SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Som sagt: jag ser verkligen inget problem med detta! För det är ju detta som gäller i Sverige och det är väl det vi debatterar!?

Att det finns en eller annan imam som är emot det är ju rätt ointressant, de flesta muslimer har ju accepterat denna metod, åtminstone enligt Wikipedia.

Jag är ingen förespråkare av NÅGOT som plågar djur i onödan, det som stör mig är dubbelmoralen (som en del, långt ifrån alla) har i frågan och som gärna ser bort fråna andra delar av uppfödningen. Får vi bara billigt kött brukar moralen inte vara så stark...

Så vad handlade då citatet nedan om?

Vad gäller "djurens bästa" så har vi väl större problem en halalstlakt att tänka på väl??
Inte för att jag bryr mig ett enda dugg om halal men jag tror inte att det innebär att köra runt med den i halva Europa, stressa den i stora slakterier o.s.v. Och detta drabbar ju dessutom, utgår jag ifrån, så enormt många fler djur.

Varför inte bara vara eniga om justa metoder, religiösa eller inte?!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som sagt: jag ser verkligen inget problem med detta! För det är ju detta som gäller i Sverige och det är väl det vi debatterar!?

Att det finns en eller annan imam som är emot det är ju rätt ointressant, de flesta muslimer har ju accepterat denna metod, åtminstone enligt Wikipedia.

Jag är ingen förespråkare av NÅGOT som plågar djur i onödan, det som stör mig är dubbelmoralen (som en del, långt ifrån alla) har i frågan och som gärna ser bort fråna andra delar av uppfödningen. Får vi bara billigt kött brukar moralen inte vara så stark...

Det är väl jätteintressant om någon vill ändra lagstiftningen? Varför skulle det inte vara intressant? :va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
På äkta brorduktig-maner kan jag meddela att jag i princip bara äter svenskt kött, allra mest sådant jag själv jagat eller sett födas upp av min granne på landet.

Såg för övrigt någon idiot jämföra jakt med halal. :lol

#versys

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C

Jo, förresten... det var ett gäng imamer som gjorde ett upprop i sydsvenskan. Huruvida de lyckades eller inte vet jag inte, men utbudet ser deprimerande ut.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Eftergifter kan alltid viftas bort med ett fel någon annanstans. "Finns värre problem", ja säkerligen. Behöver det betyda att vi ska släppa sånt som är mindre allvarligt? Äh, varför ska vi bry oss om misshandel när det finns mord. :va

Upplever det som ett bristfällig sätt att argumentera. En du då

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Eftergifter kan alltid viftas bort med ett fel någon annanstans. "Finns värre problem", ja säkerligen. Behöver det betyda att vi ska släppa sånt som är mindre allvarligt? Äh, varför ska vi bry oss om misshandel när det finns mord. :va

Upplever det som ett bristfällig sätt att argumentera. En du då
Om folk anser att halalslakt, som i Sverige genomförs under bedövning, är ett stort problem så är det ok för folk att göra det.
Samtidigt måste det vara ok för andra, inkl. mig, att tycka att det finns andra problem med djurhållning som känns mer allvarliga.

Skillnaden med din jämförelse är ju att alla nog är eniga om att mord är allvarligare än misshandel.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Om folk anser att halalslakt, som i Sverige genomförs under bedövning, är ett stort problem så är det ok för folk att göra det.

Vad skiljer den slakt i sverige, som utförs med bedövning men som är "halal" jämfört med den slakt i sverige som utförs med bedövning som inte är halal?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad skiljer den slakt i sverige, som utförs med bedövning men som är "halal" jämfört med den slakt i sverige som utförs med bedövning som inte är halal?

Om den inte skiljer sig, så kan väl muslimerna bara äta som alla andra kanske? Jag menar, de har ju trots allt alltid flytt från jättehemska förhållanden så det borde inte vara så viktigt vem som rabblat vad under slakten. :gnissla

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Problemet är väl att den svenska metoden inte är halal, det är en kompromiss.

Fast vissa godtar väl den kompromissen som Halal? :va

Om djurskyddet & hänsynen för djuret är detsamma bryr jag mig föga. Däremot är det ju rätt självklart att vi aldrig skall sänka våra egna krav vid slakt för att religiösa tomtar skall få igenom sina krav..

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Om djurskyddet & hänsynen för djuret är detsamma bryr jag mig föga. Däremot är det ju rätt självklart att vi aldrig skall sänka våra egna krav vid slakt för att religiösa tomtar skall få igenom sina krav..

Så länge det är förenligt med svensk lag kan man ju aldrig mer än ha åsikter om det.

Men min åsikt är att ingen djurhållning eller hantering skall präglas av någons religion, det oavsett om det är halal,koscher eller något annat påhitt.

Det är i mina ögon nämligen så att allt annat är en eftergift för religiösa dårfinkar, dårfinkar skall inte ha möjligheten att diktera matproduktion.

Sen ser jag mer än gärna krav på utländskt producerad mat, men det lär nog aldrig hända.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen

http://www.jordbruksverket.se/amnes...ligiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html

http://www.svt.se/nyheter/sverige/bedovning-anvands-vid-svensk-halal-slakt

Visst går det att tolka olika, men de verkar finns en sund syn inom Islam i Sverige avseende slaktmetod, givetvis generellt.

Dubbelmoralen verkar flöda över i den här debatten där det just är halalslakt som är så urdåligt i övrigt finns inget intresse att påtala utveckling av djurhållningen. Men så blir det väl när det är politik inbladad...:huvet

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj

Jo men... tänk så här. En liten grupp accepterar inte svensk djurhantering och köper bara importerad halal. Den stora majoriteten bryr sig inte så länge det är halal.

Vad säljer slaktaren? Svensk eller utländsk halal? One size fits all, hen säljer import.

För att svensk halal skall slå igenom krävs väl en grupp som ser detta som en fördel och inte villa ha import-halal. Finns denna grupp?

Så länge det är kyckling är det skit samma. Halalslakt här är kanske ingen grej... men lamm och nötkött.

Jag bara önskar ni kunde se den där lille slaktaren på Slöjdgatan i Malmö som sålde svenskt halal och jämföra med de två andra som säljer import. Det är två Goliat mot en David.

Jag skulle tro att det tar en generation eller två innan vi är där att man ifrågasätter vad man äter. Ännu längre om vi har dagens debatt.

Idag tycks det mig som om debatten är ett fyllo på cykel. Antingen hamnar färden i det vänstra diket eller det högra. I det vänstra diket tänker man hellre på Åke Green än på imamen som menar att det är okej att slå sin fru, bara man inte slår för hårt. Åke-Green-Åke-Green... som ett mantra för att slippa befatta sig med problematiken. Eller som med halalslakten då... man tänker: djurtransporter-djurtransporter-djurtransporter... :hihi

I högerdiket finns det gäng som gärna använder halal för att hetsa mot muslimer.

Suck...

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
http://www.jordbruksverket.se/amnes...ligiosslakt.4.37cbf7b711fa9dda7a18000220.html

http://www.svt.se/nyheter/sverige/bedovning-anvands-vid-svensk-halal-slakt

Visst går det att tolka olika, men de verkar finns en sund syn inom Islam i Sverige avseende slaktmetod, givetvis generellt.

Dubbelmoralen verkar flöda över i den här debatten där det just är halalslakt som är så urdåligt i övrigt finns inget intresse att påtala utveckling av djurhållningen. Men så blir det väl när det är politik inbladad...:huvet

Den sunda synen vet jag inte var du fått ifrån. Du kan ju kolla runt möllan och se vad som säljs. Svenskslaktat eller import. Kika in på Slöjdgatan om nu den butiken är kvar. Vet du vad du snackar om?? Eller önskedrömmer du bara? (Djurtransport-djurtransport... rabbla du ditt mantra... Åke Green, Åke Green)

Vill nog hävda att dubbelmoralen står du för.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/halalmarkt-kott-inte-slaktat-efter-muslimska-regler/

För en muslim som köper kött garanterar halalstämpeln att köttet är slaktat enligt islams regler. Men stor del av det halalmärkta köttet i Malmös butiker är slaktat på Scan i Kävlinge, i strid med flera principer som Sveriges muslimska råd anser viktiga.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jo men... tänk så här. En liten grupp accepterar inte svensk djurhantering och köper bara importerad halal. Den stora majoriteten bryr sig inte så länge det är halal.

Vad säljer slaktaren? Svensk eller utländsk halal? One size fits all, hen säljer import.

...

Det stora problemet är ju att vi tvingas släppa in kött från länder som saknar något som ens liknar vettig djurhållning. Där borde fokus ligga. Sen spelar det ingen roll om det gäller halalad kyckling från turkiet eller om det gäller lastbilstorterad gris från danmark.

I sverige skall vi aldrig tumma på våra djurhållningskrav. Och dessutom borde kraven på det som importeras skärpas. ...och kan vi inte reglera det som importeras generellt borde vi kunna ställa mycket högre krav i det som upphandlas i kommuner och landsting.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Får väl fortsätta att citera mig själv. Förhoppningsvis retar det Markus ytterligare en smula...

korvgubbe skrev:
[Jag har sagt det tidigare att jag anser att man bör granska moskéer och muslimska församlingar på samma sätt som kyrkan ständigt nagelfars efter minsta lilla felsägning.

Religionsfrihet skall självfallet råda men inte frihet från all form av granskning.

Man ska vara fri att tro på vad man vill men det är inte detsamma som att man får säga och göra vad man vill i religionens namn.
Så på samma sätt som Åke Green manglades så skall självfallet motsvarande utspel i en moskée rendera i prövning och eventuella påföljder om man diskriminerar, kränker, hetsar eller uppmanar till någon form av brott.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Det stora problemet är ju att vi tvingas släppa in kött från länder som saknar något som ens liknar vettig djurhållning. Där borde fokus ligga. Sen spelar det ingen roll om det gäller halalad kyckling från turkiet eller om det gäller lastbilstorterad gris från danmark.

I sverige skall vi aldrig tumma på våra djurhållningskrav. Och dessutom borde kraven på det som importeras skärpas. ...och kan vi inte reglera det som importeras generellt borde vi kunna ställa mycket högre krav i det som upphandlas i kommuner och landsting.

Men är det inte märkligt vad det skall tystas ner om man diskuterar halal. Det är som att simma i tjära.

Hade jag skrivit om djurtransporter och enbart om djurtransporter, hade ni reagerat? Hade ni kommit dragandes med att det finns även andra frågor?

Nej, det hade ni inte. Ni hade lallat med själva om djurtransporter och bara djurtransporter....

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nej, det hade ni inte. Ni hade lallat med själva om djurtransporter och bara djurtransporter....

Vilka är vi? :va
Jag ser ingen anledning att tysta ner något? Jag avskyr tanken på att tomtar och troll skulle göra att vi tummade på reglerna för vår djurhållning.

Det är väl snarare vissa andra sm enbart bryr sig om djurhållning när det kommer till "halal". Gäller det övrig misskötsel är det ovidkommande för dem så länge de får kött på tallriken.
Dessutom verkar vissa andra ha lättare att äta djävligt misskött och plågad gris (för det är ju inte halal) men skulle nästintill kräkas om de åt ett svenskt lamm som åtnjutit svensk djurhållning, bedövats inför slakt, så länge som förpackningen stämplats med halal.

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Den sunda synen vet jag inte var du fått ifrån. Du kan ju kolla runt möllan och se vad som säljs. Svenskslaktat eller import. Kika in på Slöjdgatan om nu den butiken är kvar. Vet du vad du snackar om?? Eller önskedrömmer du bara? (Djurtransport-djurtransport... rabbla du ditt mantra... Åke Green, Åke Green)

Vill nog hävda att dubbelmoralen står du för.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/halalmarkt-kott-inte-slaktat-efter-muslimska-regler/

Möllan? Jag vill helst inte besöka de södra delen av Sverige, mest för att ni inte tillhör Sverige utan mer Danmark.
Är du full eller bara dålig att skriva ut på vad du vill säga? :fyllisar

Att det finns olika åsikter inom religioner är väl inget nytt(?), den sunda delen är att många muslimer accepterar den svenska slakten.
Skillnaden mellan djurtransporter och halalslakt är att djurtransporterna inte är intressant för SD.

Vidare kan du ju kolla dina källor från 2007 och inse att scan har sålt sitt slakteri i Kävlinge och artikeln är därmed värd noll, men du kanske hitta länken i medlemstidningen? :tummenupp

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten