Jo, jag håller med dig men du missar poängen i Max resonemang, att ny teknik håller på att ersätta mänsklig förartalang i en allt större utsträckning. Vad är det man egentligen vill se? Ingenjörernas kamp eller förarnas kamp? Kolla utvecklingen i F1. Sponsorerna blir bara glada ju mer talanglösa förare som kan användas, till slut kan man ta vilken modell som hellst och sätta på en hoj och vinna VM med. För företagen som sponsrar är det viktigt med en förare som kan gå sexigt, vara rapp i käften och se snygg ut. Och omvänt, för stallen lockar ju förstås tanken att kunna erbjuda sina sposorer en skräddarsydd förare. En ansiktslös talang som göms bakom en hjälm är svår att marknadsföra. Sponsorernas våta dröm är att kunna använda skådisar, de är det perfekta annonsplanket, tänk när man kan börja rekrytera från Hollywood. Ett Mc Donaldssponsrat Amerikanskt stall vinner VM med Brad Pitt i sadeln. Usch, hemska tanke.
Överdriver jag? Javisst. Detta har ju alltid förekommit och förekommer i dag, det som oroar är det håll utvecklingen pekar åt och med vilken fart den sker. Det möjliga urvalet förare ökar i takt med att man tillåter teknik överta förartalang. Rossi är rossi men börja trava längre ner i fältet, där kan man snart slänga in vilken halvdan förare som hellst som sponsorena pekar ut. Honom ska vi ha! Det tycker jag är synd.