göra.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jag bedömer varenda en i religiös klädsel som förhållandevis extrem, det skulle alla andra också göra, om vi plötsligt fick kristna som gick klädda Amish-style.

Den här diskussionen är svår att "vinna", jag tycker religiös uniform är extremt, du tycker inte det. Fine. Islam-frågan är ändå en parentes, eftersom den ändå bara är en konsekvens av en icke folkligt förankrad invandringspolitik som SD är emot, och precis där är vi tillbaka på ämnet för denna tråd: SD

:)

Jag gillar Amish! Men undrar hur väl det funkat i Sverige? USA är mer vidsynt, och har lite mer plats.

Se det som en folkdräkt... :) när jag var i Montana hade var och varannan cowboyhatt i alla lägen. Inne som ute. Det är ju också lite extremt... Det är bara kläder!

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag gillar Amish! Men undrar hur väl det funkat i Sverige? USA är mer vidsynt, och har lite mer plats.

Se det som en folkdräkt... :) när jag var i Montana hade var och varannan cowboyhatt i alla lägen. Inne som ute. Det är ju också lite extremt... Det är bara kläder!

Det attributet är sannolikt av fri vilja snarare ur en imams tolkning av gamla sagor som lag...

Sen till "tror ni verkligen att så många följer sharia...". Störande för oss svenskar? Det beror väl helt på om du anser att ta avstånd från västerländska värderingar och tycka de religiösa lagarna stå högst är störande eller inte. Som beskrivits(och kopplat till dina liknelser med andra sekter) så håller de gärna sitt för sig själva. Frågan du borde ställa är: ska sekter accepteras så länge de inte stör någon, oavsett innebörd? Hur stor andel av de icke_sekulariserade muslimerna som arbetar är kvinnor, tror du?

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Här är en saklig framställning om muslimer i Sverige.

http://motargument.se/2012/11/25/myter-om-muslimer-muslimer-i-nya-samhallen/

Framförallt...

Motargument.se? Allvarligt? Liberaldemokraterna? Alexander Bard? Saklig?

motargument.se skrev:
Idag är inte västgötar och smålänningar lika fulla av misstro mot varandra som förr. Nationen Sverige ses som en enhet av många. Idag rör misstron mot främlingar andra än smålänningarna. Araber, somalier och afrikaner är vår tids “smålänningar”.

En dag kommer mänskligheten att se på misstänksamheten mot andra nationers folk på samma sätt som vi idag ser på misstänksamheten mellan västgötar och smålänningar på medeltiden.

:rofl

Som du säger, källa på det?

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Det attributet är sannolikt av fri vilja snarare ur en imams tolkning av gamla sagor som lag...

Sen till "tror ni verkligen att så många följer sharia...". Störande för oss svenskar? Det beror väl helt på om du anser att ta avstånd från västerländska värderingar och tycka de religiösa lagarna stå högst är störande eller inte. Som beskrivits(och kopplat till dina liknelser med andra sekter) så håller de gärna sitt för sig själva. Frågan du borde ställa är: ska sekter accepteras så länge de inte stör någon, oavsett innebörd? Hur stor andel av de icke_sekulariserade muslimerna som arbetar är kvinnor, tror du?

Sekter bör behandlas lika oavsett religion. Detsamma gäller ju kvinnoförtryck. Väldigt vad du är på barrikaderna för kvinnors rätt helt plötsligt... :tummenupp

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Motargument.se? Allvarligt? Liberaldemokraterna? Alexander Bard? Saklig?

:rofl

Det jag länkade till var sakligt, ja. Du tror inte på hur snabbt värderingar kan skifta med generationer? Titta hur snabbt det gick med kvinnors förvärvsarbetande i Sverige. Det gick på en generation, från att ha varit suspekt till att bli norm.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten