Sedvanliga hälsningen mellan motorcyklister

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Ja, för det är ju just glidarfolket som måste montera styrdämpare för att inte wobbla av vägen, eller hur?

Hehe det var inte riktigt så jag menade. Skakningarna som jag syftade på är pga motorgången...
Dessutom tror jag man monterar på styrdämparen inte för att hojen skakar pga motorgången, utan för att man kör så fort och vill inte få "wobbel" i höga farter :tummenupp

//Dio

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Enda anledningen till att jag hälsar är att visa att det är polisfritt. Om nån jag möter har passerat polisen nyligen räknar iaf jag med att denne inte hälsar.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Har man kört förbi polisen och möter en broder så gör jag "sänk farten"-tecken eller "saftblandartecken.

Det enda som jag undrar över är hur långt efter man ser snuten man skall visa "saftblandaren".

saftblandare neråt = markbundet
saftblandare uppåt = helikopter

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hehe det var inte riktigt så jag menade. Skakningarna som jag syftade på är pga motorgången...
Dessutom tror jag man monterar på styrdämparen inte för att hojen skakar pga motorgången, utan för att man kör så fort och vill inte få "wobbel" i höga farter :tummenupp

//Dio

Näe, jag vet att det inte är så det menas, exakt samma fras används gång på gång om glidare "skottkärra full med skit" "törs inte släppa styret och heja" osv, i själva verket kan man lättare släppa styret med en eller båda händerna om man kör glidare än om man kör en herrejösses-yzxrr då dom har betydligt nervösare/sportigare chassie.

Glidare är lätta att köra rakt fram men som att brottas med en galt i kurvorna.

Det är lika fel varje gång något sporthojsfjun utan erfarenhet av glidare säger "kan/törs inte släppa styret" dom kan, men dom hejar inte ändå, ska man söka anledningen till det så är den förmodligen att dom känner ingen samhörighet med det sporthojsåkare har blivit på senare år.
(för glidarfolket pratar med touringfolket och tvärtom, men ingen av dom verkar hysa något intresse av att prata med adrenalinjunkies på sporthoj)

Sen har det tillkommit en hel del gubbar på glidare som helt enkelt inte vet att man hälsar.
Om du hälsar på dom så är du bättre än dom.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Enda anledningen till att jag hälsar är att visa att det är polisfritt. Om nån jag möter har passerat polisen nyligen räknar iaf jag med att denne inte hälsar.

Så när du passerar någon på mc som inte hälsar, för att han/hon kanske haft uppmärksamheten på annat ställe och inte sett dig, eller är en sådan som aldrig brukar hälsa på någon, då tror du det är poliser överallt? :va

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
jag har annat för mig när jag kör än att vifta runt med armarna...

tassarna på styret och ös på!

Hmm, "Hoj: Yamaha klotad -08". Kanske skulle ha hälsat istället? :tungan

Klart man hälsar, med nick eller hand.

Last edited:

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
Aprilia RSV Factory
Förstår vad du menar...

Som jag skrev innan så hejar jag på alla motorcyklister oavsett vad de kör för hoj, så jag ser inte ner på nån alls.
Sen skämtade jag faktiskt lite när jag skrev så också, därav smiley:n :)

Man förstår ju att inte alla vill/kan/känner till hälsandet, och det är helt ok tycker jag! Inte är det lag på att ALLA ska heja på varandra, absolut inte!

Min bror kör glidare och han är ingen otrevlig person för det, tvärtom!!

Sen at vissa inte tycker om folk som kör glidare har jag själv ingen förståelse för, ärligt. En majoritet av de är trevliga killar och tjejer och har samma intresse som vi som kör sporthoj, att komma ut och köra mc och njuta.

:)

Mvh
Dio

Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Jag skall börja hälsa på alla med samma skor som jag på stan, f-n ta dem som inte hälsar tillbaka. De måste ju vara helt väck......

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag skall börja hälsa på alla med samma skor som jag på stan, f-n ta dem som inte hälsar tillbaka. De måste ju vara helt väck......

Jag hälsar på alla som har skor på sig, oavsett märke. :tummenupp Däremot hälsar jag inte på dem som går barfota och därmed inte är med i vårt härliga glada kollektiv. :rolleyes:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
Jag hälsar på alla som har skor på sig, oavsett märke. :tummenupp Däremot hälsar jag inte på dem som går barfota och därmed inte är med i vårt härliga glada kollektiv. :rolleyes:

Hur gör du med sandalbärarna då? De är ju inte som alla andra..:va

Allvarligt talat, vinka eller inte vinkatrådar dyker upp med en dåres envishet gång efter gång på SH. Verkar vara ett kärt ämne.....jag vinkar iaf inte, vinkar inte på sjön heller som även det verkar vara ett måste. Våga vägra vinka :mattias

Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Jag brukar hälsa på alla. De flesta hälsar tillbaka, tom snutarna.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Jag ser poliser i varje buske :D
Jag vill gärna tro att de som passerat en poliskontroll eller liknande inte hälsar utan ger valfri obskyr varningsgest istället.

Så när du passerar någon på mc som inte hälsar, för att han/hon kanske haft uppmärksamheten på annat ställe och inte sett dig, eller är en sådan som aldrig brukar hälsa på någon, då tror du det är poliser överallt? :va

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag ser poliser i varje buske :D
Jag vill gärna tro att de som passerat en poliskontroll eller liknande inte hälsar utan ger valfri obskyr varningsgest istället.

Japp! Det händer. Ute och körde i krokarna av Båstad då det kom ett glidargäng i motsatt riktning. Killen längst fram viftade med handen upp och ner, så vi saktade ner och längre fram stod en Polisbil. Nu tror jag inte någon av dem är här och läser, men tack i alla fall! :tummenupp Dock vet jag inte om alla gör det, men precis som du hoppas jag på det. :)

Last edited:

Ravens

Har ny hoj :)
Gick med
28 Jul 2008
Hoj
BMW F800R
När jag började köra fick jag noga instruktioner:

1.Hälsa på andra hojjar.

2.Stanna om du du ser en annan hojåkare som kan tänkas ha problem längs vägen.

Jag kan ju tillägga att ingen av de 20 hojjar som passerade mig då jag fått soppatorsk på motorvägen gbg-malmö i tisdags var informerade om regel 2

:5sure

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
De flesta jag möter hälsar. De enda jag inte fått en enda hälsning av är grabbar med mjukiströja på streetfighter. Vad som ser ut som gamla gubbar på en splitt ny HD med massor av postorder-krom är också dåliga på att hälsa. Kanske beror på att de inte är "inskolade" på hojåkar-etikett?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati