SH.com Grupp/Onsdagskörning 060809

Status
Ej öppen för fler svar.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jörgen Karlsson skrev:
2364945 Haha! Det vill jag. Stenhårt ju! :yoparty
/J

Måste köpa en god damparfym att dränka den i bara, som sagt kör man bara bättre med lite rabarbersvaj! :tummenupp

-@
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
GSXR1100R skrev:
2364783 Du har som vanligt rätt Mattias, men jag har för min del i princip slutat som reseledare p.g.a för många olyckor bakom mig.

Man kan förklara innan körningen för folk tills öronen blöder på dom men när karavanen rullar så glömmer många vad som gäller och tror sig vara odödliga.

Trots att Kapten Blåskägg länkade till Benkars fina gruppkörningstips i första inlägget så undrar man hur många som verkligen läser och förstår vad som Benkar menar.

Som gruppledare så mår man dåligt när någon bakom bromsar i diket eller missar kurvan och råkar ut för en olycka, även om man vet att det är upp till individen att köra i rätt grupp/tempo.

Krya på er alla :pannkyss

Tror du fångade min känsla ganska bra där, tack :)

kiwimaddog skrev:
2364807 Tack! Jävlar vad tid det tog att resa sig ifrån sängläge:yoparty
Hur illa däran var hojen då? Det enda jag hann se var en avbrutet bromshandtag, Sprucken sidokåpa o att bakramen såg lite sne ut...

Har precis kollat på den. Var nere hos Uffe(Katanan) och kollade hur han mådde. Han var lite blåslagen men vid gott mod :tummenupp
Din hoj, kåpan av som redan skrivits. Sen är det något som är snett där bak, jag kunde inte se om det var bakramen eller svingen som var sned.

Krya på dig!!!
 
Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Tänk till på bilden m.m.

KB, jag har inte varit med på någon även om jag försökt få tid över :)

MEN det jag ville säga är att trots att jag inte varit med förstår jag inte
hur du skulle kunna göra mer för att folk inte ska köra över SIN förmåga.

Du har verkligen gjort allt (och massor mer därtill) för att folk inte ska
överskatta sig själva, du har sagt det andra har sagt det, det är ingen tävling, ingen prestigesak att köra i en snabb grupp osv.

Slutligen, denna bild tycker jag illustrerar hur det inte ska se ut på
gruppkörning på allmän väg i en kurva, åt skogen för korta avstånd
även om det i detta fallet inte kommer nån bil eller möte:

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=157498&d=1155199601


Hoppas att jag får möjlighet att åka med innan snön kommer.

KB: :tummenupp för bra initiativ och din enorma omtanke om alla som är med!
 
Last edited:

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
När jag ändå sitter ner kan jag ju skicka upp dom bilder jag hann ta:
 

Bifogat

  • CIMG9852.jpg
    CIMG9852.jpg
    93.9 KB · Visningar: 106
  • CIMG9853.jpg
    CIMG9853.jpg
    140.1 KB · Visningar: 147
  • CIMG9854.jpg
    CIMG9854.jpg
    132.6 KB · Visningar: 118
  • CIMG9855.jpg
    CIMG9855.jpg
    112.2 KB · Visningar: 126
  • CIMG9857.jpg
    CIMG9857.jpg
    132.6 KB · Visningar: 123
  • CIMG9856.jpg
    CIMG9856.jpg
    132.8 KB · Visningar: 132

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
några till;
 

Bifogat

  • CIMG9858.jpg
    CIMG9858.jpg
    127 KB · Visningar: 98
  • CIMG9859.jpg
    CIMG9859.jpg
    132.9 KB · Visningar: 113
  • CIMG9860.jpg
    CIMG9860.jpg
    106.8 KB · Visningar: 116

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Ort
Där
Hoj
650
fan killersnail, så det var du som låg i diket och fotade, farsan trodde att du var snut :D

Du missade förresten när jag gjorde det enda "stuntet" :)hihi) jag kan, nämligen att göra tummen upp med båda händerna :7peta, hade blivit en snygg bild ;)

Men annars var bilderna fina :tuttar
 

Bifogat

  • badasses.jpg
    badasses.jpg
    118.5 KB · Visningar: 135

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Kapten Blåskägg skrev:
2364958 Tror du fångade min känsla ganska bra där, tack :)
Det gick så långt att jag blev mera fokuserad på att kolla i backspeglarna vad folk bakom mig pysslade med istället för att fokusera på min egen körning.

Jag tar gärna en långrunda med inspirerad körning, dock vanligtvis ensam, med skjuts eller med några få som jag verkligen litar på.

Att leda en stor grupp med folk som jag inte vet hur dom kör känns bara jobbigt.
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Triggerhappy skrev:
2363962 Han på Gotland som bröt nacken stod på benen om jag minns rätt (rätt kille). Kan noga vara lite fall till fall beträffande den frågan...
Gamle Svarten?
ja, han gick och Röda Korsets klåpare undrade om han kunde röra på huvudet och fick sedan ok av dem. Det var Freppa som kollade nogrannare och såg att det inte såg bra ut i nacken och fick i väg Svarten till sjukan.
 

Conta4

Conta4
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Bålsta
Hoj
CBR 900RR
Snail_shell skrev:
2364102 Instämmer!
Nu var vi 5 eller 6 grupper med varierat tempo.
Det vore väl f-n om inte alla dessa testosteron stinna pojkarna inser begränsningarna.
Har dom inte hajat att brewdarna åker i dom långsamma grupperna..:D :D :tummenupp

Men jag håller med dig!
Statistiken ser inte bra ut! Men det får inte vara skäl till att lägga ner verksamheten.

Snarare skulle jag kanske tycka att det är dags att marknadsföra bankörningar, exempelvis, Rörken, Gotland ring m,m m,m

Lite off topic i den hä tråden.. Som om idet inte skett tidigare.. :D
Men vore det inte en bra idé att till nästa sommar kanske försöka anordna en SH.com ban helg.. Med instruktörer, mycket tid på banan..
Kunde vara en bra investering..

Jag låg bakom de som körde av vid båda dessa tillfällen. Det som slog mig var att när tempot trissades upp började man bromsa senare in i kurvan. Som följd av detta började man svängen in i kurvan tidigare och tidigare, med låsta bakbromsar som följd i vissa fall. Vad som då hände var att kurvhastigheten blev lägre varvid de måste slå på gas tidigare. Hastigheten blev då löjligt hög på rakorna, och inbromsningen mer och mer osäker. I hetsen minskade avtåndet mellan cyklarna med många panikinbromsningar som följd.
Vi som låg bakom lade oss några hundra meter efter och hade inga problem att hänga med när vägen svängde. Vi blev efter på rakorna men tog igen det när vägen svängde.
Faktum är att ju mer grabbarna tog i desto yvigare blev körningen, med ökad risktagning som följd, men samtidigt gick det långsammare i kurvorna vilket vi märkte som låg en bit bakom.
Det är svårt att köra fort när man är spänd i kroppen och full med adrenalin.
Bankörning med instruktör är en bra lösning. Gatans snabba grabbar brukar bli lite mer ödmjuka efter en dag på banan.
 

Marcus75

Buddah
Gick med
15 May 2005
Ort
Stockholm/Huddinge
Hoj
ZX9R
Ojoj, här skrivs det mycket, tror vi fyllt halva tråden på en dag :tummenupp

Tack för igår alla! tråkigt me dolyckorna bara!

måst eoxå få ventilera lite åsikter och nån teori :)

Som Mattias säger tidigare i tråden, det är ingen ledares fel att några kör av. och ni som är ledare eller ordnar körningarska inte sluta med det!
Alla får hjälpas åt att avhjälpa detta istället och folk måste lära sig att alla har begränsningar även de snabba. Ofta går allt bra till något oförutsett sker. (skarpare kurva, grus osv). detta måste man veta och tänka på innan det är försent (alltid köra med marginal).

Jag åkte med SH förra sommaren och var ny på på hoj då, jag åkte tyvärr av på rånäs vägen och om jag inte minns fel så var det till och med
Mattias som skjutsade ner mig till göttröra macken då på en svart CBR.

Varför åkte jag av då? ....ja, jag åkte över min förmåga utan att riktigt förstå det själv, tyckte det gick bra. samt så ville jag nog åka på lite så jag inte skulle bli efter så att andra fick vänta vilket jag trodde de skulle behöva, hade även nån efter mig som jag inte vinkade förbi utan försökte nog hålla tempo så han inte skulle tycka det gick för sakta (jag tyckte ju det gick ok och jag kunde hantera det) sedan kom det oförutsedda för mig som tyckte det gick så bra, vilket var en skarp kurva med grus i, jag var osäker på hur hojen beter sig på grus, bromsade för hårt och åkte av vägen och voltade nog ett var (hojen i allafall).

Blev mycket prat om detta på SH just då minns jag, tror detta oxå var en sån tur då runt 5 hojar åkte av på den dagen.

Det jag inser och vet idag är att man ska ALLTID köra i sitt eget tempo, alla väntar in alla vid korsnigar (vilket är relativt ofta). folk väntar hellre lite vid korsningar än på en hoj i diket senare!
Åk så man ALLTID känner att man har en marginal om nått oförusett skulle ske, kör inte så man känner att man ligger på gränsen och kanske till och med känner ojoj, shit ibland i vissa kurvor, då kör man för fort!
Sen ser man ju kanske de som kör fort och man vill oxå hänga på och tycker man borde kunna och klara det, kom dock ihåg att de som kör fortare ofta kanske har många år av erfarenhet bakom styret, erfarenhet ger färdighet
och man kanske kan hantera vissa situationer bättre.

Vill man få lite mer erfarenhet kan man till exempel åka till uppsala och köra på rörken, en gokartbana där man kan köra med SMC och lära sig hantera hojen och kruvor samt broms. man lär sig hur mycket man kan luta, hur man kan bromsa inför och i kurvor, spårval samt var man ska hålla blicken m.m. Mycket nyttigt!

Någon hade även ett förlag på en SH bankörning vilket jag tycker låter kanon! man kanske till och med skulle ordna detta tilsammans med SMC, då vi har många aktiva och även instruktörer redan idag på SH. Man kanske skulle försöka få igång samma sak på nån gokartbana i stockholm som SMC gör på rörken i uppsala.

Vet att SMC stockholm inte vill det och att de inte anser exempelvis rörken vara utbildning, detta är helt fel anser jag, visst är det utbildning, man lär sig mycket om hojen och körning! SMC stockholm måste inse att det är bättre med körning på gokartbana än ingen alls....vilket skulle kunna spara några avåkningar mindre i trafiken! Inget illa menat mot de som angagerar sig i SMC stockholm, ville bara lyfta fram mina synpunkter. Är själv med i SMC uppsala då de mer delar min filosofi med körning och utbildning och arangerar rörken m.m.

Det finns nog många orsaker och mycket man kan fundera över. Ni som leder turer och ordnar körningar sluta inte med det vad ni än gör. ni gör ett bra jobb!

Vi får hjälpas åt och upplysa innan körningar samt individuellt i grupperna och så måste varje åkare själv få den förståelse och respekt som behövs för att
få ner avåkningarna.

Med detta säger jag absolut inte att nån är sämre eller bättre, vill bara dela med mig av vad jag kan känna och hoppas nån läser detta och kanske
det sparar nån avåkning.


Oppsss!! blidde ju nästan en roman :confused: :D jaja, håll till godo och läs om ni orkar.....Hmmm...:va har ni väl läst dett aoxå har ni ju redan kanske läst allt så....rock on:yoparty
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Jörgen Karlsson skrev:
2364926 Det är nog en generationsfråga det där, att kunna ta lite skäll. Ser jag en 20-åring som står och pinkar i en portuppgång så räknar jag med en stor risk, ja tom bli ihjälsparkad om jag säger åt honom. Så var det inte förr.
Tror fö samhället hade funkat bättre med lite av gårdagens sura portvaktstanter som höll pli. Polisen skällde ju även på Jensa vad jag förstår, han hade inga probs med det. Vi tycker om att köra som svin, så är det. Det gäller bara att hitta ställen där samhället har minst problem med det. Att tro att man FÅR köra som vi gör på gruppkörningar är ju bara en lögn, även om vi älskar det. Att släpa upp stockar är ju dock helt mordiskt. Men med tanke på att polisen under en onsdagskörning i juli stod i buskarna med laser vid en av standardsträckorna på de annars lågtrafikerade skogsvägarna är ju ett tecken på att en eller flera boende har vissnat lite. Polisen ställer sig inte där om ingen har ringt.

En lite äldre kompis till mig klotade i hög fart söderledstunneln, han sade mycket ödmjukt till mig, bara något dygn efter olycken (i vilken han hade kunnat dö och hans påkostade hoj blev totalskrot) att han kallt räknade med att bli av med lappen för vårdslöshet i trafik. Det får man alltid räkna med om man bedöms som vållande, även om man har brutit både lemmar och hoj.

Är så glad att ingen fick allvarliga men eller dog denna gång. Det är som sagt helt osannolikt att alla 8 klarade sig!!:krama
Varje gång jag läser om sådana här olyckor så tyckar jag att jag hör klockan klämta för mig och ryser.
Nåväl, jag hoppas att gruppkörningarna kan fortsätta. Klarar vi inte det här så får vi iaf synas på Rörken, det är ju rätt kul det med!

Nej man måste ha jävligt klart för sig att liemannen står och lurar på oss i buskarna varje ons. Men om vi fortsätter surra lite om det så kanske vi kan få nån att tänka till lite extra och därmed spara ett liv.

Nursey skrev:
2364931 Eyyy...dom har inte sett oss i våra uniformer gumman..bara våra skinnuniformer. De vita gör betrydligt mer för "sjuksköterskeupplevelsen" ;)

Nästa vecka får vi dra på dom uniformerna under skinnstället. Deal?

Och ang onsdagskörningarna så är det GIVET att de skall fortsätta..inget snack om saken.

Klart vi ska fortsätta :krama

Och ang dealen så är jag på :brynad
 
Last edited:

tomasni

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Ort
Vällingby
Hoj
TDM 900A '08
Tack igen Kapten ! Skitkul, hoppas på fler Onsdagsturer, kanske redan nu på Fredag ? Kanonbra tur igår.

Kändes väldigt harmoniskt i din grupp. Jag blir dock lite rädd när harar osv börjar hoppa över vägen.

Var båda vurporna i snabb grupp 1 ?
 

Conta4

Conta4
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Bålsta
Hoj
CBR 900RR
wibbe79 skrev:
2364362 Nu när jag hunnit funderat en tid på min avåkning så är det ju egentligen bara så att jag körde över min förmåga. Har haft den här hojjen i 5 veckor och hunnit med nästan 500 mil. Har kännt att jag bara kört fortare och fortare och funderat mycket på var detta skall sluta. Igår fick jag svaret. Det jag nu tar med mig är att det kunnde gått mycket värre och att jag nu kommer jag ta med mig denna händelse i mitt fortsatta hojåkande. Vilket nog enbart är positivt för mig.

Trots detta så har man ju ångest för hojjen. Fast den klara sig bra. Ett fäste till vänster framkåpa pajjade, som var lagat sen gammalt. Bakre kåpan vid baklyset sprack oxå. Tappade fjädern till stödet oxå men det fixade vi ju med snöret till öronpluggarna. :)

Bra hjälp av övriga i gruppen vid avkörningen.

Är inte typen som tappar suget men kommer inte ligga på lika mycket i fortsätningen, hoppas jag.

/ wibbe

Härligt!
Välkommen i gänget. Alla måste vi gå den hårda skolan. De flesta av oss har upplevt läxan precis som du. Insikt ger större möjlighet att överleva ett livslångt förhållande till hojåkning och hård touring. Ödmjukhet är viktigt - för det är farligt att köra hoj.
Hoppas vi ses på vägarna framöver.
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Måste bara få påpeka att Jag för min del kände ingen som helst stress att komma ifatt, körningen stämde, jag var avslappnad i överkroppen, inga panikbroms inför kurvor, höll mig på höger sida av vägen, ett väldigt lagom tempo för mig helt enkelt.
Att jag skriver detta är för att jag inte kan undgå att känna mig lite påhoppad! Är förvisso väldigt medveten om att jag kan stressa upp mig, men det är något jag kämpat med o så var definitivt inte fallet igårkväll.
Är inte heller ute efter att rädda heder, erkänner mer än gärna om jag gör fel(vilket har hänt otaliga gånger) dock var inte så fallet igår, hade kontroll hela o minns i stort sett hela händelseförloppet fram till backen.
Är förvisso medveten om att man inte ska ha högre fart än att man alltid ska kunna stanna för oförutsedda händelser, O jag hade kunnat köra långsammare, men eftersom allt kändes så bra o lugnt gjorde jag inte det.
O som sagt, jag har gjort fel förr, men som jag ser på det som hände igår för min del var det mer otur än på att jag låg över min förmåga.

O när jag läser detta ser det onekligen mer ut som ett heder-restore försök än nåt annat, men min kontenta är mer tänkt som shit-happens, hur bra körningen än känns....
 

Marcus75

Buddah
Gick med
15 May 2005
Ort
Stockholm/Huddinge
Hoj
ZX9R
tomasni skrev:
2365147 Tack igen Kapten ! Skitkul, hoppas på fler Onsdagsturer, kanske redan nu på Fredag ? Kanonbra tur igår.

Kändes väldigt harmoniskt i din grupp. Jag blir dock lite rädd när harar osv börjar hoppa över vägen.

Var båda vurporna i snabb grupp 1 ?

Ingen vurpa i snabb grupp 1 åkte själv i den, alla skötte sig bra, knappt körning på fel sida av vägen nånstans :tummenupp
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top