SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Fast så där är det ju verkligen inte. Det förekommer ingen stor debatt i media angående halalslakt. Det nämns emellanåt i mindre format. Däremot har det så länge jag kan minnas funnits en het debatt gällande djurens väl/slaktmetoder, djurtransporter etc etc. UTAN religiösa förtecken! En debatt som i många fall har lett till våldsamheter till och med. McDonalds-attentat, Scanbilar i brand, mordhot osv.
+ en massa text......även en blind höna hittar ett korn...

Jo, jag upplever nog dubbelmoralen som du. Det är på detta håll den är riktad.

Jag kritiserade ju halalslakten på ett balanserat sätt. Jag var noga med att påpeka att det var lika sak med Kosher. Och jag var noga att poängtera att jag accepterade svensk halaslakt så länge den är märkt. Motivet är religionsfrihet och right-to-know, vanlig jävla konsumentmakt. Inget som vänstern eller liberaler ogillar, tvärtom. Jag är liberal, därav min ståndpunkt.

Jag har jobbat med hållbarhetsfrågor i 20 år och det finns ingen hejd på vad jag har krävt skall märkas på produkter. :)

Jag fick "epitet" kastat i ansiktet på mig. Jag sprang energiskt SDs ärenden.

Fan helt otroligt.

Bonny och korvgubbe,

Jo, det var fulknep och orättvist, det erkännes. Men jag tror som Basooka här ovan: det hymlas mycket kring halal för man är rädd för att kämpa mot den skit som kastas på en.

Bevis: Nones obalanserade inlägg ovan.

Det finns bara diken i denna debatten. Ingen hederlig intellektuell väg.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag har passat på att leta efter studier kring detta och det ser ut som att det är problematiskt att påstå att KORREKT utförd slakt enligt halal eller koscher skulle vara speciellt plågamt för djuret, delvis för att man skär av blodflödet till hjärnan. Tydligen är detta kollat bl.a. med EEG mätningar, d.v.s. mätningar av hjärnans aktivitet. Vissa vill dock skilja på hjärnaktivitet och smärta (som ryckningar och annat som kroppen kan ha för sig efter att hjärnan är död.)
Problemet är om den inte är korrekt utförd, ett problem som är vanligare för halal än koscher eftersom judarna tydligen använder speceillt utbildade personer till slakten och en bättre kniv. Fast så är det väl med alla metoder.

För övrigt ser det ju ut som att vi i grund och botten egentligen tycker relativt likt och nu önskar jag alla en trevlig helg...

Man kan ju enkelt fråga sig om det eventuella lidandet ökar eller minskar med bedövning. ..

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jag har passat på att leta efter studier kring detta och det ser ut som att det är problematiskt att påstå att KORREKT utförd slakt enligt halal eller koscher skulle vara speciellt plågamt för djuret, delvis för att man skär av blodflödet till hjärnan. Tydligen är detta kollat bl.a. med EEG mätningar, d.v.s. mätningar av hjärnans aktivitet. Vissa vill dock skilja på hjärnaktivitet och smärta (som ryckningar och annat som kroppen kan ha för sig efter att hjärnan är död.)
Problemet är om den inte är korrekt utförd, ett problem som är vanligare för halal än koscher eftersom judarna tydligen använder speceillt utbildade personer till slakten och en bättre kniv. Fast så är det väl med alla metoder.

För övrigt ser det ju ut som att vi i grund och botten egentligen tycker relativt likt och nu önskar jag alla en trevlig helg...

Även om man skär av blodflödetr till hjärnan så tvivlar ju jag på att döden är ögonblicklig? jag är inte läkare men... sätter man en bult i skallen, eller leder högspänning genom hjärnan etc torde döden vara mycket snabbare.

Tvivlar stark på att skäktning är lika skonsamt som dessa slaktmetoder.

---Tillägg---

Du är väl läkare av något slag? Är det rimligt det du läst?

Eller kan det vara att vi de facto har en lobby som propagerar för skäktning och halalslakt i västvärlden? Är det då rimligt att motivet bakom denna lobby har med djurskydd att göra?

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Även om man skär av blodflödetr till hjärnan så tvivlar ju jag på att döden är ögonblicklig? jag är inte läkare men... sätter man en bult i skallen, eller leder högspänning genom hjärnan etc torde döden vara mycket snabbare.

Tvivlar stark på att skäktning är lika skonsamt som dessa slaktmetoder.

Man får ju skära rätt fort om inte snittet skall kännas.:va

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag fick "epitet" kastat i ansiktet på mig. Jag sprang energiskt SDs ärenden.

Till skillnad från "vi" (vi var tydligen ett kollektiv "vi" på den här sidan) som sällan läser ett inlägg från andra sidan som inte innehåller epitet som kommunister, vänsterpack, vänsterextremister, muslimkramare, multikultiförespråkare eller valfritt epitet...

Vad gäller vad Nones inlägg får det stå för honom. Jag anser inte att du är SD-vurmare eller att du "fiskar i grumligt vatten" eller att du går SD:s ärenden..

Jag har vid ett par tillfällen övervägt att göra en liten "epitet-inventering" i denna tråd för att se hur vanligt det är att folk kallas rasist(eller motsvarande) i förhållande till hur allehanda epitet åt andra hållet.
Nu har jag iofs börjat inse att min tidigare tes inte skulle bli lika starkt bevisad sedan vissa #medlemmar hunnit skriva många inlägg under en kort period men om man tar bort de mest frekventa så är min bild att epiteten framförallt skickas åt det andra hållet...

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Till skillnad från "vi" (vi var tydligen ett kollektiv "vi" på den här sidan) som sällan läser ett inlägg från andra sidan som inte innehåller epitet som kommunister, vänsterpack, vänsterextremister, muslimkramare, multikultiförespråkare eller valfritt epitet...

Vad gäller vad Nones inlägg får det stå för honom. Jag anser inte att du är SD-vurmare eller att du "fiskar i grumligt vatten" eller att du går SD:s ärenden..

Jag har vid ett par tillfällen övervägt att göra en liten "epitet-inventering" i denna tråd för att se hur vanligt det är att folk kallas rasist(eller motsvarande) i förhållande till hur allehanda epitet åt andra hållet.
Nu har jag iofs börjat inse att min tidigare tes inte skulle bli lika starkt bevisad sedan vissa #medlemmar hunnit skriva många inlägg under en kort period men om man tar bort de mest frekventa så är min bild att epiteten framförallt skickas åt det andra hållet...

Ja, inte vet jag. Men man kan förlora uppdrag och anställningar av det "epitet" None körde på mig... jag håller på med hållbar utveckling och miljöfrågor yrkesmässigt. Att få SD klistrat i pannan är ingen lek.

Tyvärr är det där vi hamnat...

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Du är väl läkare av något slag? Är det rimligt det du läst?
Psykolog.

Det jag läst verkar helt rimlig, speciellt som det oftast (i de få artiklar jag har hunnit titta på) oftast är tämligen balanserade resonemang som ibland pekar åt ett håll, ibland åt ett annat.

Helt klart är att om du stryper blodtillförseln till hjärnan så kommer du till att vara väck inom ett par sekunder. Med väck menar jag medvetslös. Hjärnan behöver enorma mängder energi för att fungera och den behöver energi konstant.
Dock kommer det fortfarande att finna aktivitet i musklerna. lite som halshuggna hönor kan springa omkring ett tag men det är alltså utan att hjärnan noterar något.

Här är också grunden till den kritik som man kan ha mot halalslakt. Sker snittet snabbt och med en vass kniv så verkar det som att djuren inte ens märker att du har blivit skurna utan de bara somnar in. Men är inte kniven rakbladsvass kan det lätt bli lite "smutsigare" t.ex. genom att man inte skär av halspulsåderns tillräckligt bra.

Hade nu världen varit snäll, enkel och trevlig så hade det svaret varit bra. Problemet är att man har hittar hjärnaktivitet hos bl.a. människor runt en timme efter att de varit döda. Lite skrämmande! Zombies?!
Fortfande lite debatt om vad det kan betyda...

Nu kommer jag för sent hem!!!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Troligen då all kritik som riktas mot någon form av minoritet sällan möts med saklig argumentation, istället för kortet/stämpeln. Diskussionen går omedelbart i diket, vilket visas även här gång efter annan.

Är det så? :va

Kan vi inte bara göra ett litet ovetenskapligt test?

Säg vad du har för siffror på regplåten på din hoj så får vi ett "slumpmässigt" tal mellan 001 å 999.

Bara för att bevisa mig fel så kan vi ju kika på de hundra kommande inläggen, från ditt regplåtsnummer, i denna tråd och se åt vilket håll epiteten duggar tätast och hur ofta "kortet/stämpeln dras fram"...

:)

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Du bör nog läsa i tråden. Jag lägger sannerligen inte energi å deras vägnar. Tvärtom. Vet inte ens var dom står i frågan. är SD emot svensk halal menar du? Det är inte jag, men jag vill ha den märkt så jag kan undvika den av rena principskäl. (Sekularism, inte rasism då)

Jag har även poängterat att skäktning förekommer både vid koscher och halal. T o m bröden välsignas av ortodoxa judar. Min morbror levde sitt liv på kibbutz där nere. Reglerna är helt snurriga. Men jag är inte särskilt intresserad av teologiska likheter och olikheter i de tre religionerna. Jag är sekulär agnostiker. Jag skiter i Jesus.

Du har hittat en forskare som påstår något... Visst var min artikel 7 år gammal, men tror du diskussionen har stendött?

Så här resonerar jag, citerar mig själv från tidigare inlägg:

Marginalgruppen av ortodoxa traditionalister har visst betydelse.

Men det är ju så imbecillt. Om jag är emot religiösa motiv för slakt eller andra normer vid livsmedelstillverkning. Om jag är emot skäktning utan bedövning eller hjärndödning. Om jag alltså helt enkelt är sekulär och har genomsnittliga åsikter... Jaha, då är jag sd:are, då är jag förtäckt rasist. Helt sinnessjukt!

Det är ju där du kör i diket. Det måste gå att kritisera svartrockar som vill plåga djur bara av religiösa skäl. (även om dom är muslimer).

Jag är i alla fall konsekvent. Men du har en dubbelmoral av guds nåde. Din arrogans blir ditt fall.

Jisses.

(och innan du börjar svartrock = katolsk präst)

Det är därför kanske, som signaturer som Bonny och korvgubbe faktiskt aldrig tagit avstånd från traditionell ortodox halalslakt i tråden. De vet de blir kallade rasister, haha??? :confused: :va

Om jag ska försöka svara lite kortare så är jag överens med dig om synen på religion och samhället.

Det går givetvis att kritisera vem som helst men varför skall det då ske i skuggan av SD? Muslimer är inte direkt några favoriter hos SD, så jag tror inte på något sätt att deras politik avgränsas till halalslakt utan det är bara en del av politiken.

Jag är i alla fall konsekvent. Men du har en dubbelmoral av guds nåde. Din arrogans blir ditt fall.
Jisses.
(och innan du börjar svartrock = katolsk präst)

Det här får du väldigt gärna utveckla, vad menar du att jag är?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Om jag ska försöka svara lite kortare så är jag överens med dig om synen på religion och samhället.

Det går givetvis att kritisera vem som helst men varför skall det då ske i skuggan av SD? Muslimer är inte direkt några favoriter hos SD, så jag tror inte på något sätt att deras politik avgränsas till halalslakt utan det är bara en del av politiken.

Det här får du väldigt gärna utveckla, vad menar du att jag är?

Jag kommer jubla den dagen vp och s tar upp frågan på riktigt, kan knappt hålla mig.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen
Man undrar om läkaren hade stoppat t.ex en partiledare från mp, och hur det skulle hanterats av dess undersåtar.

Varför är det intressant?

Att SD sticker ut mer och skapar mer debatt än MP är ingen nyhet, det är svårt att bortse från den debatt som skapas. SD kanske för vissa representerar något negativt precis som MP kan göra för andra, men SD är nyare i riksdagen och är partiet längst åt höger!?
Men visst kan man undra om vad som hade hänt om det var ett annat parti som stoppats och vilka följder det hade fått. Men bara för man stoppar ett parti så blir man mordhotad, det låter helt absurt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men bara för man stoppar ett parti så blir man mordhotad, det låter helt absurt.

Frågan är vad för verklig koppling dessa rikspuckon har med partiet ifråga.

De framstår som lika befängda som de islamister som bombhotar och de är ju som bekant en liten del. Vad jag vet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Intressant att den som vill hindra demokratin med våld klagar på att bli utsatt för hot, rent av löjeväckande faktiskt.

Om fler stått upp mot Hitler från början hade många liv kunnat sparas.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Varför är det intressant?

Att SD sticker ut mer och skapar mer debatt än MP är ingen nyhet, det är svårt att bortse från den debatt som skapas. SD kanske för vissa representerar något negativt precis som MP kan göra för andra, men SD är nyare i riksdagen och är partiet längst åt höger!?
Men visst kan man undra om vad som hade hänt om det var ett annat parti som stoppats och vilka följder det hade fått. Men bara för man stoppar ett parti så blir man mordhotad, det låter helt absurt.

Visst är det tragiskt att någon blir hotad.

Men skulle det varit ok av läkaren att stoppa mp, och skulle han isåfall undgått hot?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten