Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Vad tror ni om Freddes team då?

Jag tror på Aprilia Germany eller Kiefer Honda. Vilket som är ju ett uppköp kontra Kurz Yamaha så det spelar mig ingen direkt roll men Kiefer verkade ju nöjda med Fredde efter Valencia förra året så..

Aprilia Germany ligger nog närmast till hands om jag får gissa. Martin Cardenas har inte direkt överpresterat om man säger så. Tror dessutom Apriliorna är snabbare än Hondorna, och Stappert har ju gjort finfint ifrån sig med talangfulla förare som Waldmann och McWilliams så varför inte Watz?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Troy Bayliss i Kawasaki låter konstigt, alla rykten jag sett placerar honom i Superbike. Antingen MV Agusta eller tillbaka i Ducati.
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Chris Ash skrev:
Såhär säger Biaggi

"Maybe the decision to go to 1000cc four strokes for the MotoGP is good, but not for the riders" says Max shaking his head. "Because all of the not-so-good riders can now acheive such good results with a good bike whereas in the past it was all about the rider. Now,with all the electronics, all the lesser-quality riders can fight for the win and that's not a good thing for us."

Läs hela intervjun i senaste Motorcycle racer....

Det är nog sant. Men när de nu ska gå ner till 800cc kanske det hänger en smula mer på föraren. Å andra sidan kanske det dröjer två år, sen är 800 kubikaren snabbare än dagens 1000cc. Oder? :va
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mackz skrev:
Det är nog sant. Men när de nu ska gå ner till 800cc kanske det hänger en smula mer på föraren. Å andra sidan kanske det dröjer två år, sen är 800 kubikaren snabbare än dagens 1000cc. Oder? :va
Poängen är att en mindre motorcykel kräver en annan körstil med högre kurvhastighet istället för som idag när de bromsar sent och hårt in i svängen för att så fort som möjligt vända runt och sedan accelerera ut ur kurvan. Man kan se skillnaden mellan Yamaha och Honda här då Yamahans chassie är bättre och deras förare kör annolunda och mindre "brake, turn, point and squirt" än vad Hondaförarna gör.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
Aprilia Germany ligger nog närmast till hands om jag får gissa. Martin Cardenas har inte direkt överpresterat om man säger så. Tror dessutom Apriliorna är snabbare än Hondorna, och Stappert har ju gjort finfint ifrån sig med talangfulla förare som Waldmann och McWilliams så varför inte Watz?
Hoppas han får bättre förutsättningar än vad Stiggy hade vid sin sejour där. Fredde på en konkurrenskraftig Aprilia låter som guld i mina öron. :banana
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Mackz skrev:
Det är nog sant. Men när de nu ska gå ner till 800cc kanske det hänger en smula mer på föraren. Å andra sidan kanske det dröjer två år, sen är 800 kubikaren snabbare än dagens 1000cc. Oder? :va

Det har nog inte så mycket med snabbhet att göra som med lättkördhet. Många förare som körde de gamla 500:eek:rna klagar på att det är för mycket elektroniska hjälpmedel och att de nya hojarna är alldeles för snälla. Loris Capirossi är en av dem, förutom Biaggi. "There are more cables on the bikes than engine, i think it's too much".

Förbjud traction control och sånt skit så kanske 800:eek:rna blir nästan lika elaka som 500:eek:rna och då blir det roligt.....
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Hoppas han får bättre förutsättningar än vad Stiggy hade vid sin sejour där. Fredde på en konkurrenskraftig Aprilia låter som guld i mina öron. :banana

Hade Stigefelt så dåliga förutsättningar då? Farten var det inget fel på och hojen räckte ju till topp-10 placeringar då han fick till det. Chaz var väl tom 6:a som bäst?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Poängen är att en mindre motorcykel kräver en annan körstil med högre kurvhastighet istället för som idag när de bromsar sent och hårt in i svängen för att så fort som möjligt vända runt och sedan accelerera ut ur kurvan. Man kan se skillnaden mellan Yamaha och Honda här då Yamahans chassie är bättre och deras förare kör annolunda och mindre "brake, turn, point and squirt" än vad Hondaförarna gör.

Men de ska ju iofs höja viktgränserna.....en sexa kommer väga som en Superbike.

Jag hoppades på en sänkning till 130 kilo så vi får lite fart i böjarna igen. Nu kommer det väl att gunga och ha sig som raggarkärrorna de kör med i Superbike VM.
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Chris Ash skrev:
Det har nog inte så mycket med snabbhet att göra som med lättkördhet. Många förare som körde de gamla 500:eek:rna klagar på att det är för mycket elektroniska hjälpmedel och att de nya hojarna är alldeles för snälla. Loris Capirossi är en av dem, förutom Biaggi. "There are more cables on the bikes than engine, i think it's too much".

Förbjud traction control och sånt skit så kanske 800:eek:rna blir nästan lika elaka som 500:eek:rna och då blir det roligt.....

Vad är traction control exakt? (Ja, jag borde veta det..)
 

sandstream

Guest
Goodstuff skrev:
Team Suzuki
John Hopkins & Yukio Kagayama
Kagayama? Han har ju inte direkt rosat marknaden i WSBK i år.
Vann ett race men det var precis i början innan de andra teamen fått ordning på sina hojar.
Känns som ett "nerköp" jämfört med Capirossi.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
Hade Stigefelt så dåliga förutsättningar då? Farten var det inget fel på och hojen räckte ju till topp-10 placeringar då han fick till det. Chaz var väl tom 6:a som bäst?
Har för mig att det var lite si och så med de delar som han lovats och att han inte fick dem, de hade inte tillräckligt med däck etc Chaz betalade mer och fick mer.
Men det är ju bra mycket bättre hojar än i Kurz teamet.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Såhär säger Biaggi

"Maybe the decision to go to 1000cc four strokes for the MotoGP is good, but not for the riders" says Max shaking his head. "Because all of the not-so-good riders can now acheive such good results with a good bike whereas in the past it was all about the rider. Now,with all the electronics, all the lesser-quality riders can fight for the win and that's not a good thing for us."

Läs hela intervjun i senaste Motorcycle racer....
Vilket sentimentalt dravel. Påminner mig om när 40-talisterna sitter i fikarummet på jobbet och pratar om hur mycket bättre det var på 60-talet, när man hade en mysig pärm att sätta sina papper i och hade en telexmaskin på 500 anställda. Att IT-systemen av idag, med e-post, dokumenthantering och gemensamma, digitala arkiv gör arbetet många gånger snabbare och effektivare, har man förträngt.

Biaggi kanske skulle behöva påminnas om att tvåtaktarna är döda, begravna och förbjudna, och ingen som varit på ett MotoGP-race saknar dem. Dessutom är MotoGP mycket snabbare. För att inte tala om ljudet.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Chris Ash skrev:
Men de ska ju iofs höja viktgränserna.....en sexa kommer väga som en Superbike.
Det är ju helt fel väg att gå! :huvet


Mackz skrev:
Vad är traction control exakt? (Ja, jag borde veta det..)
Man mäter hastigheten på både fram- och bakhjul och när bakhjulet går fortare än framhjulet så stryper man motorn. Hur man gör det skiljer nog mellan teamen men i huvudsak kan man justera tändning och bränsle. Enligt Nakano kan man hålla fullt ur kurvorna. :skrämd
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Kagayama? Han har ju inte direkt rosat marknaden i WSBK i år.
Vann ett race men det var precis i början innan de andra teamen fått ordning på sina hojar.
Känns som ett "nerköp" jämfört med Capirossi.
I agree men jag tror inte en sekund på att Capirossi kör för Suzuki nästa säsong. Ge mig ETT skäl till varför han skulle byta till det teamet. Ett skäl räcker, för jag kan inte komma på ett enda.
 

MC Doktorn

Guest
Goodstuff skrev:
Hoppas han får bättre förutsättningar än vad Stiggy hade vid sin sejour där. Fredde på en konkurrenskraftig Aprilia låter som guld i mina öron. :banana

Den dystra verkligheten stavas pengar , Watz måste skramla med bössan för att få en kunkurranskraftig styrning.

Ingen svensk kommer att ha råd att konkurrera om dom inte har en rik farbror som äger ett telefonbolag eller dyl:
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2ono skrev:
Den dystra verkligheten stavas pengar , Watz måste skramla med bössan för att få en kunkurranskraftig styrning.

Ingen svensk kommer att ha råd att konkurrera om dom inte har en rik farbror som äger ett telefonbolag eller dyl:
No shit Sherlock. Klart det handlar om pengar. Dock har Fredde visat att han har talang vilket kan göra att prislappen blir lite mindre än för en mindre talangfull men rikare förare.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Neutral skrev:
Det är ju helt fel väg att gå! :huvet

Japp, iofs har teamen redan nu problem att nå viktgränserna. Men jag vet att Aprilia fick ner sin RS Cube till 141 kilo torr. Med en något mindre motor och lite mer exotiska material borde man åtminstone komma ner till 135 kilo. Men vikthöjningen har nog att göra med pengar. Det är dyrt att banta ner en 800cc fyrtaktare till under 140 kilo......
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
I agree men jag tror inte en sekund på att Capirossi kör för Suzuki nästa säsong. Ge mig ETT skäl till varför han skulle byta till det teamet. Ett skäl räcker, för jag kan inte komma på ett enda.

Ska Capirex lämna Ducati krävs det nog att Yamaha eller Honda slantar upp. Annars kör han nog gärna en säsong till på Desmosedicin.
 

MC Doktorn

Guest
Goodstuff skrev:
No shit Sherlock. Klart det handlar om pengar. Dock har Fredde visat att han har talang vilket kan göra att prislappen blir lite mindre än för en mindre talangfull men rikare förare.

Talanger finns överallt som Sete G som har en rik farbror som råkar sitta som vd i företaget som sponsrar det stall han kör i.

Svenskt näringsliv måste få upp ögonen för sporten och skotta in pengar då kommer det hända något tror jag.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top