Sedvanliga hälsningen mellan motorcyklister

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
om jag inte har uppmärksamheten på annat håll och "missar" en mötande mc-förare eller helt enkelt inte kan avvara vänsterhanden just för tillfället så hälsar jag, oberoende av vilken sorts hoj jag sitter på, oberoende av vad för sorts mc den mötande åkaren sitter på och oberoende av vilken typ av väg mötet sker på.

Lite av iden med att "hälsa" är ju att markera att det varit polisfritt på vägen...

:fakta

hur gör ni andra med det där?:va själv tycker jag att det känns svårt att skilja mellan "jag hälsar inte för att det är snutkontroll längre fram" och "jag hälsar inte för att jag inte vill/kan/annat"... ska man försöka sig på en snutmanöver ála "sänk-farten-vinkning" (armen rakt ut, handen horisontellt vinklad och så veva upp och ner) kanske?:va

Last edited:

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Av vad jag ser när jag är ute och åker så hälsar de flesta. Det finns ju vissa lägen när det inte hälsas typ motorväg eller vid mycket trafik när man behöver hålla koncentrationen på omgivande trafik och inte hinner med att hälsa, finns lägen när du måste hålla båda händerna på styret och då är det ju inte så lyckat att hälsa.

Själv hälsar jag alltid när jag kan men det händer ju att man missar ibland så jag tycker inte man ska läsa in för mycket i att nån inte hälsar tillbaka.

Lite av iden med att "hälsa" är ju att markera att det varit polisfritt på vägen...

Det där har du nog fått lite om bakfoten eller så är det en lokal sedvänja, hälsningen är och har alltid varit ett sätt att visa samhörighet med varandra, dvs vi motorcyklister.

Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Jag hälsar på allt och alla. Fast om jag ska tillexempel bromsa och växla ner, brukar jag oftast bara nicka till för att visa att man har hälsat iaf.

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
skandal med sporthojjare som inte morsar....tom busschafförer morsar en mötande buss när de möts för 3842783297 gången i samma kvällsrutt...
D e 3vligt med gemenskap o så e d bara...alla som inte håller me e bittra arslen :)

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
Mötte riktigt många hojar på vägarna idag. Hälsade vid alla tillfällen då vänsterhanden fanns ledig. Glidarhojarna var i antal sämst att hälsa, men det var ändå väldigt få totalt som inte hejade tillbaka. Glidarhojarna var istället desto pratgladare och trevliga vid rastplatserna. Där var sporthojarna i klar majoritet för att verka snobbiga, nonschalanta och dra sig undan.

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
Mötte riktigt många hojar på vägarna idag. Hälsade vid alla tillfällen då vänsterhanden fanns ledig. Glidarhojarna var i antal sämst att hälsa, men det var ändå väldigt få totalt som inte hejade tillbaka. Glidarhojarna var istället desto pratgladare och trevliga vid rastplatserna. Där var sporthojarna i klar majoritet för att verka snobbiga, nonschalanta och dra sig undan.

...sorligt !!

-GLUT-

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2007
Hoj
R1 Fighter
Med körning av brorsans blade hälsar spothojsförare och ingen annan, när jag kör farsans custom 1800 hälsar alla custom åkare och ingen annan, när jag kör min ttr600 hälsar ingen av dom, tragiskt men sant.Det spelar ingen roll om alla kör mc , det handlar bara om typ av mc.

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
HD snubbarna ska man inte visa respekt grrr

Det är klart man ska visa dem respekt. Ser dem som rörliga konbanor på vägen. Så man har något att göra på transportsträckorna till nästa kurva.... :D

Jag hälsar på alla typer av MC, inte mopeder.

Ny på MC så fick även lära mig häromdagen att om man har en MC bakom och det är fara framöver t.ex. mötande bil som blinkar vänster så håller jag upp vänster arm rakt upp så länge jag anser det behjälpligt.

Går en bil till kanten för att underlätta omkörning så är det vänster/höger blink med blinkers för att tacka. Brukar bekräftas med ett helljusblink(som jag dock aldrig ser för då är jag redan upptagen med acceleration) :p

Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Som sagt.
Prova putta en skottk'a'rra fullastad med bly for att en sekund slappa ena handen...:gnissla

Nu vill jag ju inte skjuta mig själv i benet, men jag skulle tro att gynekologstolsförarna inte bemödar sig med att hälsa på sporthojåkare för vår medellivslängd är kortare än vad det tar för dom att äta kanelbullen på närmsta hojfik iaf :gnissla

ridinlo

Kroniskt fartblind...
Gick med
17 Jun 2007
Hoj
CBR 1000rr -08
Jag hälsar på alla som åker på två hjul och motor... Även mopeder,
jag menar... Man satt ju på en själv förr med större motorintresse än vad
man fick köra och drömde sig bort, många av dom är garanterat framtida
hojåkare så varför inte... Många av dom blir grymt förvånade och vaför inte
glädja nån om man kan... Fick även respons av tre MC poliser på patrull,
så dom är inte omöjliga heller...

Dom som inte hälsar tillbaka skiter jag i... Nästa gång vinkar jag igen...

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
vinkar alltid förutom på motorväg. de som hälsar minst är kromsläde aka hallowenutklädda custom lirare. direkt när jag passerat så ger jag fingret bakom ifall de inte hälsade.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati