SH.com Grupp/Onsdagskörning 060809

Status
Ej öppen för fler svar.

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
"Ok, var ju en massiv tråd det här, vill till att börja med tacka alla för hjälpen igår. Speciellt Bikerwoman MacRabbit o kompisarna Jonas och Björn. För "yrkesvan" omplåstring och säker hemtransport av hojarna."

Det var så lite så:tummenupp BW har alltid med sig sitt lilla sjukvårdskit i kutsen, men funderar allvarligt på om jag skulle stoppa dit lite tyngre grejer som morfin etc. så ni kan få må lite kul;)

Hoppas att pannan och läppen läker ihop fint och att du får ordning på den där stackars hojen...den såg inte rolig ut måste jag medge...Du hade ÄNGLAVAKT som inte slog i stolpen, då hade nog tyvärr inte mitt sjukvårdskunnande räckt till!

:pannkyss
 

Dr.Bike

Guest
Det är mkt bra BW!

Sjukvårdsgrejer är en självklarhet tycker man.
Men hur många har det med sig???

Alla hojar jag servar lägger jag ett första förband i kutsen på!
Ren omtanke, och givetvis har jag alltid första förband med mig.
I ryggsäck och kuts. (nu bara ryggsäck)
Då man körde enduro tejpade man första förband både på styret och bakstänlkan med silvertejp så det var redo att användas direkt.

Så gott folk: Vi har ju två gedigna sjukvårdsmänniskor i gruppen. (BW och Nursey) Men jag tycker det är på sin plats med lite kunskapsinventering!!

Många med mig som varit många år i kommisen har ju ett relativt gediget paket med oss i ryggen. Sjukvårdsmannakompetens, och det räcker långt i ABC-sjukvården där en trafikolycksplats med de skador som uppstår och de reaktioner folk får liknar krigssjukvård.

En hel del av de reaktionerna sågs igår, och som Mattias beskriver: En del blir luttrade (jag själv tyvärr, och pga FÖR många "skarpa" händelser IRL) en del reagerar med chock en del blir irrationella (parkerar hojar kors och tvärs)
osv osv

Vilka fler kan något inom ABC-sjukvård?
Minsta lilla är ju värt guld!
Det här är verkligen något att ta tag i.
Något vi måste diskutera, men i en helt annan tråd.

Som alltid behöver man inte uppfinna hjulet, utan stickyn: "Om du kommer först till en olycksplats" är bra grundläsning.

Men jag vill nog att VI som kör onsdagskörningarna oxå har ett levande forum om allt. T.ex:

Sjukvård
Körregler
Grupp"moderatorer" och gruppledare
Gemensamt ansvarstagande i att påpeka för varann osv. Ofta säger vi inget av rädsla eller möjigheten att vi får kommentaren "men va DU var duktig då, då kan ju du...osv"
Jag var själv en mes igår, då jag störde mig på en deltagare som jag uppfattade som "lite utanför vad vi kommit överens om", men kommer ge min syn på det hela senare mellan 4 ögon.

Ja som sagt, det finns så OÄNDLIGT mycket BRA kunskap här inom gruppen!
Som War Psycho sa: Man MÅSTE ju iaf FÖRSÖKA nå de som måste nås.
Vi kan inte resingera över det faktum att folk är vuxna att ta sina egna belut.

Jag tycker inte det är ok.

Det är INTE ok att låta någon köra åt helvete bara för att den personen tog ett felaktigt beslut. Mot någon annans bättre vetande..
(detta är svårt att veta iofs...)
MEN! :) Återigen: Det finns de som verkligen KAN köra hoj här och KAN göra den bedömningen. Så låt dem tala!
Dessa skulle som #Olsson# säger- vara "städare/stridsdomare/mentor" (välj det ord som smakar bäst) i respektive grupp.



För mycket regler?
Knappast.
Det handlar om liv.

Det här är sättet att få Onsdagskörningarna, inte bara att överleva, utan att bli bättre och bättre :)
Och inte minst: Säkrare.
 
Last edited:

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Ort
I Södra Roslagen
Hoj
ZX10-R svart som natten
Du hade grym tur mannen, bara att kolla din tank om du skulle glömma bort det...
På vägen hem satt jag och funderade om jag gjorde något tokigt eftersom det kraschades både framför och bakom mig med några täta sekunder emellan...Detta var min första "riktiga" gatåkning i år bortsett från några glassturer så min körning kändes väldigt kantig. Sist jag åkte på en liknande sväng hände samma sak på samma ställe, helt sannslöst!!! Kände dock igen det berömda krönet och den dumma dragningen av elledningen och höll "rätt" spår. Såg när du for runt i luften och hojen dammade in i stolpen och hann tänka "det här slutar illa" så det var ett lättnad att du var på benen så fort och verkade klar i knoppen och ok!

Till er alla som inte provat bana...GÖR DET!!!
Där kan man köra av sig på ett annat sätt och utmana sig själv under säkrare förhållanden och med duktiga instruktörer till hands som kan hjälpa en att utvecklas till en bättre och säkrare förare!

Till asfaltssmakarna: Krya på er :pannkyss och kör snyggt!!!

Till Kapten la la laskägg och Valrog, tack för en mestadels trevlig kväll och kul körning :yoparty . Ta INTE på er hur andra hanterar gasrullen!

Till poliserna: Jälla PMS kärringar!!! Komma till olycksplats och gå runt och se grinig ut och hoppas på att hitta någon som de kan skriva om i blocket...
Tacka vet jag brandisar som alltid visar medmänsklighet och hjärta även om pekfingret hängde i luften :)


Katana org skrev:
2365408 Ok, var ju en massiv tråd det här, vill till att börja med tacka alla för hjälpen igår. Speciellt Bikerwoman MacRabbit o kompisarna Jonas och Björn. För "yrkesvan" omplåstring och säker hemtransport av hojarna.

Hade lite skrivklåda direkt i morse för att ursäkta mitt "klantarsle" från igår. Kan tänka mig att det inte såg vidare snyggt ut "Trinity" du låg ju på behörigt avstånd bakom, håller med en tidigare talare här att man börjat se sig om lite extra i backspegeln efter trippelavåkningen. Tyckte Valrog höll ett utmärkt tempo i min grupp, kändes riktigt bra med bra flyt och avstånd där lite längre fram i gruppen, var som ngn sa lite ryckigare längre bak, helt naturligt faktiskt. Var ju med från början för första gången igår och valde grupp med utgångspunkt från den lite kortare resa jag gjort tidigre(förra onsdagen) med en medelgrupp, kände att det skulle passa och som ngn annan sa det är ju bara o byta o vinka förbi om man nu tagit sig vatten över huvudet. Så mycket stake har iaf jag att jag vågar det. Att det sedan gick som det gick är väl inte mycket att orda om än att jag hade en satans flax att hojen inriktade sig på stolpen och inte jag, fick ju syna asfallt istället. Och visst det går ju alltid för fort när något sådant här inträffar oavsett hur och andra omkringliggande faktorer. Framhjulet kom helt enkelt över asfallts kanten mot diket pga helt åt helvete spårval med facit i hand. Men som Kiwwimanna sa"shit happens", och hade det inte varit för mig så hade ju inte heller han vurpat. Blev mer än förvånad då jag sonderade terrängen efter att jag rest mig upp och fick se att det låg ytterligare en hoj i gräset. Fick inte ihop det först eftersom det inte var någon av dom som jag haft i turordning efter mig. Vill återigen passa på och tacka för en underhållande tur så länge det varade. Ber samtidigt om ursäkt för att jag lyckades med att halvt förstöra resten av turen för många som valde att avbryta och åka hem. Det blir ju så att med olycksstatistiken till hands så är det ju bara en tidsfråga då det är nästan hundratalet hojar ute åker samtidigt för att det ska om inte annat ske incidenter. Den här gången var lotten min. Jävla trist bara då ju den här säs förmodligen är avslutad om man tittar på hojen!
Och självklart ska ni som orkar hålla på att dra ihop till dom här aktiviteterna forsätta med det, ingen nämd ingen glömd. Jo kanske en liten stänkare till herr KB:tummenupp som tom med kom förbi i förmiddags o kollade läget "honör"!

/Uffe
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
bikerwoman skrev:
2366323 Jag tycker att vi utrustar allas vår #Olsson# med kvast och skyffel, han gillar ju att ligga längst bak och hålla ett öga på oss andra ;)

Eftersom jag har ett uppdrag från FBI, så krävs att man är bättre beväpnad än kvast, det även under hojkörning faktiskt. Men jag har kollat in dig många gånger, klart stabilt och tryggt - ett föredöme. :tummenupp
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det har sagts mycket klokt i denna tråd om grupptryck och om lämpligt/olämpligt beteende, när man sitter på hojen under en gruppkörning. Där har jag inget att tillägga.

Vad jag reflekterar över är att grupptryckproblemet börjar redan innan vi ens sätter oss på hojarna. Vi sammlas c.a. en halvtimme innan start vid Donken, där man samtalar i små grupper. Det dröjer inte länge förrän man hör ord som ..Sviestad.., ..Gälleråsen..,..spårval...,..fegrand.. o.s.v. Det står 50 - 100 parkerade sporthojar som ger ett mäktigt visuellt och aukustiskt intryck. Förväntningarna på kvällens körning är höga. Det uppstår en racemässig atmosfär som inte beror på någon enskild persons agerande, utan är resultatet av kollektivets agerande.

Det är i detta läge jag tror att tävlingsinstinkten vaknar hos väldigt många. Man vill inte erkänna för sig själv att man är så 'lättpåverkad'. Man har redan byggt sitt mentala försvar: "Jag är minnsan mycket förståndigare jag". "Inte tusan kör jag över min förmåga". "Det drabbar bara andra" o.s.v. Det är precis som när dörrvakten på krogen vill slänga ut dig: "...vadå?? jag är juu nässschtan nykterrr.." Man inser inte alltid hur påverkad man är.

Inser man inte att man är påverkad så är man halvägs in i kraschböjen redan innan avfärd
..Been there, done that..
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
#Olsson# skrev:
2366030 Det borde vara en utsedd formell "städare" i varje grupp som har ansvaret att rensa och på annat sätt chefa hårt. Endast de som klarar tempo och annat med god marginal lämnar man ifred, de andra skickar städaren ned till långsammare grupp eller kommer överens om annat.

Efter snack med folk i snabb #2 igår så kan man konstatera att i båda snabba grupperna var det folk som kanske borde stannat hemma. Problemet är att det tar emot att ta initiativet till kritik. Men med en formell "städar"-titel och med skyldigheter gentemot grupp och verksamhet, bör det kännas riktigt kul att gå runt och ta ansvar för sitt uppdrag.

En safety dude med ansvar och makt i varje grupp m a o.

Ska "safety-duden" ta tag i det där med att alla har skyddskläder också!? ;)
/J
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
#Olsson# skrev:
2366340 Eftersom jag har ett uppdrag från FBI, så krävs att man är bättre beväpnad än kvast, det även under hojkörning faktiskt. Men jag har kollat in dig många gånger, klart stabilt och tryggt - ett föredöme. :tummenupp

Nu har jag äntligen förstått varför du ligger längst bak;):arsele
Tack för de orden! Jag försöker att ligga på kanske 75% av vad som är min maxbegränsning, detta för att alltid ha lite marginaler över:tummenupp
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Tycker att alla som är lite osäkra på sin förmåga och fart borde ta första sträckan i den minst snabba gruppen! Tempot i den minst snabba gruppen kanske är på tok för lågt eller kanske lite för snabbt långt fram.. i vilket fall som helst så har man en stund att känna sig för bli lite varm i kläderna för att sen känna efter vid gottröra om det var rätt eller inte.. Valde själv t ex den gruppen nu i onsdags fram till gottröra för att jag precis bytt hoj.. vågade inte kasta in mig en i snabbare grupp utan att ha kört nya hojjen på en gruppkörning..

Så testa den minst snabba gruppen en bit innan ni väljer! finns många tillfällen att lägga sig i en annan grupp om man inte är nöjd och finns många placeringar i grupperna så alla kan hitta sitt tempo!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Road-Ragge skrev:
2366355

Inser man inte detta så är man halvägs in i kraschböjen redan innan avfärd.

Exakt. Klart man är påverkad av gruppptryck. Det är dessutom en tävling och inte som många säger att det inte är tävling. Jag har nyss lyckats avancera upp i till snabbgrupperna vilket känns kannon.


Jörgen Karlsson skrev:
2366374 Ska "safety-duden" ta tag i det där med att alla har skyddskläder också!? ;)
Vet ej. Det är såklart svårt att värdera och dra gränser. Jag gissar att om runt 8% kraschar på en kväll så är de största vinsterna, att göra något åt "gruppkörningsfaktorn" som verkar finnas. Vad man ska göra är nog ingen självklarhet dock.
 

KJECOP

Guest
PETER-STHLM skrev:
2366170 beror väll kanske på situationen, om man är i gruppen? :confused: eller är jag fel ute?

hade polismyndigheten vunnit högsta lottovinst med tanke på insatsen ute på tyresö och likväl skogskyrkogården, måste kostat en och annan riksdal?
När jag (privat och jobbet) och ett gäng är ute och kör så har det aldrig varit något problem vid en stopplikt. Alla stannar och sedan kör man vidare... Konstigare är det inte.

Ja polisen hade vunnit en jättevinst...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
#Olsson# skrev:
2366438
Vet ej. Det är såklart svårt att värdera och dra gränser. Jag gissar att om runt 8% kraschar på en kväll så är de största vinsterna, att göra något åt "gruppkörningsfaktorn" som verkar finnas. Vad man ska göra är nog ingen självklarhet dock.

Jag vet och jag håller med. Det är nog dessutom låg risk att du skulle köra av av utan annan inblandning. Jag bara pikar dig lite vänskapligt. Det skulle se så festligt ut bara: en säkerhetsansvarig i jeans och gympadojjor som myndig lyfter folk mellan grupperna. Det var så jag menade. ;)

Första onsdagskörningen jag var med så körda jag naturligtvis i den långsamma delen. Därför att jag helt enkelt inte hade en aning om vägarna eller hur snabbt Kenneth och Jensas gäng egentligen körde. Samma gång när jag för ett år sedan besökte Rörken första gången. Så gör jag jämt: bra att först från en diskret plats kolla in vad det är för en flock man hamnat i och se hur allt funkar, inte inleda med att utmana deras ledare. Hoppa upp i manegen kan vänta tills jag sett en föreställning brukar jag tänka

Tycker jag.

Mvh
J
 
Last edited:

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
#Olsson# skrev:
2366030 Det borde vara en utsedd formell "städare" i varje grupp som har ansvaret att rensa och på annat sätt chefa hårt. Endast de som klarar tempo och annat med god marginal lämnar man ifred, de andra skickar städaren ned till långsammare grupp eller kommer överens om annat.

Efter snack med folk i snabb #2 igår så kan man konstatera att i båda snabba grupperna var det folk som kanske borde stannat hemma. Problemet är att det tar emot att ta initiativet till kritik. Men med en formell "städar"-titel och med skyldigheter gentemot grupp och verksamhet, bör det kännas riktigt kul att gå runt och ta ansvar för sitt uppdrag.

En safety dude med ansvar och makt i varje grupp m a o.

Jag förstår varför du kom med det förslaget, och tanken är god, men jag tror att det är ett praktiskt sett dåligt förslag.
T ex för att det kommer föda väldigt många negativa känslor (typ "vem fan tror han att han är, klaga på min körning, jag vill inte köra med de där slöfockarna" etc), som inte är bra för varesig trafiksäkerhet eller körglädje.
T ex för att det är svårt att både hitta och utse en person som både har kompetens, finkänslighet och integritet nog att "degradera" någon (för vem här kan ärligt säga att det inte är en degradering att inte bedömas bra nog att köra i den grupp man anser sig höra hemma i?) på ett bra sätt.
T ex för att det finns en risk att det dyker upp "trafikhitler"-typer med översittarfasoner som inte klarar av att hantera den "makt" de får iom en städarroll.


Någon kanske kommenterar det här med att jag inte ska racka ner på förslag som potentiellt kan höja trafiksäkerheten.. Men jag tror som sagt inte det kommer funka i praktiken.


Edit: Byt ut "dåligt förslag" mot "ogenomförbart förslag" så låter det lite mer diplomatiskt...
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jörgen Karlsson skrev:
2366486 Det skulle se så festligt ut bara: en säkerhetsansvarig i jeans och gympadojjor som myndig lyfter folk mellan grupperna.

Nu tänkte inte jag att just jag skulle vara städare. Det kan lika gärna vara du med endurodäck och underdimensionerad bakswing som lyfter mig av planen helt och hållet. :lol
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Och så var det snabbt bevisat att folk inte kan ta kritik..
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Nautilus skrev:
2366493 Jag förstår varför du kom med det förslaget, och tanken är god, men jag tror att det är ett praktiskt sett dåligt förslag.
T ex för att det kommer föda väldigt många negativa känslor (typ "vem fan tror han att han är, klaga på min körning, jag vill inte köra med de där slöfockarna" etc), som inte är bra för varesig trafiksäkerhet eller körglädje.
T ex för att det är svårt att både hitta och utse en person som både har kompetens, finkänslighet och integritet nog att "degradera" någon (för vem här kan ärligt säga att det inte är en degradering att inte bedömas bra nog att köra i den grupp man anser sig höra hemma i?) på ett bra sätt.
T ex för att det finns en risk att det dyker upp "trafikhitler"-typer med översittarfasoner som inte klarar av att hantera den "makt" de får iom en städarroll.


Någon kanske kommenterar det här med att jag inte ska racka ner på förslag som potentiellt kan höja trafiksäkerheten.. Men jag tror som sagt inte det kommer funka i praktiken.
Jag håller med dig...

Idéen är bra, men jag tycker att civilkuraget måste bli mycket bättre bland deltagarna.

Av 90-hojåkare finns det många som gnäller på andra, men inte till vederbörande, utan till tredje person.
Om nån nu uppför sig illa, SÄG TILL HONOM DÅ !!!

Om det inte hjälper så be gruppledaren ta tag i skurken.

Alla måste hjälpas åt, man kan inte bara muttra med knuten näve i fickan.
Det blir inte bättre än vad man gör det till.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
#Olsson# skrev:
2366506 Nu tänkte inte jag att just jag skulle vara städare. Det kan lika gärna vara du med endurodäck och underdimensionerad bakswing som lyfter mig av planen helt och hållet. :lol
Nu var det ju dig de utsåg! ;)
Tyvärr vet ju både du och jag att statistik och försäkringspremier visar att de hojar med bäst prestanda i motor, väghållning och bromsar tilltalar de mest olyckbenägna. Get dressed!! ;)
/J
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Nu till lite allvarligare saker!!

Några av er känner i nuläget till att jag har en del väldigt nära bekanta utmed en av sträckorna som vi kör.

Generellt sett så har det under tidigare Onsdagskörningar inte uttryckts någon kritik mot att det under 30 minuter susar förbi ett antal motorcyklar.

( Jag kommer använda ordet generellt ofta i det här inlägget )

Generellt sett så har de flesta grupperna visat bra hänsyn vid passage av gårdar och mer bostadstäta områden.

I går natt vid hemkomst fick jag ta emot ett SMS som syftade på att jag skulle vara glad att vederbörande fortfarande var vid hälsa.

Denna personen ägnade sig åt att fodra ett antal hästar utmed vägen, varpå
3 av kvällens sex grupper for förbi med en sådan fart att 9 hästar greps av panik. Detta resulterade i att min vän kom i kläm mellan ett antal panikslagan hästar.
Nu gick det lyckligtvis bra.

Vidare!

Under dagen har det pågått en telfonkedja mellan boende i området mellan Gottröra - Kårsta. Där man nu efter kvällens samtliga olyckor, och påverkan på som man uttrycker deras "närmiljö" känns osäker på Onsdagar.

Jag vet inte mer än så i nuläget, men boende uppskattar inte att det kommer grupper med hojar och håller nära på överljudsfart.
( Kan respektera den åsikten )

Vad man också "sagt" ( Hörsägen) är att det är visst ok med den trafik som är.. Men man önskar att vi respekterar bostadstäta områden avsevärt mer..

( Det är en önskan riktad direkt till mig då det är bekant att jag deltar i aktiviteterna )

Så i och med det så vill jag vidareförmedla detta till samtliga som i framtiden deltar i onsdagskörningarna.

Sen har jag en helt egen reflektion på en alternativ lösning när vi blir så pass många som 80 - 90 hojar..

Delade spår!
D.v.s Alla kör inte samma väg!
Från Gottröra delar grupperna upp sig i exempelvis 3 - 4 alternativa rutter.
( Det finns vägar i regionen så att det räcker..)

Det skulle resultera i en något miskad avlastning för dom boende i regionen..

Så!
Nu tror jag att jag fått med det mesta..

:näsblod
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
#Olsson# skrev:
2366340 Eftersom jag har ett uppdrag från FBI, så krävs att man är bättre beväpnad än kvast, det även under hojkörning faktiskt. Men jag har kollat in dig många gånger, klart stabilt och tryggt - ett föredöme. :tummenupp

Du kanske är som tankbilschaffisarna i pansarförbanden: Patolog!? :lol

(jo detta är sant, alla vet om det men det är ingen som talar om det... det är de här pojkarna som går in i bärgade stridsfordon som är tilbaka från "killzone" med sin jättekärcher och plockar upp det om inte går att spola bort...) ruggigt.

Nä, jag vill att vi på något sätt iaf TÄNKER på hur vi säkerställer sjukvårdsresurser osv lite mer seriöst än att säga att vi utrustar #Olsson# med en kvast och skyffel :lol Även om det var en kul ide! :tummenupp

Trinity skrev:
2366330
På vägen hem satt jag och funderade om jag gjorde något tokigt eftersom det kraschades både framför och bakom mig med några täta sekunder emellan...

Det är naturligtvis inte ditt fel att just du råkade vara i händelsernas centrum.
Du hade inte kunnat påverka situationen, även om du velat.
Tyvärr... :(
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top