SH.com Grupp/Onsdagskörning 060809

Status
Ej öppen för fler svar.

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Trinity skrev:
2367649 Det är såklart helt SJUKT att släpa ut en stock på vägen i syfta att skrämma och ev skada folk som använder vägen och ser man det är det ju bara att ringa polisen så ingen kommer till skada. Men det är inte första gången som det händer. På Bogesundsvägen har det legat lite av varje bl.a halmbalar. En gång stannade en gubbe oss och hotade att hälla ut olja på vägen. Han lugnade dock ner sig efter en stund. Detta är desperata handlingar...

Vi borde kanske ställa oss frågan varför de blir så desperata...

Om du hade sett din 7-åriga dotter släpas efter en skenandes häst på 500 kg med ena foten fast i stigbygeln pga av 20 hojar som for förbi i tredubbla hastigheten mot vad som är tillåtet och som de är vana vid så hade du säkert oxå blivit fly förbannad. Händer det dessutom flera gånger i veckan kanske man till slut ruttnar?

Skulle gissa att de har gjort vad de kan i laglig väg så som att ringa polisen, bett vägverket eller komunen om fartdämpande åtgärder, satt upp egna "Akta våra barn & Djur skyltar".

Det är inte så att vi "bara" för oväsen, vi utsätter faktiskt andra för fara och obehag och jag förstår att de blir förbannade.

Säger bara en sak, visa MER hänsyn! Håll in kopplingen vid möte av djur, sakta ner ordentligt vid gårdar, hus och vid möte av gående, cyklister m.m

:tummenupp
:klappar

Det är ungefär densamma formulering jag fått från de bekanta jag har boende utmed en av vägarna vi åker på.

HÄNSYN!!

Det är ok att vi åker..
Det har till och med sagts att det är ett "trevligt inslag"
Men visa lite mer hänsyn..

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
CBR 1000 RR
Trinity skrev:
2367649 ...

gissa att de har gjort vad de kan i laglig väg så som att ringa polisen, bett vägverket eller komunen om fartdämpande åtgärder, satt upp egna "Akta våra barn & Djur skyltar"...

Vi kanske skall skicka in en ansökan om fartgupp på 50-sträckan och ge det till dem som bor där, så ser dom att vi faktiskt också inser problemet. Kanske skulle få upp ögonen på dem att inte alla är där för att slå rekord med bombrepor på bogis...

Reb0

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Trinity skrev:
2367649 Det är såklart helt SJUKT att släpa ut en stock på vägen i.....

Jag förstår vad du menar, men att i aktiv handling MEDVETET försöka skada eller TA LIVET AV människor tycker jag inte riktigt kan jämföras med vad vi håller på med.

Självklart tycker jag, och jag föröker göra själv, att man ska slå av på gas och hastighet när det är människor och djur i närheten.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Trinity skrev:
2367649

Säger bara en sak, visa MER hänsyn! Håll in kopplingen vid möte av djur, sakta ner ordentligt vid gårdar, hus och vid möte av gående, cyklister m.m

Vid möte av gående kan man hålla ganska fullt eftersom de har ögonkontakt med MC;n. I alla fall om det är en tant eftersom de sällan gör något annat än står med en fot i diket.

Vad gäller hästar så räcker det inte att rulla på tomgång, Det är inte främst ljudet som är problemet utan man måste ge hästen tid att identifiera fordonet som ett icke-rovdjur. Mycket låg hastighet är nyckeln till att slippa hästproblemet.

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Så är det :nicka Har ridit i 12 år så häst kan jag. Mycket lättskrämde saker då de ej är rovdjur utan förr i tiden mat åt andra=starka flyktinstinkter.

Hålla ganska fullt är ju relativt...Kommer jag i 170 blås och ser en gående så halverar jag min hastighet. Så funkar jag. Många tycker att det är obehagligt med höga ljud och ännu mer obehagligt i kombinationen att det går väldigt fort.

#Olsson# skrev:
2367680 Vid möte av gående kan man hålla ganska fullt eftersom de har ögonkontakt med MC;n. I alla fall om det är en tant eftersom de sällan gör något annat än står med en fot i diket.

Vad gäller hästar så räcker det inte att rulla på tomgång, Det är inte främst ljudet som är problemet utan man måste ge hästen tid att identifiera fordonet som ett icke-rovdjur. Mycket låg hastighet är nyckeln till att slippa hästproblemet.

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Inte för att provocera men kan vi kalla "ligga i 160 blås förbi fem 7-åringar i paddocken på sina ponnys" för en medveten handling? Är man medveten om att man utsätter dem för stor fara och extremt obehag kan man ju bidra till att aktivt skada dem eller i värsta fall ta livet av någon...eller? Att sitta på en skrämd häst kan vara väldigt farligt, har haft kompisar som legat i gipsvaggor fått sprickor i skallbenet m.m genom åren efter att ha blivit avkastade av olika anledningar.

Som jag skrev så är det helt SJUKT att dra fram grejer på vägen i syfte att skada folk och det enda rätta är kontakta polisen men jag tycker även att folk på hojar får börja ta lite mer ansvar och fatta vad de kan ställa till med. Lätt att sätta sig på hojen och känna sig som en busig 15-åring som har sommarlov och skita i allt som många tonåringar gör men det håller inte i längden!

Retep skrev:
2367676 Jag förstår vad du menar, men att i aktiv handling MEDVETET försöka skada eller TA LIVET AV människor tycker jag inte riktigt kan jämföras med vad vi håller på med.

Självklart tycker jag, och jag föröker göra själv, att man ska slå av på gas och hastighet när det är människor och djur i närheten.

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
#Olsson# skrev:
2367680 Vid möte av gående kan man hålla ganska fullt eftersom de har ögonkontakt med MC;n. I alla fall om det är en tant eftersom de sällan gör något annat än står med en fot i diket.

Din hoj både ser ut och låter som ett rovdjur:tungan

P.S Hästar är de mest puckade djuren som finns med alldeles för liten hjärna, tacka vet jag kor och grisar, inte fan skulle de springa hysteriskt!

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Trinity skrev:
2367698
Hålla ganska fullt är ju relativt...Kommer jag i 170 blås och ser en gående så halverar jag min hastighet. Så funkar jag. Många tycker att det är obehagligt med höga ljud och ännu mer obehagligt i kombinationen att det går väldigt fort.

Håller med. Jag tog i lite extra för att förtydliga poängen liksom. :)

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
bikerwoman skrev:
2367753 Din hoj både ser ut och låter som ett rovdjur:tungan

P.S Hästar är de mest puckade djuren som finns med alldeles för liten hjärna, tacka vet jag kor och grisar, inte fan skulle de springa hysteriskt!
Jo, tvåbenta grisar har lite dåliga nerver ibland. :hihi

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
bikerwoman skrev:

Jag brukar faktiskt stänga av och rulla förbi om de är på vägen. En gång stängde jag av och parkerade vid vägkanten i 10min, 300m från två hästar som var på vägen och inför möte. Det var dem som undervisade mig i häst- & bullerteorier. Kan rekommenderas för den vetgirige. Kanske kunde DrBike köra en "allt du behöver veta om hästar" i teknikforumet. :hihi

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Dom känns f-n bra smartare än många andra djur...
Svårt för grisar att springa med den tunga kroppen och de korta benen :tungan

bikerwoman skrev:

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Trinity skrev:
2367745 .....har haft kompisar som legat i gipsvaggor fått sprickor i skallbenet m.m genom åren efter att ha blivit avkastade av olika anledningar.....

Aha... där har vi problemet.

Självklart ska man ha integralhjälm, ryggskydd och skinnställ när man rider häst!:D

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Trinity skrev:
2367649 Det är såklart helt SJUKT att släpa ut en stock på vägen i syfta att skrämma och ev skada folk som använder vägen och ser man det är det ju bara att ringa polisen så ingen kommer till skada.

Jag och min lilla grupp på totalt 4 personer SÅG honom släpa ut den på vägen. Det såg INTE ut som att det var ett misstag. Han släpade den från ena sidan vägen till den andra..

Jag blev så paff att jag inte kom mig för att stanna. Jag blinkade dock duktigt mer helljuset för att uppmärksamma kommande hojar att de borde sänka hastigheten och antog att de berättar för Kapten vad som sker.

Så här i efterhand skulle man naturligtvis ha stannat och pratat med mannen som gjorde det och förklara att det inte är speciellt genomtänkt.

Han la den ju dessutom i en ganska öppen kurva, där en del anser att eftersom man inte har möte så kan man ju gå igenom med knäskrap. Detta kanske väcker dessa så att de förstår att det är inte enbart bilar och lastbilar som kan hindra framfarten.

För övrigt vil jag bara hålla med tidigare talare. Mer hänsyn och mindre race. Klarar man inte det så kanske man borde åka väsentligt tidigare än andra så man slipper vara med om att någon bakom försöker hänga på och då går av. Givetvis deras egna fel, men det är ju inte kul när man hör orden "jag skulle hänga på..." Jag tar åt mig och känner att jag som motorcyklist med MER erfarenhet och kunskap kanske skulle hållt lite större marginaler.

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Hoj
RF 900R
Efter att ha fått alla möjliga tecken från argsinta hästtanter/flickor trots mina försök att köra lugnt förbi så har jag pratat med några hästtjejer jag känner om hur jag ska agera. Har varit så illa att jag fått det elaka fingret när jag smygit förbi i knapp styrfart medan nästa hästtjej tackar vänligast bara jag dragit in kopplingen och susat förbi i 70knyck.

Enligt dom ska man inte köra för sakta eller för tyst, det är bra om hästen hör hojen och att den är på väg förbi och inte mot den. Och vet hästägarna med sig att deras hästar är nervvrak så har dom inget på vägen att göra.
Alltså visa hänsyn men överdriv inte!

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Jag kanske borde be lite om ursäkt.

Precis som man Mattias säger så blir man lite härdad, vet inte hur många man vart med och plocka upp ur spenaten. Detta medför att attityden när nått händer blir aningen slapp.

Jag kan ha hävt ur mig nått som kan ha uppfattats som stötande när folk har gjort sig illa. Ber isf hemskt mycket om ursäkt för detta!

Pok Tjoffe

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
BMW R1200GSA
Tjoffe skrev:
2368389 Jag kanske borde be lite om ursäkt.

Precis som man Mattias säger så blir man lite härdad, vet inte hur många man vart med och plocka upp ur spenaten. Detta medför att attityden när nått händer blir aningen slapp.

Jag kan ha hävt ur mig nått som kan ha uppfattats som stötande när folk har gjort sig illa. Ber isf hemskt mycket om ursäkt för detta!

Pok Tjoffe
Tror det är lugnt killen..JAG hörde då inget iallafall...:tummenupp

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
#Olsson# skrev:
Straxt innan olyckan med telefonstolpen mötte vi (långsam grupp) en tant med hund i en ganska skymd kurva.. Hon såg vettskrämd ut kan ja säga.. Och då var det ju kurvigt samt skymt parti så det gick inte så jätte snabbt, men de flesta höll väl långt till höger (mot henne dvs). Sen hade hon ju hunden med också..

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...