Somalien har inte haft ett fungerande samhälle alls på, jag vet inte, det är väl mer än 20 år nu. Inbördeskrig och skit. Anarkism i princip.
Första generationen är ofta analfabeter ja. Det finns problem att ta i där ja.
Men som sagt: libaneser, sydamerikaner, perser (från Iran), båtflyktingarna från vietnam (etniska kineser) och en lång rad till kom som flyktingar. Tittar man på dessa grupper har jag svårt att se problemen.
Vi får bita i det äpplet, se till att ge den undervisning som behövs, och ge det lite tid.
Ännu vet jag ingen flyktingvåg som inte lyckats anpassa sig till Sverige, givet att man ser på andra generationen.
Nej, jag vet att inte Somalia fungerar. De hade nåt bra på g i Somaliland tydligen(tror det är norra delen av landet) men sen kom islamisterna och satte allt i kaos igen. Källa: Kille utan ålder.
Och visst, det är jättefint att vi vill hjälpa andra och självklart ska man göra vad man kan, men inte på bekostnad av att förstöra vårt egna land. Man kan göra uppoffringar men gränsen för var det skadar mer än gynnar är sedan länge passerad. Då måste man ha mod nog att också tala öppet om det. Finns bara ett parti som har det.
De folk du nämner har varit fantastiska på att skapa sig ett liv här men jag kan liksom inte skriva långa haranger med pk-tillägg i vartenda inlägg jag skriver. Du kan omöjligt hitta att jag har skrivit, eller för den delen sagt, något annat än gott om perser. Kineser är också duktiga och till och med under etniska svenskar i brottsstatistiken om jag inte missminner mig. Sydamerikaner är bra förutom att det verkar husera väldigt många kommunister bland dem. Av naturliga skäl. Och det är aldrig trevligt.
Vi kan inte ge det mer tid. Nu gäller det att eliminera skadorna.