SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Men snacket har alltid varit detsamma. Folk snackade lika mycket negativt kring invandringen förr som nu. De tar våra jobb, de kan inte anpassa sig, osv.

Är det verkligen någon som påstår att asylinvandrare tar våra jobb? Det är väl mest lastbilschaffisar och byggjobbare som klankar på polacker odyl?

Och att finnars anpassning överträffar låt oss säga somaliers är ju inte direkt någon högoddsare.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Är det verkligen någon som påstår att asylinvandrare tar våra jobb? Det är väl mest lastbilschaffisar och byggjobbare som klankar på polacker odyl?

Och att finnars anpassning överträffar låt oss säga somaliers är ju inte direkt någon högoddsare.

Fast tugget har varit det samma, oavsett om det var finnar, ungrare, italienare, juggar osv.

Pratar man med deras ungar är det inte så stor skillnad på dom och svennar.

Kan ju ha att göra med att platsen de växte upp på inte besatt så hög koncentration av samma natonalitet.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Fast tugget har varit det samma, oavsett om det var finnar, ungrare, italienare, juggar osv.
Men har det varit det för tex somalier? De du nämner har ju kommit hit i ett enda syfte(med undantag för senare års invandring från Jugo). Och det är att jobba. Svenska företag har ju aktivt varit i deras länder och sökt arbetskraft. Vi har ju behövt arbetskraft. Vem är då så dum i huvudet och påstår att de tar våra jobb? Låter som något endast överbetalda fackmedlemar kan säga.

Det hade ju varit kanon om somalierna såg till att utbilda sig till exempelvis snickare så de jämnar ut tillgång/efterfrågan lite där och justerar prissättningen. Att inte även äldre somalier skulle kunna få en hantverkarutbildning betald av AF har jag mycket svårt att tro. De yngre har ju i princip samma utbildningsmöjligheter som alla andra ungdomar.

Hur menar du? Vilka ungar och apropå vad?

Kan ju ha att göra med att platsen de växte upp på inte besatt så hög koncentration av samma natonalitet.

Vad kan bero på det?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Men har det varit det för tex somalier? De du nämner har ju kommit hit i ett enda syfte(med undantag för senare års invandring från Jugo). Och det är att jobba. Svenska företag har ju aktivt varit i deras länder och sökt arbetskraft. Vi har ju behövt arbetskraft. Vem är då så dum i huvudet och påstår att de tar våra jobb? Låter som något endast överbetalda fackmedlemar kan säga.

Det hade ju varit kanon om somalierna såg till att utbilda sig till exempelvis snickare så de jämnar ut tillgång/efterfrågan lite där och justerar prissättningen. Att inte även äldre somalier skulle kunna få en hantverkarutbildning betald av AF har jag mycket svårt att tro. De yngre har ju i princip samma utbildningsmöjligheter som alla andra ungdomar.

Hur menar du? Vilka ungar och apropå vad?

Vad kan bero på det?

Träffat på ett gäng somalier (eller vad dom nu är...) som jobbar, oftast inom sanering/städ, så visst finns det vilja att jobba.

Juggarna och polackernas ungar, trodde det var yppenbart.

Ang. boendet är det ett misslyckande från alla, osäker på om SD löser det bättre dock.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Träffat på ett gäng somalier (eller vad dom nu är...) som jobbar, oftast inom sanering/städ, så visst finns det vilja att jobba.

Juggarna och polackernas ungar, trodde det var yppenbart.

Ang. boendet är det ett misslyckande från alla, osäker på om SD löser det bättre dock.

Jag känner också en somalier som jobbar men han berättar ju själv hur de flesta bara går och drar. Även hur medlemmar ur hans egna familj är religiöst hjärntvättade. Men bara för att man har sett några av dem jobba betyder ju faktiskt inte så mycket. Den här killen vet förövrigt inte hur gammal han är. Hans farsa visste inte ens vilket år han föddes när de kom hit och myndigheterna undrade. :3freak

Du har pratat med juggarnas ungar? Jaha, minst hälften av alla mina vänner är andra generationens invandrare. Främst från balkan. Till och med min fruga är 2:a gen. Ingen större skillnad på dem och svenskar förutom att de inte alls är lika fjolliga och pk som svenskar kan vara och säger neger utan att skämmas. Vad har det med dagens mass-putande att göra?

Boendet förstår jag fortfarande inte. Har jag snackat om det menar du eller?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

På gymnasiet gick två juggar och en grek i min klass. De kom som små barn till Sverige men var väl i princip "andra generationens invandrare". De var helt anpassade så att säga, faktiskt högpresterande alla tre. Kul killar.

Idag träffar man andra generationens perser och libaneser, de som kom i 80-talets våg. Samma sak där, en massa bra ungdomar. Ofta mer väluppfostrade än många svenska snorungar....

Men visst ger invandringen från typ Somalien och Afghanistan helt andra utmaningar för samhället. Deras länder har ju varit i sönderfall hur länge som helst.

Vi får väl se, dumt att sopa problemen under mattan hursomhelst.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Den här killen vet förövrigt inte hur gammal han är. Hans farsa visste inte ens vilket år han föddes när de kom hit och myndigheterna undrade. :3freak

Och? Spelar stor roll?

Snacket är som sagt alltid detsamma.... bryter dom inte upp golven i lägenheterna för att odla hirs? Och nog bajsar dom i duschen?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag känner också en somalier som jobbar men han berättar ju själv hur de flesta bara går och drar. Även hur medlemmar ur hans egna familj är religiöst hjärntvättade. Men bara för att man har sett några av dem jobba betyder ju faktiskt inte så mycket. Den här killen vet förövrigt inte hur gammal han är. Hans farsa visste inte ens vilket år han föddes när de kom hit och myndigheterna undrade. :3freak

Du har pratat med juggarnas ungar? Jaha, minst hälften av alla mina vänner är andra generationens invandrare. Främst från balkan. Till och med min fruga är 2:a gen. Ingen större skillnad på dem och svenskar förutom att de inte alls är lika fjolliga och pk som svenskar kan vara och säger neger utan att skämmas. Vad har det med dagens mass-putande att göra?

Boendet förstår jag fortfarande inte. Har jag snackat om det menar du eller?

Du klarar inte av att göra kopplingen mellan brist på integration och enklaver av invandrare?

Sen vet jag inte var alla mass-put.ade somalier hamnar, för dom är ju rätt sällsynta.:va

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
för ett år sen var det 1,7miljon . invandra i sverige. sen har kommit yderlig 180.000till plus dom sista 3 4 månader från syrien 38.000. summa sumaro. sverige säger åh så synd om är ni har startat ett krig ni inte kan fullföra kom upp hit.. så på nygheter nyheter en kille som sat i flyktingförläggning . klagade på hans fru o baran var kvar i syrien han lämnade dom där för att fly som en liten råtta o sätta sifg sig själv i säcker het kujon fega kräk skulle aldrihg aldrig ha en sån som granne , säger bara att lämna sin fru o barn för själv söka skydd ett svek utan lika.. föräddari kujon . åh får sluta nu.. arg arg

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Och? Spelar stor roll?

Snacket är som sagt alltid detsamma.... bryter dom inte upp golven i lägenheterna för att odla hirs? Och nog bajsar dom i duschen?

Det kan väl kanske ha ett samband med analfabetism vilket, vild gissning, kan försvåra integration. Om man då pumpar in ett antal tiotusen på kort tid så kanske man kan räkna med problem.

Eller var jag rasistisk som nämnde något som inte uteslutande var positivt med en viss grupp?

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Du klarar inte av att göra kopplingen mellan brist på integration och enklaver av invandrare?

Sen vet jag inte var alla mass-put.ade somalier hamnar, för dom är ju rätt sällsynta.:va

Men du slänger ju bara ur dig en lösryckt mening utan förklaring och utan svar på något jag har skrivit. Förklara gärna istället för att vara otrevlig.

Förövrigt har du ju bevisat att du knappt är berättigad till att delta i en diskussion i de här ämnena(om man ska följa Bonnys kriterier) om du tycker du har erfarenhet genom att "ha träffat" några från andra gen. Var lever du? I en stuga i långt ut i skogen? Konstigt också att inte se om någon är somalier faktiskt. Tycker det syns rätt tydligt. Ibland kan man förväxla dem med typ eritreaner/etiopier men man märker snabbt på sättet om det är äkta vara eller inte.

Återigen: Det är skillnad på folk och folk. Jag vet att det är jeterassigt och generaliserande att säga så men det stämmer ju! Blanda inte ihop arbetskraftsinvandrare som Sverige verkligen behövde och som har etablerat sig kanonbra här med de från senare år från obskyra grupper med stenålderskulturer som verkar tycka om att bita den hand som föder dem. Det är två helt skilda diskussioner egentligen.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Det kan väl kanske ha ett samband med analfabetism vilket, vild gissning, kan försvåra integration. Om man då pumpar in ett antal tiotusen på kort tid så kanske man kan räkna med problem.

Eller var jag rasistisk som nämnde något som inte uteslutande var positivt med en viss grupp?

Somalien har inte haft ett fungerande samhälle alls på, jag vet inte, det är väl mer än 20 år nu. Inbördeskrig och skit. Anarkism i princip.

Första generationen är ofta analfabeter ja. Det finns problem att ta i där ja.

Återigen: Det är skillnad på folk och folk. Jag vet att det är jeterassigt och generaliserande att säga så men det stämmer ju! Blanda inte ihop arbetskraftsinvandrare som Sverige verkligen behövde och som har etablerat sig kanonbra här med de från senare år från obskyra grupper med stenålderskulturer som verkar tycka om att bita den hand som föder dem. Det är två helt skilda diskussioner egentligen.
Men som sagt: libaneser, sydamerikaner, perser (från Iran), båtflyktingarna från vietnam (etniska kineser) och en lång rad till kom som flyktingar. Tittar man på dessa grupper har jag svårt att se problemen.

Vi får bita i det äpplet, se till att ge den undervisning som behövs, och ge det lite tid.

Ännu vet jag ingen flyktingvåg som inte lyckats anpassa sig till Sverige, givet att man ser på andra generationen.

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
agv.. varför skall dom anpassa sig här ??? dom har ett egat land jo..... inte rasist . men tyckar når man inte kan ge dom tak över huvud varför då ta in 16000 i veckan mer ..från syrien ..

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
agv.. varför skall dom anpassa sig här ??? dom har ett egat land jo..... inte rasist . men tyckar når man inte kan ge dom tak över huvud varför då ta in 16000 i veckan mer ..från syrien ..

I värsta fall får vi fixa tältstäder på campingen då. :tummenupp

På frågan varför är svaret av humanitära skäl. Kriget i Syrien är bestialiskt.

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
agv så du menar sverige har startat det krig ?? i syrien... det är därför dom ska upp hitt . startar man ett krig måste man slutföra det. man kan inte bara fly.. förräderi att fly....

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
agv så du menar sverige har startat det krig ?? i syrien... det är därför dom ska upp hitt . startar man ett krig måste man slutföra det. man kan inte bara fly.. förräderi att fly....
Nej, det är inte vårt fel. Det är inte därför. För mig handlar det om att hålla stilen på Sverige.

Det är surt att övriga Europa och andra potentiella mottagarländer sviktar så... jag undrar liksom hur man tänker i de stenrika oljeländerna t ex? De borde ha resurser tycker man. Men det är deras skam, deras "haram".

Det är inte alla i Syrien som startat ett krig och därmed är skyldiga att slutföra det. Det är inte alla som är krigare. De som krigar är på tok för många redan som det är ju... :)

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
agv precis sitter rika arabar osv som inget gör skäms blörasarn stolt dansk jag.. du då `?????

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
agv precis sitter rika arabar osv som inget gör skäms blörasarn stolt dansk jag.. du då `?????

Jag?

Skåning sedan massvis av generationer. Skåne är ett landskap som sett kriget minst lika mycket som Finland genom åren. Men liken gödslar bra, det är därför lunnaslätten är så bördig.

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
sverige ett bra land .. i min stad är alla gäng invandra gäng .så ut med skiten nu.... tjing hej...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...