SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Hoj
benelli 750sie
S.D. det enda parti som vill ha förändring.. alla andra partier bara pratar skit... bla bla bla och då händar inget mer...som reinfeldt sägar här går det bra hej och hå.. nu ska vi fika ..

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Pratar du och jag om samma slags svenska kultur när du menar att den inte är hotad av att främmande kulturer får allt större utrymme och inflytande i samhället?
Jag vet inte, jag tror inte att vår nationella särart och identitet är så bräcklig att den smulas sönder bara för att den kommer i kontakt med andra kulturer.

En väldigt hög invandring av människor med i många fall bristande utbildning till ett samhälle byggt på tanken att de som jobbar och har det bra ställt av solidariska skäl delar med sig så de få som av en eller annan orsak står utanför arbetsmarknaden kan leva ett drägligt liv, är det ett recept på hur man bygger ett framgångsrikt samhälle menar du?
Jag anser inte att det är ett "recept". Visst är det ett problem att vi inte lyckas slussa in invandrarna i samhället på ett bra sätt, de som flyr hit är oftast inte de rikaste och mest välutbildade. Men invandringens påverkan på nationalekonomin är gravt överdriven.

Hela tanken med vårt samhälle bygger ju på att den närande delen är betydligt större än den tärande, så visst ser jag ett samband mellan invandringen och nedmonteringen av de sociala skyddsnäten.
Du menar att "nedmonteringen" av skyddsnäten är en åtgärd för att kompensera för den ekonomiska belastning invandringen utgör? Finns ingen direkt koppling där.

Fokus i debatten borde ligga mer på hur svenskarna påverkas av invandringen och mindre på de inflyttande, att invandrarna får det bättre är väl självklart för annars skulle dom väl packa och åka hem igen?
Jag tycker många Svenskar redan lägger onödigt mycket fokus på hur vi påverkas av invandringen. Och jag förstår inte vad du menar med sista meningen, de är väl här just för att de inte kan åka hem. Eller är det danskar, finnar eller 10 000 tyska bögar du talar om?

Om man utesluter ovanstående och tittar på flyktingar som givits permanent uppehållstillstånd sen 2000 så är det ~250 000 individer, ca 20 000 om året. Av de så var 9% kvotflyktingar, 10% konventionsflyktingar, 26% asylflyktingar, humanitära skäl 18%, verkställighetshinder 1%, anhöriginvandring 30%. Dessutom fanns en tillfällig lag mellan 05-08 angående barnfamiljer, 6%.

Sysselsättningsgraden är låg efter två år, bara 30% är självförsörjande, men mer än 60% av anhöriginvandrarna är inte bidragsberoende. Rövarhistorierna som Ekeroth&co sprider om hur staten öser pengar över nyanlända stämmer inte då man i såna exempel lägger samman bidrag som inte går att kombinera. Vad jag vill komma fram till är att bilden som pumpas ut om att det svenska samhället ekonomiskt går på knäna pga alla invandrare som väller in över våra gränser inte stämmer. 20-25 000 "kulturberikare" om året är internationellt sett mycket men inte omöjligt för ett land som Sverige att hantera.

Men åter till huvudfrågan; man kan tycka vad man vill om Svensk invandringspolitik och man har all rätt att uttrycka sin åsikt. Jag vill uttrycka min att om man använder detta eller kulturhotet som skäl till att lägga en röst på SD skjuter man sig själv i foten.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Om man utesluter ovanstående och tittar på flyktingar som givits permanent uppehållstillstånd sen 2000 så är det ~250 000 individer, ca 20 000 om året. Av de så var 9% kvotflyktingar, 10% konventionsflyktingar, 26% asylflyktingar, humanitära skäl 18%, verkställighetshinder 1%, anhöriginvandring 30%. Dessutom fanns en tillfällig lag mellan 05-08 angående barnfamiljer, 6%.

Totalt har vi väl ca 12% utrikesfödda i Sverige. I större städer som Malmö närmar vi väl oss en tredjedel? Och snacka inte om danskar, de är tredje största gruppen efter Irakier och Jugoslaver.

Jag letade statistik... sist jag hittade något så hade invandringen tredubblats sedan mitten på 90-talet. Förra året hade vi över 100.000 PUT. Där ingår förstås alla möjliga grupper.

Om det är ett problem eller inte låter jag vara osagt, men siffran på 20-25 000 låter väldigt 90-tal.

Länka gärna till din statistik, jag letade efter en bra pdf från SCB över givna PUT men hittade inte den.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
DNL,

Oki tack, det var filen jag letade efter. 2012 låg siffran på 39195. Vi har med alliansen + MP en kraftig ökning av invandringen, och egentligen då all slags invandring. Om alliansen är höger så är ju den högerextrema ståndpunkten i frågan en helt fri immigration. Vilket ju är liberalt iofs...

Personligen tror ju jag att Sverige kommer att förändras för alltid pga av invandringen. Jag bodde i Malmö mellan 2000 och 2010 ungefär, nära gatan för TV-serien NP Möller (Ni vet där Jan Malmsjö spelar den alkade fd fotbollsspelaren "Danskdödaren"). Nog har Malmö förändrats alltid, men sedan... vad är till det sämre? Var all förändring till det sämre? Nej, det tyckte jag inte.

Till det sämre hör fler religösa stollar (verkligen!), försämrade slaktmetoder och försämrade i vissa fall direkt usla arbetsvillkor. Plus att man inte man köpa snus, öl, påläggsskinka och kvällsposten i många affärer.

Snackar man om sämre ekonomi så skall man inte glömma att Malmö var en döende stad i rostbältet, fullt i klass med Detroit nästan.

I mitt medellånga liv har jag upplevt två saker som förändrat samhället i grunden. Det ena är IT-utvecklingen, det andra är invandringen.

Jag skulle tro att den stora vattendelaren i frågan snarare kanske handlar om hur förändringsbenägen man är???

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Nej, vi hade drygt 25000 som fick PUT. Resten fick olika typer av uppehållsrätte som inte är permanenta. Det rör sig oftast om folk som är här och jobbar, studerar eller åtnjuter den fria rörligheten inom EES samt anhöriga till nyss nämnda... Det är som sagt inte samma sak som att allesammans fått PUT.
http://www.migrationsverket.se/down...ånd+och+registrerade+uppehållsrätter+2013.xls :fakta

Oki. Det är uppehållstillstånd i SCBs statistik. Inte Permanenta sådana.

Det är en viktig distinktion.

Edit: Men de 39195 jag nämner ovan är ju flyktingar plus anhöriga. De fick väl ändå PUT 2012? Kan inte öppna din fil.

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj

Det tråkiga är ju att det inte redovisas några officiella "oomkullrunkeliga" rapporter på kostnader och annat som rör invandringen, om nu SD och andra kritiker har så fel i sina beräkningar vore det väl en enkel sak att tillsätta en opartisk utredning om detta och dra ner byxorna på alla som påstår att invandringen är ett problem?

Har för mig att det var en ledare i SVD om just detta för någon dag sedan när den där boken var på tapeten.

Konstig taktik att undvika fakta med ursäkten att det inte gynnar ens ståndpunkt i en fråga.

Tack ska du ha förresten för en god ton i svaren, vuxna människor ska kunna diskutera sina synpunkter utan att det blir pajkastning av det hela.:tummenupp

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
En hink med vatten. Den fylls på av de som arbetar och uttag görs när man blir sjuk, går i pension eller är utom arbete. För varje sysslolös/sjuk/pensionär behöver hur många jobba 100%? Det finns endast en hink att ösa ur, direkt kopplat eller ej.
PUT är en del, men de som får PUT har i alla fall högre sysselsättningsgrad (om än låg) jmf med asylsökande. Samtliga har rätten till boende, mat, sjukvård mm som såklart kostar samhället och dess funktioner. Eller?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Det tråkiga är ju att det inte redovisas några officiella "oomkullrunkeliga" rapporter på kostnader och annat som rör invandringen, om nu SD och andra kritiker har så fel i sina beräkningar vore det väl en enkel sak att tillsätta en opartisk utredning om detta och dra ner byxorna på alla som påstår att invandringen är ett problem?

Har för mig att det var en ledare i SVD om just detta för någon dag sedan när den där boken var på tapeten.

Konstig taktik att undvika fakta med ursäkten att det inte gynnar ens ståndpunkt i en fråga.

Tack ska du ha förresten för en god ton i svaren, vuxna människor ska kunna diskutera sina synpunkter utan att det blir pajkastning av det hela.:tummenupp

Du kommer aldrig att få se en oomkullrunkelig rapport eftersom det inte går att producera någon. Allt beror på vilken vinkel man lägger på det. Å ena sidan har du direkta kostnader, å andra sidan en rejält förbättrad demografi.

I mina ögon är det ganska självklart att det kostar. Hade vi enbart sysslat med flyktingar av ekonomiska skäl borde vi lägga ner såklart, men nu är ju inte ekonomin ett argument för asylrätten.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
En hink med vatten. Den fylls på av de som arbetar och uttag görs när man blir sjuk, går i pension eller är utom arbete. För varje sysslolös/sjuk/pensionär behöver hur många jobba 100%? Det finns endast en hink att ösa ur, direkt kopplat eller ej.
PUT är en del, men de som får PUT har i alla fall högre sysselsättningsgrad (om än låg) jmf med asylsökande. Samtliga har rätten till boende, mat, sjukvård mm som såklart kostar samhället och dess funktioner. Eller?

Det är asylsökande som för PUT = permanent uppehållstillstånd

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Förklara gärna vad du menar med förbättrad.

Fler yngre i en ökande befolkning.

Förr eller senare får väl även vi ge oss i kast med en konstant eller minskande och åldrande befolkning men invandringen hjälper upp.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
512milj kostade asylboende migrationsverket 2012. Det motsvarar styvt 1200 helårsanställda inom äldreomsorgen. Samma hìnk?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fler yngre i en ökande befolkning.

Förr eller senare får väl även vi ge oss i kast med en konstant eller minskande och åldrande befolkning men invandringen hjälper upp.

Hade inte en lättare lösning varit att förbättra föräldrapenningen och i gammal trogen annonstavlan-anda starta kampanjer för "tredje barnet gillt" osv? Att som första åtgärd massimportera folk från tredje världen känns lite ogenomtänkt om det är åldersfördelningen man vill bättra på.

Dessutom åldras ju även invandrare, och som det ser ut nu så är inte ens andra generationens invandrare särskilt bra integrerade på arbetsmarknaden. Risken är överhängande att denna taktik enbart spär på problemet med att allt färre ska försörja allt fler ju längre tiden går.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Hade inte en lättare lösning varit att förbättra föräldrapenningen och i gammal trogen annonstavlan-anda starta kampanjer för "tredje barnet gillt" osv? Att som första åtgärd massimportera folk från tredje världen känns lite ogenomtänkt om det är åldersfördelningen man vill bättra på.

Dessutom åldras ju även invandrare, och som det ser ut nu så är inte ens andra generationens invandrare särskilt bra integrerade på arbetsmarknaden. Risken är överhängande att denna taktik enbart spär på problemet med att allt färre ska försörja allt fler ju längre tiden går.

Nej, det är inte av ekonomiska skäl vi harv asylinvandringen som sagt. Invandringen kostar, det har jag redan poängterat, men det är inte glasklart hur mycket.

Det fattar du väl att asylinvandringen har vi av humanitära skäl. Samma anledning som finlandsbarnen, ungrare och andra som flydde till Sverige historiskt.

Eller satt folk och räknade debit och kredit över finlandsbarnen? Hur mycket havregrynsgröt de åt?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Nej, det är inte av ekonomiska skäl vi harv asylinvandringen som sagt. Invandringen kostar, det har jag redan poängterat, men det är inte glasklart hur mycket.

Det fattar du väl att asylinvandringen har vi av humanitära skäl. Samma anledning som finlandsbarnen, ungrare och andra som flydde till Sverige historiskt.

Eller satt folk och räknade debit och kredit över finlandsbarnen? Hur mycket havregrynsgröt de åt?
Flyktingmottagningen verkade funka bättre då än nu

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Flyktingmottagningen verkade funka bättre då än nu

Kanske det. Adoptivbarn är ju adoptivbarn med allt vad det innebär.

Men snacket har alltid varit detsamma. Folk snackade lika mycket negativt kring invandringen förr som nu. De tar våra jobb, de kan inte anpassa sig, osv.

När jag var ung på 80-talet kallade vi Knislinge i Göinge för Knivlinge för där bodde så mycket finnar. :tungan

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss

Men snacket har alltid varit detsamma. Folk snackade lika mycket negativt kring invandringen förr som nu. De tar våra jobb, de kan inte anpassa sig, osv.

När jag var ung på 80-talet kallade vi Knislinge i Göinge för Knivlinge för där bodde så mycket finnar. :tungan
Sen verkar inte de nya boenden för ensamkommande funka särskilt bra .Trots mängden av anställda socionomer mm.Hadde nog varit bättre att placera ut dem i familjer

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Ja, sen hamnade det en satans bastu i vartenda hus oxå.:4skrika

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...