Sepang GP

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Goodstuff skrev:
Hondas problem har väl varit tvådelat. Dels sa man bara att man skulle bygga en bättre hoj som skulle spöa Rossi och sedan har man inte haft en klar linje i utvecklingsarbetet utan det har hattats fram och tillbaka med vem som ska styra arbetet och vara den som driver detframåt, av förarna alltså.
Det är ju det som är en av Rossi/Burgesss stora styrkor - de vet vad de vill ha och de vet hur de ska uppnå det. Klara direktiv till ingenjörerna således.
I det perspektivet är det på tiden att kicka bort Biaggi från fabriksstyrningen; att ha en kille som gnäller om att få ett "250-chassi" hela tiden, när fyrtaktarna funnits i fyra år, är knappast produktivt. Kanske dags för Biaggi att inse att tvåtaktstiden, och därmed tvåtaktskörstilen, är förbi? Måste vara oerhört frustrerande för att team att ha en gammal grinig hund som man skall försöka lära att sitta.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
I det perspektivet är det på tiden att kicka bort Biaggi från fabriksstyrningen; att ha en kille som gnäller om att få ett "250-chassi" hela tiden, när fyrtaktarna funnits i fyra år, är knappast produktivt. Kanske dags för Biaggi att inse att tvåtaktstiden, och därmed tvåtaktskörstilen, är förbi? Måste vara oerhört frustrerande för att team att ha en gammal grinig hund som man skall försöka lära att sitta.

Du verkar ha missat att man även i stora klassen numer lägger ner väldigt mycket på att få mycket mer grepp fram. Sen de fått bort den störande faktorn från motorbromsen på ett bra sätt, så har återigen "tvåtakts-stilen" kommit tillbaka. Rossi sladdar inte mer än nödvändigt, utan det är stenhårt in i svängen.
Antalet takter har inte så mycket med stilen att göra.
I VM har man inte tid att slösa bort någonstans, vare sig på sladdande ut ur kurvorna eller att åka sakta in i dem...
 

flykay76

[flaj-kej] #76 ERF - REC
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki KX450F 2010
Tråkigt att Kalio inte vann. Närmre kan det inte bli!

Vilket MotoGP, kanonkul! Bra kört av Capirex :tummenupp

Bästa avslutningen för fansen och inte minst Italienarna vore om han kunde köra Ducati sista året! Tänk vad häftigt! :banana

Man kan ju alltid drömma.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
I det perspektivet är det på tiden att kicka bort Biaggi från fabriksstyrningen; att ha en kille som gnäller om att få ett "250-chassi" hela tiden, när fyrtaktarna funnits i fyra år, är knappast produktivt. Kanske dags för Biaggi att inse att tvåtaktstiden, och därmed tvåtaktskörstilen, är förbi? Måste vara oerhört frustrerande för att team att ha en gammal grinig hund som man skall försöka lära att sitta.
Med tanke på att Biaggi inte har fått vara den som styr utvecklingen av delar så förstår man ju att han klagar eftersom det går i en riktning han inte violl.
Iom de nya mindre motorerna kommer ju "tvåtaktsstilen" att bli ännu mer gångbar eftersom hojarna blir effektsvagare blir kurvhastigheten och inte "point and squirt" den körstil som kommer premieras. Tror jag.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Goodstuff skrev:
Med tanke på att Biaggi inte har fått vara den som styr utvecklingen av delar så förstår man ju att han klagar eftersom det går i en riktning han inte violl.
Iom de nya mindre motorerna kommer ju "tvåtaktsstilen" att bli ännu mer gångbar eftersom hojarna blir effektsvagare blir kurvhastigheten och inte "point and squirt" den körstil som kommer premieras. Tror jag.
Precis som du (och OFFkeFF) säger, är detta givetvis inte svart eller vitt, tvåtakt eller fyrtakt. Det är dock mycket tröttande att höra Biaggis ständiga gnällande om framändan, chatter och Hondas ovilja att göra som han, "Kejsaren" :lol, vill. Kanske kan vara så att det är Biaggi, och inte hojen, det är fel på? Aller att Honda inte vill bygga en hoj åt en förare som är på väg ut?
 

sandstream

Guest
Strider skrev:
Kenny Leroy fick ett fyraårskontrakt som tack för VM titeln 2000.
Vad vet vi om vad som står i det kontraktet egentligen?
Det kan vara så att det inte har varit möjligt för honom att bryta det i förtid helt enkelt.
Som du säger: vi vet att grabben kan köra.
Men varför skall han riskera liv och hälsa och ge 200% när Suzuki uppenbart inte har gett allt i utvecklingen av hojen?
Som sagt, ingen av oss vet vad som står i kontraktet men att Suzuki skulle tvinga Roberts att vara kvar i 4 år låter mycket osannolikt.
Nicko@K.A.P skrev:
"vi e i ett racingforum o sånt skiter väl vi i"!
:hihi
Japp! Och jag som inte tävlar ska egentligen bara vara tyst, jag fattar ju ingenting :)
KarateKid skrev:
Följdfrågan lyder; Vilka tycker DU har det så länge Rossi står på griden??
Ingen.
Rossi är bäst genom tiderna enligt mig och så länge han har en hyfsad hoj behöver de andra inte göra någon plats i pokalrummet åt VM-bucklan.

Goodstuff skrev:
Iom de nya mindre motorerna kommer ju "tvåtaktsstilen" att bli ännu mer gångbar eftersom hojarna blir effektsvagare blir kurvhastigheten och inte "point and squirt" den körstil som kommer premieras. Tror jag.
Men kommer motorerna verkligen att bli så mycket svagare?
I dag kan de ju utan problem plocka ut över 300 HK i MotoGP-hojarna.
Runt 250 HK ur en 800 borde väl inte vara omöjligt?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Men kommer motorerna verkligen att bli så mycket svagare?
I dag kan de ju utan problem plocka ut över 300 HK i MotoGP-hojarna.
Runt 250 HK ur en 800 borde väl inte vara omöjligt?

En MotoGp-hoj har inte 300 hästar, snarare 240-250.

valmers skrev:
Precis som du (och OFFkeFF) säger, är detta givetvis inte svart eller vitt, tvåtakt eller fyrtakt. Det är dock mycket tröttande att höra Biaggis ständiga gnällande om framändan, chatter och Hondas ovilja att göra som han, "Kejsaren" :lol, vill. Kanske kan vara så att det är Biaggi, och inte hojen, det är fel på? Aller att Honda inte vill bygga en hoj åt en förare som är på väg ut?

Det är dock fler än Biaggi som haft problemet, även Hayden. Skillnaden är att Biaggi säger vad han tycker och inte jamsar med som de flesta andra.
 

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
En MotoGp-hoj har inte 300 hästar, snarare 240-250.
Jo, det vet jag och det var däför jag skrev att det inte skulle ha några problem att plocka ur 300 HK.
Att den då skulle bli okörbar och kanske inte hålla lika bra är ju problemet.

Men åter till frågan: Kommer det att vara omöjligt att plocka ut 250 HK ur en 800cc maskin 2007?
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
sandstream skrev:
Men kommer motorerna verkligen att bli så mycket svagare?
I dag kan de ju utan problem plocka ut över 300 HK i MotoGP-hojarna.
Runt 250 HK ur en 800 borde väl inte vara omöjligt?


Effekten blir inget problem nästa år - men kanske körbarheten. Nu kan dom använda registret mellan 8K - 16K. Med 800cc och dagens effekt så blir den förmodligen 15K-18K istället = hetsigare och svårkörd.... Inte för att motoGP hojarna idag är lättkörda för en vanlig klåpare, men går man ner i cc måste man oftast gå upp i varvtal för att kompensera effektförlusten. Lite som supersport - fast hi-tech !

Å andra sidan kanska dom kan göra hojarna mindre med 800cc - och på så sätt få mindre luftmotstånd osv.

Jag är övertygad om att redan 2008 är 800cc snabbare än dagens hojar - om man inte ändrar dagens däckreglemente.

//A
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Men åter till frågan: Kommer det att vara omöjligt att plocka ut 250 HK ur en 800cc maskin 2007?

Nej, det kommer heller inte vara omöjligt att plocka ut 300hk ur 800 cc men frågan är ointressant och du rör själv vid varför...körbarhet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Omkörningen av Capirex skedde tidigt och Rossi ville självklart känna vad han kunde prestera.
När han sedan inser att en andra plats är i hamn finns det ju ingen som helst anledning att ta i det där lilla extra, som Capirex gjorde, och riskera att inte kunna bärga VM-titeln redan idag.
Tror du Rossi nu då?
http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=6&nid=119584
"I passed him, but when he passed me back I knew that he had been playing with me, like a cat with a mouse, because in the last seven laps he changed gear and I couldn't stay with him, he was incredible!"
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Goodstuff skrev:
"I passed him, but when he passed me back I knew that he had been playing with me, like a cat with a mouse, because in the last seven laps he changed gear and I couldn't stay with him, he was incredible!"

Underbart av rossi att säga en sån sak. Rossi är ett stort Capirex-fan.... Tror nästan han njöt av att bli ifrånåkt av sin idol !
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Webspy skrev:
Underbart av rossi att säga en sån sak. Rossi är ett stort Capirex-fan.... Tror nästan han njöt av att bli ifrånåkt av sin idol !

Ja visst är det så? Har för mig att jag hört Rossi säga i en intervju att hans pojkrum var fullt av planscher på Capirossi.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Goodstuff skrev:
Tror du Rossi nu då?
http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=6&nid=119584
"I passed him, but when he passed me back I knew that he had been playing with me, like a cat with a mouse, because in the last seven laps he changed gear and I couldn't stay with him, he was incredible!"

Underbart citat

Hoppas verkligen Ducati håller detta nästa år så Rossi får "hålla igen" på fler race.
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
sandstream skrev:
Jag har aldrig påstått att Biaggi skulle var usel, bara att han inte har det som krävs för att vinna VM (i stora klassen bör väl tilläggas).


Vakna!!! Är det någon som har haft det på fem år då? Förutom Rossi då :rolleyes:
 

sandstream

Guest
Webspy skrev:
Effekten blir inget problem nästa år - men kanske körbarheten. Nu kan dom använda registret mellan 8K - 16K. Med 800cc och dagens effekt så blir den förmodligen 15K-18K istället = hetsigare och svårkörd.... Inte för att motoGP hojarna idag är lättkörda för en vanlig klåpare, men går man ner i cc måste man oftast gå upp i varvtal för att kompensera effektförlusten. Lite som supersport - fast hi-tech !
Merci :tummenupp

Hörde dem snacka igår om att när 500:eek:rna var som värst hade de ca 1500 varv att köra på.
På den tiden hade nog en missad växel lite större betydelse än idag :hihi
sleven skrev:
Vakna!!! Är det någon som har haft det på fem år då? Förutom Rossi då :rolleyes:
Jag är vaken , själv ?
Nu pratade vi om Biaggi och jag tror inte att han har vad som krävs för att vinna VM, pungt!
Om Rossi inte funnits är jag övertygad om att andra än Biaggi hade stått som segrare 2001-2005.
Men det är som sagt min åsikt, sovandes eller ej.
Goodstuff skrev:
Tror du Rossi nu då?
http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=6&nid=119584
"I passed him, but when he passed me back I knew that he had been playing with me, like a cat with a mouse, because in the last seven laps he changed gear and I couldn't stay with him, he was incredible!"
Nej, jag tror han säger det för att vara snäll mot sin tidigare idol :D
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
sandstream skrev:
Om Rossi inte funnits är jag övertygad om att andra än Biaggi hade stått som segrare 2001-2005.
Men det är som sagt min åsikt, sovandes eller ej.
Vadå? så 01 och 02 när han kom tvåa bakom Rossi hade han inte vunnit? :va
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top