Jag vet inte, jag tror inte att vår nationella särart och identitet är så bräcklig att den smulas sönder bara för att den kommer i kontakt med andra kulturer.Pratar du och jag om samma slags svenska kultur när du menar att den inte är hotad av att främmande kulturer får allt större utrymme och inflytande i samhället?
Jag anser inte att det är ett "recept". Visst är det ett problem att vi inte lyckas slussa in invandrarna i samhället på ett bra sätt, de som flyr hit är oftast inte de rikaste och mest välutbildade. Men invandringens påverkan på nationalekonomin är gravt överdriven.En väldigt hög invandring av människor med i många fall bristande utbildning till ett samhälle byggt på tanken att de som jobbar och har det bra ställt av solidariska skäl delar med sig så de få som av en eller annan orsak står utanför arbetsmarknaden kan leva ett drägligt liv, är det ett recept på hur man bygger ett framgångsrikt samhälle menar du?
Du menar att "nedmonteringen" av skyddsnäten är en åtgärd för att kompensera för den ekonomiska belastning invandringen utgör? Finns ingen direkt koppling där.Hela tanken med vårt samhälle bygger ju på att den närande delen är betydligt större än den tärande, så visst ser jag ett samband mellan invandringen och nedmonteringen av de sociala skyddsnäten.
Jag tycker många Svenskar redan lägger onödigt mycket fokus på hur vi påverkas av invandringen. Och jag förstår inte vad du menar med sista meningen, de är väl här just för att de inte kan åka hem. Eller är det danskar, finnar eller 10 000 tyska bögar du talar om?Fokus i debatten borde ligga mer på hur svenskarna påverkas av invandringen och mindre på de inflyttande, att invandrarna får det bättre är väl självklart för annars skulle dom väl packa och åka hem igen?
Om man utesluter ovanstående och tittar på flyktingar som givits permanent uppehållstillstånd sen 2000 så är det ~250 000 individer, ca 20 000 om året. Av de så var 9% kvotflyktingar, 10% konventionsflyktingar, 26% asylflyktingar, humanitära skäl 18%, verkställighetshinder 1%, anhöriginvandring 30%. Dessutom fanns en tillfällig lag mellan 05-08 angående barnfamiljer, 6%.
Förra året hade vi över 100.000 PUT.
Nej, vi hade drygt 25000 som fick PUT. Resten fick olika typer av uppehållsrätte som inte är permanenta. Det rör sig oftast om folk som är här och jobbar, studerar eller åtnjuter den fria rörligheten inom EES samt anhöriga till nyss nämnda... Det är som sagt inte samma sak som att allesammans fått PUT.
http://www.migrationsverket.se/down...ånd+och+registrerade+uppehållsrätter+2013.xls
...siffror...
Det tråkiga är ju att det inte redovisas några officiella "oomkullrunkeliga" rapporter på kostnader och annat som rör invandringen, om nu SD och andra kritiker har så fel i sina beräkningar vore det väl en enkel sak att tillsätta en opartisk utredning om detta och dra ner byxorna på alla som påstår att invandringen är ett problem?
Har för mig att det var en ledare i SVD om just detta för någon dag sedan när den där boken var på tapeten.
Konstig taktik att undvika fakta med ursäkten att det inte gynnar ens ståndpunkt i en fråga.
Tack ska du ha förresten för en god ton i svaren, vuxna människor ska kunna diskutera sina synpunkter utan att det blir pajkastning av det hela.
En hink med vatten. Den fylls på av de som arbetar och uttag görs när man blir sjuk, går i pension eller är utom arbete. För varje sysslolös/sjuk/pensionär behöver hur många jobba 100%? Det finns endast en hink att ösa ur, direkt kopplat eller ej.
PUT är en del, men de som får PUT har i alla fall högre sysselsättningsgrad (om än låg) jmf med asylsökande. Samtliga har rätten till boende, mat, sjukvård mm som såklart kostar samhället och dess funktioner. Eller?
(...)Å ena sidan har du direkta kostnader, å andra sidan en rejält förbättrad demografi.
Förklara gärna vad du menar med förbättrad.
Fler yngre i en ökande befolkning.
Förr eller senare får väl även vi ge oss i kast med en konstant eller minskande och åldrande befolkning men invandringen hjälper upp.
Hade inte en lättare lösning varit att förbättra föräldrapenningen och i gammal trogen annonstavlan-anda starta kampanjer för "tredje barnet gillt" osv? Att som första åtgärd massimportera folk från tredje världen känns lite ogenomtänkt om det är åldersfördelningen man vill bättra på.
Dessutom åldras ju även invandrare, och som det ser ut nu så är inte ens andra generationens invandrare särskilt bra integrerade på arbetsmarknaden. Risken är överhängande att denna taktik enbart spär på problemet med att allt färre ska försörja allt fler ju längre tiden går.
Flyktingmottagningen verkade funka bättre då än nuNej, det är inte av ekonomiska skäl vi harv asylinvandringen som sagt. Invandringen kostar, det har jag redan poängterat, men det är inte glasklart hur mycket.
Det fattar du väl att asylinvandringen har vi av humanitära skäl. Samma anledning som finlandsbarnen, ungrare och andra som flydde till Sverige historiskt.
Eller satt folk och räknade debit och kredit över finlandsbarnen? Hur mycket havregrynsgröt de åt?
Flyktingmottagningen verkade funka bättre då än nu
Sen verkar inte de nya boenden för ensamkommande funka särskilt bra .Trots mängden av anställda socionomer mm.Hadde nog varit bättre att placera ut dem i familjerKanske det. Adoptivbarn är ju adoptivbarn med allt vad det innebär.
Men snacket har alltid varit detsamma. Folk snackade lika mycket negativt kring invandringen förr som nu. De tar våra jobb, de kan inte anpassa sig, osv.
När jag var ung på 80-talet kallade vi Knislinge i Göinge för Knivlinge för där bodde så mycket finnar.
Kanske det. Adoptivbarn är ju adoptivbarn med allt vad det innebär.
Men snacket har alltid varit detsamma. Folk snackade lika mycket negativt kring invandringen förr som nu. De tar våra jobb, de kan inte anpassa sig, osv.
När jag var ung på 80-talet kallade vi Knislinge i Göinge för Knivlinge för där bodde så mycket finnar.
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |