Det är mkt bra BW!
Sjukvårdsgrejer är en självklarhet tycker man.
Men hur många har det med sig???
Alla hojar jag servar lägger jag ett första förband i kutsen på!
Ren omtanke, och givetvis har jag alltid första förband med mig.
I ryggsäck och kuts. (nu bara ryggsäck)
Då man körde enduro tejpade man första förband både på styret och bakstänlkan med silvertejp så det var redo att användas direkt.
Så gott folk: Vi har ju två gedigna sjukvårdsmänniskor i gruppen. (BW och Nursey) Men jag tycker det är på sin plats med lite kunskapsinventering!!
Många med mig som varit många år i kommisen har ju ett relativt gediget paket med oss i ryggen. Sjukvårdsmannakompetens, och det räcker långt i ABC-sjukvården där en trafikolycksplats med de skador som uppstår och de reaktioner folk får liknar krigssjukvård.
En hel del av de reaktionerna sågs igår, och som Mattias beskriver: En del blir luttrade (jag själv tyvärr, och pga FÖR många "skarpa" händelser IRL) en del reagerar med chock en del blir irrationella (parkerar hojar kors och tvärs)
osv osv
Vilka fler kan något inom ABC-sjukvård?
Minsta lilla är ju värt guld!
Det här är verkligen något att ta tag i.
Något vi måste diskutera, men i en helt annan tråd.
Som alltid behöver man inte uppfinna hjulet, utan stickyn: "Om du kommer först till en olycksplats" är bra grundläsning.
Men jag vill nog att VI som kör onsdagskörningarna oxå har ett levande forum om allt. T.ex:
Sjukvård
Körregler
Grupp"moderatorer" och gruppledare
Gemensamt ansvarstagande i att påpeka för varann osv. Ofta säger vi inget av rädsla eller möjigheten att vi får kommentaren "men va DU var duktig då, då kan ju du...osv"
Jag var själv en mes igår, då jag störde mig på en deltagare som jag uppfattade som "lite utanför vad vi kommit överens om", men kommer ge min syn på det hela senare mellan 4 ögon.
Ja som sagt, det finns så OÄNDLIGT mycket BRA kunskap här inom gruppen!
Som War Psycho sa: Man MÅSTE ju iaf FÖRSÖKA nå de som måste nås.
Vi kan inte resingera över det faktum att folk är vuxna att ta sina egna belut.
Jag tycker inte det är ok.
Det är INTE ok att låta någon köra åt helvete bara för att den personen tog ett felaktigt beslut. Mot någon annans bättre vetande..
(detta är svårt att veta iofs...)
MEN!
Återigen: Det finns de som verkligen KAN köra hoj här och KAN göra den bedömningen. Så låt dem tala!
Dessa skulle som #Olsson# säger- vara "städare/stridsdomare/mentor" (välj det ord som smakar bäst) i respektive grupp.
För mycket regler?
Knappast.
Det handlar om liv.
Det här är sättet att få Onsdagskörningarna, inte bara att överleva, utan att bli bättre och bättre
Och inte minst: Säkrare.