SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Jag vet inte ens var jag ska börja. Du måste vara bland SH:s mest lättkränkta.

Vad har "invandrare" med saken att göra? Det är väl skillnad på invandrare och invandrare och hur resultatet blir bland annat beroende på hur den andra demografin ser ut. Du vill påskina att du vet hur det är att bo i Biskopsgården eller valfritt stenkastarghetto som mitt exempel handlade om. För att du har bott på Möllan? Allt ditt snack är bara drygt och helt irrelevant för du har förstås inte en aning. Du fattar inte varför folk ser SD som enda utvägen i ren desperation? Det tyder på otroligt dålig känsla för att sätta sig in i någon annans sits. Du verkar tro att någon röstar på SD för att somalierna tar deras jobb. Du pratar ju bara om jobben men sticker huvudet långt ner i sanden när det gäller brottslighet och annat ghettofierande. Herregud farbror - vakna och välkommen till 2014.

Och sluta för fan lipa som en liten flicka. Det är väldigt oklädsamt.

haha, nej jag påstår inte att jag vet hur det är att bo i biskopsgården. Jag påstår att jag vet hur det är att bo i invandrartäta områden.

Det som är så festligt är ju att du inte vet ett skvatt om Malmö, Biskopsgården, eller ens invandrartäta områden. Så läxar du upp mig om "verkligheten" och Sanningen.

Jösses. :rodnar

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
BoSoZuKu,

Skall vi snacka valresultatet 2010 så bör vi ju titta på statistiken.

Almgården i Malmö är ett starkt SD-fäste, men här bor inte så många invandrare, även om det ligger i miljonprogrammet. Arbetslöshet och social misär är där ändå. Andra starka fästen är de bruksorter jag talade om som Bromölla och en del tätorter i västra Göinge. I dessa bruksorter bor många invandrare som kom med arbetskraftsinvandringen. Sjöbo är av tradition ett starkt fäste, här bor inte många invandrare av något slag.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/politik/valet2010/har-ar-sd-storst-och-minst_5366905.svd

Sjöbo är ett undantag, men nog fan är där starka SD-fästen där industrinedläggningarna varit. Och inte fan röstar man SD pga social otrygghet i Bromölla eller Sibbhult. Bromölla är dessutom lite märkligt eftersom båda bruken är kvar: Nymölla och Ifö.

Du vet inte ett smack. Hela din världsbild kommer från Avpixlat och dylikt. Pinsamt för dig.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article12518320.ab

Anna Handberg, 23, är inte rädd för att prata.

Hon står för att hon röstade på Sverigedemokraterna och hoppas att hennes röst kommer leda till förändring för hennes egen del.

– Jag lever på 2 000 kronor i månaden i socialbidrag. Jag tycker att Sverige först och främst borde tänka på sina egna medborgare innan vi hjälper andra.

Rädda för våldet va?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Södra Malmö! Larva dig inte. Annars har det varit Sjöbo kommun som hade högst brottslighet ett tag. Värt att notera.

Varför är etnicitet intressant på gärningsmän? Och varför ideologisk övertygelse om det inte handlar om politiskt drivna brott? Jag bryr mig faktiskt inte att SD har många med straffregister i sitt parti, jag tror förklaringen till det är att så många är sociala out-siders i SD. Inte att de är sverigedemokrater.

Skulle tro att just ålder, kön och sociala faktorer är fullt tillräckliga men jag är ju inte krimare.

Fast... jag bryr mig egentligen inte om vill definiera in folk i olika grupper i statistik eller vetenskap, bara det är relevant. Syftet har stor betydelse.

jag hade inte stört mig särskilt mycket på SD om det inte vore den där jakten på syndabockar. Man vet från början att muslimerna är ett problem, sedan gäller det bara att skruva till statistiken så att det blir rätt resultat.

Det är inte hederligt.

Om etnicitet inte är intressant på gärningsmän så är det rimligtvis inte det på svenska/vita gärningsmän heller, och säkert inte heller på brottsoffer heller. Dagens rapportering är totalt inkonsekvent, och den har gått så långt att man i princip kan utgå från att om det inte står varifrån gärningsmannen kommer så är han inte infödd svensk. Löjliga signalement som "ungdomsgäng" kanske fungerade 2002 men inte numera, det har genomskådats för länge sedan.

Varför skrev media att dagispedofilen i södra Sverige var "svensk" förresten? Alltså, det stör mig inte, men det vore skönt att någon gång få se motsatsen, som t.ex. i Norge. Vidare handlar det inte ens längre om etnicitet eller nationalitet, när det förra veckan begicks en våldtäkt av ett så kallat ensamkommande flyktingbarn mot en vårdare/anställd på "barnhemmet" så skrev nästan ingen i mainstream-media var detta hänt, eftersom alla då förstått att Erik Ullenhag för oss bakom ljuset när han pratar om dessa barn. Således en repris på historien när 7-8 afghaner gruppvåldtog en svensk småbarnsmamma i ett halvt dygn, hon som fick åka rullstol för hon var så trasig, om du minns. Då hette det många gånger att brottet begåtts på "en adress" eller möjligen "i lokaler som kommunen hyr".

När media, ivrigt påhejade av allehanda partier, medvetet för folket bakom ljuset av anledningen att om vi får veta kanske vi blir arga så är man ute på hal is, och själva frågan är egentligen helt betydelselös.

Muslimfrågan orkar jag knappt ta i, men om man tycker sig se massor med exempel på hur bra islam går att kombinera med västerländsk livsstil så kan man kanske någon gång tänka sig att också ge några bra exempel...? Motsatsen finns det som bekant gott om.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du vet inte ett smack. Hela din världsbild kommer från Avpixlat och dylikt. Pinsamt för dig.

Du måste verkligen jobba med ditt uppförande, det finns massor att göra men lyckligtvis kommer du snabbt se en förbättring med endast små insatser. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kul att just du skriver så.
Du är ju SHs egen etikettmaskin.

Det är iallafall min etikett på dej.

Det kan jag hålla med om att jag är, kanske mest varit, men alla har rätt att bli äldre. :mattias

Att du kletats ner tidvis är för att jag har väldigt svårt för människor som ger sig på handikappade (vilket vissa kanske minns att du gjorde), det i kombination med att du påstår dig vara medlem i ett parti som motarbetat människovärde är svårsmält för mig. Att du dessutom poserat på en hoj iklädd Gore-tex ställ med en rejäl stubbfrilla har sannerligen inte gjort det lättare för mig att applicera vanligt hyfs. :mad:

Men visst, point taken. ;)

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Du måste verkligen jobba med ditt uppförande, det finns massor att göra men lyckligtvis kommer du snabbt se en förbättring med endast små insatser. :)

Jojo... jag brukar behandla folk på nätet som jag själv blir behandlad. Barnsligt kanske, men så är det.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Om etnicitet inte är intressant på gärningsmän så är det rimligtvis inte det på svenska/vita gärningsmän heller, och säkert inte heller på brottsoffer heller. Dagens rapportering är totalt inkonsekvent, och den har gått så långt att man i princip kan utgå från att om det inte står varifrån gärningsmannen kommer så är han inte infödd svensk. Löjliga signalement som "ungdomsgäng" kanske fungerade 2002 men inte numera, det har genomskådats för länge sedan.

Varför skrev media att dagispedofilen i södra Sverige var "svensk" förresten? Alltså, det stör mig inte, men det vore skönt att någon gång få se motsatsen, som t.ex. i Norge. Vidare handlar det inte ens längre om etnicitet eller nationalitet, när det förra veckan begicks en våldtäkt av ett så kallat ensamkommande flyktingbarn mot en vårdare/anställd på "barnhemmet" så skrev nästan ingen i mainstream-media var detta hänt, eftersom alla då förstått att Erik Ullenhag för oss bakom ljuset när han pratar om dessa barn. Således en repris på historien när 7-8 afghaner gruppvåldtog en svensk småbarnsmamma i ett halvt dygn, hon som fick åka rullstol för hon var så trasig, om du minns. Då hette det många gånger att brottet begåtts på "en adress" eller möjligen "i lokaler som kommunen hyr".

När media, ivrigt påhejade av allehanda partier, medvetet för folket bakom ljuset av anledningen att om vi får veta kanske vi blir arga så är man ute på hal is, och själva frågan är egentligen helt betydelselös.

Muslimfrågan orkar jag knappt ta i, men om man tycker sig se massor med exempel på hur bra islam går att kombinera med västerländsk livsstil så kan man kanske någon gång tänka sig att också ge några bra exempel...? Motsatsen finns det som bekant gott om.

Jag är inte journalist vet du, och som sagt, jag kan tycka media generellt gör ett dåligt jobb. Skriver de om något man vet en del om, ser man ofta hur dåligt det är.

Sedan att media är ivrigt påhejade av andra partier... hur då? när då, liksom?

Muslimfrågan orkar inte jag heller med riktigt idag. Tror nog de flesta menar att en reformerad islam kan funka i västerlandet år 2000. Precis som kristendomen reformerades.

Sedan finns det ju konvertiter. :7peta

De muslimer jag umgåtts med som arbetskamrater, korridorskamrater eller grannar har varit sekulära med ett undantag. De dricker öl, käkar skinka och kanske snusar.

Undantaget går tillbaka till en kompis korridor när jag var student. Han var från Iran och gick på tandläkarhögskolan i Malmö på SIDAs bekostnad. Allt med städa och dylikt var kvinnogöra, det befattade han sig inte med. Så han var inte populär. Min erfarenhet av muslimer är trots allt att det är en liten begränsad skara som inte klarar att anpassa sig till våra normer.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj

Att vända sig bort från samhället av religiösa skäl är ju inte exklusivt för muslimer.

Här mer som är svårintegrerat:

http://www.fri-sverige.se/sida249.htm

Som exempel tog jag plymouthbröderna, men du hittar allt här, även muslimska brödraskapet.

Så hur gör vi med sekter? Jag tycker det är en annan fråga faktiskt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är inte journalist vet du, och som sagt, jag kan tycka media generellt gör ett dåligt jobb. Skriver de om något man vet en del om, ser man ofta hur dåligt det är.

Sedan att media är ivrigt påhejade av andra partier... hur då? när då, liksom?

Muslimfrågan orkar inte jag heller med riktigt idag. Tror nog de flesta menar att en reformerad islam kan funka i västerlandet år 2000. Precis som kristendomen reformerades.

Sedan finns det ju konvertiter. :7peta

De muslimer jag umgåtts med som arbetskamrater, korridorskamrater eller grannar har varit sekulära med ett undantag. De dricker öl, käkar skinka och kanske snusar.

Undantaget går tillbaka till en kompis korridor när jag var student. Han var från Iran och gick på tandläkarhögskolan i Malmö på SIDAs bekostnad. Allt med städa och dylikt var kvinnogöra, det befattade han sig inte med. Så han var inte populär. Min erfarenhet av muslimer är trots allt att det är en liten begränsad skara som inte klarar att anpassa sig till våra normer.

En konvertit är inte muslim, den är lika mycket muslim som jag är protestant eller Amish, dvs inte alls, så vi syftar på olika saker. Om du menar personer som har ursprung i muslimska länder så är det självklart att de har samma rättigheter, och skyldigheter, som precis alla andra. Det trodde jag var självklart. Jag talar om de som aktivt utövar Islam, inga andra.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Att vända sig bort från samhället av religiösa skäl är ju inte exklusivt för muslimer.

Här mer som är svårintegrerat:

http://www.fri-sverige.se/sida249.htm

Som exempel tog jag plymouthbröderna, men du hittar allt här, även muslimska brödraskapet.

Så hur gör vi med sekter? Jag tycker det är en annan fråga faktiskt.

Religiös fundamentalism oavsett tillhörighet är ett problem för icke-fundamentalistiska samhällen. Det leder till utanförskap, utan möjlighet till integration. Härav har vi ett antal källor till problemen idag.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
En konvertit är inte muslim, den är lika mycket muslim som jag är protestant eller Amish, dvs inte alls, så vi syftar på olika saker. Om du menar personer som har ursprung i muslimska länder så är det självklart att de har samma rättigheter, och skyldigheter, som precis alla andra. Det trodde jag var självklart. Jag talar om de som aktivt utövar Islam, inga andra.

På vilket sätt är en konvertit inte muslim? Givet att det är islam man konverterat till såklart. En skitfråga, men runt möllan fanns lite svennar med särk och skägg ibland. Om de konverterat vet jag inte... mycket "kulturarbetare" där ju.

Det var alltså svennar som konverterat till islam jag syftade på, men utan att ha någon särskild poäng med det.

Min poäng är dock att den stora majoriteten av muslimer accepterar svenska lagar och svenska värderingar. Man tycker till och med de är bra såvitt jag vet.

Såvitt jag vet naturligtvis. Rör man sig till nyanlända eller folk som fastnat i miljonprogrammen är kanske läget annorlunda?

Och vad menar du med att praktisera islam? Att gå på fredagsbönen? Fira Ramadan? Eller vad?

Det finns ju en stor gradskillnad och variation i islam. Många samfund, många imamer och ännu fler tolkningar. Precis som i kristendomen.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Religiös fundamentalism oavsett tillhörighet är ett problem för icke-fundamentalistiska samhällen. Det leder till utanförskap, utan möjlighet till integration. Härav har vi ett antal källor till problemen idag.

Så är det. Men värdet av frihet och demokrati är mycket större än skadan från problemet. Men det är tragiskt när människor försvinner in i sekter. En av mina bästa kompisar från gymnasiet försvann sedan till Florida och scientologerna.

Scientologerna förbjöds väl sedan i Tyskland, men jag är tveksam om det är vägen att gå...

De unga människor som idag drar iväg till bibelskolor i Pakistan eller kriget i Syrien, Somalia, Afganistan eller vad som helst drabbas av ett liknande förlopp. Så tror jag det är... islamismen är sekteristisk. Sedan är den våldsam och det är hemskt, men inte heller vad gäller våldssekter har islam monopol.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Min poäng är dock att den stora majoriteten av muslimer accepterar svenska lagar och svenska värderingar. Man tycker till och med de är bra såvitt jag vet.

Det finns ju en stor gradskillnad och variation i islam. Många samfund, många imamer och ännu fler tolkningar. Precis som i kristendomen.

Varför skulle muslimska immigranter i Sverige, skilja sig mot dito i övriga Europa? Där majoriteten anser att sharia är viktigare samhällets lagar...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
En intressant utveckling
"Nation states obviously feel compelled to check whether existing laws have absolute validity or if an adjustment is needed… Dealing with the Muslim immigrant group very clearly presents a completely new political challenge because many Muslims very effectively preserve and hand down their cultural and religious values internally and represent them confidently outwardly."

Strüning writes that German political authorities are increasingly bending to pressure from German Islamic organizations by adopting Muslim definitions of "Islamophobia" in public discourse, thus creating legal uncertainty as to "who*can say*what*about Islam and Muslims in Germany."

Det är nog väldigt applicerbart på Sverige.
Misstror du vad en muslim säger är du oavkortat islamofob. Fiffigt.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Varför skulle muslimska immigranter i Sverige, skilja sig mot dito i övriga Europa? Där majoriteten anser att sharia är viktigare samhällets lagar...

Tror det skiljer sig i hur länge de varit här och hur väl de kommit in i svenska samhället. Jag har inte statistiken, jag vet inte.

Jag är väldigt sekulär även om jag idag kallar mig agnostiker. När jag var yngre var jag ateist och anti-religion. Nu har jag taggat ner.

Problemet är inte islam eller ens om muslimer följer sharia. Problem uppstår om det bryter mot svensk lag. Då skall det lagföras. Rent politiskt tycker jag det är en enkel fråga.

Nu har ju lagarna skärpts mot t ex barnäktenskap. Det kan vara att jag vill ha fler lagar. Vi får se liksom.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Så det är inget problem att grupper om 200000 eller så inte vill vara del av samhället så länge de håller sig till lagen, om jag förstår dig rätt, AGV?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Så det är inget problem att grupper om 200000 eller så inte vill vara del av samhället så länge de håller sig till lagen, om jag förstår dig rätt, AGV?

Land skall med lag byggas!*

Sedan tror jag att du överdriver problemet rejält. Enkäter och statistik är knepigt och som man frågar får man svar.

Muslimerna röstar i stor utsträckning på (s). (s) är ett bidragsparti, men det är ett sekulärt parti. Risken att (s) genomdriver sharia ser jag som obefintlig, även om man med partiledare som Juholt aldrig kunde vara helt säker på vad som poppade upp ur hans gryta. :)

* tillägg:

låt mig förtydliga: Sharia innebär väldigt mycket. Fisken man äter skall ha fjäll, så ål får man inte äta. Fläsk är aldrig halal men halalslaktat kött går bra. För mig är det ok, så länge slakten följer svenskt djurskydd.

På börsen finns sharia. Det handlar bl a om skuldsättningsgrad, företagen skall inte ha för höga skulder. Det är helt okej att betta på shariaindex, men jag tror ju man förlorar pengar på det. Skuldsättning i ett företag är ofta konstruktivt.

http://www.borsen.se/Nyheter/sharia-indexet-halkar-efter

Osv... vad är grejen som är så hemsk? Att man inte äter ål, eller vad?

De saker i sharia som skadar andra i svenska samhället, eller på andra sätt hamnar på kollisionskurs, kan man lagstifta om vid majoritet i riksdagen. Det gör vi redan ju...

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...