Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
JEREZ TEST - DAY 2


Ducati Desmosedici GP6 testing debut continued today with Loris Capirossi concentrating on engine management and new tyres while Sete Gibernau continued to get used to the Italian bike and the Bridgestone tyres.

Weather conditions improved at Jerez today, enabling the Ducati MotoGP Team to make the most of the second day of testing scheduled at the Spanish circuit. Loris Capirossi and Sete Gibernau first took to the track at 11.40 am due to the cold morning temperatures, but lapped until 5 pm exclusively with the new Desmosedici GP6.

Loris Capirossi, who continued engine management work aimed at improving the bike's 'rideability', was satisfied with the GP6's immediate feeling. The Italian rider was also able to take advantage of the improved track conditions to test several new Bridgestone tyres as well as new the Ohlins suspensions.

Capirossi completed a total of 60 laps, setting a quickest time of 1'41.489.

"We were lucky with the weather!" declared a smiling Capirossi. "Despite the fact that it was cold, the track was in a pretty decent condition. We were able to work better than yesterday and the positive impressions of the first day were confirmed. Today we also tested several tyres and new front and rear suspensions and the feeling was good right away. Everything is going well. Hopefully if the weather stays good tomorrow, I'll do a few back-to-back tests with the GP5 but I can honestly say that our new bike has got off to a good start."

It was a positive day also for his new team-mate Sete Gibernau, who is becoming more and more familiar with his new Desmosedici machine. Today the Spanish rider concentrated mainly on suspension and set-up work.

Sete totalled 66 laps around the Jerez track, with a best time of 1'41.466.

"Today we focussed on set-up and suspension work," declared Sete. "It was useful to get to know exactly what I need to find the right feeling with the new bike. We made progress and managed to find a path that seemed right. With this set-up tomorrow we can concentrate more on the engine mapping. We are making small steps forward to avoid going in the wrong direction. I also tested the new tyres and started to give a few indications to the Bridgestone guys. I'm pleased with what we did today and hope to continue like this tomorrow."

Tomorrow will be the third and final day of testing for the Ducati MotoGP Team at the Spanish circuit before the winter break. The team will next be seen in action at Sepang, Malaysia from 23-25 January 2006.

Temperatures: air 15° - 17°, track 16° - 24°
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
OK,
nu fick vi lite svar(?).

Sete o Max fick nya chassin i slutet på säsongen
så det körde inte alls på samma cyklar som Nicky
och Melandri.

Antagligen försöker HRC komma ikapp Yamahas försprång
vad det gäller kurvhastigheten med det nya chassit

Funkade nya chassit bra?
- Max tider rasar eftersom han inte hittar rätta känslan
- Sete gör oftast DNF när han försöker pressa chassit

Antagligen insisterade HRC att förstaförarna skulle använda deras
fina nya grejer, de funkar inte bra, irritationen sprider sig, båda två får
mer lr mindre sparken.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
gthyni skrev:
OK,
nu fick vi lite svar(?).

Sete o Max fick nya chassin i slutet på säsongen
så det körde inte alls på samma cyklar som Nicky
och Melandri.

Antagligen försöker HRC komma ikapp Yamahas försprång
vad det gäller kurvhastigheten med det nya chassit

Funkade nya chassit bra?
- Max tider rasar eftersom han inte hittar rätta känslan
- Sete gör oftast DNF när han försöker pressa chassit

Antagligen insisterade HRC att förstaförarna skulle använda deras
fina nya grejer, de funkar inte bra, irritationen sprider sig, båda två får
mer lr mindre sparken.

Melandri ska ha fått sin Honda uppdaterad till samma utförande som Hayden körde fr.o.m racet i Malaysia. Så han körde dom 5 sista racen med fabriksversionen av RC211V.
 

sandstream

Guest
gthyni skrev:
Sete o Max fick nya chassin i slutet på säsongen
så det körde inte alls på samma cyklar som Nicky
och Melandri.
De användes inte hela tiden utan till och från om jag tolkar Hayden rätt i artikeln.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Axxexs skrev:
Melandri ska ha fått sin Honda uppdaterad till samma utförande som Hayden körde fr.o.m racet i Malaysia. Så han körde dom 5 sista racen med fabriksversionen av RC211V.

Fast Hayden hade ju inte samma chassi som Gibernau & Biaggi
så om Melandri hade samma delar som Hayden så motsäger det
inte min teori.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
VALENTINO ROSSI – 1st, 2’02.61, 60 LAPS
“I am really happy with what we did today on the new bike and I am feeling quite positive about it. I have a good feeling on it and more stability than with the old M1, so this is very encouraging considering that it’s just the first day of work. Today we did a lot of work with Michelin while trying to understand and gather data for the new bike. At the end of the day I changed back to the old bike and continued testing tyres.
Yesterday the feeling was not perfect with the 2005 bike but we changed some settings and today it began to feel much better. We had some problems here in the race and so it’s good to make these improvements. Tomorrow we have some more things to try with the new bike before we fly home for the holidays!”

COLIN EDWARDS – 4th, 2’02.94, 67 LAPS“During my first run this morning I went over half a second quicker than yesterday and then went even faster later, so it was a good day. We mostly concentrated on testing tyres in the morning and then the afternoon was spent trying out some other stuff for Yamaha. This new style is not so much about my position on the bike – there are small changes to that but I think only a serious ‘Edwards fan’ could notice – its more about my style of controlling the bike before and during a corner.
My technique has definitely changed and it’s feeling better each day as I get more used to it. Tomorrow I think I need to do a long run and then I hope to get on the new bike in the afternoon. I am really excited about trying it out; Valentino seems very positive about it so I can’t wait to have a go myself!”

DAVIDE BRIVIO – GAULOISES YAMAHA TEAM DIRECTOR
“Both riders worked a lot for Michelin today and it was a positive day all round. Valentino made a good start with the 2006-spec bike and Colin also continued to make improvements to his performance, so it was another good day of testing. Tomorrow Valentino has a few more things to do on the new bike and then we hope to be able to give it to Colin for the afternoon to give him a chance to make his own evaluation.”
 

sandstream

Guest
gthyni skrev:
Fast Hayden hade ju inte samma chassi som Gibernau & Biaggi
så om Melandri hade samma delar som Hayden så motsäger det
inte min teori.
Nope, men frågan är om Biaggis chassi skiljde sig hela tiden från Haydens, efter Donington, eller om han fick prova lite då och då.

Skitsamma, allt är Biaggis fel :D
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
sandstream skrev:
De användes inte hela tiden utan till och från om jag tolkar Hayden rätt i artikeln.

"I was using the chassis that Max and Sete used at some races after Donington Park."

Tolka på du ... kan tolkas som några race eller en räcka race efter
Donington. Det är inte heller säkert, snarare inte troligt, att han vet
till 100% vad Sete och Max kört på för bitar.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
gthyni skrev:
Fast Hayden hade ju inte samma chassi som Gibernau & Biaggi
så om Melandri hade samma delar som Hayden så motsäger det
inte min teori.

Nä det var bara ett komplement till ditt svar! Din teori stämmer säkert! :)

Dom olika Hondorna är inte exakt lika. Att Melandri fick tillgång till den värsta versionen var nog för att han hade skrivit på då för nästa år och för att han hade möjligheter till bra resultat i tabellen.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Pretty-boy Hayden försöker flirta in sig hos en skeptisk Pedrosa. :tungan

398145_39973.jpg
 

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Hojlös! :(
Gustav O skrev:
Pretty-boy Hayden försöker flirta in sig hos en skeptisk Pedrosa. :tungan

398145_39973.jpg

Där har du de båda i ett nötskal. Klockren bild.
Får se om Pedrosa börjar bjuda lite mer på sig själv när han kommer upp i stora klassen, kan inte vara hälsosamt att se så sammanbiten ut hela tiden...måste lida av konstant förstoppning, stackarn!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Försökte hitta nått foto på Pedrosa där han ser lite glad ut men det var svårt.. Han verkar vara motsatsen till Rossi i sitt humör.
 

Bifogat

  • 1070889802.jpg
    1070889802.jpg
    21.6 KB · Visningar: 67
  • 1174169126.jpg
    1174169126.jpg
    19.4 KB · Visningar: 61
  • 1319966827.jpg
    1319966827.jpg
    22 KB · Visningar: 66
  • 2279333154.jpg
    2279333154.jpg
    15.7 KB · Visningar: 68
  • 1756940882.jpg
    1756940882.jpg
    19.5 KB · Visningar: 60
  • 1669354947.jpg
    1669354947.jpg
    21.4 KB · Visningar: 71

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
RedBaron skrev:
Ja inte f-n är det växtvärk han lider av :gnissla
Men de som hade dubier om hans förmåga att köra en MotoGP hoj hade fel.

Axxexs skrev:
Försökte hitta nått foto på Pedrosa där han ser lite glad ut men det var svårt.. Han verkar vara motsatsen till Rossi i sitt humör.
Han är ingen muntergök men hans psyke är ju en av hans sturkor. Ska bli spännande att se honom nästa år.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Gustav O skrev:
Men de som hade dubier om hans förmåga att köra en MotoGP hoj hade fel.


Han är ingen muntergök men hans psyke är ju en av hans sturkor. Ska bli spännande att se honom nästa år.
Man måste ha bra stora skygglappar på sig om man betvivlar den grabbens förmåga att köra hoj, oavsett storlek.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Jodå, identiska till och med. Har du inte läst vad Valmers har skrivit?
Om det är någon som har tjatat om ett nytt chassi så är det Skägget själv. Att han är oförmögen att åka fort på det han ber om är knappast någon annans fel. Om nu det "nya" chassit var en katastrof, skulle man givetvis ha gått tillbaka till det gamla. Detta är bara ännu en dålig bortförklaring till en usel säsong av Skägget.

Vart är bekräftelsen på Skäggets kontrakt med Kawasaki förresten?
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Axxexs skrev:
Här har du nåra "spionfoto till från några andra '06-hojar med. Hoppas dom ger inspiration till ditt hojbygge! ;) Gillar själv ena fotot där man ser att bakkutsen på Kawa är en bärande del.

tack, nja sno nått har jag tänkt hålla mig ifrån i möjligaste mån, dock så utvecklar dom ju så snabb att en del av mina ideér kan komma innan min hoj e klar.
hur som helst, chanslösa är dom iaf :tungan
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top