SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag är rätt övertygad om att alla/många av dessa studier finns.

Risken är väl att den ena sidan viftar med blockflöjtsstämpeln innan man ens kommit så långt som till första meningen i abstractet så resultaten förkastas innan de ens diskuterats på allvar.

Jag har också en känsla av de finns, men varför outas dem inte?

Blockflötjsstämpeln är anledningen till att jag efterlyste en induktiv ansats ovan (även om det kanske gick i förbifarten).

Jag blir bara innerligt ledsen när inte bara politiken, utan hela samhällsdebatten anammar en PK-punkt så hårt att det blir vedertagen sanning utan verkliga bevis. Det är som med Hitler och Judarna fast tvärtom :(

Som Peter1980 skrev tidigare.. Vad ska man göra för att inte va rasist i dagens sverige? Säger man att man vill ha ett tak på invandringen så är man rasist helt plötsligt, hur skevt är det?

Godnatt

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Öh, nej det gör dom inte.

Syftar du på moppens instruktionsbok?

Nu visar du att du lever långt ifrån verkligheten..

Städerskorna på mitt jobb behöver läsa scheman, vart dom ska städa, fylla i protokoll vad dom gjort.
Restauranger har renlighetsprotokoll, recept, ordrar etc som behöver läsas och fyllas i.
De flesta industrijobb heter tekniker nu för tiden, att inte kunna läsa ordrar, säkerhetsanvisnar på maskiner, fylla i protokoll (igen) skulle inte fungera.

Du ser nog ner på funktionen läsa, på 70-talet hade det nog fungerat att vara analfabet i Sverige, men inte 2012.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag har också en känsla av de finns, men varför outas dem inte?

Blockflötjsstämpeln är anledningen till att jag efterlyste en induktiv ansats ovan (även om det kanske gick i förbifarten).

Jag blir bara innerligt ledsen när inte bara politiken, utan hela samhällsdebatten anammar en PK-punkt så hårt att det blir vedertagen sanning utan verkliga bevis. Det är som med Hitler och Judarna fast tvärtom :(

Som Peter1980 skrev tidigare.. Vad ska man göra för att inte va rasist i dagens sverige? Säger man att man vill ha ett tak på invandringen så är man rasist helt plötsligt, hur skevt är det?

Godnatt

En oroväckande stor portion röstar redan på rasister, vad händer om det visar sig på riktigt med underlag att invandringen faktiskt kostar och drar med sig problem?

Då har vi bettskenas profetia på ett fat.

Därför ser vi så lite siffror, hade folk varit intelligenta nog att adressera problemet och löst det istället för att ropa stäng gränserna, skulle vi nog se fler siffror från säkra håll.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det tvivlar jag på. Jag skulle i alla fall inte ställa det kravet på en städare.

Vi hade städare förut. Varje gång de kom låg en lapp på köksbordet med vad vi ville att de skulle göra. När vi kom hem låg en lapp med kommentarer om vad de hunnit med och inte, om det var nåt speciellt vi skulle tänka på och en liten hälsning.

På kontoret var det lite likadant.

På allmänna platser som tunnelbanan ser jag städare som en viktig del av den sociala tryggheten. Tjänstemän som alla andra som kan visa vägen för de som inte hittar, larma om något händer osv..

Ska ovan strykas för att de inte förstår språket så degraderas dem till kreatur. Det är inte ett samhälle jag vill leva i.

Alla kan inte vara utvecklare eller CEOs, men alla bör få en plats i den allmänna rummet och "sin egen plats på bussen". Ska vi acceptera det enorma utanförskap det innebär att inte förstå språket så kommer vi skapa problem långt värre än de vi har idag.

Godnatt 2.0

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns (faktiskt) jättebra argument för varför det är dumt att ta emot vuxna invandrare, varav jag inte tänker skänka Cross-Niklas och andra smygläsare ett enda. Du kan däremot få några via PM om så önskas.

Mer relevant är frågan om de faktiska problem som finns (vilket var vad åtminstonte försökt hålla tråden till) och hur dessa ska/bör behandlas, och varför det blundas för dem idag så att de inte behandlas öht.

Så again. Tycker du att det är rätt att politiken kategoriskt ska förutsätta alla nyanländas välvilja, deras obegränsade kapacitet och att brottsstatistiken ser ut som den gör helt oberoende av invandringspolitiken? Eller tycker du att det vore mer korrekt att ta frågan precis som alla andra frågor och göra en förutsättningslös utredning i de frågor man de facto saknar reella argument?

Vänd på det. Om 40% av alla som dömdes till fängelse hade varit bosatta i Dalarna, hade det behandlats på samma sätt. Eller hade man gjort en utredning på vad som är annorlunda där eftersom utfallet blir så utmärkande? (Höftar på att 40% motsvarar ungefär samma andel, vet inte hur många som bor där, kanske räcker med 5 :D)

Att invandrare är överrepresenterade kriminellt vet jag också, men att 40% av dom skulle vara kriminella köper jag inte. Du sa tidigare att fängelserna till 80% befolkas av invandrare det tror ag också men hur stor andel av befolkningen sitter i fängelse? 0,01? Vi pratar väl fortfarande om några få procent av invandrarna som är kriminella? Kanske neråt 1%?

Så svaret på din fråga är ja, jag tycker man bör förutsätta att folk inte kommer hit för att livnära sig på kriminalitet.

Precis som jag inte vill bli extra kontrollerad som motorcyklist bara för att det finns fler kriminella ibland oss än bland medelsvensson som kör Volvo.

Dessutom blir nog invandrare redan extra kollade, jag kan köra BMW kring Stockholm i åratal utan att bli kontrollerad av polisen. Jag tror inte det ser likadant ut för en utlänning.

Att vi sedan borde vara hårdare och skicka hem dom som begår vissa typer av brott ställer jag mig gärna bakom.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Godnatt

Sett till historien, borde det i så fall bli fler och fler som kallas för "rasister" då det allt som oftast följer konjunkturen.. Mindre sysselsättning; mer invandringsmotstånd.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu visar du att du lever långt ifrån verkligheten..

Städerskorna på mitt jobb behöver läsa scheman, vart dom ska städa, fylla i protokoll vad dom gjort.
Restauranger har renlighetsprotokoll, recept, ordrar etc som behöver läsas och fyllas i.
De flesta industrijobb heter tekniker nu för tiden, att inte kunna läsa ordrar, säkerhetsanvisnar på maskiner, fylla i protokoll (igen) skulle inte fungera.

Du ser nog ner på funktionen läsa, på 70-talet hade det nog fungerat att vara analfabet i Sverige, men inte 2012.

Du är nog tyvärr den som inte lever i nutid.

Visst finns det krav på läs och skrivkunnighet bland städpetsonal.

Men av tio städare på donkens nattpass, hur många av dom behöver kunna det tror du?

Eller hur många av dom uthyrda killarna som matar in plåt i excenterpressen behöver det?

Eller killen på bilrekonden, eller styckaren, eller gropagrisen, eller snöskottaren, eller pizzaost rivaren osv osv.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Att invandrare är överrepresenterade kriminellt vet jag också, men att 40% av dom skulle vara kriminella köper jag inte. Du sa tidigare att fängelserna till 80% befolkas av invandrare det tror ag också men hur stor andel av befolkningen sitter i fängelse? 0,01? Vi pratar väl fortfarande om några få procent av invandrarna som är kriminella? Kanske neråt 1%?

Nu är jag mer hatisk mot svenskar som begår brott då de borde veta bättre, meeen (alltid ett men)
1% mer brottslingar är inte 1% mer brott!

1% mer brottslingar kan vara tillräckligt för att ta över en stad/by/förort, läs Södertälje etc.

Tror ingen här i tråden är emot invandring?

Frågan är mer hur den ska skötas och vart vi vill att landet ska vara om 20-30år.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Touché..

Det är ju precis det som är problemet. SD får röster för att de tar i en fråga folket tycker är viktig, men som alla andra partier duckar för pga PK-influensan.

Problemet är att jag t.ex inte nöjer mig med SDs siffror och s.k utredningar, eftersom deras trovärdighet är nära nollan i de frågorna. Varför är det då så svårt för övriga partier att ta upp bollen och spela med den?

Om de nu är så övertygade om att de har rätt så krossar de sannolikt SD once and for all. Om inte så kanske vi får en bra grund för att förändra och förbättra det som uppenbarligen inte fungerat särskilt bra.

Jag blir lite chockad över hur (du är med i den klungan) folk som vanligtvis är kritiska och analytiska helt plötsligt blir som blinda höns bara för att det gäller migrationsfrågan. Varför kräver inte DU fakta, när det är så avgörande i alla andra fall?

Det är just för att jag kräver fakta som jag inte köper SDs retorik och jag anser det upp till SD att bevisa sina synpunkter, och fram tills dom visat bra grunder för sina åsikter så dömer jag ingen vare sig person eller grupp.

Jag tror inte det är så lätt att bara slå ner ett parti, ett parti kan ju plocka ur små lösryckta detaljer som gynnar deras sak och sedan svinga runt dom flosklerna i debatten. Att slå hål i sånt kräver ofta längre resonemang än vad som går att föra i en tv-studio.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Så svaret på din fråga är ja, jag tycker man bör förutsätta att folk inte kommer hit för att livnära sig på kriminalitet.

Enl. Kriminalvården har de ca 10000 "kunder" årligen. Det skulle isf, betyda att 8000 av dessa var invandrare.
Om man utgår från fördelningen i stort skulle det samtidigt innebära att majoriteten av dessa är nordbor (N, DK, FI), men så enkelt är det nog inte... Med runt 1,6milj invandrare i landet är andelen invandrare 0,005% isf. Samtidigt blir då resterande andel av internerna 0,00028% av icke invandrade. Få är kriminella. Jfr USA med svindlande 1%.

Är rätt övertygad om att folk inte flyttar hit för att vara kriminella. Men om man inte kan erbjuda en vettig integration, en rimlig plan för hur dessa människor ska kunna försörja sig och sina barn.... Ja då har man skapat ett reellt problem. Vilket vi också har i Sverige idag, men det är det få politiker som vill nämna för det är just IPK. Det är ett problem att inte kunna sätta folk i arbete. Det är inte allt som kan lösas med utbildning, hur gärna S än vill.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Det är ju lite trist att ingen bemödar sig komma med lite sakliga argument, nej jag bortser från korvgubben med sitt ivriga länkande..

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
För de som vill ha lite siffror, underlag, undersökningar etc etc så tror jag faktiskt att SH inte är en så värst kass källa. Vi har ju lixom kört det här rejset förut, även om många deltagare i just den här tråden rimligtvis gick på dagis eller nåt då. Men, eftersom jag är en vänlig själ så pekar jag glatt med hela handen på trådar och inlägg av och med Gladh, Bonny, Korvis och för all del Markus (den sistnämnde har alltid fel, men han skriver festliga inlägg). Jag har säkert glömt massa bra namn, men det borde ge er ett par timmar att titta igenom. Have fun!

Vad gäller konspirationsteorierna om huruvida media suttit på denna informationen i två år utan att publicera den;

Är det inte lite jobbigt när hela världen är ute efter er?

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Jag anser också att dom bör lära sig språket. Däremot är jag ganska liberal och öppen för de flesta alternativ så länge det funkar.

godnatt

Definiera gärna vilka alternativ du har i åtanke :va

iofs har vi redan utanförskapsområden som de så vackert beskrivs där svenskakunskaper är ganska irrelevant.
Stenkastning på polis och räddningstjänst är däremot goda meriter för statusen inom gruppen :tummenupp
Bilbränning inte att förglömma :rolleyes:

Men efter att ha skummat igenom tråden lite har jag förstått att lite grundläggande svenska(ev)/skolkunskaper samt fler ungdomsgårdar bör räcka för att lösa de ev problem som finns.

Tänk vad man kan lära sig här på SH :D

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...