SH.com Grupp/Onsdagskörning 060809

Status
Ej öppen för fler svar.

JRT

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Suzuki GS1000G, Husqvarna -53:a, Kines minimoto
Jörgen Karlsson skrev:
2366885 Du är säkert lite ironisk och jag en gubbe som reagerar på det hårda språket. Men jag måste ändå säga att Kjelle är den hojpolis jag känner till som är mest omtyckt bland sporthojåkare i Sthlmsområdet, han är tom kompis och åkkompismed många av potatisarna. Han kan stå en onsdagskväll på svea mitt bland hojarna och prata med de mest ärrade busåkarna och diskutera problem medan en del av hans kollegor står på andra sidan vägen och stirrar. Jag har själv uppfattat att han själv ibland har synpunkter på hur polisens ledning prioriterar resurserna men det är ju mycket begärt att han ska ventilera det här. Han är trots allt inte anonym som du. Fler poliser som Kjelle och saker skulle kunna lösas smidigare, så mycket har jag sett.
Skjut inte pianisten! ;)

Tycker jag.

/Jörgen

Inga problem Jörgen! Jag älskar musik, skulle aldrig skjuta en pianist! Problemet ligger i ett taskigt inlägg. En dålig dag, vad vet jag? Mvh Joakim Backman (inte så anonym längre):cdevil

War-psycho skrev:
2366908 Tips till dig: Uttryck dig lite smidigare nästa gång, om du vill uppfattas som seriös.

(Läs tråden själv, och försök hitta ett inlägg i samma ton som ditt, bland alla 767 inläggen.)

Nope, inte ditt fel... :)

Jag har med intresse läst tråden. Jag ville med mitt första(och tills dess förhoppningsvis sista inlägg) uppfattas som seriös. Om tonen i mitt inlägg när Herr Konstapel reagerade på en mening som dessutom var skriven med viss ironi:D och jag tröttnade, blev för mycket för dig ungefär som de första tio böjarna ut från crossbanan i Uppl.väsby så ber jag så mycket om ursäkt!

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
JRT skrev:
2366920 Inga problem Jörgen! Jag älskar musik, skulle aldrig skjuta en pianist! Problemet ligger i ett taskigt inlägg. En dålig dag, vad vet jag? Mvh Joakim Backman (inte så anonym längre):cdevil

Bra! Det där inlägget kläder dig bättre! :)
Mvh
/J

JRT

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Suzuki GS1000G, Husqvarna -53:a, Kines minimoto
Jörgen Karlsson skrev:
2366952 Bra! Det där inlägget kläder dig bättre! :)
Mvh
/J

Tack! Jag vill dessutom erkänna så här sent på kvällen att jag gärna skulle provköra din Flattrackracer.:yoparty

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
JRT skrev:
2366962 Tack! Jag vill dessutom erkänna så här sent på kvällen att jag gärna skulle provköra din Flattrackracer.:yoparty
Tack det var smickrande att höra! :)

Apropå provkörning och låna ut en hoj.
Tänk dig följande: en snubbe som är så populär och bra förare att en sporthojskille med en flong ny Gixxer 1000 K5 tjatar på honom att han bara måste provköra hans hoj! Ja det var det osannolika jag fick bevittna på sveavägen en sen onsdagkväll (med mycket katt och råtta lek mellan polis och busåkare tidigare under kvällen) Gissa vem det var som killen prompt ville skulle provköra hans hoj? Och som senare testade hojen på stan inför ett Mc-Donalds fullt av bikers. (Han var inte så svårövertalad) ;)

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Snail_shell skrev:
2366531....klipp

Ja, om det inte är för civiliserat och vi kan tänka oss göra vissa inskränkningar i våran outlaw-bild, så kan man kanske tänka sig att kommunicera med någon medlem av detta telefonkedje-arrangemang. Kanske t o m komma överens om att t ex hästutfodring nära vägen är ett dåligt förslag eftersom det körs MC där, samt att vi ska bygga ut regelverket så att vid dessa platser drar vi ned på tempo mycket mer än tidigare. Har du möjlighet att informera om vilka ställen det gäller så kan det kanske framföras till briefing crew.

Last edited:

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Tackar för en trevlig tur.
Bra gruppledning av Dantheman :tummenupp Kul tempo och han kunde visst vägarna utantill, bromsade han visste man att det kom en skarp kurva...
Vi får se till att åka av på samma ställe nästa onsdag också (trippelavåkningsplatsen) så skulle dom vara beredda med kaffe. Trevliga människor dom där bönderna :)

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
#Olsson# skrev:
2367007 Ja, om det inte är för civiliserat och vi kan tänka oss göra vissa inskränkningar i våran outlaw-bild, så kan man kanske tänka sig att kommunicera med någon medlem av detta telefonkedje-arrangemang. Kanske t o m komma överens om att t ex hästutfodring nära vägen är ett dåligt förslag eftersom det körs MC där, samt att vi ska bygga ut regelverket så att vid dessa platser drar vi ned på tempo mycket mer än tidigare. Har du möjlighet att informera om vilka ställen det gäller så kan det kanske framföras till briefing crew.

Jag kan ta det med KB!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ingel skrev:
2367023 Tackar för en trevlig tur.
Bra gruppledning av Dantheman :tummenupp Kul tempo och han kunde visst vägarna utantill, bromsade han visste man att det kom en skarp kurva...
Vi får se till att åka av på samma ställe nästa onsdag också (trippelavåkningsplatsen) så skulle dom vara beredda med kaffe. Trevliga människor dom där bönderna :)
Du sa något!
Folk stirrar på mina off-roaddäck på Flattrackern. Men de kan ju faktiskt vara vansinnigt praktiska att ha på om trenden nu är att vi ska börja köra vissa delsträckor i klorofyllen! Jag tror jag ska ha dem på ett tag till!;)
/J

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
#Olsson# skrev:
2367007Har du möjlighet att informera om vilka ställen det gäller så kan det kanske framföras till briefing crew.
Vad sägs om ALLA byar & samhällen?

Tyckte jag passerade hundar, hästar & lokalbefolkning lite stup i kvarten, och ingen såg speciellt road ut.

Eller så lägger man vägvalet på lite mer ödsligare vägar.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
War-psycho skrev:
2367079 Vad sägs om ALLA byar & samhällen?

Ja, precis. Det är så lätt att samla poäng där. Om de ser att man verkligen kör sakta så får det nog bra effekt. Problem för mig (och kanske andra) är att man måste verkligen titta på mätaren. Ibland när man tror att det är 60 så är det 100 liksom.

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
#Olsson# skrev:
2367097 Ja, precis. Det är så lätt att samla poäng där. Om de ser att man verkligen kör sakta så får det nog bra effekt. Problem för mig (och kanske andra) är att man måste verkligen titta på mätaren. Ibland när man tror att det är 60 så är det 100 liksom.
Jo... poängen var väl mest att det är väldigt många byar & samhällen på vägarna i onsdags.

Så ska man köra å ha kul kanske man bör försöka hitta lite andra vägar, med lite mindre folk & djur att reta gallfeber på?

Annars lär vi hitta fler stockar på vägarna om inte annat. :galen

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Jörgen Karlsson skrev:
2367074 Du sa något!
Folk stirrar på mina off-roaddäck på Flattrackern. Men de kan ju faktiskt vara vansinnigt praktiska att ha på om trenden nu är att vi ska börja köra vissa delsträckor i klorofyllen! Jag tror jag ska ha dem på ett tag till!;)
/J

:tummenupp bra där! fågelvägen är alltid den närmaste vägen :mattias

glöm inte: http://www.blocket.se/vi/7085888.htm?ca=11_s

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ingel skrev:
2367128 :tummenupp bra där! fågelvägen är alltid den närmaste vägen :mattias

glöm inte: http://www.blocket.se/vi/7085888.htm?ca=11_s

Du har rätt! Jag ska stoppa i lite sladdrigare fjädrar i mina öhlinare, crosstyre har jag redan på. Få se nu :va Jag ska sätta mig med kartan och se vilka sträckor där vi kan gena lite. Vi måste ju vinna gruppkörningen!!:yoparty

/J

Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
War-psycho skrev:
2367109 Jo... poängen var väl mest att det är väldigt många byar & samhällen på vägarna i onsdags.

Ja det är nog bristvara på det tror jag, i alla fall lokalt och på den korta tiden som är. Bogesund har ju funkat i många år om man bara tar det sakta på vissa ställen.

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Hur svårt kan det vara??

Vi kan sitta här och moralisera i evighet!
Håller med Mattias i fråga om "kontoret vs Outlaw!!
Visst är det så..
( Instämmer till viss del själv!! Då jag hängt av mig sviden och fått på mig hjälmen..)
Lite schizat kanske..

I fråga om omkringboende så handlar det i stort om att visa hänsyn!!
om det går 60 - 100 tror jag faktiskt inte har så stor betydelse..
LIgger du däremot i 100 på tvåan.. Då hörs du.. Då skräms du!
Dradu in kopplingen när du ser människor djur och rullar förbi på tomgång..
Det retar inte hälften.. Mycket svårare än så är det inte.
Sen skall man självklart inte vråla igenom gårdsplaner i 100 blås..
Säger sig själv i och för sig..
Dom har traktorer...
Å fan vad hårda dom kan vara.. :skrämd

N släpper jag detta "för i dag"
sov gott på er alla....:tummenupp

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
#Olsson# skrev:
2367158 Ja det är nog bristvara på det tror jag, i alla fall lokalt och på den korta tiden som är. Bogesund har ju funkat i många år om man bara tar det sakta på vissa ställen.

Jag håller med er båda kring vikten att att skona civilbefolkningen.

Två aspekter.

1)Har man små grupper, säg tex 10 hojar i varje grupp, har ledaren i varje grupp större kontroll. Slår han eller hon av rejält i byarna har de andra bara att göra samma sak, ingen "ära" är i att köra fortare än ledaren där när man så tydlig kan se att han/hon är ridderlig. En annan fördel med att ledaren verkligen går ned till ,säg 50, genom byarna är att gruppen samlas upp flera gånger mellan de ordinarie uppsamlingsplatserna, ledaren har därmed åter greppet om farten.

2)Blir deltagarantalet stort ökar all logistik med att hålla så små grupper, grupperna blir således ofta större. Dragspelseffekt uppstår, det är ett matematisk faktum (som beror på reaktionstider, olika broms- och motorprestanda hos hojarna osv) och är inget man helt kan få bort. Långt bak i svansen växer sedan trycket att "hinna ifatt", man inbillar sig lätt att de långt fram (som man ej längre ser) "säkert höll stumt genom denna by ty annars hade de ju inte kunnat köra ifrån mig".

Således ger stora grupper ett större krav på självdisciplin bland åkarna ty ledarens hoj ligger kilometer före och reglerar ej längre gruppen.

Så endera stor självdisciplin eller också små och fler grupper med ökad logistik och mer förarbete för de många ledarna som alla då måste komponera ihop roliga vägar år sin grupp utan att möta andra grupper osv. Gruppkörningen har fått växtvärk, det idella förberedelsarbetet ökar för KB och ledarna.

Jag tror förstås att lösningen på det här är bådeoch.
Dels självdisciplin hos alla oss åkare, som den här tråden mycket har kommit att handla om. Men också mindre grupper.

Och än en gång: jag har syndat själv. Jag har också prestigetendenser, det hade nog likagärna kunnat vara jag och sothoran som fick bita i gräset.

Tycker jag.

/J

Last edited:

Conta4

Conta4
Gick med
10 Aug 2006
Hoj
CBR 900RR
suzuki1100snubb skrev:
2366891 Hej!
Jag var med och tog några bilder från vurp-platserna.
Tråkigt med vurpor drar själv ner farten vid skymd sikt samt utanför hus.

Killen med gummiram och packväskor!

Det var kul att se Supersune hänga på R1:eek:r och andra hojar med en GS1100 från -81, inklusive Belstaffställ och packväskor. Klart, på rakorna hängde han inte med med det tog han igen i kurvorna....(?)

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Är benägen att hålla med, alternativt slå av REJÄLT när man kommer in i dessa områden. Det duger inte att blåsa förbi i bara 100 km/h när det sitter småtjejer och killar på sina ponnys i paddocken. Jag slår även av vid hagar oavsett vilka djur som står i hagen. Hästar kan få grymmepanik och skada sig. Kan ju som sagt oxå vara bra att variera turen och sprida lite på irritationen så samma stackare inte behöver störas varje onsdag.
Mer hänsyn till de som bor nära våra sköna vägar!!!

War-psycho skrev:
2367109 Jo... poängen var väl mest att det är väldigt många byar & samhällen på vägarna i onsdags.

Så ska man köra å ha kul kanske man bör försöka hitta lite andra vägar, med lite mindre folk & djur att reta gallfeber på?

Annars lär vi hitta fler stockar på vägarna om inte annat. :galen

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Den här snubben som släpade ut en stock ivägen, gjorde han det för att någon skulle åka på den?

I så fall så skulle nog jag vilja kalla det för mordförsök. Visst, vi för oväsen och skrämmer hästar, men att med vett och vilja ställa till med en situation i avsikt att skada eller döda är ju inte riktigt klokt.:mad:

Vad säger du om det Kjelle som kan rättsläget? Borde inte en sådan herre få smaka på sin egen stock?

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Det är såklart helt SJUKT att släpa ut en stock på vägen i syfta att skrämma och ev skada folk som använder vägen och ser man det är det ju bara att ringa polisen så ingen kommer till skada. Men det är inte första gången som det händer. På Bogesundsvägen har det legat lite av varje bl.a halmbalar. En gång stannade en gubbe oss och hotade att hälla ut olja på vägen. Han lugnade dock ner sig efter en stund. Detta är desperata handlingar...

Vi borde kanske ställa oss frågan varför de blir så desperata...

Om du hade sett din 7-åriga dotter släpas efter en skenandes häst på 500 kg med ena foten fast i stigbygeln pga av 20 hojar som for förbi i tredubbla hastigheten mot vad som är tillåtet och som de är vana vid så hade du säkert oxå blivit fly förbannad. Händer det dessutom flera gånger i veckan kanske man till slut ruttnar?

Skulle gissa att de har gjort vad de kan i laglig väg så som att ringa polisen, bett vägverket eller komunen om fartdämpande åtgärder, satt upp egna "Akta våra barn & Djur skyltar".

Det är inte så att vi "bara" för oväsen, vi utsätter faktiskt andra för fara och obehag och jag förstår att de blir förbannade.

Säger bara en sak, visa MER hänsyn! Håll in kopplingen vid möte av djur, sakta ner ordentligt vid gårdar, hus och vid möte av gående, cyklister m.m

Retep skrev:
2367603 Den här snubben som släpade ut en stock ivägen, gjorde han det för att någon skulle åka på den?

I så fall så skulle nog jag vilja kalla det för mordförsök. Visst, vi för oväsen och skrämmer hästar, men att med vett och vilja ställa till med en situation i avsikt att skada eller döda är ju inte riktigt klokt.:mad:

Vad säger du om det Kjelle som kan rättsläget? Borde inte en sådan herre få smaka på sin egen stock?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...