Helst inte reservkines...
Jag förstår att det inte framgick.. Men ovan inlägg är inte nödvändigtvis MINA åsikter (även om jag delvis stöttar dem), utan en teori som stöttas av lobbygrupper världen över och därtill en hel del ekonomer och statsvetare.
[En del bortklippt]
3. Låta någon med resurser, kompetens och engagemang (Kina) kliva in på ledarposten och få hjälp med de infrastrukturer, den kompetens och det strategiska tänk som hör hemma 2013 för att bygga upp ett fungerande samhälle. Om Kinerserna anställer 200.000 afrikaner till "skitlön", så är det iaf betydligt mer än de skulle fått i boistånd. Behov av underleverantörer uppstår, arbetare behöver massa kringtjänster vilket skapar nya jobb och öppnar entreprenöriella dörrar etc..
Makroekonomin pratar om den monetära multiplikatorn, i Sverige ligger runt 20% om jag minns rätt (vilket jag säkert inte alls gör). Dvs att om staten köper in tjänster för 1 miljon, så skapar den omsättningen ett behov av yttelrigare 200 ksek, som skapar ett behov av ytterligare 40ksek osv.. Multiplikatorn i en miljö som afrikas är väldigt mkt större än så pga lägre skatter osv. Dessutom skulle de av Kina få en grundstomme till en vettig infrastruktur (för den behöver Kina för att kunna förlägga industrin där).
Nackdelen är såklart att Afrika kommer bli en Kinesisk koloni (mer elle rmindre). Men svart kines eller död? Jag har lätt valt att bli kines.
Nedanstående innehåller en hel del svepande generaliseringar, påstående utan "källor" o.s.v bara så nå vet....
Kinserna har inte dykt upp i Afrika för att de helt plötsligt fyllts av någon sorts outsäglig välvilja mot de stackars afrikanerna! Det finns något i Afrika de vill ha och de utnyttjar, precis som bl.a EU de korrupta regimerna för att ta det från afrikanerna. De är på god väg att omdefiniera begreppet kolonialism.
De erfarenheter som finns från kinesernas övningar i afrika förskräcker. I ett antal länder bl.a Mocambique om jag nu kommer ihåg rätt så har det dykt upp kineser som förser landet med den infrastruktur som behövs för att exporten till Kina skall fungera, inget mer.
Några lokala arbetstillfällen har det knappt gett då kineserna skeppat in det antal tusen kineser som behövts som arbetskraft. Och man fraterniserar minst möjligt med lokabefolkningen. Kineser är inte så värst förtjusta i oss bleksiktiga västerlänningar men jfrt. med de något mer färgade afrikanerna så är vi på det hela taget rätt ok...
Eftersom nu den här tråden till stor del handlar om rasism så en kort parantes; kineserna [HAN] får våra inhemska falukorvsrasister att framstå som riktigt välkomnande och tillmötesgående. Från vår horisont så tar de rasism till en ny och annan nivå.
Kineserna är ett av de länder/språk (kantonesiska) där man finner ett/en explicit nedsättande ord/fras som omfattar "de andra" nämligen
gweilo. Märkligt lika ord för mer eller mindre samma behov finns även i japanska
gaijin och romani -
gadje. Det är förmodligen bara ren slump att alla börjar på/uttalas med g...
Alla tre för över en betydelse som går långt bortom främling...
Med det sagt så...
De afrikanska staterna och tillståndet där lär aldrig ändras så länge som de nuvarande statskicken som alla mer eller mindre är ngn variant på temat nu-har-jag-makten-vet-inte-hur-länge-så-jag-roffar-åt-mig-så-mycket-jag-kan-medans-jag-kan!
Utan dessa korrupta regimer hade inte EU m.fl kunnat "köpa" fiskerättigheter för div. egentligen arbetslösa fiskare...och andra osnygga saker man håller på med för att hålla den inhemska [EU] opinionen lugn.
Läs gärna översättningar av Folkets Dagblad eller titta på textade sändningar från CCTV och andra kinesiska kanaler och låten er förfäras av språkbruket. Det är oroväckande likt den retorik som vissa tyskar brukade på 30-talet.
Ni vet, om att återta rättmätig plats, gamla förorätter som skall rättas till, historisk sett så har alltid [fyll i lämpligt omtvistat territorium] varit en naturlig del av...o.s.v
Ö-konflikterna i sydkinesiska sjön är bara början.
I det ljuset...varför tror ni att Burma mer eller mindre helt plötsligt blir västvänligt och mindre diktatoriskt...det räcker med att kolla på kartan. De har en idag obehagligt lång gräns mot Kina.
Kineserna är sannolikt inte lösningen på problemet...utan snarare ett ett nytt och långsiktigt möjligen värre....