Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Om någon undrar vem som kör Yamahan med #2 på så ska det vara Yamahas testförare Norihiko Fujiwara.



Satt och kollade lite nogrant på hojarna och la märke till Rossis bakdrev. Håller den för 250hk?? Ser lite för lättat ut..
 

Bifogat

  • rossi-drev.JPG
    rossi-drev.JPG
    62.9 KB · Visningar: 119

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Axxexs skrev:
Om någon undrar vem som kör Yamahan med #2 på så ska det vara Yamahas testförare Norihiko Fujiwara.



Satt och kollade lite nogrant på hojarna och la märke till Rossis bakdrev. Håller den för 250hk?? Ser lite för lättat ut..

Är det den Norihiko Fujiwara? Gamle japanske 500-mästaren och GP500 piloten?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Äsch, det håller nog, säkert gjort i unobtanium. :D

Är det givaren till TC:n man ser ovan hjulaxeln? Och den konstiga biten som ser ut som en minihajfena nedanför hjulaxeln, vad är det?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Axxexs skrev:
Om någon undrar vem som kör Yamahan med #2 på så ska det vara Yamahas testförare Norihiko Fujiwara.



Satt och kollade lite nogrant på hojarna och la märke till Rossis bakdrev. Håller den för 250hk?? Ser lite för lättat ut..
yo , lira hit högupplösta
måste kolla mer på detta
attachment.php

borde vara tanken som går ner i bakre bakrams balken..
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Neutral skrev:
Äsch, det håller nog, säkert gjort i unobtanium. :D

Är det givaren till TC:n man ser ovan hjulaxeln? Och den konstiga biten som ser ut som en minihajfena nedanför hjulaxeln, vad är det?

Minihajfenan är till att lyfta i med depåstödet
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Neutral skrev:
Är det givaren till TC:n man ser ovan hjulaxeln?

Tror inte det är TC utan den vanliga datorloggningen vill minnas att 2D sensorer ser ut så.

En grej jag dock fortfarande undrar över är vad det är för prylar som sitter på bromsslangen fram, fenomenet kom i slutet av säsongen 2004 och det sitter idag på alla cyklar i startfältet. Snabbkopplingar känns ju rätt avlägset ur säkerhetssynpunkt. :va
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Neutral skrev:
Äsch, det håller nog, säkert gjort i unobtanium. :D

Är det givaren till TC:n man ser ovan hjulaxeln? Och den konstiga biten som ser ut som en minihajfena nedanför hjulaxeln, vad är det?


Är hastighetsgivaren. Den används till att logga hastigheten till dataloggern. TC sitter nog sen kopplad till dataloggern och jämför hastigheterna mellan fram-/bakhjul bl.a.



Boris JR skrev:
Tror inte det är TC utan den vanliga datorloggningen vill minnas att 2D sensorer ser ut så.

En grej jag dock fortfarande undrar över är vad det är för prylar som sitter på bromsslangen fram, fenomenet kom i slutet av säsongen 2004 och det sitter idag på alla cyklar i startfältet. Snabbkopplingar känns ju rätt avlägset ur säkerhetssynpunkt. :va

Ska tydligen vara en snabbkoppling. Om det blir regn så sätter man på stålskivor och då går det snabbare att byta oken än att sitta och pilla loss bromsbeläggen (som också måste bytas då). Dessutom ska det vara säkrare att byta ett färdigt "paket" än att stressmeka med belägg-sprintar osv..




Undrar om mekanikerna gillar att dom målat bromsvätskebehållaren svart? Kanske är nån hemlig bromsvätska dom testar? :hihi :)
 

Bifogat

  • bromsvätskabehållaren.JPG
    bromsvätskabehållaren.JPG
    16.7 KB · Visningar: 83

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Axxexs skrev:
Är hastighetsgivaren. Den används till att logga hastigheten till dataloggern. TC sitter nog sen kopplad till dataloggern och jämför hastigheterna mellan fram-/bakhjul bl.a.
Mmm, det var det jag menade. Någon som vet vad som händer när de wheelar ut ur kurvorna? Borde inte framhjulet med tanke på t ex friktionen mellan skivor och belägg samt i lagren tappa hastigheten tillräckligt snabbt i kombination med att man just då accelererar bakhjulet snabbt? Då borde ju TC:n gå in även om det inte spinner vilket inte skulle vara så bra. :va Eller har de någon sensor för att framgaffeln är max utdragen (eller gyro som mäter vinkeln på hojen) och att de då tillåter större hastighetsskillnad mellan fram och bak alternativt kopplar ur TC:n?
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Neutral skrev:
Mmm, det var det jag menade. Någon som vet vad som händer när de wheelar ut ur kurvorna? Borde inte framhjulet med tanke på t ex friktionen mellan skivor och belägg samt i lagren tappa hastigheten tillräckligt snabbt i kombination med att man just då accelererar bakhjulet snabbt? Då borde ju TC:n gå in även om det inte spinner vilket inte skulle vara så bra. :va Eller har de någon sensor för att framgaffeln är max utdragen (eller gyro som mäter vinkeln på hojen) och att de då tillåter större hastighetsskillnad mellan fram och bak alternativt kopplar ur TC:n?

Vad jag vet så har iaf Suzuki så att föraren manuellt kan slå ifrån TC via en brytare på styret. Dom andra har säkert samma. Gissar att det är så dom gör när dom kör på bakhjulet.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Axxexs skrev:
Vad jag vet så har iaf Suzuki så att föraren manuellt kan slå ifrån TC via en brytare på styret. Dom andra har säkert samma. Gissar att det är så dom gör när dom kör på bakhjulet.
Men med tanke på att de poppar hjulet lite grann mer eller mindre varje kurva känns det ju konstigt om de skulle behöva komma ihåg att trycka på en knapp. :confused: Om de kommer ut ur en kurva i 100, borde det inte gå rätt fort att ha 120 på bakhjulet och 95 på framhjulet? Det borde väl TC:n reagera på?

Det här måste du kolla upp du som har kontakter. :tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Neutral skrev:
Men med tanke på att de poppar hjulet lite grann mer eller mindre varje kurva känns det ju konstigt om de skulle behöva komma ihåg att trycka på en knapp. :confused: Om de kommer ut ur en kurva i 100, borde det inte gå rätt fort att ha 120 på bakhjulet och 95 på framhjulet? Det borde väl TC:n reagera på?

Det här måste du kolla upp du som har kontakter. :tummenupp


Dom kör tydligen inte med TC alltid inkopplad. Läste om ett race som Hopkins skrev om och då skrev han att i slutet på racet när däcket började bli sämre och sladdade lite väl mycket så slog han på TC:n igen för att spara däck/få bra varvtider. Den gg hade något i elektroniken ballat ur när han slog över till TC och hojen misstände mm.

Sen är det väl lite hur dom laggt upp i TC-programmet när/hur den ska backa i tändningen vid vissa moment som mäts upp hos loggern. Om den backar tändningen och dom tappar 50hk för att få tillbaka fäste så har nog hojen effekt så det räcker till att få upp framhjulet något ändå.



Gilar detta foto från Mat Mladins hoj.. :hihi
 

Bifogat

  • TC.JPG
    TC.JPG
    7.8 KB · Visningar: 43
Last edited:

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Ort
Göteborg
Hoj
ZX10R
Nyteknik skrev:
Att vinna enstaka race men inte mästerskapet duger inte om man kommer från MotoGP till WSBK. Inte på långa vägar. Det finns förstås förklaringar och förmildrande omständigheter, men att McCoy inte gjorde större intryck i WSBK var en stor besvikelse. För att inte tala om Abe.

Tror en stor del av deras bleka resultat beror på besvikelse.. Tänk dig själv gå från GP till WSBK..

/Jörgen #31
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Neutral skrev:
Mmm, det var det jag menade. Någon som vet vad som händer när de wheelar ut ur kurvorna? Borde inte framhjulet med tanke på t ex friktionen mellan skivor och belägg samt i lagren tappa hastigheten tillräckligt snabbt i kombination med att man just då accelererar bakhjulet snabbt? Då borde ju TC:n gå in även om det inte spinner vilket inte skulle vara så bra. :va Eller har de någon sensor för att framgaffeln är max utdragen (eller gyro som mäter vinkeln på hojen) och att de då tillåter större hastighetsskillnad mellan fram och bak alternativt kopplar ur TC:n?
Luftrycksgivaren i framdäcket kan användas till att avgöra om det finns vikt eller inte på framhjulet.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
RedBaron skrev:
Luftrycksgivaren i framdäcket kan användas till att avgöra om det finns vikt eller inte på framhjulet.
Har de den givaren av säkerhetsskäl då eller? För de kan väl ändå inte justera trycket under färd och loppet är ju förlorat om de måste i depå.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation

Bifogat

  • 2277869032.jpg
    2277869032.jpg
    16.4 KB · Visningar: 115

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Axxexs skrev:
Jag har nog missat minst en lektion i hur man kör 250cc när jag ser denna bilden från idag på Colin när han tränar på 250-stilen... :confused: :hihi
På vilken plats i SM kom du sa du ? :cdevil

Han har nog surfat SH och lärt sig rugga upp regndäcken tror jag.
 
Last edited:

sandstream

Guest
Revelator skrev:
Spännande att se hur Sete kör Duccen jämfört med Capirossi.
Sete var 38/1000 snabbare än Capirex men förhållandena var tydligen inget vidare.
Sete var ca 2.5 sekunder ifrån Rossis varvrekord.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top