Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Nyteknik skrev:
Nja, Barros körde ju aldrig för Yamaha.

Han körde Honda Pons West (NSR 500) och fick köra ett par race i slutet av säsongen på en RC211V. Då körde han ifrån Rossi en gång och var på väg att göra det ytterligare en gång. Man anade då både Barros men också RCV:n storhet. Alla var spända på att se honom en hel säsong på RCV:n. Men istället skrev han på för Yamaha och under vintern redovisades testtider som gav vid handen att han var dödligt snabb på M1:an. Men av någon anledning blev det inte Yamaha utan Honda (Pons, Camel) när säsongen väl startade. Om jag inte minns fel blev det nyligen bestämt hur mkt Barros skulle böta för att han bröt kontraktet med Yamaha och teamets sponsor.

Det var för övrigt mest motorn och dess toppeffekt som Burgess & Co förbättrade så att Rossi kunde vara konkurrenskraftig direkt på Yamahan.

Å fan har du redan glömt 2003 Barros på blå yamma http://www.alexbarros.net/ing/carreira13.htm
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
moto-gg skrev:
Å fan har du redan glömt 2003 Barros på blå yamma http://www.alexbarros.net/ing/carreira13.htm
Måste ha glömt det helt - men även om mitt minne är dåligt anar jag knäskadan och en hel säsong av uteblivna resultat. Han hade nog lite tur som fick en chans hos Pons och har ju varit regelbundet snabb sedan dess. Men takterna från slutet av 2002 då han körde ifrån Rossi har vi inte sett röken av. Har lite svårt att förstå hur man kan vara så ojämn efter så många år med så mycket erfarenhet.
 

skorpionen

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2005
Ort
gävle
Hoj
kawasaki
Rossi till F1??!!

Detta stor på "Forzamotorsport" att läsa.....

"Kimi Räikkönen har redan sagts vara klar för stallet från och med 2007, även om alla inblandade har dementerat detta. Rossi har testat för Ferrari vid flera tillfällen, och ska ha satt mycket snabba tider som stallet har valt att hemlighålla.

Om allt detta bara är vilda rykten eller om det har lite substans återstår att se."

Intressant även om det skulle bli 4-hjuligt för Rossi, eller?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
skorpionen skrev:
Detta stor på "Forzamotorsport" att läsa.....

"Kimi Räikkönen har redan sagts vara klar för stallet från och med 2007, även om alla inblandade har dementerat detta. Rossi har testat för Ferrari vid flera tillfällen, och ska ha satt mycket snabba tider som stallet har valt att hemlighålla.

Om allt detta bara är vilda rykten eller om det har lite substans återstår att se."

Intressant även om det skulle bli 4-hjuligt för Rossi, eller?
Jag tar inget annat på allvar än det Rossi själv har sagt: att han inte är intresserad av F1 och har tänkt dra sig tillbaka till ett "quiet life" efter MotoGP.

Det är för övrigt lätt att förstå hans inställning. Hur skulle F1 kunna framstå som spännande eller som en utmaning om vardagen innebar att vara i toppen av MotoGP? Svaret är förstås att ryktena om F1 är trams.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Nyteknik skrev:
Det handlade om att Barros hade kommit överens med Yamaha men nappade på erbjudandet från Pons/Camel Honda.
Men han åkte ju på Yamaha. Var det att kontraktet med Yamaha var på flera år men han bröt det efter ett? För han var ju tillbaka på Honda nästa år.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Neutral skrev:
Men han åkte ju på Yamaha. Var det att kontraktet med Yamaha var på flera år men han bröt det efter ett? För han var ju tillbaka på Honda nästa år.
Kontraktet var med Altadis, de som sponsrar Yamaha och du kan läsa allt HÄR.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ett rykte säger att Ducati kommer att sälja sin plats i MotoGP till 2007. Anledningen är att fabriken har ont om pengar. Racingen dras runt mestadels på sponsorpengar och fr.o.m 2007 så är tobakspengarna svårare att få då reklam inte får göras till dem. Även att dom måste satsa mer pengar på att utveckla sina hojar till Superbike för att hänga med där nu.

Ryktet om Ducati påstår att Ducati kommer tillverka motorcyklarna och motorerna men teamet kommer få drivas och finansieras av den som köper Ducatis MotoGP-program. Red Bull sägs vara en intressant.

Sete klar med Ducati? Ett 2-års kontrakt för 4 mille Euro sägs det.
http://www.motograndprix.it/news_gp.htm?id_news=6639&categoria=primopiano


Repsol Honda kör kanske med 3st hojar nästa år då man kan få alla 3 "fabrikarna" i samma team då Sete bytt till Ducati. Pedrosa, Hayden och Biaggi i Repsol?

Chris Vermulen stannar i WSBK nästa år sen HRC:s chef Fiorani medelat att det inte fanns någon plats för Vermulen i MotoGP.

Roberts jnr kommer förhandla med Suzuki på nästa race på Motegi om en fortsättning med Suzuki.

KR-Proton kommer bara köra finalen på Valencia då man inte har pengar till att köra "overseas" racen i år.

McWilliams fick sparken från sin BSB-styrning pga att han körde KR-Proton hojen.
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
2 sponsorer verkar dra sig ur till nästa år i MotoGP.

Movistar blev skitsura på att HRC snodde Pedrosa. Kommer förmodligen sponsra ett F1-team istället.

Gauloises blev rätt missnöjda med att dom inte fick ha kvar Rossi så Yamaha kommer förlora deras pengar.
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
GIbernau till Ducati? Om Telefonica Movistar som nu heter Movistar skulle dra sig ur som sponsor i moto gp .
Då kommer sete sitta löst han har ju i princip betalt sin styrning, tror mer på framtidshoppet pedrosa faktiskt.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det senaste från skapligt välunderrättat håll:

Not all marriages are destined to last forever, and it would appear that the end of the relationship between Sete Gibernau and the Honda factory could be just around the corner. It's rumor-time folks, and it's warming up in the MotoGP paddock.

Reports over the weekend in both Italy and Spain, suggest that the double vice-champion has agreed on a deal with Ducati to ride the Desmosedici for the next two years, the salary thought to be in the region of four million euros.

The Phillip Morris Group—parent company for the Marlboro brand—are said to be picking up the tab, and with the Borgo Panigale based factory attempting to keep Loris Capirossi on the second bike for a further season, Ducati are looking to run their version of the premier class "Dream Team".

Gibernau is reported to have visited the Italian factory last week and spoken in length to Ducati Corse CEO Claudio Domenicali and the rest of the Ducati hierarchy, and also to leading members of the Bridgestone development team about the Euro/Japanese project and the deal is, apparently, all but done—say the euro sages.

Some weeks ago, when Pedrosa was all but announced officially as a Repsol rider for next season, and with Telefonica therefore losing their golden child, Gibernau's situation at Honda started looking precarious. Without the guarantee of a factory bike and support for 2006, and with the young guns coming through the ranks, Sete's winless season thus far looks set to bite him hard.

With Telefonica reportedly looking to move their sponsorship to Formula One—in an effort to back Spanish hero Fernando Alonso who looks set to become the first ever Spanish F1 world champion—Gibernau's salary options at Honda would be limited.

Also, comments made by Gibernau at Brno, following his retirement on the last lap after running out of fuel (allegedly), didn't sit well with HRC officials. If reports are correct, there was an exchange of words, some furrowed Japanese brows and a disgruntled Spanish rider, fuelling the speculation of a move to Ducati.

Melandri looks likely to be the recipient of the third "factory slot", originally granted to Daijiro Kato and Fausto Gresini by HRC, should the mighty red machine continue with their current approach to bike distribution; again, no word from Honda as of yet.

At this stage, the so called "discussions" between Luca Montiron, Dorna and HRC—to run a second bike with an Italian pilot—seem to have lead nowhere if the rumors are to be believed. HRC are reportedly planning to run a maximum of seven machines again for 2006, although there has been no official word and Makoto Tamada is said to be all but confirmed to race for the team again next season.

If it is confirmed that Telefonica are to remove their support, and with Altadis looking set to remove their backing from Yamaha if Rossi brings in his own sponsor, the word is that Altadis are looking to back Gresini's Italian squad for next season. That of course will open a place alongside Melandri in the satellite team (with Sete gone) and it is almost a certainty that Fortuna would want a Spaniard on the second bike.

Carlos Checa and Toni Elias seem to be the leading contenders to run in Fortuna colors alongside Melandri. Elias is looking the most likely to continue his association with the Fortuna brand with age on his side compared to the veteran Checa, and Toni has impressed, when fit, on the satellite Yamaha M1 this year.

Suzuki is still to announce who will partner John Hopkins for 2006 and the future for Troy Bayliss in MotoGP is still a story waiting to happen, the latest has him back in WSBK for 2006 on what looks set to be a Ducati.
Capirossi seems to be the most talked about rider at the moment in rumor-land, alongside, of course, Gibernau.

The Spanish press hounds are reporting that that the diminutive Italian has had a serious offer from Kawasaki to run alongside Shinya Nakano on the factory Ninja ZX-RR, although Olivier Jacque is also mentioned in despatches.

However, Capirossi is said to want a return to Honda and Michelin tires, but Biaggi's name is being banded about in relation to the second Pons slot so just where does Capirossi's future lie if a Ducati contract isn't signed?

And, where do Ducati get an Italian pilot for the second bike should Loris de-camp elsewhere?

If Altadis move to Gresini's corner, it would give more credence to the well-touted rumor that Alice will back a factory Yamaha team. The word has been that Valentino Rossi will run in a one-man team, with Jerry Burgess calling the shots from the garage, but Rossi has intimated that he wants Colin Edwards as a team-mate.

Dorna's grid slot policy—where officially there is supposed to be twelve two-man teams—hasn't always been adhered to. We have seen leased slots and places "found" to run additional teams, Konica Minolta Honda a prime example.

It is highly unlikely that the factory Yamaha team could run from the same garage with different sponsors, and if Altadis do remove their money from Yamaha, where would that leave Colin Edwards (who has a Yamaha contract through 2006) should Rossi run solo? Would the factory run the American in a "Team Yamaha" set-up?

The Texan of course ran in Alice colors whilst riding for Aprilia in 2003, so a two-man Alice Yamaha team looks a strong possibility depending on what happens with Rossi, the pairing are the main men with Michelin and their product development.

There is no word on a satellite Yamaha team for next season, no confirmation that Kawasaki will run four bikes (although that is a strong rumor) and the plans for the Tech 3 team and the D'antin Pramac squad are still unknown.

Suzuki is still to announce who will partner John Hopkins for 2006 and the future for Troy Bayliss in MotoGP is still a story waiting to happen, the latest has him back in WSBK for 2006 on what looks set to be a Ducati.

And, what of Max Biaggi should a Honda ride not be forthcoming?

Again, we reiterate, there is no official statement from Yamaha, Ducati, Sete Gibernau, or indeed any of the movers and shakers mentioned here; it is but a rumor-fest, but interesting nonetheless.

Källa: www.superbikeplanet.com
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Det är bara att tacka Honda för att Moto-GP kan bli kanonjämt nästa år.
Först klantar dom bort Rossi, seriens snabbaste förare, och som det nu verkar, Sete, seriens näst snabbaste förare (min åsikt..), och sen tar dom och sätter in Checa i fabriksstallet istället. Kanon.
Nu fattas det bara att dom förlorar Biaggi till Suzuki också, sen kan Honda satsa allt utvecklingsarbete av 990 kubikaren på Checa och Hayden (Pedrosa ska väl köra en 800?), så att även Suzukin blir mer konkurrenskraftig än Hondan. (Att Melandri skulle bli första förare och den som utvecklar 990-kubikaren vore ologiskt; han är ju bra.)
Förhoppningsvis så lyckas Ducati behålla Capirossi, så får dom ett grymt starkt team nästa år med Sete och Capirossi. Ett byte till Michelin skulle vara pricken över i:et. ;)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ludde78 skrev:
Förhoppningsvis så lyckas Ducati behålla Capirossi, så får dom ett grymt starkt team nästa år med Sete och Capirossi. Ett byte till Michelin skulle vara pricken över i:et. ;)
Det vore onekligen skönt att se Honda i en besvärlig sits med de bästa förarna på andra märken.

Jag tror Ducati med Capirossi och Gibernau blir Rossis största hot 2006. Men de lär inte behöva Michelin till sin hjälp. Capirossi körde ju i mål som tvåa på fräscha däck senast. När hände det senast?
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
Nyteknik skrev:
Det vore onekligen skönt att se Honda i en besvärlig sits med de bästa förarna på andra märken.

Jag tror Ducati med Capirossi och Gibernau blir Rossis största hot 2006. Men de lär inte behöva Michelin till sin hjälp. Capirossi körde ju i mål som tvåa på fräscha däck senast. När hände det senast?
Sant, Bridgestone sticker upp ibland...
Men jag har ändå svårt att tro att dom skulle kunna hålla samma klass som Michelin sett över en hel säsong.
Men jag hoppas jag har fel, sist såg det som sagt bra ut. :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Bridgestone har ju inte fått fram däck som är likvärdiga med Michelins. De har varit bra på vissa banor och Motegi är ju en av dem så det är väl dags att varna lite för Capirossi till nästa år. Fast det är ju inget som säger att maktbalansen kan ändras till nästa år.
Dock har Michelin två väldigt duktiga utvecklingsförare i Rossi och Edwards och det är de som anses vara de viktigaste i inputen till Michelin.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Rolfo och kanske Shakey på Kawasaki eller Ducati '06:eek:r nästa år för D'Antin med Pramac-spons?
(lite skumt för Pramac är väll den Italienska försäljaren av Honda industrimaskiner?)

Roberto Rolfo:
`The only news I have is about staying with D'Antin Pramac. Next year the team could be using either a Kawasaki or the Ducati 2006 - but without latest specification of the machine that is reserved for factory riders.’

`I know there are negotiations going on about these terms, but it's difficult to say at the moment which bike we would be riding,’ he added. ‘There is also the possibility of a second rider joining the team with Shane Byrne having been mentioned.’


motogp.com
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Ludde78 skrev:
Det är bara att tacka Honda för att Moto-GP kan bli kanonjämt nästa år.
Först klantar dom bort Rossi, seriens snabbaste förare, och som det nu verkar, Sete, seriens näst snabbaste förare (min åsikt..), och sen tar dom och sätter in Checa i fabriksstallet istället. Kanon.
Nu fattas det bara att dom förlorar Biaggi till Suzuki också, sen kan Honda satsa allt utvecklingsarbete av 990 kubikaren på Checa och Hayden (Pedrosa ska väl köra en 800?), så att även Suzukin blir mer konkurrenskraftig än Hondan. (Att Melandri skulle bli första förare och den som utvecklar 990-kubikaren vore ologiskt; han är ju bra.)
Förhoppningsvis så lyckas Ducati behålla Capirossi, så får dom ett grymt starkt team nästa år med Sete och Capirossi. Ett byte till Michelin skulle vara pricken över i:et. ;)
Tyvärr blir det väl ännu ojämnare nästa år med sete på en sämre hoj... han är ju den ende som har kunnat matcha rossi i tempo...
 

Ludde78

Sporthojsnörd
Gick med
17 May 2004
Ort
Stockholmen
Hoj
Suzuki
WASP skrev:
Tyvärr blir det väl ännu ojämnare nästa år med sete på en sämre hoj... han är ju den ende som har kunnat matcha rossi i tempo...
Det har du rätt i, men det var främst märkesmässigt jag syftade på med ett jämnare mästerskap... och att Honda då kanske kan få pisk av båda Yamaha och Ducati... :hoppa
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top