Jo.
--
Med risk för att bli anklagad för att peta i detaljer undrar jag om det inte är koranskolor du menar?
Hur kan du tro att den risken finns?
Dresscode, rondellhund, ta i hand...
Lövén citerade koranen i Tensta på nationaldagen. Undrar om han vet vad broder åsyftar för en icke-sekulariserad.
- Det var alltså svennar som konverterat till islam jag syftade på, men utan att ha någon särskild poäng med det.
- Min poäng är dock att den stora majoriteten av muslimer accepterar svenska lagar och svenska värderingar. Man tycker till och med de är bra såvitt jag vet.
- Och vad menar du med att praktisera islam? Att gå på fredagsbönen? Fira Ramadan? Eller vad?
- Det finns ju en stor gradskillnad och variation i islam. Många samfund, många imamer och ännu fler tolkningar. Precis som i kristendomen.
Dresscode, ta i hand åsyftar kvinnosynen och kvinnors position i icke-sekulära kulturer. Att anmäla en karikatyr som hets mot folkgrupp påvisar detsamma som beskrivs i Tyskland, det jag länkade till nyligen.
Icke-sekulariserade muslimska äktenskap måste vara lyckligast i världen sett till antalet skilsmässor.... bara för att det inte går att lagföra ger det ingen social legitimitet per automatik.
enligt svensk lag har en kvinna rätten att skilja sig utan grund. Enligt sharia, not so much. Vilken skulle du AGV, gissa på följs ?
På nästan alla frågor är det mindre än hälften i alla grupper som ger könsstereotypa svar. Generellt är inställningen till jämställdhet mer positiv bland flickor än bland pojkar. Det är vanligare att elever med utländsk bakgrund ger könsstereotypa svar än elever med svensk bakgrund. Men det är intressant att notera att flickor med utländsk bakgrund ofta ger mindre könsstereotypa svar än pojkar med svensk bakgrund (Jonsson et al 2012).
Men i grund och botten så skiljer sig ju inte en kulturkonservativ muslims kvinnosyn särskilt mycket från t ex plymouthbrödernas kulturkonservativa syn på kvinnans ställning. Värderingen har de gemensamt.
Säkert, men så har det ju inte flyttat hit en halv miljon bröder på några år heller. Hade det flyttat hit en halv miljon Plymer eller en halv miljon ortodoxa judar hade vi säkerligen haft samma situation, men som bekant är det en ickefråga.
En halv miljon... 200.000 sa en annan... tror ni verkligen att så många muslimer följer sharia på ett sätt som är störande för svenskar? Vad grundar ni det på?
Jag hör bara om enstaka fall jag. En man ville inte ta i näven... mitt exempel ville inte städa.. ett par ville slå ihjäl Vilks med yxa... en stackar jävel sprängde sig i Strockholm.... osv... nu är vi uppe i fyra stycken!
En halv miljon... 200.000 sa en annan... tror ni verkligen att så många muslimer följer sharia på ett sätt som är störande för svenskar? Vad grundar ni det på?
Jag hör bara om enstaka fall jag. En man ville inte ta i näven... mitt exempel ville inte städa.. ett par ville slå ihjäl Vilks med yxa... en stackar jävel sprängde sig i Strockholm.... osv... nu är vi uppe i fyra stycken!
Fast det behöver ju inte handla om sharia och de mest extrema åskådningarna för att det skall uppstå konflikter.
Stenkastningen och bilbränningen har ju inte mycket att göra med extrema religiösa åskådningar, likväl är det ju ett problem som man inte kan frikoppla från invandringen. Naturligtvis är det inte 200.000 som orsakar problem men nog är det fler än fyra.
Jag bedömer varenda en i religiös klädsel som förhållandevis extrem, det skulle alla andra också göra, om vi plötsligt fick kristna som gick klädda Amish-style.
Den här diskussionen är svår att "vinna", jag tycker religiös uniform är extremt, du tycker inte det. Fine. Islam-frågan är ändå en parentes, eftersom den ändå bara är en konsekvens av en icke folkligt förankrad invandringspolitik som SD är emot, och precis där är vi tillbaka på ämnet för denna tråd: SD
Jag gillar Amish! Men undrar hur väl det funkat i Sverige? USA är mer vidsynt, och har lite mer plats.
Se det som en folkdräkt... när jag var i Montana hade var och varannan cowboyhatt i alla lägen. Inne som ute. Det är ju också lite extremt... Det är bara kläder!
Jojo... jag brukar behandla folk på nätet som jag själv blir behandlad. Barnsligt kanske, men så är det.
Här är en saklig framställning om muslimer i Sverige.
http://motargument.se/2012/11/25/myter-om-muslimer-muslimer-i-nya-samhallen/
Framförallt...
motargument.se skrev:Idag är inte västgötar och smålänningar lika fulla av misstro mot varandra som förr. Nationen Sverige ses som en enhet av många. Idag rör misstron mot främlingar andra än smålänningarna. Araber, somalier och afrikaner är vår tids “smålänningar”.
En dag kommer mänskligheten att se på misstänksamheten mot andra nationers folk på samma sätt som vi idag ser på misstänksamheten mellan västgötar och smålänningar på medeltiden.
Det attributet är sannolikt av fri vilja snarare ur en imams tolkning av gamla sagor som lag...
Sen till "tror ni verkligen att så många följer sharia...". Störande för oss svenskar? Det beror väl helt på om du anser att ta avstånd från västerländska värderingar och tycka de religiösa lagarna stå högst är störande eller inte. Som beskrivits(och kopplat till dina liknelser med andra sekter) så håller de gärna sitt för sig själva. Frågan du borde ställa är: ska sekter accepteras så länge de inte stör någon, oavsett innebörd? Hur stor andel av de icke_sekulariserade muslimerna som arbetar är kvinnor, tror du?
Motargument.se? Allvarligt? Liberaldemokraterna? Alexander Bard? Saklig?
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|