Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Suzuki kanske bara kommer köra med en hoj nästa säsong?
Yamaha och Kawasaki backar om att köra med 4st hojar utan kommer bara med vars 2st.
D'Antin kommer inte köra nästa år.
Kawasaik letar en ung förare som komplement till Nakano vilket borde utesluta Olivier Jacque.

Stämmer dom här ryktena så kan 2006 MotoGP bli så här tunnt i startfälten.
7st Honda
2st Yamaha
2st Kawasaki
2st Ducati
2st WCM
1st Suzuki
1st KR
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Axxexs skrev:
Suzuki kanske bara kommer köra med en hoj nästa säsong?
Yamaha och Kawasaki backar om att köra med 4st hojar utan kommer bara med vars 2st.
D'Antin kommer inte köra nästa år.
Kawasaik letar en ung förare som komplement till Nakano vilket borde utesluta Olivier Jacque.

Stämmer dom här ryktena så kan 2006 MotoGP bli så här tunnt i startfälten.
7st Honda
2st Yamaha
2st Kawasaki
2st Ducati
2st WCM
1st Suzuki
1st KR

Det är ju katastrof om det skulel bli så!
17 hojar i världens bästa mästerskap är INTE bra.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
Suzuki kanske bara kommer köra med en hoj nästa säsong?
Yamaha och Kawasaki backar om att köra med 4st hojar utan kommer bara med vars 2st.
D'Antin kommer inte köra nästa år.
Kawasaik letar en ung förare som komplement till Nakano vilket borde utesluta Olivier Jacque.

Stämmer dom här ryktena så kan 2006 MotoGP bli så här tunnt i startfälten.
7st Honda
2st Yamaha
2st Kawasaki
2st Ducati
2st WCM
1st Suzuki
1st KR
Jag trodde arrangörerna av MotoGP ställde krav på respektive tillverkare att ställa upp med ett minumim av hojar/team. Har man Rossi förstår jag att man inte ser vitsen att ställa upp med massa andra förare/team. Men om man som Suzuki inte har en dokumenterat konkurrenskraftig förare är det obegripligt att satsa allt på honom.

Det vore intressant att se Roberts Jr köra för Pappa på en ny hoj med Hondamotor. Inte osannolikt att han får en nytändning som hos Suzuki -99 och börjar återetablera sig.
 

sandstream

Guest
Nyteknik skrev:
Jag trodde arrangörerna av MotoGP ställde krav på respektive tillverkare att ställa upp med ett minumim av hojar/team.
Det där måste vara en balansgång för DORNA.
Visst kan de ställa krav men tex Suzuki kan ju svara att tyvärr så har vi inte råd att ställa upp med mer än en hoj i år och alternativet är att vi inte är med alls.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ett av bekymmerna med fyrtakt, kostnaderna har skenat iväg ordentligt för teamen. Knappt så att satellit-teamen har råd att köra fjolårs-cyklar eller äldre längre. Man får ju hoppas att yamaha/honda/suzuki m.fl inte skrotar sina cyklar utan kommer låta andra team köra dem så småningom.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Det är ju katastrof om det skulel bli så!
17 hojar i världens bästa mästerskap är INTE bra.

En halvering av de gamla 500-startfälten. Framtiden ser ljus ut.....

Faktum är att mer än en insatt journalist/förståsigpåare (ex Toby Moody) har oroat sig över utvecklingen i ett par år nu. Vi får hoppas att det vänder med det nya 800cc reglementet.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
En halvering av de gamla 500-startfälten. Framtiden ser ljus ut.....

Faktum är att mer än en insatt journalist/förståsigpåare (ex Toby Moody) har oroat sig över utvecklingen i ett par år nu. Vi får hoppas att det vänder med det nya 800cc reglementet.
Även om startfälten i början och mitten av 90-talet innehöll ekipage som aldrig hade en sportslig chans att undvika att bli varvade så var det möjligt för små team att prestera skapliga resultat på fjolårshojar och till och med för MUZ att ta pole. Man inser hur omöjligt det skulle vara i MotoGP för team som KR och WCM. Med färre och mer exklusiva team kommer vi få mindre variation i resultatlistorna och mindre spänning och underhållning framför TV:n.

Blir det inte mer dyrbart att vara konkurrenskraftig med införandet av 800 cc? Det medför ju nya kostnader för utveckling av nya motorer, chassien och däck. Suzuki lär få ännu svårare att konkurrera. WCM kanske inte ens kvalar in. Färre förare kommer kunna köra fort med de smalare effektregistren.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Även om startfälten i början och mitten av 90-talet innehöll ekipage som aldrig hade en sportslig chans att undvika att bli varvade så var det möjligt för små team att prestera skapliga resultat på fjolårshojar och till och med för MUZ att ta pole. Man inser hur omöjligt det skulle vara i MotoGP för team som KR och WCM. Med färre och mer exklusiva team kommer vi få mindre variation i resultatlistorna och mindre spänning och underhållning framför TV:n.

Blir det inte ännu dyrare och därmed mer dyrbart att vara konkurrenskraftig med införandet av 800 cc? Det medför ju nya kostnader för utveckling av nya motorer, chassien och däck. Suzuki lär får ännu svårare att konkurrera. WCM kanske inte ens kvalar in. Färre förare kommer kunna köra fort med de smalare effektregistren.

Lösningen på detta hade varit att tillåta 500 cc-tvåtakt enligt det gamla reglementet igen sida vid sida med 800cc fyrtakt. Då hade de mindre teamen haft råd att bygga snabba hojar och konkurrera igen, och fler hade säkert tillkommit. För att inte tala om vad mycket roligare och varierat hela mästerskapet hade blivit. Tänk själv Jeremy McWilliams på en nykonstruerad KR4:a på 130 kilo och 220 hästar gå på yttern om en överviktig bulk-800 i snabbvänstern på Phillip Island, bara för att bli passerad på rakan igen. Det var jävligt fegt att reglera bort den möjligheten.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Lösningen på detta hade varit att tillåta 500 cc-tvåtakt enligt det gamla reglementet igen sida vid sida med 800cc fyrtakt. Då hade de mindre teamen haft råd att bygga snabba hojar och konkurrera igen, och fler hade säkert tillkommit. För att inte tala om vad mycket roligare och varierat hela mästerskapet hade blivit. Tänk själv Jeremy McWilliams på en nykonstruerad KR4:a på 130 kilo och 220 hästar gå på yttern om en överviktig bulk-800 i snabbvänstern på Phillip Island, bara för att bli passerad på rakan igen. Det var jävligt fegt att reglera bort den möjligheten.
Att ni aldrig ger er; du låter som våra 40-talister här på jobbet, som vägrar släppa sina förbannade pärmar och använda IT-verktygen som alla andra använder.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Att ni aldrig ger er; du låter som våra 40-talister här på jobbet, som vägrar släppa sina förbannade pärmar och använda IT-verktygen som alla andra använder.

Men vad har du får argument mot det jag skrev? Förutom ditt envisa papegojehackande om framtiden?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Men vad har du får argument mot det jag skrev? Förutom ditt envisa papegojehackande om framtiden?
1. Ni målar fan på väggen innan det ens är klart att det blir särskilt få hojar i MotoGP.
2. Det enorma intresse MotoGP tilldrar sig nu, var inte 500-klassen i närheten av. En slump? Knappast, fyrtaktarna har lyft RR-VM något oerhört.
3. Hellre en riktigt professionell klass, som MotoGP, med 20 startande, än 35 startande varav 15 är hojar som Stiggys 500-häck från säsongen 2001. Jag kan lova dig att alla sponsorer håller med om detta.
4. Det är ju framtiden, ska det vara så jävla svårt att inse?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Lösningen på detta hade varit att tillåta 500 cc-tvåtakt enligt det gamla reglementet igen sida vid sida med 800cc fyrtakt. Då hade de mindre teamen haft råd att bygga snabba hojar och konkurrera igen, och fler hade säkert tillkommit. För att inte tala om vad mycket roligare och varierat hela mästerskapet hade blivit. Tänk själv Jeremy McWilliams på en nykonstruerad KR4:a på 130 kilo och 220 hästar gå på yttern om en överviktig bulk-800 i snabbvänstern på Phillip Island, bara för att bli passerad på rakan igen. Det var jävligt fegt att reglera bort den möjligheten.
Det förvånade mig att man inte såg (eller brydde sig om) den uppenbara fördelen med att låta två- och fyrtaktare tävla mot varandra.

Att tvåtakt inte skulle vara "framtiden" gäller lika mycket fyrtaktare. GM och Toyota uppmanar i dag Bush att minska USA:s beroende av bensin; för att kunna satsa hårdare på elhybrider.

Och med det övertydliga exemplet F1 måste ju arrangörerna av MotoGP var ytterst medvetna om riskerna med att låta utvecklingskostnaderna skena.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Chris Ash skrev:
Lösningen på detta hade varit att tillåta 500 cc-tvåtakt enligt det gamla reglementet igen sida vid sida med 800cc fyrtakt. Då hade de mindre teamen haft råd att bygga snabba hojar och konkurrera igen, och fler hade säkert tillkommit. För att inte tala om vad mycket roligare och varierat hela mästerskapet hade blivit. Tänk själv Jeremy McWilliams på en nykonstruerad KR4:a på 130 kilo och 220 hästar gå på yttern om en överviktig bulk-800 i snabbvänstern på Phillip Island, bara för att bli passerad på rakan igen. Det var jävligt fegt att reglera bort den möjligheten.
Risken är väl överhängande att det bara blir tvåtaktare i startfältet då.

Dessutom är jag skeptisk till hur kul race det blir. 2002 såg vi en del race där snabbare tvåtaktare fick bromsa för fyrtaktarna i kurvorna och sedan bli frånåkta på rakorna, komma ifatt i nästa kurva utan att komma förbi osv.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
RedBaron skrev:
Risken är väl överhängande att det bara blir tvåtaktare i startfältet då.

Ja det skulle ju vara synd....

RedBaron skrev:
Dessutom är jag skeptisk till hur kul race det blir. 2002 såg vi en del race där snabbare tvåtaktare fick bromsa för fyrtaktarna i kurvorna och sedan bli frånåkta på rakorna, komma ifatt i nästa kurva utan att komma förbi osv.

Men då hade de 200cc till.....
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
valmers skrev:
2. Det enorma intresse MotoGP tilldrar sig nu, var inte 500-klassen i närheten av. En slump? Knappast, fyrtaktarna har lyft RR-VM något oerhört.

3. Hellre en riktigt professionell klass, som MotoGP, med 20 startande, än 35 startande varav 15 är hojar som Stiggys 500-häck från säsongen 2001. Jag kan lova dig att alla sponsorer håller med om detta.

4. Det är ju framtiden, ska det vara så jävla svårt att inse?

2. Inte fyrtaktarnas förtjänst utan resultatet av en bra marknadföring.

3. Så WCM och KR är inte sånna häckar då som ständigt blir varvade?

4. Är det? Med 17 startande?

Mvh Pär
 

sandstream

Guest
Läste en intressant artikel skriven av Toby Moody (Eurosport kommentatorn):
http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=6&nid=119644

Exactly 40% of the MotoGP grid in Malaysia was sponsored by tobacco and without those sponsors, Tech 3 and Pons cannot field any bikes.

The TV figures in Spain are enough to prove this as MotoGP figures have plummeted from their highs of Criville and Gibernau years, to 2005 lows as Spain's TV5 televises Alonso being the one to take the crown away from the universally known Schumacher as he becomes Spain's first F1 race winner, and then champion.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Läste en intressant artikel skriven av Toby Moody (Eurosport kommentatorn):
http://www.crash.net/uk/en/news_view.asp?cid=6&nid=119644

Exactly 40% of the MotoGP grid in Malaysia was sponsored by tobacco and without those sponsors, Tech 3 and Pons cannot field any bikes.

The TV figures in Spain are enough to prove this as MotoGP figures have plummeted from their highs of Criville and Gibernau years, to 2005 lows as Spain's TV5 televises Alonso being the one to take the crown away from the universally known Schumacher as he becomes Spain's first F1 race winner, and then champion.

Jaså TV-siffrorna i Spanien rasar? Hur var det nu Valmers? Intresset är "enormt" och har "lyft oerhört" sen Crivilles dagar?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Jaså TV-siffrorna i Spanien rasar? Hur var det nu Valmers? Intresset är "enormt" och har "lyft oerhört" sen Crivilles dagar?
För det kan ju inte bero på att en spanjor sedan säsongsstarten varit i toppen av Formel 1, en av världens medialt sett största sporter? Men visst, vrid klockan tillbaka bara, så kommer säkerligen folk att bänka sig framför TV-apparaterna. Om vi tar tillbaka 1975 års hojar, blir det säkert publikrekord. Eller varför inte 1960 års hojar? Det var ju bättre förr, ju förr dess bättre.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Av någon outgrundlig anledning känner jag igen mönstret:

Väldigt fritt reglemente, initialt uppsving, för att sedan sluta med att knappt någon har råd vilket gör att intresset för sporten minskar....



:tomten
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top