Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Säkert. Men inte så många MotoGP-förare, vilket ju Bayliss är.
Ehhh. Han körde cross/enduro och inte MotoGP. Varför skulle han inte särskilja sig från andra som kör cross/enduro? Det är ju vanligt med MotoGP-förare som skadar sig när de kör corss/enduro/supermotard - Hayden, Checa, Biaggi, McCoy tex.
 

sandstream

Guest
Axxexs skrev:
Senaste är visst att Troy inte kan köra något mer i år och kanske inte ens nästa år? Vermeulen får kanske köra dom tre sista racen.
Gissa om jag kommer att hålla tummarna för honom :banana
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
sandstream skrev:
Gissa om jag kommer att hålla tummarna för honom :banana
Varför klappar ditt hjärta för justa Vermeulen? Eller är det att du är sugen på att se vad en toppförare från WSBK klarar av att prestera på en konkurrenskraftog MotoGP-hoj?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Axxexs skrev:
Invalid är väl kanske lite väl men när man är 37 till nästa säsong och har ett sånt år bakom sig som han haft i år så blir det nog svårt att hitta bra jobb...

Det där med åldersfixeringen har jag så svårt att förstå... :va

Varför kontrakterar man helt enkelt inte den bästa föraren, och skiter i hur gammal/ung han är?
Vad är det som säger att det är bättre ett ha ett framtidslöfte, än en redan snabb förare i sitt team?

Det är ju inte många förare som stannar mer än 2 säsonger i samma team hur som helst... Då kan man ju lika gärna kontraktera en förare som har 2år kvar i toppen, som en förare som har 10år kvar. Eller?

Kolla på "löfte" som Hopkins t.ex. Jag hade ju hellre haft en förare i mitt Team som placerar sig stadigt topp 5, men som är 10 år äldre än honom... Eller tänker jag helt fel?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Macke skrev:
... Eller tänker jag helt fel?
Ja det gör du. Ett gott resultat är inte ett förararbete utan en lagprestation. Att trimma ihop alla delarna (föraranpassa hojen, få kommunikationen mellan lagmedlemmarna att fungera, knyta och behålla sponsorer) tar tid. Att byta till ny förare varje år gör att processen måste börja om igen. De flesta toppförare stannar i alla fall ett par år på samma ställe.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Macke skrev:
Det där med åldersfixeringen har jag så svårt att förstå... :va

Varför kontrakterar man helt enkelt inte den bästa föraren, och skiter i hur gammal/ung han är?
Vad är det som säger att det är bättre ett ha ett framtidslöfte, än en redan snabb förare i sitt team?

Det är ju inte många förare som stannar mer än 2 säsonger i samma team hur som helst... Då kan man ju lika gärna kontraktera en förare som har 2år kvar i toppen, som en förare som har 10år kvar. Eller?

Kolla på "löfte" som Hopkins t.ex. Jag hade ju hellre haft en förare i mitt Team som placerar sig stadigt topp 5, men som är 10 år äldre än honom... Eller tänker jag helt fel?

Jag gillar inte heller den åldersfixeringen som blivit i GP. Åldersgränserna för 125cc tycker jag är larvig för det var inte många förare som var för "gamla" där. Ui och Ueda bl.a kunde fått köra kvar där då dom var stora profiler och snabba förare som inte gillade att köra i andra klasser. Dom överblivna, oönskade, "äldre" förarna har fått gå över till tex WSBK.

Finns en oskriven regel som säger att det finns alltid någon som är snabbare. Problemet i MotoGP är at dom inte hittat vem som är snabbare än Rossi ännu. Dom som redan finns i serien har bara visat att dom är långsammare.

Sen är problemet även att en ung människa läker snabbare och bättre än en äldre. Är skillnad före och efter att man kommit över 25 år hur snabbt läkandet går.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Teddy skrev:
Ja det gör du. Ett gott resultat är inte ett förararbete utan en lagprestation. Att trimma ihop alla delarna (föraranpassa hojen, få kommunikationen mellan lagmedlemmarna att fungera, knyta och behålla sponsorer) tar tid. Att byta till ny förare varje år gör att processen måste börja om igen. De flesta toppförare stannar i alla fall ett par år på samma ställe.

Men om han bara stannar ett par år, så är det väl ingen skillnad om han är 30 eller 19? :va

Det där med läkningsprocessen kan jag ju iof förstå lite grann. Klart att en 19-åring läker fortare än en 37-åring.... En poäng...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Macke skrev:
Men om han bara stannar ett par år, så är det väl ingen skillnad om han är 30 eller 19? :va

Det där med läkningsprocessen kan jag ju iof förstå lite grann. Klart att en 19-åring läker fortare än en 37-åring.... En poäng...


Man får lov att köra i 250 och MotoGP tills man fyllt 50 år.

Kommer inte riktigt ihåg siffrorna men efter att man blivit 25 så för varje 10 årsperiod så förlängs läketiden med 50-100%. En skada som en 25 åring har som tar 4 veckor att läka kan ta 6-8 veckor att läka för en 35 åring.
 

sandstream

Guest
Teddy skrev:
Varför klappar ditt hjärta för justa Vermeulen? Eller är det att du är sugen på att se vad en toppförare från WSBK klarar av att prestera på en konkurrenskraftog MotoGP-hoj?
Jag gillar hans körstil och tycker att han har gjort mycket bra ifrån sig i årets WSBK.
Sen ska man väl vara realistisk och inte hoppas för mycket, det är ju lite skillnad på WSBK-hojarna och MotoGP-hojarna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sandstream skrev:
Jag gillar hans körstil och tycker att han har gjort mycket bra ifrån sig i årets WSBK.
Sen ska man väl vara realistisk och inte hoppas för mycket, det är ju lite skillnad på WSBK-hojarna och MotoGP-hojarna.
Du håller bara på honom för att dus ka kunna säga:
"Titta, han kommer från Superbike och kan köra MotoGP." ;)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Goodstuff skrev:
Du håller bara på honom för att dus ka kunna säga:
"Titta, han kommer från Superbike och kan köra MotoGP." ;)
Det är svårt att inte gilla Vermulen när man ser intervjuer med honom; skön kille, en ung, frisk fläkt. Som hos alla från down under fattas det dessutom vitala delar i mjukvaran. :hihi
 

sandstream

Guest
Goodstuff skrev:
Du håller bara på honom för att dus ka kunna säga:
"Titta, han kommer från Superbike och kan köra MotoGP." ;)
Närå, men det vore kul att se vad en talangfull SuperSport och WSBK-kille har att hämta i MotoGP nu när hojarna är "ganska" lika.

Jag är lite förtjust i grabbarna som ställer upp hojarna inför kurvorna, de ser ut att ha en så otrolig kontroll på grejerna.
Sladdar de dessutom ut ur kurvorna är det spiken i kistan och de hamnar på min idollista :Bugar
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men han är ju ganska trist i intervjuer, han kör bra helt klart. Jag tycker Colin Edwards är en av få förare som det faktiskt är intressant att lyssna på när de intervjuas, de flesta bara jolmar med och säger inte mycket.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Macke skrev:
Men om han bara stannar ett par år, så är det väl ingen skillnad om han är 30 eller 19? :va
...
Om jag var teamchef med det långa perspektivet, som varje god chef bör ha, är jag inte säker på om jag verkligen skulle satsa på en förare som inte riktigt blommat ut, är till åldern kommen och lika gärna kan vara på nedåtgående. Jag skulle nog ta mina chanser med ett nytt ungt löfte och troligtvis ha en bättre chans om två år med en väl trimmad organisation och en förhoppningsvis fullt utblommad förare som kan stanna många framgångsrika år till.
 

MC Doktorn

Guest
Axxexs skrev:
Kommer inte riktigt ihåg siffrorna men efter att man blivit 25 så för varje 10 årsperiod så förlängs läketiden med 50-100%. En skada som en 25 åring har som tar 4 veckor att läka kan ta 6-8 veckor att läka för en 35 åring.

Åldern är klart relaterad till läknings förmågan men skillnaden är knappast så stor.
Gäller det däremot växande individer är det tydligt, skillnaden du anger om man generaliserar grovt oavsett typ av skada skulle kunna gälla mellan en som är 10 och 30 år gammal.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Men han är ju ganska trist i intervjuer, han kör bra helt klart. Jag tycker Colin Edwards är en av få förare som det faktiskt är intressant att lyssna på när de intervjuas, de flesta bara jolmar med och säger inte mycket.

Vermuelen är ovanligt trist för att vara Aussie, lite stelbent engelsman verkar han vara.

Edwards är kul, Biaggi är kul och Mladin är hysteriskt kul. Lite som Yngwie Malmsteen goes roadracing.....

sandstream skrev:
Närå, men det vore kul att se vad en talangfull SuperSport och WSBK-kille har att hämta i MotoGP nu när hojarna är "ganska" lika.

Jag är lite förtjust i grabbarna som ställer upp hojarna inför kurvorna, de ser ut att ha en så otrolig kontroll på grejerna.
Sladdar de dessutom ut ur kurvorna är det spiken i kistan och de hamnar på min idollista :Bugar

Edwards,Bayliss och Hodgson har ju provat redan. Jag tror tyvärr inte Vermuelen har så mycket mer att hämta än en plats i mitten-kön.
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
1. Honda är väl de enda som inte kör med Marelli insprut.
2. Davids kamp mot Goliat = > Ducatis och Aprilias kamp mot de stora Japanska fabrikaten som har betydligt mera pengar att lägga på MotoGP.

Goodstuff skrev:
Capirex fick andraplatsen till skänks av Hondas insprutning...
Varför är Ducati och Aprilia de team man kan tycka om eller hurra för?
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
sandstream skrev:
Jag är lite förtjust i grabbarna som ställer upp hojarna inför kurvorna, de ser ut att ha en så otrolig kontroll på grejerna.
Sladdar de dessutom ut ur kurvorna är det spiken i kistan och de hamnar på min idollista :Bugar

Sättet att köra får nog anpassas efter vilken typ av hoj och bana man befinner sig på, dvs det är inte lika säkert att du får se den körstilen från honom på en GPhoj.
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
Skulle vara kul och se vad Lorenso Lanzi kan göra på en MotoGP hoj.


sandstream skrev:
Närå, men det vore kul att se vad en talangfull SuperSport och WSBK-kille har att hämta i MotoGP nu när hojarna är "ganska" lika.

Jag är lite förtjust i grabbarna som ställer upp hojarna inför kurvorna, de ser ut att ha en så otrolig kontroll på grejerna.
Sladdar de dessutom ut ur kurvorna är det spiken i kistan och de hamnar på min idollista :Bugar
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top