SH.com Grupp/Onsdagskörning 060809

Status
Ej öppen för fler svar.

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
cleaner skrev:
2364993 KB, jag har inte varit med på någon även om jag försökt få tid över :)

MEN det jag ville säga är att trots att jag inte varit med förstår jag inte
hur du skulle kunna göra mer för att folk inte ska köra över SIN förmåga.

Du har verkligen gjort allt (och massor mer därtill) för att folk inte ska
överskatta sig själva, du har sagt det andra har sagt det, det är ingen tävling, ingen prestigesak att köra i en snabb grupp osv.

Slutligen, denna bild tycker jag illustrerar hur det inte ska se ut på
gruppkörning på allmän väg i en kurva, åt skogen för korta avstånd
även om det i detta fallet inte kommer nån bil eller möte:

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=157498&d=1155199601


Hoppas att jag får möjlighet att åka med innan snön kommer.

KB: :tummenupp för bra initiativ och din enorma omtanke om alla som är med!

Det där värmde satan killen, TACK :tummenupp

Ang bilden så blev det nog lite korta avstånd just i den kurvan innan macken, vi såg ju att nån satt i diket och plåtade och då ville vi vara lite tuffa :)

tomasni skrev:
2365147 Tack igen Kapten ! Skitkul, hoppas på fler Onsdagsturer, kanske redan nu på Fredag ? Kanonbra tur igår.

Kändes väldigt harmoniskt i din grupp. Jag blir dock lite rädd när harar osv börjar hoppa över vägen.

Var båda vurporna i snabb grupp 1 ?

Jag har nog lite svårt på fre men på ons laddar vi om, och då ska ALLA köra lite med insidan :)

Nja, det var nog två eller tre grupper det bombades i.
 
Last edited:

JRT

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS1000G, Husqvarna -53:a, Kines minimoto
Första "gruppresan" för mig med SH. Tråkigt att läsa om alla avåkningar så här dagen efter. Jag hängde först på ett gäng som hade en GSX-R, där kögubben hade en tröja med reklam för ett åkeri på sig, vet ej vad den gruppen hette, snabb? medel? men då de valde att svänga av åt "fel håll" så fortsatte jag istället med ett grupp där det låg en tjej före siste gubbe. När jag hade åkt en stund med dom så frågade jag om det var lugnt att få köra före dom då det blev väldigt mycket "gummisnodd" över körningen där bak.
Det var OK,
och sedan fortsatte färden mot Gottröra med en snubbe på en Honda 90-talare framför som kunde köra, trevlig resa på fina vägar :tummenupp
Vid macken valde jag att själv dra vidare på småvägar till Bogesund. Det lilla jag såg av gårdagens övningar var helt OK. Seriöst att vänta på eftersläntrare
, skapliga avstånd mellan cyklarna utom när han framför mig stannar vid ett stopptecken som tio st. före honom "runnit" förbi. Du ville väl bara kolla om jag var vaken!?:D
Jag har kört mycket med mindre samlingar polare där alla vet vad som gäller och det är helt OK med "kvartssamtal" om någon inte sköter sig eller verkar köra över sin förmåga. Det kan vara något för dylika körningar, det är bättre att kanske trampa någon på tårna än att lägga blommor på den personens grav.

Tack för ordet och gårdagens åktur. Ni som klotade, krya på er och skruva ihop bitarna igen för nya turer, ta dock med er erfarenheterna så kan ni förhoppningsvis fortsätta med detta underbara liv länge.
 

Killersnail

En hal typ
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sthlm, Norr
Hoj
S1000RR
Har några bilder till.
 

Bifogat

  • 060809 020.jpg
    060809 020.jpg
    114 KB · Visningar: 84
  • 060809 021.jpg
    060809 021.jpg
    90.2 KB · Visningar: 76
  • 060809 022.jpg
    060809 022.jpg
    90.7 KB · Visningar: 65
  • 060809 023.jpg
    060809 023.jpg
    134 KB · Visningar: 109
  • 060809 024.jpg
    060809 024.jpg
    100.1 KB · Visningar: 80
  • 060809 025.jpg
    060809 025.jpg
    77.8 KB · Visningar: 72

Marcus75

Buddah
Gick med
15 May 2005
Ort
Stockholm/Huddinge
Hoj
ZX9R
kiwimaddog skrev:
2365158 Måste bara få påpeka att Jag för min del kände ingen som helst stress att komma ifatt, körningen stämde, jag var avslappnad i överkroppen, inga panikbroms inför kurvor, höll mig på höger sida av vägen, ett väldigt lagom tempo för mig helt enkelt.
Att jag skriver detta är för att jag inte kan undgå att känna mig lite påhoppad! Är förvisso väldigt medveten om att jag kan stressa upp mig, men det är något jag kämpat med o så var definitivt inte fallet igårkväll.
Är inte heller ute efter att rädda heder, erkänner mer än gärna om jag gör fel(vilket har hänt otaliga gånger) dock var inte så fallet igår, hade kontroll hela o minns i stort sett hela händelseförloppet fram till backen.
Är förvisso medveten om att man inte ska ha högre fart än att man alltid ska kunna stanna för oförutsedda händelser, O jag hade kunnat köra långsammare, men eftersom allt kändes så bra o lugnt gjorde jag inte det.
O som sagt, jag har gjort fel förr, men som jag ser på det som hände igår för min del var det mer otur än på att jag låg över min förmåga.

O när jag läser detta ser det onekligen mer ut som ett heder-restore försök än nåt annat, men min kontenta är mer tänkt som shit-happens, hur bra körningen än känns....

Ta det inte så, precis som du säger shit happens. alla har sitt eget ansvar och hur bra man än kör eller lugnt så kan shit happens ske!

vet inte om du syftade på det jag skrev eller? men hur som...

Inget som rör åkning eller åtgärder mot avåkningar är på nått sätt riktade eller menade mot nån enskilld person här, det tror jag står för alla!

men när många åker av så funderas det ju en del, man vill ju inte att folk ska åka av och skada sig och ordan såna tillställningar där olyckor sker är ju alltid tråkigt

varför heder-restore försök?, det är sånt med heder som gör att folk kanske åker av, det är just det vi måste bli av med. SH bör och ska en ligt mig inte vara förknippad med heder och vem som kan och inte kan och kör fortast osv!!
 
Last edited:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Marcus75 skrev:
2365132

Det finns nog många orsaker och mycket man kan fundera över. Ni som leder turer och ordnar körningar sluta inte med det vad ni än gör. ni gör ett bra jobb!

Vi får hjälpas åt och upplysa innan körningar samt individuellt i grupperna och så måste varje åkare själv få den förståelse och respekt som behövs för att
få ner avåkningarna.

Tack :)

Ja du har ju helt rätt, men det verkar liksom inte hjälpa :va
 

Killersnail

En hal typ
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sthlm, Norr
Hoj
S1000RR
Mer .........
 

Bifogat

  • 060809 028.jpg
    060809 028.jpg
    138 KB · Visningar: 92
  • 060809 027.jpg
    060809 027.jpg
    139.8 KB · Visningar: 91
  • 060809 026.jpg
    060809 026.jpg
    118.4 KB · Visningar: 62
  • 060809 029.jpg
    060809 029.jpg
    126.8 KB · Visningar: 58
  • 060809 031.jpg
    060809 031.jpg
    137.1 KB · Visningar: 89
  • 060809 032.jpg
    060809 032.jpg
    131.4 KB · Visningar: 101

Killersnail

En hal typ
Gick med
25 Jul 2006
Ort
Sthlm, Norr
Hoj
S1000RR
Här kommer slutet.

Hoppas ni är nöjda.
 

Bifogat

  • 060809 033.jpg
    060809 033.jpg
    136.6 KB · Visningar: 68
  • 060809 034.jpg
    060809 034.jpg
    96.2 KB · Visningar: 54
  • 060809 035.jpg
    060809 035.jpg
    63 KB · Visningar: 46
  • 060809 036.jpg
    060809 036.jpg
    126 KB · Visningar: 41
  • 060809 037.jpg
    060809 037.jpg
    128.9 KB · Visningar: 89

MacRabbit

Oskyldig
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CB500F 1978, F650GS 2007
kiwimaddog skrev:
...

O när jag läser detta ser det onekligen mer ut som ett heder-restore försök än nåt annat, men min kontenta är mer tänkt som shit-happens, hur bra körningen än känns....

Körde ju före dig och tyckte du höll bra avstånd, inte försökte pressa nåt extra och körde utan anmärkningar från min sida. Ödmjuk attityd till på köpet. Fram till att jag såg den hårda inbromsningen i backen i spegeln iaf ;)
 

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stava
Hoj
BMW R1200GSA
JRT skrev:
2365176 Första "gruppresan" för mig med SH. Tråkigt att läsa om alla avåkningar så här dagen efter. Jag hängde först på ett gäng som hade en GSX-R, där kögubben hade en tröja med reklam för ett åkeri på sig, vet ej vad den gruppen hette, snabb? medel? men då de valde att svänga av åt "fel håll" så fortsatte jag istället med ett grupp där det låg en tjej före siste gubbe. När jag hade åkt en stund med dom så frågade jag om det var lugnt att få köra före dom då det blev väldigt mycket "gummisnodd" över körningen där bak.
Det var OK,
och sedan fortsatte färden mot Gottröra med en snubbe på en Honda 90-talare framför som kunde köra, trevlig resa på fina vägar :tummenupp
Vid macken valde jag att själv dra vidare på småvägar till Bogesund. Det lilla jag såg av gårdagens övningar var helt OK. Seriöst att vänta på eftersläntrare
, skapliga avstånd mellan cyklarna utom när han framför mig stannar vid ett stopptecken som tio st. före honom "runnit" förbi. Du ville väl bara kolla om jag var vaken!?:D
Jag har kört mycket med mindre samlingar polare där alla vet vad som gäller och det är helt OK med "kvartssamtal" om någon inte sköter sig eller verkar köra över sin förmåga. Det kan vara något för dylika körningar, det är bättre att kanske trampa någon på tårna än att lägga blommor på den personens grav.

Tack för ordet och gårdagens åktur. Ni som klotade, krya på er och skruva ihop bitarna igen för nya turer, ta dock med er erfarenheterna så kan ni förhoppningsvis fortsätta med detta underbara liv länge.

Måste bara fråga en sak...VAD menar du med citat:"fel håll"...?????
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
kiwimaddog skrev:
2365158
O när jag läser detta ser det onekligen mer ut som ett heder-restore försök än nåt annat, men min kontenta är mer tänkt som shit-happens, hur bra körningen än känns....

Koppla av nu killen, ingen är ute efter någon här. Det är bara att några av oss tycker om er alla jävligt mycket, därför surrar vi lite om det för att kanske få någon att tänka till en extra gång.
Mycket bra att du skriver om hur det gick till, kanske kan spara en och annan avåkning :tummenupp
 

JayZin

If I Only Had Wings On My Gixxer.......
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Hemma
Hoj
GSX-R 1000
Hetsjakt..........!!

Conta4 skrev:
2365095 Jag låg bakom de som körde av vid båda dessa tillfällen. Det som slog mig var att när tempot trissades upp började man bromsa senare in i kurvan. Som följd av detta började man svängen in i kurvan tidigare och tidigare, med låsta bakbromsar som följd i vissa fall. Vad som då hände var att kurvhastigheten blev lägre varvid de måste slå på gas tidigare. Hastigheten blev då löjligt hög på rakorna, och inbromsningen mer och mer osäker. I hetsen minskade avtåndet mellan cyklarna med många panikinbromsningar som följd.
Vi som låg bakom lade oss några hundra meter efter och hade inga problem att hänga med när vägen svängde. Vi blev efter på rakorna men tog igen det när vägen svängde.
Faktum är att ju mer grabbarna tog i desto yvigare blev körningen, med ökad risktagning som följd, men samtidigt gick det långsammare i kurvorna vilket vi märkte som låg en bit bakom.
Det är svårt att köra fort när man är spänd i kroppen och full med adrenalin.
Bankörning med instruktör är en bra lösning. Gatans snabba grabbar brukar bli lite mer ödmjuka efter en dag på banan.
Du har så rätt..!! Inte kan man väl bemästra en sporthoj i höga farter om man inte kört på bana?! Och än mindre ute på småvägar med stressade förare både framför och bakom...
normalt sett brukar jag vilja köra i den snabba gruppen, men valde att köra i mellangruppen då jag hade skjuts (+ att vi filma)..
Det jag vill säga om denna grupp är att samtliga av dessa förare är imponerande mogna som vågar lätta på gasen och släppa förbi om de tycker att det går för snabbt eller om de känner sig osäkra. En kille med R1:a kom till och med fram till mig och sa att han var nybörjare. starkt gjort av honom att visa att han inte är Rossi vilket många andra tror att de är.
Jag släppte flera ggr. förbi hojjar som jag senare kom ikapp antingen på rakorna eller vid stoppen. Så gjorde även dem.
Inte har jag användning av att ligga å slicka någon i röven och läsa när hans reg.skylt tillverkades!! Vill ni göra det UT PÅ BANA...
Ni som kör i snabba grupperna. det är INTE pinsamt om ni slår av på takten eller inte sätter puckarna i marken vid varje kurva. Ta lite lärdom av de andra "lugnare grupperna" om avstånd, rytmh osv.
Det är bättre att köra för sakta flera ggr. än att köra snabbt en gång för mycket!!
Nu hoppas jag att alla de inblandade mår bra... om än hyfsat!! Krya på er!

Kanske dags å byta vägar snart då det verkar som de boende runt omkring tröttnat på oss hojjåkare. Måste väl finnas lite trevliga vägar Nord/Väst också??!!

Och jag vet!! Det jag filmat kommer å komma upp:rolleyes: Så ha tålamod
jobbar på å få upp en hemsida... E inte Einstein mer lik Rossi.. !!:D
 

JRT

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GS1000G, Husqvarna -53:a, Kines minimoto
Valrog skrev:
2365221 Måste bara fråga en sak...VAD menar du med citat:"fel håll"...?????

Då jag känner trakterna i fråga och har mina favoritetapper så var det helt "fel håll" för mig. Var det endast det du reflekterade över i mitt inlägg?
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Kapten Blåskägg skrev:
2365224 Koppla av nu killen, ingen är ute efter någon här. Det är bara att några av oss tycker om er alla jävligt mycket, därför surrar vi lite om det för att kanske få någon att tänka till en extra gång.
Mycket bra att du skriver om hur det gick till, kanske kan spara en och annan avåkning :tummenupp

Tar ett djupt andetag... så, man är väl kanske inte så prestigelös som man försöker att vara... nåväl, bara att låta insikten o den nya härliga kunskapen sjunka in nu i takt med att den här bilen som verkar tycka att min rygg var en bra plats att parkera på ska köra vidare! O jag hoppas definitivt inte att onsdagskörningarna upphör, jag är på igen så fort hjulen rullar!
 

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stava
Hoj
BMW R1200GSA
JRT skrev:
2365242 Då jag känner trakterna i fråga och har mina favoritetapper så var det helt "fel håll" för mig. Var det endast det du reflekterade över i mitt inlägg?

Nejdå det va ett bra inlägg...MEN det va jag som låg först och jag undrade bara vad du menade med fel väg...:tummenupp
 

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Conta4 skrev:
2365095 Jag låg bakom de som körde av vid båda dessa tillfällen. Det som slog mig var att när tempot trissades upp började man bromsa senare in i kurvan. Som följd av detta började man svängen in i kurvan tidigare och tidigare, med låsta bakbromsar som följd i vissa fall. Vad som då hände var att kurvhastigheten blev lägre varvid de måste slå på gas tidigare. Hastigheten blev då löjligt hög på rakorna, och inbromsningen mer och mer osäker. I hetsen minskade avtåndet mellan cyklarna med många panikinbromsningar som följd.
Vi som låg bakom lade oss några hundra meter efter och hade inga problem att hänga med när vägen svängde. Vi blev efter på rakorna men tog igen det när vägen svängde.
Faktum är att ju mer grabbarna tog i desto yvigare blev körningen, med ökad risktagning som följd, men samtidigt gick det långsammare i kurvorna vilket vi märkte som låg en bit bakom.
Det är svårt att köra fort när man är spänd i kroppen och full med adrenalin.
Bankörning med instruktör är en bra lösning. Gatans snabba grabbar brukar bli lite mer ödmjuka efter en dag på banan.


Var det du som låg bakom mig med orange KTM motard?
Håller helt med det du skrev, körningen blev helt utan flyt. Jobbigt att hänga med klungan på rakorna men i kurvorna var det väldigt varierande hastigheter. Däremot måste jag tacka för det mogna beteendet från din sida att hålla perfekt avstånd, kändes inte som att det fanns någon riska att du skulle förivra dig och köra ner mig pga för hög hastighet i kurva:tummenupp

Som jag även skrev i natt så höll jag högre medelhastighet när jag gav upp efter klotningarna efter Gottröra och körde hemmåt på liknande vägar (i vissa fall samma vägar) än den vi höll på väg till Göttröra. Och detta trots att hastigheten var bra mycket lägre på raksträckorna.
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
kiwimaddog skrev:
2365271 O jag hoppas definitivt inte att onsdagskörningarna upphör, jag är på igen så fort hjulen rullar!

Det kommer de inte att göra, vi ska fortsätta.
Dock ska vi komma på något sätt att förmedla lite prestigeslöshet till alla. :)
 

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmestorps Eke
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Jag ställer gärna upp och delar med mig av mina erfarenheter av att rodda gruppkörningar med mycket folk (80-100pers) för att detta ska bli så säkert som möjligt. Har gjort detta i mer än 8år minst en gång i veckan under sässong. Aldrig rolig med avåkningar så detta måste ändras på. Vet ej vem som håller/roddar denna körningen men ta gärna kontakt med mig via PM eller mail så ska jag försöka hjälpa till.

/Mr K
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Mr K skrev:
2365314 Jag ställer gärna upp och delar med mig av mina erfarenheter av att rodda gruppkörningar med mycket folk (80-100pers) för att detta ska bli så säkert som möjligt. Har gjort detta i mer än 8år minst en gång i veckan under sässong. Aldrig rolig med avåkningar så detta måste ändras på. Vet ej vem som håller/roddar denna körningen men ta gärna kontakt med mig via PM eller mail så ska jag försöka hjälpa till.

/Mr K

Tack mannen, jag återkommer de närmsta dagarna :tummenupp

Mvh Jensa
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top