Sedvanliga hälsningen mellan motorcyklister

MrKurd

FreedomFighter
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
Ducati 748 R / VRSCDX Night Rod Special
Som det framgår av svaren så är det inte glasklart vilka som hälsar. När jag åkte custom så fick var det mycket mer vinkande.

skandal med sporthojjare som inte morsar....tom busschafförer morsar en mötande buss när de möts för 3842783297 gången i samma kvällsrutt...

Håller med och ska fortsätta med hälsningar till sporthojar i första hand. R1:eek:rna får fortsätta att peka finger åt folk till vänster och höger, jag delar deras bitterhet, med tanke på vad de pröjsar i försäkring.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Hälsar på allt utom moppar! tycker det känns lite så att kör man sporthoj hälsar mest sporthojjar tillbaka osv.. touring hojjar är väl dom som hälsar bäst för att va av annan modell! när jag körde motard va det nästan ingen som hälsa.. :huvet

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
... när jag körde motard va det nästan ingen som hälsa.. :huvet

nä, vi motard-killar sitter på förvuxna moperder och det kanske är därför inte alla hälsar :D

...men visst är det många som hälsar, mest sporthojar faktiskt. Sen kanske det kan vara så att om man kör sakta så tror folk att man kör moppe. Det tog mig ett halvår att få min flickvän att inse att en motard INTE ser ut som en moppe... :huvet

(Detta kanske är anledningen till att man har ett slip-on som gör att man hörs över halva Sverige...vill ju inte bli förväxlad med en moppedist :D )

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag hälsar på alla som kör över 125cc :). Sen är det ju vissa som inte hälsar tillbaka. Dom är väl rädda att hälsa ifall det skulle vara en moppe vilket skulle paja deras hårda image.

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
hur gör ni andra med det där?:va själv tycker jag att det känns svårt att skilja mellan "jag hälsar inte för att det är snutkontroll längre fram" och "jag hälsar inte för att jag inte vill/kan/annat"... ska man försöka sig på en snutmanöver ála "sänk-farten-vinkning" (armen rakt ut, handen horisontellt vinklad och så veva upp och ner) kanske?:va

Den funkar bra för att varna för polis tycker jag. Då fattar man i alla fall att det är nåt längre fram. Behöver ju inte vara polis heller, kan ju vara djur vid vägen eller nåt som en snubbe vinkade för en gång när jag va ute.

Annars tycker jag fortfarande att den killen som tyckte att man skulle "skära halsen av sig" hade roligaste förslaget :D

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Hoj
Ninja
Klart man hälsar när man har möjlighet, visst missar man ibland, men på det stora hela försöker jag nog hälsa på det mesta.
Kan man inte släppa styret så har man ju möjlighet att nicka med hjälmen eller räta ut fingrarna på vänster hand, kan få till rätt bra vinkningar med handen på styret :hihi

illebror

Calcatea Bellator
Gick med
8 May 2006
Hoj
D675R
Hälsningarna är en "all clear" på att polisen inte står o väntar lite längre fram för den man möter. Skulle nån "hälsa" och jag mötte polisen 1km längre fram skulle jag bli mycket irriterad. Har man kört förbi polisen och möter en broder så gör jag "sänk farten"-tecken eller "saftblandartecken. (Detta förklarar också HD och polisens ointresse att hälsa, de kör ju aldrig för fort (typ) och tycker bara det är rätt åt sporthojarna att de "åker dit"...

Dock är ju huvudnickningarna inne i stan snarare ett "tjenare". Kan ju vara bra om man stöter på varandra en annan gång..och kanske tom behöver hjälp med något.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X
R1-hälsningen är ju rippad; de har snott den från advrider som har haft de officiella rättigheterna i massa år. :7peta

Själv tycker de flesta jag möter hälsar, med undantag för de flesta med ryggmärke - det måste bero på att jag ser så snäll ut...
:arsele

Ser jag en mopedist på växlad moppe brukar jag faktiskt hälsa rätt ofta - det brukar tyda på lite engagemang och intresse från deras sida, och sånt gillar jag. CVT-moppar skiter jag i - dem är det bar' å bunt' 'hop och slå ihjäl.
:D

MR. Aprilia

Gammal Hojjbuse
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Hojj..
När jag var 18 bast så hejja man på varandra:yoparty
Det var mååånga år sedan:)
Då mötte man ett par tre st som man vinka till:D
I dag!! Fan man har fullt upp med att hejja på andra bågar:yoparty Musarm har man hört talas om:tuttar
Hojja arm är värre:D :D Men vinka ska man :yoparty på alla:rolleyes: fast i bland så glömmer man det för det är så många att vinka till:tummenupp

Vinka påååå

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
MC poliser hälsar iallafall aldrig....:mad:

Än så länge har alla MC poliser jag mött hälsat.

Har inte heller märkt något speciellt mönster utan alla verkar hälsa, även dom som kör 70cc scooter....iofs kanske man inte hälr tillbax på dom men dom hälsar på oss! :yoparty

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Generellt sett har man inte fått många hälsningar av HD-killar, men som nån sa, såsom de hojarna skakar vill man ha båda händerna på styret hela tiden :D
Sen att de är FÖR coola för att ens hälsa är en annan sak..

Själv hälsar jag på alla hojåkare, förväntar mig inte på att de ska hälsa tillbaka och det är inte därför jag hälsar. Gör det mest för att jag själv vill :)

//Dio

V4N

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
1997 HONDA CBR1100XX
:d

Som det framgår av svaren så är det inte glasklart vilka som hälsar. När jag åkte custom så fick var det mycket mer vinkande.

Håller med och ska fortsätta med hälsningar till sporthojar i första hand. R1:eek:rna får fortsätta att peka finger åt folk till vänster och höger, jag delar deras bitterhet, med tanke på vad de pröjsar i försäkring.

Indeed......förresten...choni bashi ? :D:yoparty

JakobL

BsC.Min.Eng
Gick med
1 Apr 2008
Hoj
SVR 650 R, RMZ 250 -10 enduro, RMZ 450 -11
Jag hälsar alltid på småtjejer som kör scooters i kort kort. Himla gulliga va!

Hälsar inte på glidare, då jag inte vill lura dom att släppa styret.

Ute på landet hälsar alla. Drog ned till Knuddervalla och var ganska less på allt hälsande. Kul de första 250 hojarna men sen blev det lite tjatigt, kanske, men ändå helt ok antar jag.

Hälsar helst inte på Super retard-åkare. Då de är på nåt sett lite som HD nissar, ett j-a brölande men lite happening.

En gång mötte jag 100 tyskar Ni vet svarta skinnjackor med jeansväst utan på. Då hälsade jag med hög gasarm, som jag sett på Discoverys gamla journalfilmer att tyskar gör, då slutade dom vinka:confused:

Hondajunkie

Stoned
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
1800
Enl. min erfarenhet så hälsar ca 50% av customåkarna, och ca 90-95% av övriga beståndet...

Råkade även ut för en ny "intressant" upplevelse i fredags på väg hem från jobbet. Kommer ifatt ett gäng MC på 6st custom och sist ligger en sporthoj.
Hastigheten är typ 89 på 90-väg :p och när det blir tvåfiligt kör jag och sporthojen om... då får vi :finger från customgubbarna :dummer

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Generellt sett har man inte fått många hälsningar av HD-killar, men som nån sa, såsom de hojarna skakar vill man ha båda händerna på styret hela tiden :D

Ja, för det är ju just glidarfolket som måste montera styrdämpare för att inte wobbla av vägen, eller hur?

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Jag gör det enkelt för mig...jag vinkar alltid tillbaka till dom som vinkar till mig...alla andra tänker jag onda tankar om :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati