SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Snabb koll på internettet säger
analfabet {adj.}
illiterate (not being able to read or write) {adj.}

Om jag inte minns fel var 97% av somalierna analfabeter för 10 år sen, vad ska dom jobba med här?

Det som skulle vara fint vore om alla "humana" människor kunde vara med och ha en riktig diskussion politiskt (alla "vanliga" partier), om vad syftet är (arbetsinvandring/flyktinginvandring, antal och summa pengar det ska kosta (som allt annat) istället för ett gäng floskler.

Pratade i helgen med en tant på 75 år som vänt från sosse till SD (blev lite förvånad), hon är både akademiker och från "finare" kretsar, men med Göran Perssons stöld av pensionspengar och ständiga besparingar inom skola/sjukvård/pensioner samtidigt som det inte finns ett "köptak" när det just gäller invandringen så fick det henne att byta parti. Hon är inte en nazist som vill bygga gaskamrar :)

Jag skulle tro att en stor del av SDs stöd just är pensionärer som känner sig överkörda av de vanliga partierna,
och dom är många.

Det handlar om vanliga människor som ogillar politikerna mer än invandrare, vilket är svårt för folk som vill ha allt svart eller vitt.

ok, nu inser jag att jag blandar ihop analfabet med dyslexi.

Nåväl, 100% av alla svenskar föds också som analfabeter så jag förstår ändå inte riktigt problemet med att vi tar in analfabeter. Invandrare som inte kan läsa bör ju naturligtvis sättas i skola och lära sig läsa.

Sen finns det massor med jobb där man inte behöver kunna läsa och invandrare brukar ju ändå oftast hamna på de lågkvalificerade jobben.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
För MIG (med demokrati måste tydligen ni andra få ha en åsikt, tyvärr) får gärna alla som startar eget eller skaffar annat jobb, lär sig språket, följer svensk lag och bryr sig om att förstå den sociala kod som gäller här både komma hit och stanna.

Som 2takt tagit upp så behöver vi arbetskraften. Ovan person kommer sannolikt också fostra sina barn till att man ska göra rätt för sig vilket ger win-win för vårt BNP både på kort och lång sikt.
Så vad händer om man startar egen, men fortfarande bryter kraftigt och har dålig grammatik?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Det enda jag påstod vara intressant att de valde att släppa en två år gammal video , passande just nu när SD:s siffror visar högre än någonsin.

Rent teoretiskt skulle det kunna bero på att de inte hade filmen tidigare.
Rent lösnumermässigt har jag svårt att tro att det är en större nyhet nu än vad det hade varit strax innan valet när SD faktiskt var påväg in och Erik A dessutom precis hade lanserat sin "Soran-är-en-lögnare-video" och det hela var som mest aktuellt..

Vill man vara riktigt konspiratorisk skall man istället fråga sig vem i SD-ledningens närhet är det som läcker denna film just nu och vad vill de uppnå? Är det någon missnöjd, petad SD-representant som kanske kommit över filmen och läckt den som hämnd för att de petades?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur kan man ha en saklig debatt när sakfrågan aldrig lyfts?

Hur kan man ha en saklig debatt när det inte forskas i ämnet?

Hur kan man ha en saklig debatt när vissa resultat i en eventuell studie är "tabu"?

Sakfrågan lyfts väl mest hela tiden av våra SD-vänner och det står dom ju fritt att starta upp studier av önskade områden. Vem annars som ska finna intresse att finansiera sådana studier vet jag inte? Men det finns alltid en finansiär i alla forskningsstudier numera.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hur funkar det i USA?

Det brukar ju användas som det lyckliga exemplet.
Visste inte att dom hanterar så värst mycket flyktingar, men om det nu är så så vore det kul att veta hur dom gör.

Vad jag förstått flyger dom inte tillbaka då värst många cubaner oavsett kunskaper.

Fast dom är ju iof inte araber.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ja vad brukar våra invandrare jobba med? De flesta städjobb utförs av invandrare, de flesta restauranger drivs av invandrare som gärna anställer invandrare.
Industrijobben klarar man också oftast utan att kunna läsa.

De kräver alla att du kan läsa?

Varför ser du invandrare som ett folk? Är du rasist?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
ok, nu inser jag att jag blandar ihop analfabet med dyslexi.

Nåväl, 100% av alla svenskar föds också som analfabeter så jag förstår ändå inte riktigt problemet med att vi tar in analfabeter. Invandrare som inte kan läsa bör ju naturligtvis sättas i skola och lära sig läsa.

Sen finns det massor med jobb där man inte behöver kunna läsa och invandrare brukar ju ändå oftast hamna på de lågkvalificerade jobben.

Det finns (faktiskt) jättebra argument för varför det är dumt att ta emot vuxna invandrare, varav jag inte tänker skänka Cross-Niklas och andra smygläsare ett enda. Du kan däremot få några via PM om så önskas.

Mer relevant är frågan om de faktiska problem som finns (vilket var vad åtminstonte försökt hålla tråden till) och hur dessa ska/bör behandlas, och varför det blundas för dem idag så att de inte behandlas öht.

Så again. Tycker du att det är rätt att politiken kategoriskt ska förutsätta alla nyanländas välvilja, deras obegränsade kapacitet och att brottsstatistiken ser ut som den gör helt oberoende av invandringspolitiken? Eller tycker du att det vore mer korrekt att ta frågan precis som alla andra frågor och göra en förutsättningslös utredning i de frågor man de facto saknar reella argument?

Vänd på det. Om 40% av alla som dömdes till fängelse hade varit bosatta i Dalarna, hade det behandlats på samma sätt. Eller hade man gjort en utredning på vad som är annorlunda där eftersom utfallet blir så utmärkande? (Höftar på att 40% motsvarar ungefär samma andel, vet inte hur många som bor där, kanske räcker med 5 :D)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Visste inte att dom hanterar så värst mycket flyktingar, men om det nu är så så vore det kul att veta hur dom gör.

Vad jag förstått flyger dom inte tillbaka då värst många cubaner oavsett kunskaper.

Fast dom är ju iof inte araber.

I regel kör dom stenhårt på sitt greencard som kräver jobb, 90% (fiktiv siffra) är illegala,
ingen får några förmåner.

Tror USA tar emot minst flyktingar i västvärlden, dock inte säker.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Sannolikt behöver det begränsas och delas in i olika studier som siktar på t.ex kriminalitet, arbetslöshet, socioekonomisk tillhörighet, föreningsaktivitet osv..

Jag är rätt övertygad om att alla/många av dessa studier finns. Det kan t.o.m vara så att t.ex Bonny skulle kunna bistå dig med en betydande del av dessa studier om du är intresserad. Risken är väl att den ena sidan viftar med blockflöjtsstämpeln innan man ens kommit så långt som till första meningen i abstractet så resultaten förkastas innan de ens diskuterats på allvar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Sakfrågan lyfts väl mest hela tiden av våra SD-vänner och det står dom ju fritt att starta upp studier av önskade områden. Vem annars som ska finna intresse att finansiera sådana studier vet jag inte? Men det finns alltid en finansiär i alla forskningsstudier numera.

Touché..

Det är ju precis det som är problemet. SD får röster för att de tar i en fråga folket tycker är viktig, men som alla andra partier duckar för pga PK-influensan.

Problemet är att jag t.ex inte nöjer mig med SDs siffror och s.k utredningar, eftersom deras trovärdighet är nära nollan i de frågorna. Varför är det då så svårt för övriga partier att ta upp bollen och spela med den?

Om de nu är så övertygade om att de har rätt så krossar de sannolikt SD once and for all. Om inte så kanske vi får en bra grund för att förändra och förbättra det som uppenbarligen inte fungerat särskilt bra.

Jag blir lite chockad över hur (du är med i den klungan) folk som vanligtvis är kritiska och analytiska helt plötsligt blir som blinda höns bara för att det gäller migrationsfrågan. Varför kräver inte DU fakta, när det är så avgörande i alla andra fall?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
De kräver alla att du kan läsa?

Det tvivlar jag på. Jag skulle i alla fall inte ställa det kravet på en städare.

Varför ser du invandrare som ett folk? Är du rasist?

Alla är folk, även du skulle jag tro. Lite svårt diskutera utan att gruppera individer sen får du kalla grupperna vad du vill. Vi vet ändå vilka grupper vi pratar om.

Jag har inga problem att kalla en svart för neger heller. Tycker inte det är mer rasistiskt än att kalla en norsk för norrman.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
Fast greencardet är för invandrare väl? Inte flyktingar.

Exakt.

USA tar emot arbetsinvandrare och inte flyktingar, och ändå är det de som skapar de flesta konflikterna i världen.
(Minns säkert fel, men tror det var 500 Irakier per år under kriget)

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172

SD har ansökt om motioner om ny statistik. Minns jag rätt var det om hur välfärden fördelades mellan infödda befolkningen och den utländskt födda. Regeringen i fullständig enighet avslog detta.

Har du sett någon debatt mellan SD och något annat parti? Det klassiska är att man aldrig lyckats svara på deras enkla frågor. Det är mest pinsamt att se dessa debatter. Vilket dårhus....

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Exakt.

USA tar emot arbetsinvandrare och inte flyktingar, och ändå är det de som skapar de flesta konflikterna i världen.
(Minns säkert fel, men tror det var 500 Irakier per år under kriget)
Ja inte får dom så värst många flyktingar, men cubanern fick väl per automatik flyktingstatus och dom fick alla stanna.

Men jag tror inte USA ligger på någon lösning.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...