SH.com Grupp/Onsdagskörning 060809

Status
Ej öppen för fler svar.

PETER-STHLM

kröka det enda raka
Gick med
4 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
X11
KJECOP skrev:
2366440 När jag (privat och jobbet) och ett gäng är ute och kör så har det aldrig varit något problem vid en stopplikt. Alla stannar och sedan kör man vidare... Konstigare är det inte.

Ja polisen hade vunnit en jättevinst...


bra! då är det jag som är konstig:tomten

grattis till vinsten, hoppas storkovan spenderades med guldkant :tungan

/ farbror peter
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dr.Bike skrev:
2366538
Nä, jag vill att vi på något sätt iaf TÄNKER på hur vi säkerställer sjukvårdsresurser osv lite mer seriöst än att säga att vi utrustar #Olsson# med en kvast och skyffel :lol Även om det var en kul ide! :tummenupp
I likhet med dig så har jag förstås alltid ett första förband, jag har det i min rygga av gammal vana.

Som rödljustok så känns det förstås förskräckligt med den extra vikten. Jag funderar ofta om jag prioriterat rätt... :va Men jag kan ju å andra sidan skylla på första förbandet om någon drar mig vid ett rödljus tänker jag då och blir lugn igen.:)

/J
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ha i minne att det inte kommer att bli lika roligt om det styrs upp för mycket. Om det ska bli ett tvärsnitt av samhället i stort så kommer det snart att gå åt helvete. Vi behöver kanske inte utse poliser och banditer, liksom. Inte heller försöka köra mer lagligt och försiktigt. Kör man sporthoj har man ju nån sorts inneboende längtan att vara outlaw och unik*. Att försöka forma alla till nån sorts genomsnittsperson kommer bara att förstöra nöjet för alla. Inga regler, städare eller tillsägelser i världen kommer att förhindra olyckor.

Jag tycker att man måste lägga ansvaret på individen. Var och en måste ju önska sig en kraschfri tripp för sin egen skull. De som kraschar kraschar oavsett vad man säger åt dom.

*så jävla unik att man monterar samma miniblinkers och tonade kåpglas som alla andra... ;) Precis som punkare/rockers/skejtare gör sig till stereotyper i sin iver att vara speciella och unika.
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Mattias skrev:
2366553 Ha i minne att det inte kommer att bli lika roligt om det styrs upp för mycket. Om det ska bli ett tvärsnitt av samhället i stort så kommer det snart att gå åt helvete. Vi behöver kanske inte utse poliser och banditer, liksom. Inte heller försöka köra mer lagligt och försiktigt. Kör man sporthoj har man ju nån sorts inneboende längtan att vara outlaw och unik*. Att försöka forma alla till nån sorts genomsnittsperson kommer bara att förstöra nöjet för alla. Inga regler, städare eller tillsägelser i världen kommer att förhindra olyckor.

Jag tycker att man måste lägga ansvaret på individen. Var och en måste ju önska sig en kraschfri tripp för sin egen skull. De som kraschar kraschar oavsett vad man säger åt dom.

*så jävla unik att man monterar samma miniblinkers och tonade kåpglas som alla andra... ;) Precis som punkare/rockers/skejtare gör sig till stereotyper i sin iver att vara speciella och unika.

:tummenupp
Instämmer!
Vi är på pappret vuxna människor!
Vi är ALLTID ansvarig för våra egna handlingar!

Och för att lösa handlingar som strider mot lagar har vi killar och tjejer som KJECOP!!
Hur jävla frustrerande det än är att bli ertappad...
Så är det så vårt samhälle är uppbyggt..

Vi kan inte diktera förutsättningarna!
Varje individ måste....
och sedan en "quote" på mycket av det som skrivits här tidigare.
 

Stark

Smokers smile wider and ride faster
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
2005 GSXR1000, HQV701 Supermoto
Dr.Bike skrev:
2366235

Sjukvårdsgrejer är en självklarhet tycker man.
Men hur många har det med sig???

Alla hojar jag servar lägger jag ett första förband i kutsen på!
Ren omtanke, och givetvis har jag alltid första förband med mig.
I ryggsäck och kuts. (nu bara ryggsäck)
Då man körde enduro tejpade man första förband både på styret och bakstänlkan med silvertejp så det var redo att användas direkt.

Så gott folk: Vi har ju två gedigna sjukvårdsmänniskor i gruppen. (BW och Nursey) Men jag tycker det är på sin plats med lite kunskapsinventering!!

Många med mig som varit många år i kommisen har ju ett relativt gediget paket med oss i ryggen. Sjukvårdsmannakompetens, och det räcker långt i ABC-sjukvården där en trafikolycksplats med de skador som uppstår och de reaktioner folk får liknar krigssjukvård.

En hel del av de reaktionerna sågs igår, och som Mattias beskriver: En del blir luttrade (jag själv tyvärr, och pga FÖR många "skarpa" händelser IRL) en del reagerar med chock en del blir irrationella (parkerar hojar kors och tvärs)
osv osv

Vilka fler kan något inom ABC-sjukvård?
Minsta lilla är ju värt guld!
Det här är verkligen något att ta tag i.


Jag har bra grejor i kutsen och är bra uppdaterad på akutsjukvård.
Jag hjälper mer än gärna till om olyckan är framme.
Jag sitter oftast på en blå/vit fet K5 och har gul hjälm
/safety first
 

Dr.Bike

Guest
Mattias skrev:
2366553 Ha i minne att det inte kommer att bli lika roligt om det styrs upp för mycket. Om det ska bli ett tvärsnitt av samhället i stort så kommer det snart att gå åt helvete. Vi behöver kanske inte utse poliser och banditer, liksom. Inte heller försöka köra mer lagligt och försiktigt. Kör man sporthoj har man ju nån sorts inneboende längtan att vara outlaw och unik*. Att försöka forma alla till nån sorts genomsnittsperson kommer bara att förstöra nöjet för alla. Inga regler, städare eller tillsägelser i världen kommer att förhindra olyckor.

Jag tycker att man måste lägga ansvaret på individen. Var och en måste ju önska sig en kraschfri tripp för sin egen skull. De som kraschar kraschar oavsett vad man säger åt dom.

*så jävla unik att man monterar samma miniblinkers och tonade kåpglas som alla andra... ;) Precis som punkare/rockers/skejtare gör sig till stereotyper i sin iver att vara speciella och unika.


Njaa, nu säger du två saker samtidigt.
Men ok jag håller med dig (lite! :))
Självfallet ska man aldrig styra upp FÖR mycket.
Men det vi KAN påverka för att saker och ting skall få ett lyckligare slut, bör vi inte iaf ägna det en liten tanke?

Jag är (som du) överallergisk mot förmyndarfasoner, och skriker rakt ut varendagång nån liten krämare i minsta lilla kiosk ska ha mitt personnummer för att jag har handlat där!
Osv.

Men men... att vi håller koll på varann, och iaf SER och påpekar när det inte verkar gå helt klockrent, är inte det medmäsnklighet som ligger i botten?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mattias skrev:
2366553
Jag tycker att man måste lägga ansvaret på individen. Var och en måste ju önska sig en kraschfri tripp för sin egen skull.
Det håller jag med om!

Att de som kraschar kommer att krascha oavsett vad man säger åt dom vet jag inte om jag tror på.
Tro mig! Du är själv något av en idol för många unga sporthojare, det VET jag. Säger du ödmjukt till ngn att han eller hon kör osnyggt och att du uppriktigt är orolig att personen kommer att krascha snart och därefter ger lite tips med all din banerfarenhet så lyssnar de. (Jag skulle garanterat lyssna och ta intryck om du gick fram till mig.)
Skulle jag däremot göra det är jag bara en "gammal gubbe och mupp som inte vet vad adrealinkick är". Dessutom vet jag inte ett bråkdel av det du kan om hur att hantera en hoj. Om du tex for runt utan skydd skulle det göra större skada på många yngres beteende än om jag gjorde det. Det kan jag garantera dig.

Men än en gång, jag håller med dig om att man måste lägga ansvar på individen.

/J
 
Last edited:

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
d1ce skrev:
2365846 :fakta

Bespara de andra trafikanterna denna uppenbarelse, du vill väl inte ha ett par försäkringsärenden på ditt samvete ;)

-@ndreas

Stoppad två gånger!!
Nåt om förargelseväckande beteende!! :D
 

Dr.Bike

Guest
Snail_shell skrev:
2366581
Vi är på pappret vuxna människor!
Vi är ALLTID ansvarig för våra egna handlingar!


Vi kan inte diktera förutsättningarna!
Varje individ måste....
och sedan en "quote" på mycket av det som skrivits här tidigare.

Jo - det kan vi!
Och det är preciiis det vi gör när vi talar om:

Kör inte över din förmåga, vinka förbi snabbare osv.
Exakt DET är de diktat som ges ut.

Att folk ger faan i det eller inte har läst här i tråden mm är bara att beklaga.

Men allt skall INTE styras upp.

Världen är inte svartvit. Och som jag sa tidigare: Jag är oxå allergisk mot regler, iaf onödiga.
De skall minimeras.
MEn bara för att man har lite agg mot regler så måste det å andra sidan inte vara anarki heller... ;)
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Nautilus skrev:
2366493 (för vem här kan ärligt säga att det inte är
en degradering att inte bedömas bra nog att köra i den grupp man anser sig
höra hemma i?)

Edit: Byt ut "dåligt förslag" mot "ogenomförbart förslag" så låter det lite mer diplomatiskt...

Om en person uppfattar det som degradering att bli nedflyttad till en
långsammare grupp INNAN han har kört av vägen vet jag inte om jag
tycker att den personen skall vara med överhuvudtaget?

Nautilus skrev:
2366493man anser sig höra hemma i

Jag kan ju anse att jag är minst lika snabb som rossi även om det inte
stämmer... (förstå meningen med det :) )


Alla förslag är välkomna, alla förslag har alltid något i sig som går att tillämpa
för att körningen ska bli säkrare.

Lite andra synpunkter från mig:

Man skall under inga omständigheter behöva be om ursäkt för att man följer
trafikregler, ALDRIG någonsin. (pungt)

Man skall ALDRIG bli kritiserad för att man följer trafikregler (pungkt)
(om någon tycker annorlunda, stanna hemma :p)

En tanke som slagit mig är att rutten är typ densamma varje gång,
varför inte göra som på bankörningar (läs: rörken) har du inte åkt med
någon ggn tidigare så åker man i långsammaste gruppen?
 

Dr.Bike

Guest
Jörgen Karlsson skrev:
2366607
Mattias skrev:
2366553
Jag tycker att man måste lägga ansvaret på individen. Var och en måste ju önska sig en kraschfri tripp för sin egen skull.
QUOTE]
Det håller jag med om!

Att de som kraschar kommer att krascha oavsett vad man säger åt dom vet jag inte om jag tror på.
Tro mig! Du är själv något av en idol för många unga sporthojare, det VET jag. Säger du ödmjukt till ngn att han aller hon kör osnyggt och att du uppriktigt är orolig att personen kommer att krascha snart och därefter ger lite tips med all din banerfarenhet så lyssnar de.
Skulle jag däremot göra det är jag bara en "gammal gubbe och mupp som inte vet vad adrealinkick är". Dessutom vet jag inte ett bråkdel av det du kan om hur att hantera en hoj. Om du tex for runt utan skydd skulle det göra större skada på många yngres beteende än om jag gjorde det. Det kan jag garantera dig.

Men än en gång, jag håller med dig om att man måste lägga ansvar på individen.

/J


ÄGG-zakt så!! :klappar
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Nautilus skrev:
2366493 Någon kanske kommenterar det här med att jag inte ska racka ner på förslag som potentiellt kan höja trafiksäkerheten.

Knappast. Ditt inlägg är väl hur bra som helst och förslaget kanske inte alls höjer trafiksäkerheten, det vet man ju inte på förhand.

Håller med om alla argument, samtidigt är kanske 80% att folk kanske vill slippa problem och lägger ned lite mer energi på det. Ungefär som på jobbet eller på en bandag där man vet att om man inte känner till hur det funkar eller tar sitt ansvar, så blir det någon typ av kommentarer eller kanske svartflagg. Javisst, inte kul alltid men man överlever det liksom.

Bedömning är såklart svårt men ofta är det stora extrema misstag som görs, och dem borde lätt gå att identifiera av en hyfsat erfaren förare.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Dr.Bike skrev:
2366597 Njaa, nu säger du två saker samtidigt.
Men ok jag håller med dig (lite! :))
Självfallet ska man aldrig styra upp FÖR mycket.
Men det vi KAN påverka för att saker och ting skall få ett lyckligare slut, bör vi inte iaf ägna det en liten tanke?

Jag är (som du) överallergisk mot förmyndarfasoner, och skriker rakt ut varendagång nån liten krämare i minsta lilla kiosk ska ha mitt personnummer för att jag har handlat där!
Osv.

Men men... att vi håller koll på varann, och iaf SER och påpekar när det inte verkar gå helt klockrent, är inte det medmäsnklighet som ligger i botten?

Njaej... Det jag menar är att turledarna inte har nåt som helst ansvar för att alla deltagare kommer till slutmålet för trippen. Jag tycker att deras enda funktion ska vara att visa de roligaste vägarna och ungefär hur fort man kan köra på dom. Hur fort varje enskild deltagare kan köra måste de känna av själva.

En stor del av lockelsen med såna här klumpåkningar är naturligtvis att få visa upp sig och sina färdigheter. Att få lämna pappersvändarjobbet för att bli en farligt het läderkille som dödsföraktande sveper genom landskapet en annan. Man vill ju inte bli förtryckt av någon, hur välment det än må vara. Chefer som säger åt en hur man ska göra har man ju på pappersvändarjobbet. På onsdagkvällar är man sin egen chef, och fattar man inte de korrekta besluten så får man smaka konsekvenserna av det.

Tror jag.
 

Dr.Bike

Guest
Mattias skrev:
2366657 Njaej... Det jag menar är att turledarna inte har nåt som helst ansvar för att alla deltagare kommer till slutmålet för trippen. Jag tycker att deras enda funktion ska vara att visa de roligaste vägarna och ungefär hur fort man kan köra på dom. Hur fort varje enskild deltagare kan köra måste de känna av själva.

En stor del av lockelsen med såna här klumpåkningar är naturligtvis att få visa upp sig och sina färdigheter. Att få lämna pappersvändarjobbet för att bli en farligt het läderkille som dödsföraktande sveper genom landskapet en annan. Man vill ju inte bli förtryckt av någon, hur välment det än må vara. Chefer som säger åt en hur man ska göra har man ju på pappersvändarjobbet. På onsdagkvällar är man sin egen chef, och fattar man inte de korrekta besluten så får man smaka konsekvenserna av det.

Tror jag.

Då är jag med! :D
Och då menar vi nog exakt samma sak!
Fast vi närmar oss pudelns kärna från två håll! :lol

Bra liknelse att ha med sig i livet:
"Man ska alltid vara d-vligt klar över VILKEN sida man står på, själv när man säger att nån är bakom flötet!!" :tummenupp
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Jag tycker Kapten Gråben gör ett skitbra jobb och kan hantera svåra situationer bra. :tummenupp Onsdagskörningarna är skitbra, även om denna körning fick ett trist slut.

Allting kan hända, jag som körde i den snabbare av de långsamma grupperna fick möte med den berömda lastbilen i kurvan innan sista olykan. Inte alls kul även om jag hade marginal och fick en varning av de framför innan. Lite grus eller att någon släpar ut en stock på vägen så är man själv en del av statistiken.

Snail_shell skrev:
2366531 Sen har jag en helt egen reflektion på en alternativ lösning när vi blir så pass många som 80 - 90 hojar..

Delade spår!
D.v.s Alla kör inte samma väg!
Från Gottröra delar grupperna upp sig i exempelvis 3 - 4 alternativa rutter.
( Det finns vägar i regionen så att det räcker..)

Det skulle resultera i en något miskad avlastning för dom boende i regionen..

Låter mycket klokt, så att det inte blir som på bulten där de häller ut rönnbär på vägen...
 

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Mattias skrev:
2366553 Ha i minne att det inte kommer att bli lika roligt om det styrs upp för mycket.

Charmen med onsdagarna är att man bara åker förbi och hakar på. Man blir inte lämnad och kan välja grupp efter eget omdöme. Bästa sättet att få de som kör över sin förmåga att bli lugnare är att de får vara med och påverkas av oss andra och trådar som denna. Jag tror onsdagskörningarna tilltalar nästan alla, även de som tycker det här med gruppkörning egentligen verkar "löjligt". Därför är det viktigt att fortsätta utan att det blir för mycket moraliserande över andras beteende.

Mattias skrev:
2366657 På onsdagkvällar är man sin egen chef, och fattar man inte de korrekta besluten så får man smaka konsekvenserna av det.

Tror jag.

Precis, på jobbet är man bara en kugge, med lite skinn och en fin hoj så kan man kanske imponera på någon...i alla fall utanför donken...:D
 
Last edited:

ewook

trummis på två hjul
Gick med
4 Jun 2006
Ort
tokholm
Hoj
R6 -07
'En tanke som slagit mig är att rutten är typ densamma varje gång,
varför inte göra som på bankörningar (läs: rörken) har du inte åkt med
någon ggn tidigare så åker man i långsammaste gruppen? '

Nursey skrev:
2366633 Det tycker jag var ett BRA förslag :mattias

Medhåll där från mig med! Det förvånar mig lite att folk tydligen väljer så snätt som det tydligen anses att de görs.

För att spä på med lite intresseklubbsfakta - har vana av att köra konbana nere på tullinge då å då med en viss klubb (fyra hjul, inte två). Där har man varit med ett par gånger, och där märks det att folk verkar förstå att det är ingen idé att välja en snabbare grupp än vad man själv kan hantera. Sedan att folk missbedömer och kör utöver sin egna förmåga, det är något som alltid händer och vad jag tror alltid kommer hända.

Så, en gruppindelning är i grund o botten till för tempot och vana i min tolkning (vana = vana vid körning, mc'n, vägen och framförallt gruppkörningar). Rätta mig gärna om jag har fel. :confused:

Så, en utomståendes reflektion över att folk åker av - Det händer!
Hur förhindras det? Ja, förslaget som fröken Nursey tuppenja-ade på och som jag hakar på att stämma in i är nog guld värt. 'Cervantes' visade även han i tidigare inlägg bevis på mogenhet, ny hoj, ner i tempo(grupp) tills han var överrens med hojjen! :tummenupp

Tillägg - ja, ABC-delarna har jag utblidning inom, däremot inga första förband i hojjen ännu, alla ligger fortfarande i bilen :D

(ps.
snart jäklar ska jag med er ut o tuta ;)
ds.)
 

suzuki1100snubb

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Kolsva
Hoj
2000 Kawasaki ZX12R
vurpor

Hej!
Jag var med och tog några bilder från vurp-platserna.
Tråkigt med vurpor drar själv ner farten vid skymd sikt samt utanför hus.

Killen med gummiram och packväskor!
 

Bifogat

  • cimg0947b.jpg
    cimg0947b.jpg
    134 KB · Visningar: 171
  • cimg0948b.jpg
    cimg0948b.jpg
    91.3 KB · Visningar: 170
  • cimg0951b.jpg
    cimg0951b.jpg
    106.9 KB · Visningar: 552
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top