Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

sandstream

Guest
Goodstuff skrev:
2. Så det får han inte göra hos Ducati då? :va
Jo, det får han kanske men jag har ingen vidare koll på hur länge han kört för Ducati och hur länge han varit med att ta fram deras nya hoj :rodnar
Hos Suzuki gissar jag att han blir nummer 1 och får mycket att säga till om när det gäller 2007-hojen.
Ludde78 skrev:
Jepp det enda som kan få Capirex att byta till Suka lär vara $$$, vilket Suzuki har mer av än Ducati. Suzuki lär dessutom vara grymt sugna på en riktigt snabb och rutinerad förare typ Capirossi, och lär vara beredd på att pröjsa därefter... Om Suzuki nöjer sig med att byta ut Roberts mot Toseland eller Kagayama, så lär det dröja ännu längre mellan pallplatserna.... :brinnerup
Ducati har väl Marlboro som huvudsponsor så pengar är nog inget problem men Ducati kanske inte vill betala så mycket som Capirex vill ha.

Synd att Vermulen kör Honda i WSBK, honom hade jag gärna sett ihop med Hopkins i Suzuki nästa år :)
Drömen vore Hopkins, Vermulen och Hayden hos Suzuki med RedBull-spons :D
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Långskånken Simoncelli måste få en större hoj,
det ser nästan ut som han kör minimoto på 125:an.
Ändå är han med och fajtas fast han måste väga 10-15 kg
mer än konkurrenterna.
e_simoncelli_vtop.jpg
marco_simoncelli_jerez_1.jpg




En nyuppvecklad vass Yamaha 250 med unge Marco i sadeln
skulle vara mums i den klassen.
Visste var det kul när West och KTM stormade in i år.
 

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Ort
Växjö
Hoj
ZX9R, Duke
Chris Ash skrev:
Såhär säger Biaggi

"Maybe the decision to go to 1000cc four strokes for the MotoGP is good, but not for the riders" says Max shaking his head. "Because all of the not-so-good riders can now acheive such good results with a good bike whereas in the past it was all about the rider. Now,with all the electronics, all the lesser-quality riders can fight for the win and that's not a good thing for us."

Läs hela intervjun i senaste Motorcycle racer....

det har han kanske helt rätt i, dock är knappast rossi som vinner allt en av dessa not-so-good riders :)
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
WASP skrev:
I mitten av juli pratade jag lite med watz och då sade han att det var för ett tyskt honda-team som han skulle köra de tre sista racen på säsongen för, och att det teamet antagligen skulle köra med tre hojar nästa säsong? Är det kiefer-honda då tro?

Är Wurth Honda ett tyskt team? De kör iaf med två hojar redan nu (Rous och Debon) medan Kiefer Honda bara har Heidolf i år.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Är Wurth Honda ett tyskt team? De kör iaf med två hojar redan nu (Rous och Debon) medan Kiefer Honda bara har Heidolf i år.

Spanjacker är troll honda(wurth bqr)
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
sandstream skrev:
Jo, det får han kanske men jag har ingen vidare koll på hur länge han kört för Ducati och hur länge han varit med att ta fram deras nya hoj :rodnar
Hos Suzuki gissar jag att han blir nummer 1 och får mycket att säga till om när det gäller 2007-hojen.
Ducati har väl Marlboro som huvudsponsor så pengar är nog inget problem men Ducati kanske inte vill betala så mycket som Capirex vill ha.

Synd att Vermulen kör Honda i WSBK, honom hade jag gärna sett ihop med Hopkins i Suzuki nästa år :)
Drömen vore Hopkins, Vermulen och Hayden hos Suzuki med RedBull-spons :D
Ducati har väl Marlboro som huvudsponsor så pengar är nog inget problem men Ducati kanske inte vill betala så mycket som Capirex vill ha.

Synd att Vermulen kör Honda i WSBK, honom hade jag gärna sett ihop med Hopkins i Suzuki nästa år
Capirossi har varit med från scratch med Duccen i Ducatis huvudteam, och är nog den av han och Checa som har mest att säga till om. :)
Ducati var inte ens i närheten av att kunna erbjuda den lön som var på tapeten när Yamaha och Honda bjöd över varandra för att få Rossi till 2003 års säsong.
Nu får väl visserligen inte Capirossi ens närheten den lön Rossi får, men Suzuki är nog beredd på att satsa (väldigt) mycket pengar för att få den förare dom önskar.
Exempelvis så erbjöd Suzuki Doohan en minst lika hög lön som han fick av Honda när han var aktiv, så dom är som sagt beredd att hinka upp en rejäl slant för att komma åt "rätt" förare.
Det var väl därför det var snack om att Biaggi var på väg till Suka också, och dit skulle han väl enbart gå pga av pengar, istället för att stanna hos Honda i form av Repsol eller Pons, samt få fortsätta med Michelin.

Visst hade det varit intressant att se Hayden, Hopkins och Vermulen i samma team, det hade nog blivit väldigt tighta race mellan dom. :)
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Ludde78 skrev:
Visst hade det varit intressant att se Hayden, Hopkins och Vermulen i samma team, det hade nog blivit väldigt tighta race mellan dom. :)

Japp, på plats 13-15 :hihi

Skämt åsido, fallet Suzuki känns hopplöst. Det har inte hänt ett endaste skit på fem säsonger, jo möjligen har hojen blivit sämre....

Jag tror nog att Troy Corser hade varit något att satsa på. Inte för att han är någon toppförare i Motogp, utan just för att han är känd för att kunna utveckla hojar snabbt.
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Det är inte första gången jag skriver det här, men jag förstår VERKLIGEN inte varför teamen väljer att satsa på förare som redan har visat sin potential och har visat att den inte räcker. Varför välja någon som slutat 5:a eller sämre i världsmästerskapen, när man istället kan välja en ung talang från någon av de lägre klasserna som kan vara den oupptäckte nye världsmästaren. Om jag vore teamchef i MotoGP skulle jag drafta Pedrosa och Dovizioso på direkten. Kom ihåg detta i framtiden och ni kommer att få se att jag hade tjänat grova pengar på detta!
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Macho Woman skrev:
...varför ...inte...välja en ung talang från någon av de lägre klasserna som kan vara den oupptäckte nye världsmästaren.
Om ett team inte har tid, resurser eller lust att låta en förare utvecklas [några säsonger] innan han levererar riktigt bra resultat?
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Chris Ash skrev:
Japp, på plats 13-15 :hihi

Skämt åsido, fallet Suzuki känns hopplöst. Det har inte hänt ett endaste skit på fem säsonger, jo möjligen har hojen blivit sämre....

Jag tror nog att Troy Corser hade varit något att satsa på. Inte för att han är någon toppförare i Motogp, utan just för att han är känd för att kunna utveckla hojar snabbt.
Det Suzuki nog framför allt behöver är en riktigt snabb förare, samt även Michelin, eller däck som är lika bra som Michelin.... Suzukin ansågs underlägsen framför allt Hondorna även under 500-tiden, men Schwantz, Beattie och Roberts visade att föraren är den överlägset viktigaste faktorn till framgång i rr.
Hur många trodde att Rossi skulle vinna första året med Yamaha, och att Rossi skulle ha mer än dubbelt så många poäng än närmaste Hondaförare vid slutet av andra året?
Nyteknik skrev:
Vad är det som talar för detta? Se för övrigt annan tråd i ämnet här.
Det som talar för det är som sagt att förare som Biaggi och Capirossi har varit på tal om flytt till Suka, och det lär bara finnas en bakomvarande faktor som skulle locka dom dit; pengar.
Macho Woman skrev:
Det är inte första gången jag skriver det här, men jag förstår VERKLIGEN inte varför teamen väljer att satsa på förare som redan har visat sin potential och har visat att den inte räcker. Varför välja någon som slutat 5:a eller sämre i världsmästerskapen, när man istället kan välja en ung talang från någon av de lägre klasserna som kan vara den oupptäckte nye världsmästaren. Om jag vore teamchef i MotoGP skulle jag drafta Pedrosa och Dovizioso på direkten. Kom ihåg detta i framtiden och ni kommer att få se att jag hade tjänat grova pengar på detta!
Den främsta anledningen är väl det begränsade utbudetet av unga lovande förare, som är snabba nog att blanda sig in den nuvarande toppen i moto-GP.
När kungaklassen fortfarande var på 500 kubik, så fanns det många riktigt snabba förare även i 250 och Superbike-VM.
500-klassen var inte på långa vägar lika utpräglat "kungaklass" som moto-gp är idag.
Supersnabba förare som Biaggi, Cadalora, Foggarty och Russel körde en stor del av sin karriär i 250 och Superbike (Foggarty hela..), vilket inte alls är fallet idag.
Idag vill ALLA rr-förare till moto-gp, och det så snabbt som möjligt.
När moto-gp infördes så drog verkligen alla av dom snabbaste förarna i Superbike och 250 till moto-gp; Melandri, Edwards, Bayliss, Haga, och året därpå Xaus och Hodgson.

Moto-gp är idag knökfullt av före detta världsmästare, inte lätt att hitta unga lovande talanger som är grymma nog att slå sig in i täten i ett sådant startfält.
Och de få som finns, som Pedrosa, är kräsen vad gäller lön och framför allt kanske tillgång till bästa material, så det är inte bara att som teamchef säga "honom vill jag ha"....
Tillgång och efterfrågan...

Till och med dåvarande regerande världsmästaren i Superbike; Hodgson, blev kickad för att han inte presterade tillräckligt under sitt rookie-år; och han slutade väl någonstans runt 15-plats. YTTERST få förare som idag kör utanför moto-gp, skulle ta sig in i topp 15 där.
Att Neil Hodgson blev kickad betyder inte att han är kass; utan snarare att de övriga som är ännu snabbare än honom är helt sjukt jävla snabba. :brinnerup
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ludde78 skrev:
Det Suzuki nog framför allt behöver är en riktigt snabb förare...
Ludde78 skrev:
Suzukin ansågs underlägsen framför allt Hondorna även under 500-tiden...
Ludde78 skrev:
Det som talar för det [att Suzuki är beredda att betala vad det kostar att få en förare som kan vinna race] är som sagt att förare som Biaggi och Capirossi har varit på tal om flytt till Suka...
Här haglar flosklerna tätt. Vi tar en sak i taget:

1. Att Suzuki behöver en snabb förare har alla med inblick i MotoGP varit överens om i flera år.

2. Doohan menade att Suzukin hade stora fördelar jämförd med hans Honda och övervägde att skriva på för Suzuki i början av 90-talet.

3. Rykten som gör gällande att Biaggi eller Capirossi skulle köra för Suzuki 2006 är lika trovärdiga som Expressens löpsedlar.
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Nyteknik skrev:
Här haglar flosklerna tätt. Vi tar en sak i taget:

1. Att Suzuki behöver en snabb förare har alla med inblick i MotoGP varit överens om i flera år.

2. Doohan menade att Suzukin hade stora fördelar jämförd med hans Honda och övervägde att skriva på för Suzuki i början av 90-talet.

3. Rykten som gör gällande att Biaggi eller Capirossi skulle köra för Suzuki 2006 är lika trovärdiga som Expressens löpsedlar.
1. Jag kanske skulle ha formulerat mig annorlunda.... det Suzuki FRAMFÖRALLT behöver är en riktigt snabb förare. Typ Biaggi. Eller Rossi...
Det jag alltså menade är att "loppet är inte kört" för Suzuki; det må se väldigt dystert ut nu, när, som någon här sa, dom har gått kräftgång dom senaste tre-fyra åren.
Visst behöver hojen mer toppeffekt. Och visst hade Corser som testförare säkert kunna reda ut en del problem, men som sagt... viktigare än ALLT ANNAT, är att dom får tag på en riktigt snabb förare/utvecklare av hojen.
Det var DET jag ville säga... :)

2. Ja, Suzukin var inte sämre än Hondan på ALLA punkter... Sukans största fördel mot Hondan var att Sukan hade bättre bottenregister ("botten" är realtivt i dessa sammanhang..) och accade snabbare ut ur långsamma kurvor än Hondan. Men som helhet så är nog dom flesta överens om att Hondan var ett bra mycket bättre paket än Sukan - en jämförelse av hojarnas resultat under 90-talet talar för sig själv.
Att sedan Doohan "övervägde att skriva på för Suzuki" gynnade honom säkert mycket i löneförhandlingarna med Honda.

3. Att Biaggi eller Capirossi verkligen skulle gå över till Suzuki är knappast troligt. Vad som är troligt däremot är att Suzuki har kommit med ett seriös erbjudande till dessa herrar, med en lönecheck som vida överstiger den dom har idag.
Framför allt Capirossi skulle nog tjäna bra många miljoner $$$ mer per säsong hos Suka, frågan är om han tycker att det är värt det.

Capirossi och Biaggi har nog inget emot att säga att "dom är i förhandlingar med Suzuki", då det garanterat lär gynna dom i löneförhandlingarna hos sina respektive arbetsgivare. Och det är väl så rykten som dessa startar...
Att det hela sedan kanske bara är ett spel för galleriet och att de redan har bestämt sig för att stanna där dom är, är en annan femma.
 

MC Doktorn

Guest
sandstream skrev:
Om det är något som är ännu mer tröttsamt än folk som gnäller på att utvecklingen går framåt, är det folk som försöker få det att verka som att Sete enbart är med och slåss i toppen för att han har en rik släkting på rätt position.

Det är ju samma sak som att säga att vem som helst som kört lite på bana med rätt vägledning och pengar kan vara med i MotoGP-toppen.
Jo, tjena....

Angeånde Capirex så finns det nog två anledningar till att han skulle kunna tänka sig att gå till Suzuki:
1. Bra betalt
2. Att få vara med och ta fram en ny hoj (nu när gubben lägger av).

Tröttsamt att vissa tror att det bara beror på en förare.
Sete hade aldrig haft den styrning om pengarna inte fanns , rossi hade aldrig varit världsmästare 2004 om han inte hade det teamet han hade, sannolikt inte nu heller.

Ser ingen anledning att capirossi skulle åka Suzuki .
Vem säger att han skulle få mer betalt ?
Varför skulle han börja utveckla en ny hoj hos suzuki , knappast bättre än Ducati ?

Dom som bygger dom bästa hojarna i Moto Gp är HRC utan tvekan.
Skulle ranka Ducati och Suzuki efter Yamaha .
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
2ono skrev:
Dom som bygger dom bästa hojarna i Moto Gp är HRC utan tvekan.
Skulle ranka Ducati och Suzuki efter Yamaha .
Och hur många år ska Yamaha behöva vinna för att den uppfattningen ska ändras?
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Chris Ash skrev:
Jag tror nog att Troy Corser hade varit något att satsa på. Inte för att han är någon toppförare i Motogp, utan just för att han är känd för att kunna utveckla hojar snabbt.


Vore ju nästan märkligt om de inte kunde lyfta honom från WSB till MotoGP nu när han redan sitter på en Suzuki. Tror också att han skulle kunna göra ett bra jobb med MotoGP-sukkan.
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Neutral skrev:
Och hur många år ska Yamaha behöva vinna för att den uppfattningen ska ändras?

Just nu känns det ju mer som att Rossi vinner än att Yamaha vinner. Det är ju bara Rossi som hänger med i toppen av Yamahaförarna. Honda därimot har ju alltid 3-4 förare på topp 5.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top