Chris Ash skrev:
Japp, på plats 13-15
Skämt åsido, fallet Suzuki känns hopplöst. Det har inte hänt ett endaste skit på fem säsonger, jo möjligen har hojen blivit sämre....
Jag tror nog att Troy Corser hade varit något att satsa på. Inte för att han är någon toppförare i Motogp, utan just för att han är känd för att kunna utveckla hojar snabbt.
Det Suzuki nog framför allt behöver är en riktigt snabb förare, samt även Michelin, eller däck som är lika bra som Michelin.... Suzukin ansågs underlägsen framför allt Hondorna även under 500-tiden, men Schwantz, Beattie och Roberts visade att föraren är den överlägset viktigaste faktorn till framgång i rr.
Hur många trodde att Rossi skulle vinna första året med Yamaha, och att Rossi skulle ha mer än dubbelt så många poäng än närmaste Hondaförare vid slutet av andra året?
Nyteknik skrev:
Vad är det som talar för detta? Se för övrigt annan tråd i ämnet
här.
Det som talar för det är som sagt att förare som Biaggi och Capirossi har varit på tal om flytt till Suka, och det lär bara finnas en bakomvarande faktor som skulle locka dom dit; pengar.
Macho Woman skrev:
Det är inte första gången jag skriver det här, men jag förstår VERKLIGEN inte varför teamen väljer att satsa på förare som redan har visat sin potential och har visat att den inte räcker. Varför välja någon som slutat 5:a eller sämre i världsmästerskapen, när man istället kan välja en ung talang från någon av de lägre klasserna som kan vara den oupptäckte nye världsmästaren. Om jag vore teamchef i MotoGP skulle jag drafta Pedrosa och Dovizioso på direkten. Kom ihåg detta i framtiden och ni kommer att få se att jag hade tjänat grova pengar på detta!
Den främsta anledningen är väl det begränsade utbudetet av unga lovande förare, som är snabba nog att blanda sig in den nuvarande toppen i moto-GP.
När kungaklassen fortfarande var på 500 kubik, så fanns det många riktigt snabba förare även i 250 och Superbike-VM.
500-klassen var inte på långa vägar lika utpräglat "kungaklass" som moto-gp är idag.
Supersnabba förare som Biaggi, Cadalora, Foggarty och Russel körde en stor del av sin karriär i 250 och Superbike (Foggarty hela..), vilket inte alls är fallet idag.
Idag vill ALLA rr-förare till moto-gp, och det så snabbt som möjligt.
När moto-gp infördes så drog verkligen alla av dom snabbaste förarna i Superbike och 250 till moto-gp; Melandri, Edwards, Bayliss, Haga, och året därpå Xaus och Hodgson.
Moto-gp är idag knökfullt av före detta världsmästare, inte lätt att hitta unga lovande talanger som är grymma nog att slå sig in i täten i ett sådant startfält.
Och de få som finns, som Pedrosa, är kräsen vad gäller lön och framför allt kanske tillgång till bästa material, så det är inte bara att som teamchef säga "honom vill jag ha"....
Tillgång och efterfrågan...
Till och med dåvarande regerande världsmästaren i Superbike; Hodgson, blev kickad för att han inte presterade tillräckligt under sitt rookie-år; och han slutade väl någonstans runt 15-plats. YTTERST få förare som idag kör utanför moto-gp, skulle ta sig in i topp 15 där.
Att Neil Hodgson blev kickad betyder inte att han är kass; utan snarare att de övriga som är ännu snabbare än honom är helt sjukt jävla snabba.