SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Eftersom vi har massvis med invandrargrupper som fungerar alldeles utmärkt i samhället, så är det någonting som särskiljer en del från andra. Vad?

Att vissa av dem lever hela sin vardag(och helgdag) isolerade från vuxna eller andra förebilder som ger dem någon moralisk kompass eller ens något som helst ramverk att förhålla sig till.
Det finns inget land eller någon kultur i världen där det är accepterat att man ger sig på gamla.
Jag var inne på det tidigare och säger det igen.. Detta är snarare ett resultat av problemområdena där vissa ungdomsgäng skapar sin egen råa empatilösa våldskultur.

Det är vidriga brott och typexempel på sådant som måste få hårdare påföljder.

Vem som helst kan ju räkna ut att Kortedalamisshandeln inte hade inträffat om vi helt hade stoppat invandringen för 15 år sedan. Däremot är denna typ av argumentation irrelevant om man inte är av åsikten att stänga gränserna helt. För varje förråat empatilöst ungdomsgäng så finns det fortfarande 995 hundra skötsamma människor som flytt från krig och elände. Att med facit i hand prata invandringspolitik och använda Kortedala som slagträ med argumentet "ingen invandring= ingen Kortedalamisshandel" betyder även "ingen Kortedalamisshandel = 995 skötsamma människor som lämnats åt sitt öde och krig, tortyr och politisk förföljelse".

Problemet är att den populistiska politiken och deras förenklade argument lätt sammanfattas i en slagkraftig mening medan "den politiskt korrekta" motargumentation kräver så oerhört mycket mer förklaring och resonemang.

Det paradoxala i kråksången är att det för så många av SH-debattörerna är otänkbart och helt självklart att man inte förbjuder sporthojar för att förebygga buskörning och man inte förbjuder fotbollspublik för att komma åt huliganer men däremot är det fullt logiskt att kollektivt lämna tusentals människor åt sitt öde (som har bevisade asyl & flyktingskäl) för att man på så sätt tror sig rädda ett par våldtäktsoffer och misshandelsoffer.

Jag ser oerhört stora problem med ungdomskriminalitet och framförallt den organiserade och gängrelaterade råa brottsligheten som drabbar problemområdena men detta är problem som uppstår i denna typ av områden med den typ av speciella förhållanden som råder snarare än att någon av invandrargrupperna skulle ha ett kulturellt beting som gör att det är helt ok att misshandla 90:åringar.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Man kan ursäkta det med att det är en polisiär fråga.

Det är en polisiär fråga, en skolfråga, en socialnämndsfråga, en föräldrafråga, en föreningsfråga, en arbetsmarknadsfråga, en boendefråga, en rättsväsendefråga m.m. Det är en lång rad samverkande faktorer om leder till detta. Den populistiska lösningen är att "om de aktuella gärningsmännen aldrig hade fått komma hit så hade de aldrig kunnat göra det"..
Hur skall man argumentera mot en så förenklad världsbild när den egna förklaringsmodellen är så oerhört mycket mer komplex!?

....men för att gå SD:arna och populisterna till mötes:
- Berätta i vilket land det är ok att sparka ner 90:åringar så kan jag godta att vi stoppar invandringen från det landet.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att vissa av dem...

[massa vettig text]

Visst är det så. Samtidigt är det inte realistiskt, ok eller längre accepterat att vi ska "ta" den utvecklingen. Felet är redan begått. Som jag ser det (spekulativt) var felet att man tog emot i för hög takt. Jag har parallellt med den här debatten här under veckan läst en herrans massa om kulturbildningar, motivation, incitament och normbildning inom HRM/organisationsteori. Det finns vissa likheter jag ser direkt:

Man pratar inom HRM om anpassningstakt (fritt översatt) till en ny kultur. Kultur i det avseendet är alltså en ny arbetsplats. Grundtesen i princip alla idag är överens om är att man "faller in" i den rådande kulturen, eller åtminstone anpassar sig till den. Problemet uppstår om man nyanställer 5 personer, och placerar dem i en grupp med endast 4 "gamla rävar", då den etablerade normen inte längre blir dominant. Det gör att det i den rådande kulturen tas in andra, störande element och det uppstår konflikter (inte fistfights eller ens ordväxling nödvändigtvis).

Nu är organisationskultur en betydligt mer intolerant apparat än vad samhället är till sin struktur och sitt syfte. Men tesen håller. Vi förväntar oss och begär att invandrare ska acceptera och helt eller delvis anpassa sig till den svenska kulturen. Det i sig är sällan ett problem. Problemet uppstår med människans grundläggande önskan om trygghet. Den första invandraren här var tvungen att vidga sin box lite, sträcka ut en hand och "testa nåt nytt", helt eller delvis. Efter tid skulle en kompromiss mellan det gamla och det nya infinna sig och även om de absolut mest grundläggande värderingarna knappast skulle svikas, så skulle en anpassning ske. Problemet uppstår då inte när den miljonte invandraren kommer till Sverige, för i princip sker samma sak då.

Problemet uppstår när en nyanländ kommer till Sverige, placeras i Rinkeby där torgen är tomma från kvinnor för att "män fikar, kvinnor sköter hemmet. Vill en kvinna fika får hon göra det med sin man". Där soc. berättar att språket inte är så viktigt, det viktigaste är att de lär sig hur de fyller i blanketterna så de får bidrag, för de "får ändå inga jobb" osv. När man som invandrare knappt kommer i kontakt med det svenska samhället mer än på TV, och vilken bild ger det i dokusåpesverige? Inte undra på om vissa afrikaner ser svenska kvinnor som horor.

Det pratas om integration som om det vore en broschyr som ska utformas, ett regelverk eller en bosättningsfråga. Integrationen måste ske i hela samhället, på jobbet, bussen, på ICA och på AMS. Försvaret för dagens (bristande) system har varit att "de behöver tryggheten i varandra". Jag tvivlar. Jag tror (spekulation) att de behöver lämna sin comfort-zone och våga närma sig det samhälle de lever i. Jag tror heller inte att många svenskar (5% SD-väljare då kanske) skulle vara aviga mot någon som bad om hjälp bara för att denna kom från afrika eller mellanöstern.

Nu när jag skriver det kanske det är den stolthet som ofta är en så viktig del av de kulturerna som måste brytas ned först. Lite Machiavelli med good intentions!?

---------------------------

Kollat och lyssnat en del på Paulina Neuding (chefsredaktör NEO). Gillar det mesta hon säger, men vet rätt lite om henne och vissa saker känns tangerande på om de är insiktsfulla eller tippar över på en dold agenda.

Döm själva: http://www.youtube.com/results?sear....0.0.1959788.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0...0.0...1ac.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag tror heller inte att många svenskar (5% SD-väljare då kanske) skulle vara aviga mot någon som bad om hjälp bara för att denna kom från afrika eller mellanöstern.

De flesta människor, SD:arna inkluderade, brukar ha ett par invandrare i sin bekantskapskrets som de ofta tar upp som "goda exempel". Det konstiga är bara att de, matematiken till trots, ser sina bekanta som undantagen och avpixlat-exemplen och "aftonbladets-rubrik-exemplen" som regeln trots att matematiken säger att det är just motsatsen som råder..

Jag har bara så svårt att förstå benägenheten att tillämpa det kollektiva tänkandet på invandrare när man blir nästintill rabiat om någon försöker kollektivt skuldbelägga sporthojsförare eller fotbollsfans.

....men tillbaka till någon som du skrev, du skrev att vi tog emot i för hög takt...
Med europeiska mått mätt tar vi tveklöst emot väldigt många men samtidigt har vi för varje mandatperiod skärpt kraven för att få komma hit.

När man förenklar "invandrarfrågan" till att bara handla om antal blir min naturliga motfråga:
- Skall vi bestämma ett visst antal som får komma per år och hur många skall det då vara?
- ..eller skall vi göra som nu, definiera ett regelverk som anger vilka asylskäl som krävs för att man skall anses ha skäl att få skydd i Sverige?
- ...och om man valt det sistnämna, på vilket sätt skall vi då skärpa dem för att få ner antalet som anses ha asylskäl?

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
När man förenklar "invandrarfrågan" till att bara handla om antal blir min naturliga motfråga:
- Skall vi bestämma ett visst antal som får komma per år och hur många skall det då vara?
- ..eller skall vi göra som nu, definiera ett regelverk som anger vilka asylskäl som krävs för att man skall anses ha skäl att få skydd i Sverige?
- ...och om man valt det sistnämna, på vilket sätt skall vi då skärpa dem för att få ner antalet som anses ha asylskäl?

Det som irriterar mig i debatten (den öppna alltså, inte primärt här) är att det pratas om arbetskraftsinvandring som "det positiva". Men asylkraven stänger snarare ute dem som mer sannolikt kan bidra, och öppnar dörren åt de som mest sannolikt kostar resurser och vållar problem.

Det åsido..

Vi har som alltid en budget att förhålla oss till. Inom politik både socialt (CBA) och monetärt (skattepengar). Det är inte svårt att förstå att en engelsman som vill flytta hit har lättare att anpassa sig än en Kurd, och en Kurd sannolikt lättare än en Somalier osv.. Gapet mellan kulturerna pekar också på steget att ta för att integreras på ett bra sätt.

Ett poängsystem som också föreligger frigörandet av resurser för de olika folken, kanske tom på individnivå efter utvärdering kanske borde införas för att bestämma hur många vi tar in? Det är inte långtsökt att gissa att engelsmannen är billigare att få in i samhället än somaliern. Det ska skolas, läras språk, läras kulturer och samhällssystem osv. Onekligen ett stort steg att ta om man kommer från ett statslöst "land".

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Min åsikt är att detta inte är en bra metod om det gäller asylinvandring. Har folk verkliga asylskäl ska en tillfällig fristad kunna ges. Människans grundläggande behov ska kunna ges: skydd över huvudet, mat på bordet, trygg fristad. Dvs ett boende under enklare former som ger en trygghet från kriget.

Mitt tidigare svar överlappar detta. Allt beror på målet med asylinvandringen. Min bild av asylinvandringen handlar om att ge personer på flykt en tillfällig fristad under oroliga tider. Det ska inte vara ett sätt att öka landets befolkning.

Asylinvandringen idag överensstämmer ej med min bild av vad asylinvandring är. Att då släppa in personer som önskar medborgarskap (permanent) ska det krävas att personen i fråga verkligen kan styrka sin flyktingstatus. Handläggarna ska kunna ha möjlighet att kunna göra bra beslut. För detta krävs det att antingen ge handläggarna mer tid eller anställ fler. Jag ser hellre att mina skattepengar går till fler anställda på migrationsverkat att de lyckas göra profesionella och rätta beslut än att bekosta uppehälle av personer på falska asylskäl.

Ett enkelt steg är att titta hur våra grannländer gör. De bryter inte mot några FN-konventioner eller mänskliga rättigheter.

-Asylinvandring ska enligt mig ges tillfälligt uppehållstillstånd. En tillfällig fristad från kriget eller vad man nu flyr från kräver inte ett PUT från början. Vill dessa individer sedan starta ett liv i Sverige så ska ett PUT kunna ges om individen vill bli delaktig i samhället.

-Ekonomiska skäl ska inte vara en anledning att flyktingar söker sig till Sverige. En normal individ som flyr reser inte halva jorden runt om det inte finns några riktigt bra anledningar till det- t.ex. att vi inte ställer några krav på egen försörjning.

Jag tror dock detta inte kommer kunna ändras. Eftersom asylinvandringen i Sverige helt uppenbart inte handlar om att hjälpa så många människor som möjligt. Sist men inte minst ser jag det som ett problem att det finns stora pengar att tjäna i flyktingbranschen. Extremfallet för flykting"barnen" i Sigtuna som kostade 15800kr per dygn är för mig helt ofattbart.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tillfälligt UT på årsbasis, förnyas såtillvida hot,kris,krig föreligger. PUT ges då man kan uppvisa egen försörjning.
Typ en sådan lösning? Dvs, du har fristad så länge hemlandet är osäkert, eller du kan försörja dig själv.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Hur kan man ha en saklig debatt när sakfrågan aldrig lyfts?

Hur kan man ha en saklig debatt när det inte forskas i ämnet?

Hur kan man ha en saklig debatt när vissa resultat i en eventuell studie är "tabu"?
Har varit borta ett par dagar men var får du detta ifrån???
Finns hur mycket forskning som helst kring dessa frågor, alltifrån kriminologi, via socialpsykologi till sociologi och psykologi, man kan för övrigt även hänföra vissa delar till genetiska studier om man nu känner för det. Vissa studier kräver iofs mer kunskap för att föra över till just de frågor du är intresserad av men att påstå att det inte finns är en aning okunnigt och inte så typiskt dig. Mer korrekta är att du inte känner till studierna, delvis för att de inte publiceras på populistiska sidor på nätet.
Eller tror du verkligen att kriminalitet inte anses som ett viktigt område att studera, speciellt med tanke på de kostnader som kriminaliteten för med sig? I så fall har du köpt PK-myten lite för enkelt!

Bl.a har man tidigare i tråden refererat till denna:
http://www.su.se/polopoly_fs/1.55504.1321514493!/SULCISWP_2011_1.pdf

Däremot har du helt rätt i att det är svårt att föra en saklig debatt men det beror mer på avpixlat och dess förespråkare än att det inte finns studier. Jag har flera gånger påpekat på denna sida hur folk har plockat russinen ur kakan och påstått att studier visat sådant som dess författare inte har menat. Så tabut är mer riktat mot "pro-invandring". Det finns antagligen också en förklaring till att främlingsfientlighet är så dåligt utbredd bland folk som på ett eller annat sätt studerar "den mänskliga naturen".

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Däremot har du helt rätt i att det är svårt att föra en saklig debatt men det beror mer på avpixlat och dess förespråkare än att det inte finns studier. Jag har flera gånger påpekat på denna sida hur folk har plockat russinen ur kakan och påstått att studier visat sådant som dess författare inte har menat. Så tabut är mer riktat mot "pro-invandring". Det finns antagligen också en förklaring till att främlingsfientlighet är så dåligt utbredd bland folk som på ett eller annat sätt studerar "den mänskliga naturen".

Avpixlat, och den där andra sidan dert pratas om var för mig rätt nya.. Bortsett Frihetsfronten.se (och knappt den längre) besöker jag aldrig såna "skuggsidor".

Och jag inser efter att sökt lite de senaste dagarna att det publicerats mer forskning än jag trodde. Även om min poäng inte var att det inte forskades alls (även om jag ser att jag lät det stå så).

Vad jag menar med PK-heten som irriterar mig är den oerhört vinklade debatten (avpixlat är i mina ögon inte en del i den debatten). Debatt och media fokuserar ensidigt på att försvara invandringen och undviker kategoriskt att en närma sig myntens baksidor. När jag lyssnar på politiker och "sakkunniga" så hör jag bara pro-propaganda. Liksom SD inte erkänner de positiva effekterna är det som att övriga har "massinvandring" på sin agenda, känner man deras åsikter lite bättre vet man att så inte är fallet. Men varför kan inte ämnet beröras på ett nyanserat sätt?

Jag läste igår en populistartikel om Somalier utifrån en studie som gjort för nåt år sen (http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.115816-28-10-07-goteborgs-somalier-ett-folk-i-kris). Jag tycker den belyser en verklighet där det ställs helt andra krav på integrationsprocessen mot t.ex Somalier än det skulle ha gjort på någon från en kultur närmare den svenska. Den här typen av objektivitet saknas helt hos SD, dessvärre saknas den minst lika mkt hos övriga då de aldrig vågar erkänna integrationsmisslyckandena vi har bakom oss.

Efter lite sökande och länkade de senaste dagarna har jag också ramlat över en del studier och rapporter med relevans. Min fråga kvarstår dock varför det perspektivet så tvunget undanhålls debatten av politikerna?

Jag tror inte på att "bekämpa" SD med egen propagandapolitik, det är nog få som köper det när världen ser ut som den gör. Vad som i mina ögon behövs är att någon (övriga) tar frågan på ett vaket sätt och utan rasistiska förtecken och att dra alla över en kam kan erkänna problemen och söka en annan väg.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Efter lite sökande och länkade de senaste dagarna har jag också ramlat över en del studier och rapporter med relevans. Min fråga kvarstår dock varför det perspektivet så tvunget undanhålls debatten av politikerna?
Politiker tar inte beslut utifrån vetenskap utan ifrån nästa val. Tror inte att de (normalt) medvetet undanhåller utan att de helt enkelt inte känner till.
Folk flest anser bara å andra sidan att vetenskap bara är intressant då det stöttar deras åsikter.

Så kommer det att fortsätta vara och i grund och botten kanske det inte är så illa i de flesta fall.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Politiker tar inte beslut utifrån vetenskap utan ifrån nästa val. Tror inte att de (normalt) medvetet undanhåller utan att de helt enkelt inte känner till.
Folk flest anser bara å andra sidan att vetenskap bara är intressant då det stöttar deras åsikter.

Så kommer det att fortsätta vara och i grund och botten kanske det inte är så illa i de flesta fall.

Fast det är ju inte riktigt sant. Subventionen av svensk sjöfart t.ex fick en halvstor utredning för att bestämma de egentliga kostnaderna för "sig". Att utredningen aldrig presenterades offentlig å andra sidan var för att den sa att sjöfarten borde läggas ner då vi totalt saknar komparativa fördelar på den marknaden, politiker kan ju inte föreslå väljare arbetslöshet vilket hade blivit fallet.

Jag tycker dock att debatten borde ha svängt vid det här laget. Efter 4 års kris i världsekonomin med skräckexempel som Grekland och Spanien borde även den mest obildade väljaren förstå vikten av en ekonomiskt hållbar politik. Kanske borde vi förlänga mandatperioderna till 15 år eller nåt så att "styret" får lite mer långsiktighet i sitt beslutsfattande?

I kontexten skulle jag faktiskt hellre ha en socialdemokratisk regering i 15 år än en allians på 4 som ändå inte vågar fatta obekväma beslut. Ideologi gör ingen skillnad om konsekvenstänket handlar mer om att röstmaximera än att låta sverige överleva.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Denna process leder ju dock till andra diskussionsämnen. Hur korrekt är det att flytta u-länders arbetsföra befolkning till andra länder? Är det schysst att ta dessa länders enda chans till utveckling och kapitalisera på den i västvärlden, kolonialism i modern tappning kanske..
Fast det är ofta något båda länder tjänar på.
Arbetare från u-länder kommer hit och jobbar. Alla pengar de kan undvara skickas till släkten i hemlandet. Man får ett kassaflöde från i-landet till u-landet. Globalt sett rör det sej om enorma summor.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fast det är ofta något båda länder tjänar på.
Arbetare från u-länder kommer hit och jobbar. Alla pengar de kan undvara skickas till släkten i hemlandet. Man får ett kassaflöde från i-landet till u-landet. Globalt sett rör det sej om enorma summor.

Men är det positivt?

Det finns rätt välutvecklade teorier om att bistånd stjälper 100 ggr mer än det hjälper. För varje krona vi skänker, eller varje invandrare vi tar emot, så minskar kraften, förmågan och möjligheterna för landet som nation att förändra sin framtid.

Problemen vi står inför handlar inte om att rädda 1 miljon afrikaner. Det finns nära 3 miljarder riktigt fattiga i världen, vi kan omöjligen hjälpa alla. Är det bästa då att ta de bästa, mest drivna och kompetenta därifrån för att stilla vårt samvete och bygga ut vår egen arbetsföra befolkning? Eller borde man lägga de resurserna på att hjälpa länderna till självhjälp? En hel del resurser går till att utbilda i U-länder, men det finns mkt mer att göra.

Lite som debatten om barnarbete. Vi tycker alla att det är hemskt, men i den verklighet dem lever så är det jobba eller dö. Våra fina miljö- & CSR-policys blockerar alltså 99% av de verkligt behövande länderna från en chans till utveckling. Miljömupparna och vänsterpacket vill väl, men verkligheten är att de bygger murar som utesluter de allra mest behövande och tillåter lågutvecklade (men ändå utvecklade) länders företag att profitera på våra bistånd och välvilja.

Riv handelsblockaderna, förlägg industrier i lågkostnadsländer som verkligen behöver det så att de får en chans att bygga upp en infrastruktur som kan liknans vid 1900-tal iaf.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Riv handelsblockaderna, förlägg industrier i lågkostnadsländer som verkligen behöver det så att de får en chans att bygga upp en infrastruktur som kan liknans vid 1900-tal iaf.
Nu är jag inte ekonom men har de inte till viss/stor del fått rätt mycket problem för att vi i väst skor oss på de fattiga ländernas resurser? Inte tusan är det lokalbefolkningen i Afrika som tjänar på att de råkar bo där det finns diamanter!? Många fattiga länder är ju rika på olika typer av resurser men de som håvar in pengarna är väl "vi" i väst?
Nu är detta iofs historiskt men nog menar jag att vi har ett visst ansvar för hur det har blivit i många länder. Vi har stöttat korrupta regeringar, startat krig, mördat ursprungsbefolkningar, förslavat och betett oss allmänt lite småfult och i mångt och mycket förhindrat demokratiseringsprocesser? På toppen har vi även tagit deras resurser och sedan sålt tillbaka förädlade produkter dyrt till dem.

Är jag bara indoktrinerad av vänsterpressen eller har vi inte ett historiskt ansvar och hur ska vi i så fall hantera detta?
Åter en gång: ingen kritik utan jag är lite nyfiken på hur du, som verkar vettig, tänker kring detta.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nu är jag inte ekonom men har de inte till viss/stor del fått rätt mycket problem för att vi i väst skor oss på de fattiga ländernas resurser? Inte tusan är det lokalbefolkningen i Afrika som tjänar på att de råkar bo där det finns diamanter!? Många fattiga länder är ju rika på olika typer av resurser men de som håvar in pengarna är väl "vi" i väst?
Nu är detta iofs historiskt men nog menar jag att vi har ett visst ansvar för hur det har blivit i många länder. Vi har stöttat korrupta regeringar, startat krig, mördat ursprungsbefolkningar, förslavat och betett oss allmänt lite småfult och i mångt och mycket förhindrat demokratiseringsprocesser? På toppen har vi även tagit deras resurser och sedan sålt tillbaka förädlade produkter dyrt till dem.

Är jag bara indoktrinerad av vänsterpressen eller har vi inte ett historiskt ansvar och hur ska vi i så fall hantera detta?
Åter en gång: ingen kritik utan jag är lite nyfiken på hur du, som verkar vettig, tänker kring detta.

Jag förstår att det inte framgick.. Men ovan inlägg är inte nödvändigtvis MINA åsikter (även om jag delvis stöttar dem), utan en teori som stöttas av lobbygrupper världen över och därtill en hel del ekonomer och statsvetare.

För att svara på din fråga så är det nog lite kluvet. Kan en stat ta ansvar för en förfallen kontinent för att de historiskt betett sig som svin (England?). Svaret är ganska uppenbart nej, de resurserna finns inte.

Poängen med ovan vinkel är att även om vi fördelar alla våra resurser jämnt med "de fattiga" så är de så många fler att de knappt märker skillnaden. Vad som krävs är ett rejält lyft i deras egen produktion, inga bistånd kan nånsin ändra den balansen.

Hjälper det att bygga skolor åt dem? Ja. Hjälper det att bygga flyktingförläggningar? Nej.

På kort sikt är det klart att det hjälper att skicka ner en låda mat och ett tält. På lång sikt anser många att det istället har förödande konsekvenser för den inhemska förmågan till produktion. Entreprenörskapet minskar (förutom från de som redan är starka nog att sko sig (stjäla) från de som har det ännu sämre), hoppet flyttas från att ha egen odlingsbar mark till att "den vita mannen" ska komma med ytterligare en låda osv.

Du borde kunna reda ut teorirerna lite från ditt perspektiv. Hur reagerar en människa i nöd av bistånd? Ökar eller minskar förmågan (vilja är nog inte riktigt ett begrepp här) att ta egna initiativ för sin framtida överlevnad?

Så ja, lite indoktrinerad av vänsterpressen skulle jag säga. Vänster vs höger generellt krockar ofta i just tidsperspektivet. Ska man ta ur en djup grop måste man ibland fortsätta gräva, hard fact. Lite social skuldsanering eller nåt kanske..

Vänstern tycker att det är hemskt att 10 som vi kan hjälpa dör imorgon. Jag tycker att det är hemskt att 10.000 vi kan hjälpa dör om tio år.

Nu är Kina på väg in. Något jag tror (höftskjuten spekulation) kommer leda till riktigt vidriga krig (kanske ww3) om en sådär 15 år när urbefolkning kommer upp sig tillräckligt för att säga ifrån, och den breda massan förstår hur rövknullade dem blivit under alla år. Samtidigt är det enl. teorin och delvis mig det enda sättet idag. Ska de ha en framtid som består av annat än inbördeskrig, AIDS och svält så finns det inte så många alternativ. De behöver ha en produktion som motsvarar deras konsumtionsbehov.

De kan:

1. Sluta tjafsa med varandra och leva som naturfolket. Problemet är att befolkningsökning och ökenspridning gjort det betydligt svårare än för 200 år sen.

2. Hinna ifatt med industrialisering så att de får en reell produktion. Problemet är att det nog är för sent ute för att ta sig in på den globala marknaden på egen hand. De produkter ett nyutvecklad land kan leverera duger inte 2015. För att vara konkurrenskraftig krävs så oerhört mkt mer i form av både produktionsstrukturer, marknadsförings- och strategikompetens att de helt enkelt inte har en chans. Steget är för stort. (Som om Sverige 1932 skulle kastats in i 2012, vi hade inte klarat den resan på så kort tid, och 1932 fungerar inte längre.)

3. Låta någon med resurser, kompetens och engagemang (Kina) kliva in på ledarposten och få hjälp med de infrastrukturer, den kompetens och det strategiska tänk som hör hemma 2013 för att bygga upp ett fungerande samhälle. Om Kinerserna anställer 200.000 afrikaner till "skitlön", så är det iaf betydligt mer än de skulle fått i boistånd. Behov av underleverantörer uppstår, arbetare behöver massa kringtjänster vilket skapar nya jobb och öppnar entreprenöriella dörrar etc..

Makroekonomin pratar om den monetära multiplikatorn, i Sverige ligger runt 20% om jag minns rätt (vilket jag säkert inte alls gör). Dvs att om staten köper in tjänster för 1 miljon, så skapar den omsättningen ett behov av yttelrigare 200 ksek, som skapar ett behov av ytterligare 40ksek osv.. Multiplikatorn i en miljö som afrikas är väldigt mkt större än så pga lägre skatter osv. Dessutom skulle de av Kina få en grundstomme till en vettig infrastruktur (för den behöver Kina för att kunna förlägga industrin där).

Nackdelen är såklart att Afrika kommer bli en Kinesisk koloni (mer elle rmindre). Men svart kines eller död? Jag har lätt valt att bli kines.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...