Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Nästa år kan bli ett mellanår där tillverkarna lägger dom mesta utvecklingskostnaderna på dom kommande 800cc hojarna istället för dom hojarna som ska köras 2006.
Enda fördelen är väl att Honda kan våga leasa ut motorer åt KR utan behöva oroa sig att dom kopierar dom eftersom det är sista året med sånna motorer. KR skulle förmodligen kunna få '02-motorer så som Moriwaki fått.

Att pengarna kommer att saknas för att förbudet mot tobaksreklam kommer börja gälla kommer säkert också att göra det svårare för teamen.

Dessutom kommer det en ny regel fr.o.m nästa år att en tillverkare max får ställa upp med 4st hojar och det kommer också att kunna minska startfälten då Honda haft fler hojar än så.

Hoppas det inte blir så illa som det förutspås i denna artikeln bara:
http://www.superbikeplanet.com/2005/Sep/050926b.htm
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
Hoppas det inte blir så illa som det förutspås i denna artikeln bara:
http://www.superbikeplanet.com/2005/Sep/050926b.htm
Jag tycker mycket som beskrivs i artikeln skulle innebära förbättringar:

"Back in the days of early 1990s, the 2-stroke screamers, the vicious power band of the 500cc machines leant themselves well to the highside, bone breaking, bucking bronco type get offs which saw many of the legends eating gravel and tarmac as the bike bit back onto the tarmac on corner exit, under acceleration. The 800cc era may not produce quite the beasts of old, but they won't be far off."

och

"...we will see a return to "Highside Central". The smaller bikes will produce, as with the 500cc bikes, vicious output as the engineers send the torque up the curve to get the power required."

och

"Cornering speeds will increase, driveability will decrease, and the result will be highly-strung power and the need to control it..."

Bye bye Nicky Hayden! :hihi :banana
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Jag tycker mycket som beskrivs i artikeln skulle innebära förbättringar:

"Back in the days of early 1990s, the 2-stroke screamers, the vicious power band of the 500cc machines leant themselves well to the highside, bone breaking, bucking bronco type get offs which saw many of the legends eating gravel and tarmac as the bike bit back onto the tarmac on corner exit, under acceleration. The 800cc era may not produce quite the beasts of old, but they won't be far off."

och

"...we will see a return to "Highside Central". The smaller bikes will produce, as with the 500cc bikes, vicious output as the engineers send the torque up the curve to get the power required."

och

"Cornering speeds will increase, driveability will decrease, and the result will be highly-strung power and the need to control it..."

Bye bye Nicky Hayden! :hihi :banana


Det var det som var så bra med 500:eek:rna. Alla övermodiga medelmåttor försökte vrida nacken av dem alldeles för tidigt, sen bet 500:an tillbaka och visade vem som bestämde och de vågade aldrig försöka igen. Vilket lämnade fighten om VM-titeln öppen till de riktigt vassa förarna.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Goodstuff skrev:
Fråga bara Chris Walker....

Chris Walker säger att han började skaka och kallsvettas när mekarna startade upp NSR:en och började varmköra..... :hihi

Och då var det endå de senare och mer civiliserade 500:eek:rna han körde.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Chris Walker säger att han började skaka och kallsvettas när mekarna startade upp NSR:en och började varmköra..... :hihi

Och då var det endå de senare och mer civiliserade 500:eek:rna han körde.
Och på vintrarna var det alltid 35 grader kallt, två meter snö och vi fick minsann gå 48 kilometer till skolan varje dag, det var barkbröd och vatten till lunch och på vägen hem fick vi jobba i skogen och fälla träd med fällkniv.
 

-Walter-

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Skövde
Hoj
Gixxer 1000
:hihi :hihi


valmers skrev:
Och på vintrarna var det alltid 35 grader kallt, två meter snö och vi fick minsann gå 48 kilometer till skolan varje dag, det var barkbröd och vatten till lunch och på vägen hem fick vi jobba i skogen och fälla träd med fällkniv.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Det var det som var så bra med 500:eek:rna. Alla övermodiga medelmåttor försökte vrida nacken av dem alldeles för tidigt, sen bet 500:an tillbaka och visade vem som bestämde och de vågade aldrig försöka igen. Vilket lämnade fighten om VM-titeln öppen till de riktigt vassa förarna.
Det vore förstås inte heller kul om vi fick se en tätklunga på två förare som ligger 30 sekunder före resten av fältet som har lyckats hålla sig på hjulen. Men av princip tycker jag att prototyperna i MotoGP ska vara svårkörda; precis som 500:eek:rna innan man övergick till blyfri bensin. Inte för att "det var bättre förr" utan för att det ska vara en kamp mellan de absolut bästa och mest orädda förarna i världen. Spettacolare!

Goodstuff skrev:
Fråga bara Chris Walker....
Jag har aldrig sett någon kört 500:a så fult och dåligt. Han satt på hojen som om han hade skitit på sig. :rofl
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Det vore förstås inte heller kul om vi fick se en tätklunga på två förare som ligger 30 sekunder före resten av fältet som har lyckats hålla sig på hjulen. Men av princip tycker jag att prototyperna i MotoGP ska vara svårkörda; precis som 500:eek:rna innan man övergick till blyfri bensin. Inte för att "det var bättre förr" utan för att det ska vara en kamp mellan de absolut bästa och mest orädda förarna i världen. Spettacolare!

Jag har aldrig sett någon kört 500:a så fult och dåligt. Han satt på hojen som om han hade skitit på sig. :rofl

Jo men det är ju bara för förarna att lära sig eller gå hem till någon nationell standardserie.

Det roliga är ju att 500:an som Walker körde var en sen oblyad modell. Mick Doohan kommenterade de hojarna såhär säsongen 1998(Sannolikt en pik till Biaggi som precis kört ifrån honom på Suzuka). "De nya hojarna går som traktorer, en 500 är snäll nu, vem som helst kan köra dem".

Mighty Mick hade nog inte tyckt om de nya hojarna som till och med lönnfeta MC-journalister tycker är "lättkörda".
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Jo men det är ju bara för förarna att lära sig eller gå hem till någon nationell standardserie.

Det roliga är ju att 500:an som Walker körde var en sen oblyad modell. Mick Doohan kommenterade de hojarna såhär säsongen 1998(Sannolikt en pik till Biaggi som precis kört ifrån honom på Suzuka). "De nya hojarna går som traktorer, en 500 är snäll nu, vem som helst kan köra dem".

Mighty Mick hade nog inte tyckt om de nya hojarna som till och med lönnfeta MC-journalister tycker är "lättkörda".
Doohan kallade de för Super twofifty´s. De hade lägre effekt och mjukare effektregister. Checa kom från 250 till 500 under den "blyade epoken" och körde ändå riktigt bra. Det är imponerande. Mitt minne säger mig att han presterade bättre resultat än Capirossi gjorde vid första bytet från 250 till 500.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Axxexs skrev:
Hoppas det inte blir så illa som det förutspås i denna artikeln bara:
http://www.superbikeplanet.com/2005/Sep/050926b.htm

Risken finns väl att en del av farhågorna i artikeln blir sanning...

FIM skrämmer iväg dom mindre tillverkarna med att kontinuerligt ändra reglerna. Vem vågar ge sig in i MotoGP nu? Hur länge kommer men köra 800cc? När måste man lägga ner 100-miljontals igen för att utveckla ytterligare en nya motor?

Det sägs ju att både Blata och KTM hoppade av för att dom inte hade råd att utveckla en ny 800cc motor.... Vad händer med KR/WCM nu t.ex?

Kommer det sluta som F1, där tekniken tar llt större plats, och bara ett fåtal team har råd?

Hoppas inte....
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Doohan kallade de för Super twofifty´s. De hade lägre effekt och mjukare effektregister. Checa kom från 250 till 500 under den "blyade epoken" och körde ändå riktigt bra. Det är imponerande. Mitt minne säger mig att han presterade bättre resultat än Capirossi gjorde vid första bytet från 250 till 500.

Ja och nej.....Loris Capirossi kom 6:a i 500-VM sin debutsäsong, Checa kom 8:a men tog fler poäng.

Capirossis andrasäsong kom han 10:a och Checa kom 8:a i sin.

Men man ska ju komma ihåg att förändringen mot snällare hojar hade hålit på ett tag. Från "Two-up" (Kallad "the most evil racebike ever built") till "Screamern" och sen till "Big Bang".

Det var ju först med oblyat bränsle som fler än Doohan vågade köra screamern. Den som hade kommit som en välsignelse runt 1990 och som Gardner betraktade som "väldigt körbar".
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Macke skrev:
Risken finns väl att en del av farhågorna i artikeln blir sanning...

FIM skrämmer iväg dom mindre tillverkarna med att kontinuerligt ändra reglerna. Vem vågar ge sig in i MotoGP nu? Hur länge kommer men köra 800cc? När måste man lägga ner 100-miljontals igen för att utveckla ytterligare en nya motor?

Det sägs ju att både Blata och KTM hoppade av för att dom inte hade råd att utveckla en ny 800cc motor.... Vad händer med KR/WCM nu t.ex?

Kommer det sluta som F1, där tekniken tar llt större plats, och bara ett fåtal team har råd?

Hoppas inte....
Det är ju den stora risken som jag ser det och som verkar bli verklighet.
Visst är det bra med utveckling etc men färra än 20 hojar i startfältet och det börjar bli riktigt oroväckande. Tycker det är magert redan nu.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
För en novis:

Vad innebar skiftet från blyad till oblyad bensin och varför? :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
xyx skrev:
För en novis:

Vad innebar skiftet från blyad till oblyad bensin och varför? :)

Det innebar att man inte kunde köra med lika högt komp. Effekten minskade då.

Anledningen till att man förbjöd bly är av samma anledning som den inte finns på vanliga mackar heller. Av miljöskäl.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
xyx skrev:
För en novis:

Vad innebar skiftet från blyad till oblyad bensin och varför? :)
Lägre effekt beroende på att man fick ändra förbränningsrummen/kompressionen pga att motorerna spikade mer med oblyad soppa. Nordgren kan säkert ge en betydligt mer exakt och detaljerad beskrivning av problematiken.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Goodstuff skrev:
Lägre effekt beroende på att man fick ändra förbränningsrummen/kompressionen pga att motorerna spikade mer med oblyad soppa. Nordgren kan säkert ge en betydligt mer exakt och detaljerad beskrivning av problematiken.

Ok, tack! :tummenupp

Antar att blyersättningsmedlen var långt ifrån fullgoda då...


Hur stort effektbortfall var det man drabbades av?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
Det innebar att man inte kunde köra med lika högt komp. Effekten minskade då.

Anledningen till att man förbjöd bly är av samma anledning som den inte finns på vanliga mackar heller. Av miljöskäl.
Och vilken betydelsefull insats för miljön det var sedan. :rolleyes:
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Chris Ash skrev:
Men man ska ju komma ihåg att förändringen mot snällare hojar hade hålit på ett tag. Från "Two-up" (Kallad "the most evil racebike ever built") till "Screamern" och sen till "Big Bang".

Vad innebar förändringen från "Two-up", via "Screamern" och slutligen "Big Bang"?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top