Men en nyfiken fråga: Om du tycker att den här manifestationen där "vanligt folk" visade vad de tyckte om högerextremister var helt puckad, oavsett om arrangörerna var tveksamma, tycker du då att SMR hade en poäng bortsett från deras opolerade metoder?
Jag tycker inte att manifestationen var puckad och att angripa en demonstration är aldrig rätt. Nu har jag inte läst på om SMR men det lilla jag vet gör att jag anser att de tillför samhället ungefär lika mycket som AFA eller RF, ett "ideologiskt" skäl för folk som gillar och slåss och skada andra. Därmed hoppas jag det är tydligt att de får ingen sympati från min sida.
Demonstrationer är alltid OK, oavsett budskapet. Det jag vände mig mot är att de flesta hade ingen aning om vad de deltog i. De trodde att de kom för att visa sin avsky mot nazismen och våld i samhället, vad de fick var ett par timmars vänsterpropaganda toppat med icke-subtila hot mot SD-medlemmar. Vägen däremellan är ganska lång, vilket också ledde till att många avvek i förtid. Nu kan man knappast klandra arrangörerna för detta utan snararare dagens skräptidningsmentalitet som fostrat läsare i att inte granska källor och lyda blint.
Min filosofi är ganska enkel. Alla har rätt till sin åsikt och har rätt att yttra den (båda dessa delar står med i Sveriges grundlag). När meningsmotståndare inte klarar av att argumentera emot dina/mina argument och tar till "icke-parlamentariska", metoder som Jonas Sjöstedt så fint uttryckte det på valnatten, så går samhället åt fel håll och ingen vinner.
dn-L: Du har även helt rätt att man får uttrycka sig i Sverige och man "får" ta debatten. Däremot är det agerande som just nu sätts in mot allt höger om Moderaterna precis samma metoder som används för att tysta obekväma åsikter i så väl höger- som vänsterdiktaturer. Media och våldsverkare står på samma sida. Den ena piskar upp hatet mot oliktänkare, väl medveten om att det finns en aktiv grupp som är redo att ta till våld mot de som pekas ut. Våldsverkarna agerar och allmänheten informeras om att visst förekommer det lite hot och våld, men det är ju för den goda sakens skull. Det parti som är mest drabbat är SD och det är samtidigt det parti som får minst sympatier och ironiskt nog anklagas för att vara roten till problemet. Här måste även den mest inbitne SD-hataren inse att något är fel?