Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Näven skrev:
1. Honda är väl de enda som inte kör med Marelli insprut.
2. Davids kamp mot Goliat = > Ducatis och Aprilias kamp mot de stora Japanska fabrikaten som har betydligt mera pengar att lägga på MotoGP.
1. Så är det nog. Det visade sig dock vara soppatorsk om jag inte kommer ihåg fel, baserat på ett fel i insprutningen som inte kompenserade för bränslemängden och därmed förbrukade för mycket soppa.
2. Förvisso men jag tycker Ducatifantismen är lite tröttsam.
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Angående förarnas ålder:
Det är väl lite med förarval som med att spela på aktier, man kan välja en säker investering med känd avkastning, eller så kan man sikta på ett oprövat "klipp". I motorsport betyder det att man väljer mellan en någorlunda hög placering eller att kanske stå på topp. And second best is the first loser, som det heter. De som hållit på i tio år nu utan att vinna men ändå ligger bra till kommer att fortsätta göra det, medan nästa talang skulle kunna vara "den nye kungen"...
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Goodstuff skrev:
2. Förvisso men jag tycker Ducatifantismen är lite tröttsam.
För att inte säga mycket tröttsam. Visst, jag har alltid gillat Honda, men det är Hayden jag håller på, inte Honda RC211V. Ducati-töntarna verkar skita i vem som kör.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
För att inte säga mycket tröttsam. Visst, jag har alltid gillat Honda, men det är Hayden jag håller på, inte Honda RC211V. Ducati-töntarna verkar skita i vem som kör.

Det där var synnerligen välformulerat, hur man kan hålla på en motorcykel före en viss förare är helt obegripligt.

Som alla Honda-töntar som gapade och skrek och helt plötsligt blev jävligt tysta när Rossi bytte märke.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Det där var synnerligen välformulerat, hur man kan hålla på en motorcykel före en viss förare är helt obegripligt.

Som alla Honda-töntar som gapade och skrek och helt plötsligt blev jävligt tysta när Rossi bytte märke.
Nästa rejs ska jag yla om en Arai-hjälm vinner, för en sådan har jag. :yoparty
 

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
Edwards,Bayliss och Hodgson har ju provat redan. Jag tror tyvärr inte Vermuelen har så mycket mer att hämta än en plats i mitten-kön.
Hoppas du får äta upp det ;)
Näven skrev:
Skulle vara kul och se vad Lorenso Lanzi kan göra på en MotoGP hoj.
Nej, han skulle väl köra av alla andra så det hoppas jag vi slipper :hihi

(Näven: Skriv din text EFTER citaten så blir det mycket lättare att läsa :tummenupp)
oscar skrev:
Sättet att köra får nog anpassas efter vilken typ av hoj och bana man befinner sig på, dvs det är inte lika säkert att du får se den körstilen från honom på en GPhoj.
Kan så vara men jag tycker tex Hayden ofta kommer in brett i kurvorna på sin hoj :)

Chris Ash skrev:
Det där var synnerligen välformulerat, hur man kan hålla på en motorcykel före en viss förare är helt obegripligt.
Som alla Honda-töntar som gapade och skrek och helt plötsligt blev jävligt tysta när Rossi bytte märke.
Jag kan nog ha lite mer förståelse för dem som håller på ett märke.
Köper man tex en Ducati så gillar man deras produkter och vill att det ska gå bra för dem i tävlingarna.

Man skulle kunna jämföra med hockey där man håller på ett lag och inte de enskilda spelarna.
Har tex svårt att tro att Valmers skulle börja hålla på Frölunda om två av hans FBK-favoriter gick dit :hihi
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Kan så vara men jag tycker tex Hayden ofta kommer in brett i kurvorna på sin hoj :)

Det där är lite intressant, när fyrtaktarna var nya så hade de allihop problem med motorbromsen och de tidiga versionerna av slipperclutch, back torque limiter och fan vet vad allt kallades. Då ställde förarna ofta ut bakhjulet väldigt brett in i böjarna(då när alla som inte vet nåt om roadracing ylade om att alla förarna "sladdade som McCoy"). Idag ser man det knappt alls i stora klassen och som någon känd förare påpekade så går det fortast med "moppekörstilen" dvs med bägge hjulen fast planterade i backen, om man nu inte kommer från Australien och kör speedway på asfalten. Det är en körstilsgrej och även de vildaste förarna som Hayden och inte minst Capirossi kör ändå betydligt "snällare" idag än med första generationens fyrtaktsracers.

Jag tycker de flesta körstilar har sin egen lilla charm, Capirossi brottas med sin hoj som om den vore ett rabiessmittat vildsvin, McCoy kör speedway genom sista kurvan på Phillip Island eller Max Biaggi lägga ett så vackert och stiltrent varv så man blir tårögd.

För att spinna vidare på musikaliska metaforer, det är lite som Slayer (Capirex) och Vivaldi (Biaggi) bägge är bra men på sitt eget sätt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Jag tycker de flesta körstilar har sin egen lilla charm, Capirossi brottas med sin hoj som om den vore ett rabiessmittat vildsvin, McCoy kör speedway genom sista kurvan på Phillip Island eller Max Biaggi lägga ett så vackert och stiltrent varv så man blir tårögd.

För att spinna vidare på musikaliska metaforer, det är lite som Slayer (Capirex) och Vivaldi (Biaggi) bägge är bra men på sitt eget sätt.

Det där håller jag klart med om. Körstilar vi faktiskt kan se här hemma också.
Jämför Palle och Watz exempelvis, palle kör ruggigt cleant, Fredde kör så det ser ut som ramen ska gå av i kurvorna..
Eller Jimmy Lindström contra Kai-börre eller Cralle.
 

MC Doktorn

Guest
Rossis körstil är unik läste nånstans att han ger gas tidigare än någon annan håller ett visst gaspådrag även vid inbromsning när andra slår av.
Provocerar då framgaffel och däck minimalt och upplever då aldrig chatter/resonansen från framdäcket som om man går in böjen med max nedlägg och ingen gas.
Kroppen är helt rak i förhållande till hojen.
Så vackert så man ....

rossi-wallpaper-new-2.jpg
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goodstuff skrev:
Ehhh. Han körde cross/enduro och inte MotoGP. Varför skulle han inte särskilja sig från andra som kör cross/enduro? Det är ju vanligt med MotoGP-förare som skadar sig när de kör corss/enduro/supermotard - Hayden, Checa, Biaggi, McCoy tex.
Ho ho - du är ju helt borta!

Jag menade (och skrev) att det är smått unikt att en MotoGP-förare invalidiserar sig på en crosshoj. Om det är så illa som Axxexs skriver; att han kanske inte kommer att köra ens nästa säsong.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
Ho ho - du är ju helt borta!

Jag menade (och skrev) att det är smått unikt att en MotoGP-förare invalidiserar sig på en crosshoj. Om det är så illa som Axxexs skriver; att han kanske inte kommer att köra ens nästa säsong.
:tomten
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
2ono skrev:
Rossis körstil är unik läste nånstans att han ger gas tidigare än någon annan håller ett visst gaspådrag även vid inbromsning när andra slår av.
Provocerar då framgaffel och däck minimalt och upplever då aldrig chatter/resonansen från framdäcket som om man går in böjen med max nedlägg och ingen gas.
Kroppen är helt rak i förhållande till hojen.
Så vackert så man ....

http://stor-jefla-bildjevel-pa-rossi.jpg
:fatta! Inte så stora bilder ! Den fukkar ju upp läsbarheten på hela sidan.



Men snygg var den :tummenupp
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
RedBaron skrev:
:fatta! Inte så stora bilder ! Den fukkar ju upp läsbarheten på hela sidan.
Byt till Firefox, installera en extension som heter Zoom Image så kan du ändra storleken på bilderna
utan att ladda om sidan och vips så är den läsbar. Mycket bra just på gigantiska bilder i forum. :tummenupp
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Neutral skrev:
Byt till Firefox, installera en extension som heter Zoom Image så kan du ändra storleken på bilderna
utan att ladda om sidan och vips så är den läsbar. Mycket bra just på gigantiska bilder i forum. :tummenupp
:trött
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Neutral skrev:
Byt till Firefox, installera en extension som heter Zoom Image så kan du ändra storleken på bilderna
utan att ladda om sidan och vips så är den läsbar. Mycket bra just på gigantiska bilder i forum. :tummenupp
Nu är det installerat :tummenupp
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Jag brukade hålla på den smått medelålders mustaschprydde tysken Dirk Raudies när han körde 125.

:tummenupp

Ett av skälen till att jag inte blir upphetsad av 125 är att hojarna uteslutande framförs av överåriga barn.

Noby Ueda var ju också en jättehjälte! Med sina jätteglasögon och elastiska handske....
 

Rigor Mortis

Posör och materialspelare
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Ducati 996
2ono skrev:
Rossis körstil är unik läste nånstans att han ger gas tidigare än någon annan håller ett visst gaspådrag även vid inbromsning när andra slår av.
Provocerar då framgaffel och däck minimalt och upplever då aldrig chatter/resonansen från framdäcket som om man går in böjen med max nedlägg och ingen gas.
Kroppen är helt rak i förhållande till hojen.
Så vackert så man ....

Jo den är unik på så vis att kan han inte köra förbi någon
så torpederar han dom (movistarhojar) :D :D :D
 
Last edited by a moderator:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top