SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Appropå expressens objektiva bevakning av SD med rubriker som tex "hemlig kartläggning av riksdagsledamöter med dubbla medborgarskap för att kunna porta dessa"tycker jag detta var rätt intressant läsning!

Rätt eller fel?
Rasist,facist,nazist,brunskjorta,stöveltramp varning eller fullt rimligt?
Inget orimligt krav kan jag tycka!

DEBATT Antag att en riksdagsledamot med grekiskt och svenskt medborgarskap hamnar i en intressekonflikt mellan den grekiska och svenska staten eller där gränsöverskridande organisationer är verksamma. Var ligger då ledamotens lojalitet? Hos grekerna, där ledamoten kanske är född och uppvuxen och har sin största identitet eller hos svenskarna, som ledamoten genom sitt uppdrag skall representera? Frågan är i högsta grad berättigad, särskilt i tider som dessa där Sveriges riksdag kan fatta beslut som påverkar den grekiska ekonomin.

I de flesta västeuropeiska länder har den traditionella synen varit att motsätta sig dubbelt medborgarskap eftersom man ansett att medborgarskap och politisk lojalitet till nationen är en oskiljaktig enhet. I Sverige har det sedan den första naturaliseringslagen kom 1858 varit en princip att man skall undvika dubbla medborgarskap och 1950 års medborgarskapslag krävde att utlänningar som ville bli svenska medborgare avsade sig sina tidigare medborgarskap.

Men i takt med 68-vänsterns inflytande i det svenska samhället och internationaliseringen kom under 1970-talet en omsvängning där man började acceptera dubbla medborgarskap, om än passivt. Inte förrän den 1 juli 2001 accepterade man dubbla eller flerfaldiga medborgarskap till fullo. Lagändringen var dock inte okontroversiell utan skapade debatter.

För att kandidera till Sveriges riksdag krävs idag att man är svensk medborgare och är eller har varit folkbokförd i Sverige och att man dessutom fyllt 18 år senast på valdagen. Med andra ord finns det inget som förhindrar personer med ett flertal olika medborgarskap att kandidera till Sveriges riksdag, som är högsta beslutande och lagstiftande instans i Sverige.

Det finns heller ingenting i svensk lag som förhindrar att personer med dubbla eller flerdubbla medborgarskap även kandiderar till ett annat parlament i ett annat land där personen i fråga även har medborgarskap.

Detta föranleder naturligtvis frågor kring dessa personers egentliga lojalitet. Svenska folket förutsätter självklart att de kandidater som finns att rösta på till Sveriges riksdag har sin lojalitet enkom till det svenska folket. Trots det finns det mig veterligen ingen kandidat som deklarerar sitt eller sina eventuella alternativa medborgarskap under sin kandidatur.

Ett absolut krav på en riksdagsledamot borde vara att han eller hon är solidarisk med den svenska nationen och att det inte skall råda någon som helst tvivel i detta avseende. Om detta har Sverigedemokraternas riksdagsledamöter Thoralf Alfsson och Kent Ekeroth motionerat till riksdagen.

Som underlag inför motionen har man därför bett riksdagens utredningstjänst, RUT, att undersöka om det idag finns riksdagsledamöter med dubbla eller flerfaldiga medborgarskap. Detta för att man ville undersöka om det i verkligheten finns riksdagsledamöter med dubbla eller flerfaldiga medborgarskap i Sveriges högsta beslutande församling.

RUT svarade på utredningsuppdraget att det var för resurskrävande.

Idag registreras nämligen endast dubbla eller flerfaldiga medborgarskap för personer med icke svenskt medborgarskap i folkbokföringsregistret. Om en person med utländskt medborgarskap erhåller ett svenskt medborgarskap döljs alla uppgifter om annat medborgarskap som ”tidigare uppgifter” i folkbokföringen och är därmed svåråtkomliga, vilket är en mycket märklig hantering hos folkbokföringen som i sin tur kan leda till problem och svårigheter för andra myndigheter.

Dessutom befarade RUT att utredningen om att upprätta en sådan lista, som efterfrågades, kunde strida mot personuppgiftslagen och att ett skriftligt samtycke från berörda individer krävs om ovanstående uppgifter skall samlas in och sammanställas.

Enligt tidningsuppgifter idag har företrädare från övriga sju riksdagspartier, den sk sjuklövern, sedvanligt gått i taket när sådant här ifrågasätts.

Socialdemokraten Morgan Johansson kallar detta ”fascistiskt tänkande”. Centerpartisten Johan Linander anser att ”det är totalt ointressant om riksdagsledamöter har dubbla medborgarskap eller inte. Det gör varken människor mer eller mindre svenska för att de har medborgarskap från ett annat land också”. Vänsterpartisten Lena Olsson ”mår illa” när hon hör ”sånt här”. Peter Eriksson, Miljöpartiet, får tydligen en ”väldigt obehaglig känsla”. Folkpartisten Johan Pehrson menar att SD-ledamöternas förslag är ”deras livsluft”. Moderaten Per Bill har ”aldrig hört talas om en sån här förfrågan eller att det skulle på något sätt vara viktig information” och Kristdemokraternas Caroline Szyber ”tycker att det är klart problematiskt”.

Vissa saker får uppenbarligen inte ifrågasättas i dagens Sverige. Det som var helt naturligt för några decennier sedan är uppenbarligen tabu att diskutera idag.

Och i Sverige nöjer man sig inte med att ledamöter av riksdagen med dubbla eller flerfaldiga medborgarskap kan bli invalda. I november 2010 fattades beslut i riksdagen om att slopa kravet på 10 års svenskt medborgarskap för att kunna utses till statsråd. En förändring som Sverigedemokraterna var och är starkt kritiska till.

För att det inte skall råda den minsta tvekan om var lojaliteten ligger hos ett statsråd och förtroendet hos den svenska allmänheten anser SD att enbart svenskt medborgarskap skall tillåtas för statsråd i den svenska regeringen. För att än mer utöka allmänhetens tilltro för statsråden bör det också vara regel att den som utses till statsråd skall ha innehaft enbart svenskt medborgarskap under minst en 10-års period, enligt tidigare grundlag. Om detta har också riksdagsledamöterna Thoralf Alfsson och Kent Ekeroth motionerat.

I en värld där Sverige på de flesta politiska områden utgör ett extremt undantag är det kanske inte uppseendeväckande att sjuklöverns företrädare reagerar. Kanske är det inte bara riksdagsledamöters med dubbla eller flerfaldiga medborgarskap lojalitet till Sverige som skall ifrågasättas. Även andra riksdagsledamöters lojalitet till vårt land och vårt folk är i högsta grad ifrågasatt.

BJÖRN SÖDER
Gruppledare

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
...

Istället för att lyssna på vad den styrande eliten säger, kolla vad dem faktiskt gör. För i slutet är det, det enda som betyder något.

...

Du menar fälla rasistiska och sexistiska kommentarer och beväpna sig med järnrör på 'fyllan'. Var noga när du väljer din elit....

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Den gamle nazzen Curt Linusson skall tydligen företräda SD på kommun-nivå. Sist han var i tidningen var väl när han firade Hitlers födelsedag iklädd uniform. Han skall enligt uppgift 'röra om i grytan'.

Någon sorts nazistkock, alltså. Nåväl, han kommer säkert att passa rakt in i leden.

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Den gamle nazzen Curt Linusson skall tydligen företräda SD på kommun-nivå. Sist han var i tidningen var väl när han firade Hitlers födelsedag iklädd uniform. Han skall enligt uppgift 'röra om i grytan'.

Någon sorts nazistkock, alltså. Nåväl, han kommer säkert att passa rakt in i leden.

Man läser ju in saker som man vill men........

Sverigedemokraten Christian Wallin har lämnat Lidköpings kommunfullmäktige eftersom han flyttat från kommunen. Hans enda ersättare är nazisten Curt Linusson, vars namn skrivits in för hand på tre av sverigedemokraternas valsedlar. Innan han får träda in i kommunfullmäktige måste dock Länsstyrelsen granska rösterna.

Jobbar du möjligen som journalist?
Den "objektiva"tolkningen känns bekant :hihi

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
...

Jobbar du möjligen som journalist?
Den "objektiva"tolkningen känns bekant :hihi

Har du problem med läsförståelsen? Det jag skrev är att han tydligen skall företräda SD i kommunen. Att han är nazist är ju inte direkt en hemlighet. Jag gör ingen "objektiv tolkning".

Gillar du inte journalister? Är de en del av konspirationen? Är de en del av Dom[tm]?:skrämd

Edit; Smajlisar är inte lätt...

Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Oj, förlåt. Jag höll mig till den yttersta partiledningen. Skall vi dra in kreti och pleti så vet du lika väl som jag att det är en jämförelse som SD åker på oerhört mycket stryk i.

Edit; Fria Tider..? Allvarligt?

Du behöver inte be om förlåtelse, jag skrev faktiskt att jag höll med. Tog bara ett exempel på en riksdagskandidat som jag menar betet sig väldigt olämpligt.

Bara för att det står på fria tider så är det inte sant? Utveckla gärna vad som är fel i artikeln.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Du behöver inte be om förlåtelse, jag skrev faktiskt att jag höll med. Tog bara ett exempel på en riksdagskandidat som jag menar betet sig väldigt olämpligt.

Och han åkte, som sig bör, i finkan. SD tog sina fårskallar och lyfte dem till det absoluta ledarskiktet i partiet. Hyffsat avgörande skillnad...

Bara för att det står på fria tider så är det inte sant? Utveckla gärna vad som är fel i artikeln.

Jag har ingen uppfattning om huruvida det är fel i artikeln. Jag bryr mig inte heller om det eftersom jämförelsen till att börja med är löjlig.

Däremot är det ju alltid upp till var och en att välja hur man blir uppfattad av sin omgivning. Du kan vrida och vända på det hur mycket du vill, men har man fria tider, avpixlat etc som sina källor så blir man uppfattad på ett visst sätt, mot bakgrund av vad dessa sidor representerar.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Du kan vrida och vända på det hur mycket du vill, men har man fria tider, avpixlat etc som sina källor så blir man uppfattad på ett visst sätt, mot bakgrund av vad dessa sidor representerar.

Till skillnad mot om man använder Aftonbladet, Expressen osv som sina källor menar du då?

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Till skillnad mot om man använder Aftonbladet, Expressen osv som sina källor menar du då?

Jag har inte dragit in Aftonbladet eller expressen, det har du så du får gärna redogöra din poäng. Ändrar det på något sätt det faktum att fria tider och avpixlat är fullt av massa rasistiskt dravel?

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Du menar fälla rasistiska och sexistiska kommentarer och beväpna sig med järnrör på 'fyllan'. Var noga när du väljer din elit....

Hellre några som inte aktivt arbetar för att avveckla Sverige som nation, absolut! Vad är detta i jämförelse med en statsminister som skickar miljoner till syriska "frihetskämpare". Dessa frihetskämpare är en sedvanlig muslimsk konflikt och har inte några planer för demokrati eller andra västerländska påfund.

Ekeroth har dock avsagt sig från sina uppdrag.

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag har inte dragit in Aftonbladet eller expressen, det har du så du får gärna redogöra din poäng. Ändrar det på något sätt det faktum att fria tider och avpixlat är fullt av massa rasistiskt dravel?

Jag kan väl iofs tycka att nazi-sidorna är ungefär lika seriösa i sin journalistik som PK-pressen. Skillnaden är att de ena talar till en publik med vansinniga åsikter, den andra till en publik utan några alls.

Velar lite inför vad som egentligen är värst?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj

Min poäng var mest att du sågar vissa personers källor helt utan att hänvisa till vilka källor du anser vara "bra" källor. Du berättar inte heller vad det är du anser vara "dravel".

Sen vad gäller Aftonbladet så nämnde jag det mest för att det är Sveriges största "nyhets"-sajt och många använder dem som källa till information vilket jag ironiskt då de är mästare på att bara publicera ena sidan av myntet. Personligen så tycker jag att SR och SvD är bättre källor.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Sosse-blaskor! DN håller tronen.

Dom låter iaf inte helt bli att rapportera nyheter på samma sätt som Aftonbladet när det inte passar deras agenda (även när det är statistiskt säkerställda nyheter), så bättre än AB är de iaf. (inte spec svårt iofs). :lol

Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Min poäng var mest att du sågar vissa personers källor helt utan att hänvisa till vilka källor du anser vara "bra" källor. Du berättar inte heller vad det är du anser vara "dravel"...

Det jag tog upp var att om du i debatten (på SH, runt fikabordet, på gatan, wherever) använder fria tider eller avpixlat etc som källa så kommer alla dina argument att vara färgade av detta. Så är det, det kan du tycka vad du vill om.

Vad gäller kvalitét på källor så tar jag aftonbladet sju dagar i veckan och två gånger på en söndag vad gäller trovärdighet gentemot fria tider eller avpixlat. Och då har ändå aftonbladet degenererat till ett stadium av total dynga.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag kan väl iofs tycka att nazi-sidorna är ungefär lika seriösa i sin journalistik som PK-pressen. Skillnaden är att de ena talar till en publik med vansinniga åsikter, den andra till en publik utan några alls.

...

God poäng.

Generellt är det väl så att den ena falangen vill underhålla (eller mer primärt sälja lösnummer), den andra har en agenda som syftar till en lösning på alla världens (främst deras egna iofs) problem, där uppfattningen om 'vi' och 'dom' är djupt rotad. Otäck inställning imo.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Det jag tog upp var att om du i debatten (på SH, runt fikabordet, på gatan, wherever) använder fria tider eller avpixlat etc som källa så kommer alla dina argument att vara färgade av detta. Så är det, det kan du tycka vad du vill om.

Ja, och jag kommenterade att om man använder Aftonbladet som källa så är man minst lika färgad av deras agenda.

Sen håller jag inte med om att avpixlat och friatider nödvändigtvis är sämre källor. Nu är jag ingen frekvent besökare av de sajterna, men vad jag sett så samlar de mest ihop andra nyheter och skriver egna artiklar om.

Så själva nyheterna i sig är ju inget de hittar på, men deras egna slutsatser av nyheterna givetvis vinklade.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Hellre några som inte aktivt arbetar för att avveckla Sverige som nation, absolut! Vad är detta i jämförelse med en statsminister som skickar miljoner till syriska "frihetskämpare". Dessa frihetskämpare är en sedvanlig muslimsk konflikt och har inte några planer för demokrati eller andra västerländska påfund.

Ekeroth har dock avsagt sig från sina uppdrag.

Vem menar du arbetar för att avveckla Sverige som nation?
Är det faktum att det går bistånd till Syrien ett uttryck för detta?

Jag begriper i ärlighetens namn inte ett jota av ditt inlägg, kan du försöka igen?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...